جواب درس سوم مطالعات اجتماعی نهم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول با موضوع «‌چهره زمین» قرار گرفته‌ است که شامل صفحات ۱۶ تا ۲۰ کتاب درسی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش‌ پاسخ سوالات مطالعات اجتماعی نهم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۱۶ مطالعات اجتماعی نهم

۱- زیست کره برای حیات، به هر یک از سه بخش سنگ کره، آب کره و هوا کره (جو) چه نیازی دارد؟ توضیح دهید.

پاسخ: 

آب کره: رکن اساسی تشکیل زمین و ادامه حیات در زمین است.
هوا کره: برای تنفس و ادامه زندگی گیاهان و جانوران
سنگ کره: محل رشد گیاهان و گونه های گیاهی است.


۲- آیات قرآن کریم را بخوانید و ارتباط آنها را با این درس توضیح دهید.

پاسخ: 

آیه ۲۲ سوره بقره اشاره به زمین و نیروی جاذبه که به ما اجازه حرکت‌، استراحت‌، ساختن خانه و… را می‌دهد اگر جاذبه نبود همه‌ی ما و وسایل به فضا پرتاب می‌شدیم‌. منظور از سماء در آیه ۲۲ سوره بقره همان جو زمین است.

جواب فعالیت صفحه ۱۸ مطالعات اجتماعی نهم

جواب فعالیت صفحه ۱۸ مطالعات اجتماعی نهم

۳- جدولی با دو ستون رسم کنید:
الف) کوهستان‌ها و دامنه آنها،
ب) جلگه‌ها و دشت‌ها.
سپس، به طور گروهی موارد استفاده و بهره‌برداری انسان از هر یک را در همان ستون فهرست کنید.

پاسخ: 

کوهستان و دامنه آن‌هاجلگه‌ها ودشت‌ها
وجود معادن با ارزشداشتن خاک غنی و حاصل‌خیز
از شدت وزش بادها می‌کاهند.راحتی و آسان بودن حمل و نقل و راه سازی
تأمین آب شیرین از کوهاعتدال هوا
جاذبه ماه به حداقل می‌رساند.رونق اقتصادی و کشاورزی
باعث سرسبزی طبیعت است.ساخت جاده های ارتباطی

جواب فعالیت صفحه ۲۰ مطالعات اجتماعی نهم

۴- به تصاویر بالا دقت کنید و توضیح دهید که در هر یک، تأثیر فعّالیت انسان بر ناهمواری‌ها و محیط طبیعی چگونه است.

پاسخ: کشاورزی‌، استخراج معادن، ساخت خانه و جاده باعث تغییر شکل ناهمواری و تخریب محیط طبیعی شده است.


۵- گفت‌ و گو کنید و دلیل و مثال بیاورید: به نظر شما، امروزه انسان بیشتر زندگی خود را با ناهمواری‌های زمین انطباق می‌دهد یا برعکس، ناهمواری‌ها را برای مقاصد خود تغییر می‌دهد یا هر دو؟

پاسخ: هر‌دو

به نظر می‌رسد انسان امروزه هر دو کار را انجام می‌دهد؛ یعنی هم زندگی خود را با ناهمواری‌های زمین انطباق می‌دهد و هم در بسیاری از موارد، ناهمواری‌ها را برای اهداف خود تغییر می‌دهد. در ادامه، برای هر کدام دلیل و مثال آورده شده است:

۱. انطباق با ناهمواری‌ها
دلیل: گاهی تغییر دادن زمین هزینه‌بر یا غیرممکن است، بنابراین انسان مجبور می‌شود خود را با طبیعت هماهنگ کند.

مثال‌ها:

خانه‌سازی روی دامنه کوه‌ها: در مناطق کوهستانی مانند ماسوله، خانه‌ها به‌صورت پلکانی ساخته می‌شوند تا با شیب زمین هماهنگ باشند.

کشاورزی پله‌ای: در مناطق کوهستانی، کشاورزان زمین را به صورت پله‌پله درمی‌آورند (تراس‌بندی) تا بتوانند کشاورزی کنند.

جاده‌های پرپیچ‌وخم در کوهستان: مهندسان راه‌سازی مجبورند جاده‌ها را با توجه به شکل زمین طراحی کنند، نه به صورت صاف.

۲. تغییر ناهمواری‌ها برای زندگی بهتر
دلیل: پیشرفت فناوری به انسان این امکان را داده که بتواند محیط را برای زندگی راحت‌تر تغییر دهد.

مثال‌ها:

ساخت تونل در دل کوه‌ها: مانند تونل کندوان یا تونل امامزاده هاشم در ایران برای عبور راحت‌تر از کوه‌ها.

تسطیح زمین برای ساخت فرودگاه‌ها و شهرک‌ها: در برخی مناطق تپه‌ها را می‌تراشند و دشت‌ها را هموار می‌کنند.

ایجاد سد در دره‌ها: برای تولید برق و ذخیره آب، مثل سد کرخه یا سد دز.

نتیجه‌گیری:
انسان امروزی، بسته به شرایط و توانایی‌های خود، هم با ناهمواری‌ها سازگار می‌شود و هم آن‌ها را تغییر می‌دهد. در واقع، نوع رابطه بین انسان و طبیعت ترکیبی از انطباق و تغییر است.


میزان دست کاری و دخالت انسان در محیط‌های طبیعی نسبت به گذشته بیشتر شده است یا کمتر؟ چرا؟

پاسخ: 

درگذشته انسان بیشتر خود را با طبیعت منطبق می‌کرد ولی امروزه به دلیل افزایش جمعیت و تنوع نیازها‌، انسان‌ها طبیعت را با هدف بهره برداری از منابع سطحی و یا زیر زمینی تغییر دادند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس سوم مطالعات اجتماعی پایه‌ نهم متوسطه‌ی اول دارید، می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس دوم مطالعات اجتماعی نهم
جواب درس چهارم مطالعات اجتماعی نهم
📝 سوالات درس سوم مطالعات اجتماعی نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *