جواب درس سوم علوم دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ علوم دوم دبستان با موضوع درس«زندگی ما و گردش زمین» قرارگرفتهاست که شامل جواب مشاهده کنید، گفتوگو کنید، کار در منزل، آزمایش کنید، ایستگاه فکر و جمع آوری اطلاعات میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه دوم ابتدایی همراه باشید.
مشاهده کنید صفحه ۲۳ علوم دوم

نخی را به دور توپ ببندید و آن را جلوی چراغ روشنی در اتاق تاریک بگیرید. به نوری که از چراغ به توپ میتابد، نگاه کنید.
چه مقدار از توپ روشن شده است؟

پاسخ: نصف توپ که در مقابل نور است روشن و نصف دیگر که پشت به نور است تاریک میشود.
گفت و گو کنید صفحه ۲۳ علوم دوم


روز و شب چگونه به وجود میآید؟
پاسخ: از گردش زمین به دور خودش شب وروز به وجود میآید.
کار در منزل صفحه ۲۳ علوم دوم

در یک اتاق تاریک به کمک یک چراغ قوه و یک پرتقال، هندوانه، توپ و… قسمتهای تاریک و روشن درست کنید.
آیا میتوانید قسمت تاریک پرتقال و … را زیادتر یا کمتر کنید؟
پاسخ: بله با نزدیک کردن و دور کردن چراغ قوه اندازه قسمتهای تاریک و روشن کم و زیاد میشود. وقتی چراغ قوه را به توپ نزدیک میکنیم قسمت روشن کم و قسمت تاریک زیاد میشود. وقتی چراغ قوه را از توپ دور میکنیم قسمت روشن بیشتر و قسمت تاریک کم میشود.
آزمایش کنید صفحه ۲۵ علوم دوم


برای اندازهگیری سردی و گرمي از دماسنج استفاده میکنیم.
در یک ظرف تا نیمه آب سرد بریزید. دماسنج را داخل آب سرد قرار دهید.
محل قرار گرفتن مایع داخل دماسنج را به کمک معلّم خود یادداشت کنید.
ظرف را روی یک سه پایه قرار دهید و یک چراغ الکلی زیر آن روشن کنید.
در هر دقیقه، یک بار دمای آب درون ظرف را اندازهگیری و یادداشت کنید.
پس از یک ساعت، شعلهی چراغ الکلی را خاموش کنید و مجدداً هر۲ دقیقه یک بار، دمای آب درون ظرف را اندازهگیری و یادداشت کنید.
آیا تغییر دمای آب به سرعت اتفاق میافتد؟ چگونه؟
پاسخ: خیر آرام آرام آب سرد و یا گرم میشود .
ایستگاه فکر صفحه ۲۵ علوم دوم

آیا صبح که خورشید طلوع میکند، زمین بهطور ناگهانی گرم میشود؟
پاسخ: خیر، به آرامی گرم میشود.
آیا عصر که خورشید غروب میکند، زمین بهطور ناگهانی سرد میشود؟
پاسخ: خیر، آهسته آهسته زمین سرد میشود.
آزمایش کنید صفحه ۲۶ علوم دوم

۱- دماسنج تهیّه کنید.
۲- یکی از دماسنجها را در سایه و دیگری را در مقابل آفتاب بگذارید. ۱۰ دقیقه صبر کنید. با کمک معلم خود دمایی را که هر دماسنج نشان میدهد، بخوانید و در جدول یادداشت کنید. کدام دماسنج دمای بیشتری را نشان میدهد؟
پاسخ: دماسنجی که در آفتاب قرار دارد.

۳-همین آزمایش را چند بار دیگر تکرار کنید و دماهایی را که دماسنجها نشان میدهند، در جدول زیر یادداشت کنید.
۴-یادداشتهای خود را در جدول مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟ توضیح دهید.
پاسخ: دمای هوا در آفتاب بیشتر از سایه است.
دما در مقابل آفتاب | دما در سایه | زمان |
۲۲ | ۲۰ | ۱۰ دقیقه |
۲۵ | ۲۳ | ۱ ساعت |
۲۹ | ۲۶ | ۲ ساعت |
۳۳ | ۳۰ | ۳ ساعت |
گفت و گو کنید صفحه ۲۷ علوم دوم

به نظر شما نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه اثری دارد؟
پاسخ: گیاهان با کمک نورخورشید رشد میکنند و غذای خود و جانوران دیگر را تهیه میکنند. بسیاری از جانداران فعالیتهای شبانه روزی خود را با نور تنظیم میکنند. مثلا جغدها زمانی به شکار میروند که هوا تاریک شده و اثری از نور خورشید نباشد. اینکه برخی گلها در روزبسته وشبها باز میشوند. نور خورشید برای خشک کردن لباس به ما کمک میکند. همچنین ما و جانوران را گرم میکند.
آزمایش کنید صفحه ۲۸ علوم دوم

تعدادی دانهی لوبیا تهیه کنید. آنها را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
هر قسمت را داخل یک پارچهی نمناک قرار دهید و پارچه را داخل بشقاب بگذارید.
یکی از بشقابها را داخل یخچال قرار دهید و بشقاب دیگر را پشت پنجرهی اتاق رو به آفتاب بگذارید. هر روز روی پارچهها کمی آب بپاشید.
بعد از ۳ روز لوبیاهای داخل پارچهها را با هم مقایسه کنید.

نتیجه گزارش آزمایش: لوبیاهایی که رو به آفتاب بودند جوانه زدند اما لوبیاهایی که در یخچال بودند جوانه نزدند. متوجه شدیم که برای رشد گیاهان به نور و گرمای خورشید نیاز است و گیاهان نمیتوانند بدون وجود خورشید به زندگی خود ادامه دهند این موضوع برای اکثر موجودات روی زمین صدق میکند.
ایستگاه فکر صفحه ۲۸ علوم دوم

امیر و مهدی میخواهند به کمک آزمایشی نشاندهند که گیاهان در نور خورشید بهتر رشد میکنند. آنها فقط یک گلدان دارند.
۱- آنها برای انجام آزمایش، چه وسایل دیگری نیاز دارند؟
پاسخ: به خاک – آب – هوا و یک گلدان دیگر نیاز دارند.
۲- آنها باید آزمایش خود را چگونه انجام دهند؟
پاسخ: یکی از گلدانها را در محل نور خورشید و دیگری را در سایه قرار دهند.
۳- شما هم این آزمایش را انجام دهید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ: گلدانی که در زیر نور آفتاب بوده رشد بیشتری داشته و گلدانی که در سایه بوده خیلی کم رشد کرده است.

جمع آوری اطلاعات ۲۹ علوم دوم

۱- بیشتر جاندارن شبها استراحت میکنند. برخی از آنها شبها فعالیت میکنند.
شما یک جانور را که شبها فعّالیت میکند، انتخاب کنید و دربارهی زندگی آن اطّلاعات جمعآوری کنید. اطّلاعات خود را در کلاس درس برای سایر دانشآموزان تعریف کنید.
پاسخ: خفاش ها در روز داخل غاز زندگی میکنند و در شب به بیرون میآیند و به شکار و تغذیه میپردازند. خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که پرواز میکنند.

۲- در چه شغل هایی افراد شب ها هم فعالیت میکنند؟
پاسخ: نگهبانها، پلیسها، رانندگان کامیون، آتشنشانها، پزشکان و پرستاران
۳- یکی از دانش آموزان که پدر یا مادر و یا یکی از نزدیکان او شبها فعالیت میکند، با او گفتوگو کند. سپس اطلاعات جمع آوری شده را به سایر دانش آموزان گزارش دهد.
پاسخ:
عموی من پلیس است. او شب ها مشغول به کار است و امنیت و آرامش را در شهر فراهم میکند.
پدر پسرخاله من یک رفتگر زحمتکش است که شبها کوچهها را تا صبح تمیز میکند. او مردی بسیار شریف و مهربان است.
مادر من پرستار است او شبها برای مراقبت از بیماران در بیمارستان میماند.
پسرعموی من آتشنشان است او و همکارانش در همه اوقات حتی شب ها برای خدمت رسانی به مردم حاضرند.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس سوم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس ««زندگی ما و گردش زمین»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس دوم علوم دوم
✅ جواب درس چهارم علوم دوم
📝سوالات درس سوم علوم دوم«زندگی ما و گردش زمین»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران