جواب درس دهم فارسی پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس دهم فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «نام نیکو»، قرار گرفته‌ است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، معنی کلمات، متضاد، هم خانواده و املایی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۸۱ فارسی پنجم

۱- محمود با شعرهای دلنشین حافظ و مولانا پرورش می‌یافت.

پاسخ: درست


۲- تابلوی «عصر عاشورا» اثر استاد فرشچیان است.

پاسخ: درست


۳- پدر محمود دریافت که پسرش استعدادی فوق‌العاده دارد.

پاسخ: نادرست

جواب درک مطلب صفحه ۸۱ فارسی پنجم

۱- محمود ساختن رنگ را از چه کسی آموخت؟

پاسخ: استاد امامی


۲- چرا استاد امامی مراقب بود محمود دچار غرور نشود؟

پاسخ:

چون غرور باعث می‌شود انسان فکر کند در کارش بهترین است و این امر باعث جلوگیری از پیشرفت انسان می‌شود. همچنین غرور باعث خودنمایی و فخر فروشی انسان می‌شود.


۳- استاد امامی چگونه به این نتیجه رسید که محمود از استادان بزرگ نقاشی خواهد شد؟

پاسخ:

هنگامی که محمود با دو سه حرکت دست آهو را با چشمانی بسته کشید.


۴- به نظر شما تصویر استاد فرشچیان در ابتدای درس، بیانگر کدام ویژگی شخصیتی اوست؟ عبارتی از متن بیان کنید که این ویژگی را نشان دهد.

پاسخ:

کنجکاو بودن: هیچ چیز از نگاه کنجکاو و جست و جو گر « محمود» دور نمی‌ماند.


۵- چرا پدر محمود او را به استاد نقاشی سپرد؟

پاسخ:

چون دیده بود که او به نقاشی علاقه دارد و استعداد بسیاری در آن دارد و می‌تواند پیشرفت کند.

معنی بیت های شعر درس دهم فارسی پنجم

نام نیکو، گر بمانَد ز آدمی به کزو مانَد سرای زر نگار

معنی: خوش‌ نام بودن در بین مردم بهتر از این است که یک خانه‌ی مجلل و زیبا از او به یادگار بماند.

نامِ نیکِ رفتگان، ضایع مکن تا بمانَد نام نیکت، پایدار

معنی: نام نیک کسانی که از این دنیا رفته‌اند را خراب نکن؛ تا احترامی که در بین مردم دارید از بین نرود.

معنی کلمات درس دهم فارسی پنجم

استعداد: ذوق، توانایی
فوق العاده: غیرعادی‌، غیر معمولی
قلم مو: قلم مو دار مخصوص نقاشی
مشغول کرد: او را به انجام کار وادار کرد.
دلنشین: خوشایند، پسندیده

کنجکاو: دقیق، جست و جو گر
جست و جو کننده: جست و جو کننده
شبانگاه: به هنگام شب
خیال انگیز: آنچه خیال را بر می‌انگیزد
بکشد: نقاشی کند، طراحی کند

خشت: آجر خام
تحسین آمیز: همراه با ستایش و افرین
تشویق: تحسین، آفرین گفتن
مراقب: نگهبان
آفت: آسیب، بال، زیان

زمزمه: زیر لب سخن گفتن
سپیده دم: سحرگاه‌، بامداد
هیجان: شور‌، ذوق‌، اشتیاق
شفافیت: صاف وروشن بودن‌، آشکار بودن
سختی کوه: محکم بودن کوه

غرور: در این درس به معنی خود خواهی و مغرور شدن است
نیم رخ: نصف صورت، منظره نصف چهره
کارش گره خورد: کنایه از دچار مشکل شدن
ضامن آهو: لقب امام رضا
ضامن: کسی که مسئولیت کاری را می‌پذیرد، نگهداری و مراقبت کننده از چیزی

نام آشنا: شناخته شده، معروف، مشهور
نگاره: نقش، صورت، نقاشی
سوگوار: مصیبت زده، اندوهگین، ماتم زده
ستوده اند: ستایش کرده‌اند، تحسین کرده‌اند
ضایع: تباه شده، تلف شده

کلّه: رمه چهارپایان
سرخ شده بود: در این درس خجالت کشیده بود
بی صبرانه : بدون تحمل، بدون شکیبایی
به به: کلمه تحسین ، آفرین
مطمئن: آرام، آسوده، با اطمینان

زر نگار: طلا کاری شده
کزو: که از او
پایدار: همیشگی
گریسته: گریه کرده
ناباوری: باور نداشتن

کلمات متضاد و مخالف درس دهم فارسی پنجم

سیاهی ≠ سفیدی
غرور ≠ تواضع
بی صبرانه ≠ با آرامش
شبانگاه ≠ صبحگاه
بیشتر ≠ کمتر
نیک‌نام ≠ بد‌نام

هیچ چیز ≠ همه چیز
کم حرف ≠ پر حرف
پرکار ≠ کم کار
شب ≠ روز
نشسته ≠ بلند شده
گریسته ≠ خندیده

کلمات هم خانواده درس دهم فارسی پنجم

تشویق: مشوِّق، شوق، اشتیاق
محمود: حامد، حمد
ضامن: تضمین، ضمانت
ذهن: اذهان، ذهنیّت، ذهنی
شهرت: مشهور، مشاهیر

نقش: نقاش، نقشه
مساجد: سجده، مسجد
مشغول: شغل، شاغل، مشاغل
حافظ: حفظ، محفوظ، حافظه

کلمات سخت و املایی درس دهم فارسی پنجم

کنجکاو – جست‌وجوگر – شبانگاه – خیال‌انگیز – زاینده رود – گل‌دسته‌ها – فوق‌العاده – شفافیت – غرور – گلّه‌‌ – گریسته‌اند – ستوده‌اند – جلال الدّین محمد

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس دهم فارسی پایه‌ پنجم دبستان با موضوع درس««نام نیکو»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس نهم فارسی پنجم
جواب درس یازدهم فارسی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *