جواب درس چهارم علوم دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۴ علوم دوم دبستان با موضوع درس «زندگی ما و گردش زمین -۲» قرارگرفتهاست که شامل جواب آزمایش کنید، گفتوگو کنید، بادنما بسازید و فرفره بسازید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم دوم


در یک اتاق تاریک بر روی دو میز دو سکه و دو چراغ مطالعهی یکسان قرار دهید. نور یکی از آنها را به صورت راست و نور دیگری را به صورت مایل به سکهها بتابانید. پس از مدتی سکهها را لمس کنید.کدام بیشتر گرم شده است؟ چرا؟ محل قرار گرفتن هریک از سکه ها را نسبت به چراغ تغییر دهید. مشاهدههای خود را یادداشت کنید.
پاسخ: سکه اول بیشتر گرم شده است زیرا نور چراغ مطالعه مستقیما به آن میتابد.
جواب گفتوگو کنید صفحه ۳۱ علوم دوم

یادداشتهای خود را با هم مقایسه کنید و دربارهی نتایج مشاهدهها گفتوگو کنید.
پاسخ: هر چقدر نور به صورت مستقیم بتابد سکهها گرمای بیشتری دریافت میکند.
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم دوم

دو دماسنج را نزدیک به هم در محلی قرار دهید به طوری که نور خورشید یا چراغ به یکی راست و به دیگری مایل بتابد. پس از مدتی، دمایی را که دماسنجها نشان میدهند، با یکدیگر مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
سکه جلوی نور مایل کمی گرم میشود و دماسنج عدد ۲۸ را نشان میدهد اما سکه ای که در نور مستقیم است بیشتر گرم میشود و دماسنج عدد ۳۰ را نشان میدهد، حالا میدانیم که چرا تابستانها گرمتر و زمستانها سردتر هستند زیرا نور آفتاب در تابستان به شکل مستقیم و در زمستان به صورت مایل میتابد.

جواب بادنما بسازید صفحه ۳۴ علوم دوم

مواد و وسایل لازم: قیچی، چسب، سوزن، نی، مقوا، یک قطعه چوب
۱- از مقوا، یک تکه به شکل ۳ گوش و یک تکه به شکل ۴ گوش ببرید.
۲- ۳ گوش را به یک طرف نی و ۴ گوش را به طرف دیگر آن، بچسبانید.
۳- یک سوزن در وسط نی فرو ببرید.
۴- نوک سوزن را به ته یک مداد یا یک قطعه چوب فرو کنید. حالا شما وسیلهای ساختهاید که میتوانید با آن جهت وزش باد را مشخص کنید.
۵- بادنما را جلوی باد نگه دارید تا جهت وزش آن را نشان دهد.
۶- آیا راه دیگری برای نشان دادن جهت وزشباد میشناسید؟
پاسخ: جهت حرکت ابرها، جهت حرکت پرچم و لباسها و …

جواب فرفره بسازید صفحه ۳۴ علوم دوم

مواد و وسایل لازم: قیچی، کاغذ، سوزن، یک قطعه چوب
آیا با فرفره میتوان فهمید که سرعت باد زیاد است یا کم؟ چگونه؟
پاسخ: با دقت کردن در سرعت چرخیدن فرفره میتوان فهمید که سرعت باد زیاد است یا کم زیرا اگر فرفره سریع بچرخد یعنی سرعت باد زیاد است ولی اگر فرفره آرام بچرخد بدین معنی است که سرعت باد کم است.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس چهارم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس««زندگی ما و گردش زمین -۲»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس سوم علوم دوم
✅ جواب درس پنجم علوم دوم
📝سوالات درس چهارم علوم دوم«زندگی ما و گردش زمین -۲»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران