جواب درس دوم علوم هشتم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ علوم هشتم متوسطه با موضوع درس‌ «تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی»‌ قرار گرفته‌ است که شامل جواب آزمایش کنید، گفت‌ و‌ گو کنید، فعالیت و اطلاعات جمع‌ آوری کنید می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم هشتم همراه باشید.

جواب سوال صفحه ۹ علوم هشتم‌

جواب سوال صفحه ۹ علوم هشتم‌

همه‌ی مواد، انرژی شیمیایی ذخیره شده دارند؛ به‌طوری که در اثر تغییرهای فیزیکی و شیمیایی انرژی آنها تغییر می‌کند. چگونه می‌توان از انرژی ذخیره شده در مواد استفاده کرد؟ آیا می‌توان انرژی شیمیایی مواد را به انرژی الکتریکی و گرمایی تبدیل کرد؟

پاسخ: بله، انرژی شیمیایی که در مواد ذخیره شده است، می‌تواند به انواع دیگری از انرژی تبدیل شود، مانند انرژی الکتریکی و گرمایی.

۱. تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی:

یکی از راه‌های استفاده از انرژی شیمیایی در مواد، تبدیل آن به انرژی الکتریکی است. این کار در باتری‌ها اتفاق می‌افتد. داخل باتری‌ها واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که باعث تولید جریان الکتریکی می‌شود. این جریان را می‌توان برای روشن کردن چراغ، کار کردن دستگاه‌ها و یا شارژ کردن وسایل استفاده کرد.

۲. تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی گرمایی:

در فرآیندهای احتراق، مثل زمانی که چوب یا بنزین می‌سوزد، انرژی شیمیایی ذخیره شده در این مواد آزاد شده و به صورت گرما و نور ظاهر می‌شود. این گرما را می‌توان برای گرم کردن خانه‌ها، پخت و پز یا حتی در نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده کرد.

بنابراین، بله، انرژی شیمیایی ذخیره شده در مواد می‌تواند به انرژی‌های دیگر مثل الکتریکی و گرمایی تبدیل شود و ما می‌توانیم از این انرژی‌ها در زندگی روزمره‌مان بهره‌برداری کنیم.

چند نمونه از تغییرات شیمیایی روزانه:

  1. پوسیدن میوه‌ها: میوه‌هایی مثل سیب یا موز اگر در محیط باز بمانند، شروع به تغییر رنگ و پوسیدگی می‌کنند.
  2. سوختن چوب یا کاغذ: چوب یا کاغذ با سوختن به خاکستر و دود تبدیل می‌شود.
  3. پخته شدن غذا: زمانی که غذا را می‌پزید، مواد غذایی تغییر شیمیایی می‌کنند و ساختارشان تغییر می‌کند.
  4. زنگ زدن آهن: آهن در اثر تماس با هوا و رطوبت زنگ می‌زند و اکسید آهن تولید می‌شود.

جواب گفت‌ و گو کنید صفحه ۱۰ علوم هشتم

درباره مفید یا مضربودن هریک از تغییرهای شیمیایی نشان داده شده در شکل بالا، در کلاس گفت‌ و گو کنید.

جواب گفت‌ و گو کنید صفحه ۱۰ علوم هشتم

پاسخ:

تغییرات شیمیایی مفید: 

  • سوزاندن گاز برای ایجاد گرما در بخاری یا شومینه
  • آشپزی (پختن غذا)
  • فاسد شدن میوه ای زیر درخت و تبدیل شدن آنها به کود گیاهی

تغییرات شیمیایی مضر: 

  • جنگل سوزی و از بین رفتن پوشش گیاهی و آلودگی هوا
  • زنگ زدن اسکله یا ماشین می تواند باعث خوردگی و پوسیدگی آهن شود.
  • افزایش سن و پیر شدن پوست و از بین رفتن طراوت و سلامتی
  • پوسیدگی دندان و کاغذ، فاسد شدن و کپک زدن میوه‌ها

جواب سوال متن پایین صفحه ۱۰ علوم هشتم

در علوم هفتم آموختید که مواد، انرژی شیمیایی دارند. وقتی یک ماده، دچار تغییر شیمیایی یا فیزیکی می‌شود، انرژی شیمیایی آن تغییر می‌کند. به نظر شما چگونه می‌توان نشان داد که در هر تغییر شیمیایی، انرژی آزاد یا مصرف می‌شود؟

پاسخ:

 برای نشان دادن اینکه در هر تغییر شیمیایی، انرژی آزاد یا مصرف می‌شود، می‌توان از آزمایش‌های زیر استفاده کرد:

۱. ترکیب سرکه و جوش شیرین:

توضیح: وقتی جوش شیرین با سرکه ترکیب می‌شود، گاز کربن دی‌اکسید تولید می‌کند و حباب ایجاد می‌شود. این واکنش سرد است، بنابراین انرژی حرارتی آزاد می‌شود.

۲. احتراق شمع:

توضیح: سوختن شمع گرما و نور آزاد می‌کند. در اینجا، انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و نوری تبدیل می‌شود.

۳. تجزیه آب اکسیژنه:

توضیح: تجزیه آب اکسیژنه با کاتالیزگر، اکسیژن و آب تولید می‌کند و گرما آزاد می‌کند.

۴. خنک‌کننده‌های شیمیایی:

توضیح: برخی ترکیب‌ها مانند سولفات آمونیوم وقتی در آب حل می‌شوند، گرما را جذب می‌کنند و محیط را سرد می‌کنند.

این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که در هر تغییر شیمیایی، انرژی شیمیایی آزاد یا مصرف می‌شود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۱ علوم هشتم

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۱ علوم هشتم

مواد و وسایل

قرص جوشان (ویتامین C) آب، لیوان پلاستیکی، دماسنج، گیره و پایه

روش اجرا

۱- یک سوم حجم یک لیوان پلاستیکی را با آب پُر کنید و دمای آب را اندازه بگیرید.
۲- دو عدد قرص جوشان درون لیوان بیندازید و منتظر بمانید تا در آب حل شود.
حال دمای محتویات درون لیوان را با دماسنج اندازه بگیرید. از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ:

تغییرات شیمیایی و فیزیکی با تغییرات در انرژی شیمیایی مواد همراه است. حل شدن قرص‌های جوشان در آب یک تغییر شیمیایی است که دی اکسید کربن CO2 تولید می کند. در این آزمایش، دما پس از حل شدن قرص جوشان کاهش می‌یابد. واکنش گرمازا (از ۲۵ درجه به ۲۲ درجه)

جواب فکر کنید صفحه ۱۱ و ۱۲ علوم هشتم‌

هر یک از شکل‌های زیر، یک تغییر شیمیایی یا فیزیکی را نشان می‌دهد.

جواب فکر کنید صفحه ۱۱ و ۱۲ علوم هشتم

الف) میخ آهنی در محلول کات کبود
پاسخ: یک تغییر شیمیایی گرماده که با تولید گاز همراه است‌.

جواب فکر کنید صفحه ۱۱ و ۱۲ علوم هشتم

 ب) آزمایش کوه آتشفشان
پاسخ: یک تغییر شیمیایی و گرما‌ده است‌.

جواب فکر کنید صفحه ۱۱ و ۱۲ علوم هشتم

پ) جوشیدن آب
پاسخ: یک تغییر فیزیکی و گرما‌گیر است‌.

جواب فکر کنید صفحه ۱۱ و ۱۲ علوم هشتم

ت) تخم مرغ در سرکه
پاسخ: یک واکنش شیمیایی و گرما‌گیر است گاز کربن دی اکسید بوجود می‌آید‌.

باتوجه به آنها مشخص کنید:

الف) کدام تغییر (ها) فیزیکی و کدام تغییر (ها) شیمیایی‌اند؟

پاسخ: جوشیدن آب یک تغییر فیزیکی و بقیه تغییرات شیمایی هستند.

ب) چه شواهدی نشان دهنده تغییر شیمیایی‌اند؟

پاسخ:

الف) تولید رنگ جدید
ب) تولید نور و گرما
ج) تولید ماده‌ی جامد یا رسوب
د) تولید گاز

جواب سوال متن پایین صفحه ۱۲ علوم هشتم

سوختن مواد را باید مهار کرد؛ زیرا در غیر این صورت، نمی‌توانیم از انرژی شیمیایی آزاد شدهٔ آنها به درستی استفاده کنیم. حتی گاهی ممکن است سوختن گسترش یابد؛ به طوری که مهار آن از دست ما خارج شود که در آن صورت خسارت‌های زیادی به بار می‌آورد؛ برای نمونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مزارع، کارخانه ها و… نتیجهٔ سوختن مهار نشده است. به نظر شما چه عاملی (عواملی) سبب سوختن می‌شود؟ چگونه می‌توان سوختن را مهار کرد؟ چگونه می‌توان آتش را خاموش کرد؟

پاسخ:

عواملی که سبب سوختن می‌شوند:

  1. اکسیژن: وجود اکسیژن در هوا برای سوختن ضروری است.
  2. حرارت: دما باید به حدی برسد که مواد شروع به سوختن کنند.
  3. مواد سوختنی: موادی مانند چوب، کاغذ و سوخت‌های فسیلی.

چگونگی مهار سوختن:

  • کاهش اکسیژن: با استفاده از پوشش‌های عایق یا خاموش کردن منبع اکسیژن.
  • کاهش حرارت: استفاده از آب یا مواد خنک‌کننده.
  • محدود کردن مواد سوختنی: ذخیره‌سازی صحیح و کنترل منابع سوخت.

چگونگی خاموش کردن آتش:

  • استفاده از آب: برای خاموش کردن آتش‌های کوچک.
  • استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی: برای آتش‌های بزرگ‌تر یا مواد خاص.
  • استفاده از شن یا خاک: برای خفه کردن آتش و کاهش اکسیژن.

این روش‌ها به ما کمک می‌کند تا از سوختن ناخواسته جلوگیری کنیم و آتش را مهار کنیم.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۳ و ۱۴ علوم هشتم

مواد و وسایل
شمع، بشر، کبریت، چند ظرف شیشه‌ای، زمان‌سنج، استوانه مدرج، آب

روش اجرا
الف) یک شمع بردارید و با کبریت آن را روشن کنید. سپس، یک ظرف را وارونه روی آن قرار دهید و بلافاصله زمان‌سنج را روشن کنید. حال، زمانی را که طول می‌کشد تا شمع خاموش شود، اندازه گیری و یادداشت کنید.
ب) فعالیت قسمت «الف» را با چند ظرف شیشه‌ای گوناگون انجام دهید و نتایج را در جدول زیر بنویسید (برای راحتی کار، ظرف‌های شیشه‌ای را شماره گذاری کنید).

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۳ و ۱۴ علوم هشتم

پاسخ:

شماره ظرفحجم هوای درون ظرف (میلی‌لیتر)زمان لازم خاموش شدن شمع (ثانیه)
(۱)۱۰۰ml۱۰s
(۲)۲۰۰ml۲۰s
(۳)۳۰۰ml۳۰s
(۴)۴۰۰ml۴۰s
(۵)۵۰۰ml۵۰s

پ) حجم هوای درون هر یک از ظرف‌ها را اندازه گیری و جدول بالا را پرکنید.
ت) داده‌های آزمایش بالا را روی نمودار زیر رسم کنید.

پاسخ:

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۳ و ۱۴ علوم هشتم

ث) پیش‌بینی کنید اگر حجم ظرفی ۳۰۰۰ میلی‌لیتر (۳ لیتر) باشد، چند ثانیه طول می‌کشد تا شمع خاموش شود.

پاسخ: از آنجا که داده‌ها تقریبی و گرد هستند‌، تقریباً ۳۰۰ ثانیه (۵ دقیقه) طول می‌کشد تا شمع خاموش شود.

ج) در یک آزمایش بررسی کنید، تغییر طول شمع روی زمان روشن ماندن آن چه اثری دارد.

پاسخ:

ما دو شمع به طول ۲۰ و ۱۰ سانتی‌متر را در زیر یک انسان ۲۰۰ سی سی قرار می‌دهیم. بعد از چند ثانیه‌، هر دو شمع با هم خاموش می‌شوند.

نتیجه‌گیری: زمان خاموش یا روشن شدن شمع‌ها به میزان اکسیژن بستگی دارد.

جواب آزمایش کنید صفحه‌ ۱۴ علوم هشتم

جواب آزمایش کنید صفحه‌ ۱۴ علوم هشتم

الف) هر یک از افراد گروه، آزمایش موردنظر خود را روی کاغذ رسم کند یا بنویسد.
ب) با همفکری یکدیگر، آزمایش‌های پیشنهادی اعضای گروه را بررسی و از میان آنها، آزمایشی که مناسب‌تر است را انتخاب کنید.
پ) آزمایش را اجرا و نتایج را یادداشت کنید.
ت) اگر آزمایش شما نیاز به اصلاح دارد، آن را اصلاح کنید و دوباره انجام دهید.
ث) نتیجه به‌دست آمده در گروه خود را با گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ: 

ابتدا مقداری سیم ظرفشویی را در یک لوله‌ی آزمایش قرار می‌دهیم به طوری که در ته لوله قرار گیرد و اگر آن را وارونه کردیم به پایین نیوفتند. حال آن را وارونه در یک ظرف آب قرار می‌دهیم جایی که آب در ظرف بالا می‌آید را علامت میزنیم‌. بعد از چند روز سیم ظرفشویی زنگ میزند و اکسیژن درون لوله را مصرف می‌کند و سطح آب در لوله بالا می‌آید از روی مقدار آب بالا آمده و فضای خالی اولیه درصد اکسیژن هوا را حساب می‌کنیم.

جواب فکر کنید صفحه ۱۵ علوم هشتم

دانش‌آموزی با استفاده از آب اکسیژنه، گاز اکسیژن تولید کرده و مطابق شکل‌های زیر، آن را روی یک زغال نیم افروخته دمیده است. با توجه به این شکل‌ها توضیح دهید، چرا زغال در شکل شمارۀ ۲ با شعلۀ بزرگ‌تر و نورانی‌تری می‌سوزد؟

جواب فکر کنید صفحه ۱۵ علوم هشتم

پاسخ: 

هر چقدر مقدار اکسیژن بیشتری به شعله برسد، شعله بزرگتر و روشن‌تر می‌شود و اکسیژن تولید شده از آب اکسیژنه خالص است.

پاسخ دیگر: 

زیرا اکسیژن خالص باعث شعله ور شدن و سوختن زغال نیم افروخته می‌شود و راه تشخیص اکسیژن نیز همین است.

جواب فعالیت (رزمایش آتش نشانی) صفحه ۱۵ علوم هشتم

با همکاری مدرسه، معلم، اولیای دانش‌آموزان و آتش‌نشانی محل خود، رزمایشی درباره راه‌های خاموش کردن آتش در مدرسه اجرا کنید؛ سپس نتیجه آن را به‌صورت روزنامه دیواری به کلاس گزارش کنید.

پاسخ: 

روش‌های خاموش کردن آتش:

۱- سرد کردن (کاهش درجه حرارت با آب و…)
۲- خفه کردن (کاهش درصد اکسیژن با گازهایی مثل اکسیژن و وسایلی مثل قیر، خاک و…)
۳- دور کردن مواد سوختنی از محل آتش سوزی

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۱۶ علوم هشتم‌

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۱۶ علوم هشتم‌

در یک فعالیت گروهی درباره راه‌های جلوگیری از گازگرفتگی با کربن مونوکسید و همچنین ویژگی وسایل گاز سوز تحقیق کنید و نتیجه را به صورت پوستر یا پرده نگار در کلاس ارائه کنید. در ضمن نتیجه فعالیت هم کلاسی‌های خود را به والدین خود نیز گزارش دهید.

پاسخ: 

۱- اطمینان از نصب درست وسیله گاز سوز
۲- خود داری از سوزاندن زغال در فضای بسته
۳- پرهیز از تبدیل و تغییر وسایل گرمازای سوختی
۴- استفاده از دودکش مناسب
۵- تهویه کافی جریان هوا در خانه
۶- بازدید سالانه وسایل گاز سوز یا گرما زا

جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم هشتم

آزمایشی را طراحی کنید که بتوان با استفاده از آن نشان داد که از سوختن شمع، بخار آب و گاز کربن دی‌اکسید تولید می‌شود. (راهنمایی: هرگاه گاز کربن دی‌اکسید را در آب آهک بدمیم، مخلوط شیری رنگ تولید می‌شود).

پاسخ: 

جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم هشتم

برای تشخیص بخار آب کافی است یک لیوان سرد را بالای شعله‌ی شمع بگیریم در نتیجه روی جداره لیوان قطرات آب جمع می‌شود‌ و اگر به کمک لوله‌ی شیشه‌ای گاز کربن دی اکسید را وارد محلول آب آهک کنیم رنگ محلول کدر می‌شود.

پاسخ دیگر: 

جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم هشتم

یک شمع را روشن کنید و آن را در یک محفظه شیشه‌ای مانند بشر یا ظرف شیشه‌ای قرار دهید. یک صفحه شیشه‌ای سرد (مثلاً یک شیشه ساعت یا لیوان سرد شده در یخچال) را بالای شعله نگه دارید. پس از مدتی، قطرات آب روی سطح داخلی شیشه ظاهر می‌شود که نشان‌دهنده‌ی تشکیل بخار آب است.
برای شناسایی گاز کربن‌دی‌اکسید، یک لوله‌ی شیشه‌ای را از بالای شعله به داخل یک بشر حاوی محلول شفاف آب آهک هدایت کنید. پس از مدتی، مشاهده می‌کنید که محلول آب آهک به رنگ شیری درمی‌آید، که نشانه‌ی وجود گاز کربن‌دی‌اکسید است.

‌جواب سوال متن بالای صفحه ۱۷ علوم هشتم

همان‌طور که دیدید برای اینکه سوختن شروع شود به گرما نیاز داریم. این گرما را می‌توان با استفاده از شعلهٔ کبریت یا جرقه فراهم کرد. به نظر شما آیا می‌توان گرمای لازم برای شروع سوختن مواد را به روش‌های دیگری نیز فراهم کرد؟ به چه روش‌هایی؟

پاسخ: 

گرمای لازم برای شروع سوختن مواد را می‌توان به روش‌های دیگری نیز فراهم کرد:

فشرده‌سازی: فشرده کردن گازها می‌تواند دما را افزایش دهد و باعث سوختن شود (مانند در موتورهای احتراق داخلی).

اصطکاک: ایجاد اصطکاک بین دو سطح می‌تواند حرارت تولید کند (مثل روشن کردن آتش با چوب).

حرارت خورشیدی: استفاده از لنز یا آینه برای متمرکز کردن نور خورشید و تولید گرما.

الکتریسیته: استفاده از جریان الکتریکی برای گرم کردن مواد (مثل المنت‌های حرارتی).

این روش‌ها می‌توانند به شروع سوختن کمک کنند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۷ علوم هشتم

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۷ علوم هشتم

مقداری سیم ظرف‌شویی بسیار نازک بردارید و یک باتری کتابی ۹ ولتی را از قطب مثبت و منفی به رشته‌های سیم ظرف‌شویی تماس بدهید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

پاسخ: سیم ظرفشویی داغ شده و شعله ور می‌شود.

پاسخ دیگر: 

به دلیل عبور جریان الکتریکی‌، سیم گرم (داغ) می‌شود و با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‌دهد و می‌سوزد.

از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ: مواد با اکسیژن در هوا می‌سوزند و انرژی آنها به شکل گرما و نور آزاد می‌شود.

پاسخ دیگر: با استفاده از جریان الکتریکی باتری می‌توان سیم آهنی نازک را گرم و شعله ور کند.

جواب سوال متن بالای صفحه ۱۸ علوم هشتم

در بدن انسان‌ها و جانوران دیگر، شعله یا جرقه برای سوختن مواد غذایی وجود ندارد؛ پس مواد غذایی در بدن موجودات زنده چگونه می‌سوزند؟

پاسخ: 

مواد غذایی در بدن انسان‌ها و جانوران بدون وجود شعله یا جرقه، از طریق فرآیندهای شیمیایی به نام متابولیسم می‌سوزند. در این فرآیند:

آنزیم‌ها: مواد غذایی توسط آنزیم‌ها تجزیه می‌شوند.

اکسیژن: اکسیژن از هوا به سلول‌ها می‌رسد و به سوختن مواد غذایی کمک می‌کند.

آزاد شدن انرژی: در این واکنش‌ها، انرژی شیمیایی آزاد می‌شود که برای فعالیت‌های مختلف بدن مانند حرکت، رشد و تفکر استفاده می‌شود.

این فرآیند به طور مداوم در سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد و به ما انرژی لازم را می‌دهد.

جواب آزمایش کنید صفحه‌ ۱۸ علوم هشتم‌

جواب آزمایش کنید صفحه‌ ۱۸ علوم هشتم‌

الف) یک حبه قند را با استفاده از پنس روی شعله شمع بگیرید و صبر کنید تا شروع به سوختن کند.
ب) حبه قند در حال سوختن را از شعله دور کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

پاسخ: در مرحله‌ی اول قند ذوب شده و به راحتی شعله ور نمی‌شود.

پ) یک حبه قند دیگر بردارید و آن را به خاک مرطوب باغچه آغشته کنید. سپس آن را روی شعله شمع بگیرید تا شروع به سوختن کند.

پاسخ: در آزمایش سوختن قند اگر کاتالیزگر خاک گلدان که دارای عناصر مختلف است قرار گیرد شعله قند به خوبی دیده می‌شود‌.

ت) حال حبه قند را از شعله شمع دور کنید؛ چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

پاسخ: مواد غذایی در بدن ما در دمای پایین اما در کنار آنزیم‌ها که دمای اولیه را پایین می‌آورند صورت می‌گیرد.

ث) از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

پاسخ: کاتالیزگر‌ها موادی هستند که سرعت واکنش شیمیایی را با کاهش دمای فعال سازی زیاد می‌کند.

جواب سوال متن بالای صفحه ۱۹ علوم هشتم

یک تیغۀ مسی (چند عدد سکۀ مسی) و یک تیغۀ آهنی (چند عدد میخ آهنی) را در نظر بگیرید. آیا در این مواد انرژی شیمیایی نهفته است؟ اگر آنها را به یکدیگر متصل کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا سوختن تیغۀ آهنی یا مسی روش مناسبی برای به کارگیری انرژی شیمیایی آنهاست؟ آیا می‌توان انرژی شیمیایی موجود در این دو فلز را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد؟

پاسخ: 

تیغه‌های مسی و آهنی انرژی شیمیایی نهفته‌ای ندارند. این فلزات بیشتر به عنوان رساناهای الکتریکی عمل می‌کنند. اگر این دو فلز را به یکدیگر متصل کنید، در صورت وجود یک الکترولیت (مثل آب نمک)، ممکن است یک واکنش الکتروشیمیایی اتفاق بیفتد که منجر به تولید جریان الکتریکی می‌شود.

سوختن تیغه‌های آهنی یا مسی برای به کارگیری انرژی شیمیایی آنها مناسب نیست، زیرا این فلزات به جای آزاد کردن انرژی شیمیایی، به اکسیدهای خود تبدیل می‌شوند و در این فرآیند انرژی زیادی آزاد نمی‌شود.

بنابراین، انرژی شیمیایی موجود در این دو فلز نمی‌تواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود مگر اینکه در یک سیستم الکتروشیمیایی مناسب استفاده شوند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۹ علوم هشتم‌

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۹ علوم هشتم

الف) با استفاده از این مواد و وسایل، تلاش کنید لامپ را روشن کنید. (راهنمایی: به جای باتری از تیغه‌های مسی و آهنی و لیموترش استفاده کنید).

پاسخ: 

یک لیمو ترش را روی میز قرار داده و با فشار دادن و غلتاندن، پره‌های داخل آن را له می‌کنیم بدون اینکه لیمو پاره شود. دو تیغه مسی و آهنی را در دو نقطه جداگانه لیمو فرو کرده و سیم‌ها را به آنها وصل می‌کنیم. سپس دو سر سیم را به لامپ LED وصل می‌کنیم تا روشن شود.

نتیجه‌گیری: فلزات مس و آهن با لیمو ترش واکنش داده و از طریق یک تغییر شیمیایی انرژی آزاد شده و جریان الکتریکی تولید می‌شود.


ب) آزمایش‌هایی را طراحی و تحقیق کنید که چگونه می‌توان یک لامپ ۲ ولتی را با استفاده از این باتری‌ها روشن کرد. 

پاسخ: 

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۹ علوم هشتم

اولین کار محاسبه تعداد لیموهاست. برای این‌کار جریان ایجاد شده توسط یک لیمو را اندازه می‌گیریم سپس جریان لازم برای روشن کردن یک لامپ ۲ ولتی را محاسبه می‌کنیم تا تعداد لیموهای مورد نیاز اندازه‌گیری شود.
به وسیله دو تیغه آهنی، و سایر موارد می‌توانیم یک مدار ایجاد کنیم و با حرکت الکترون ها انرژی شیمیایی را آزاد کنیم و با کمک آن لامپ را روشن کنیم.

جواب فکر کنید صفحه ۱۹ علوم هشتم

برای استفاده کردن از انرژی ذخیره شده در مواد، به جز سوزاندن آنها، چه روش‌های دیگری هست؟

پاسخ: 

۱- واکنش‌های مختلف مثل تولید الکتریسیته
۲-استفاده از نور برای تولید برق و گرما
۳-استفاده از خاصیت مغناطیسی مواد

جواب آزمایش کنید صفحه ۲۰ علوم هشتم‌

جواب آزمایش کنید صفحه ۲۰ علوم هشتم

یک قوطی خالی فیلم را تا نیمه از آب پر کنید؛ سپس یک قرص جوشان را نصف کنید و درون آن بیندازید و در آن را محکم ببندید (قرص جوشان ویتامین C و جوش شیرین دارد). حال قوطی را وارونه روی زمین قرار دهید و کمی از آن فاصله بگیرید. چند ثانیه منتظر بمانید و مشاهدات خود را یادداشت کنید. از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ این آزمایش را با قرار دادن یک تخته پاک‌کن روی قوطی دوباره انجام دهید و نتایج را در کلاس به بحث بگذارید.

پاسخ: 

در قرص جوشان چند ماده از جمله اسید و ترکیبات نمکی وجود دارد با آب واکنش شروع شده و گاز کربن دی اکسید تولید می‌شود فشاری را ایجاد می‌کند که باعث پرتاب در قوطی می‌شود، این گاز با آب آهک شفاف کدر می‌شود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۲۰ علوم هشتم

جواب فعالیت صفحه ۲۰ علوم هشتم‌

جواب فعالیت صفحه ۲۰ علوم هشتم

با استفاده از قرص جوشان، آب، بطری خالی و ابزار مناسب، یک جسم متحرک بسازید و راه‌هایی برای افزایش سرعت آن پیشنهاد کنید.

پاسخ: 

با کاغذ یا مقوا یک موشک استوانه‌ای با نوک مخروطی می‌سازیم. داخل یک قوطی فیلم مقداری آب ریخته و یک قرص جوشان اضافه می‌کنیم. در قوطی را سریعاً بسته و به انتهای موشک وصل می‌کنیم. گاز کربن دی‌اکسید حاصل از واکنش، موشک را چند متر به بالا پرتاب می‌کند.
برای افزایش سرعت، موشک باید سبک، دارای طراحی درست، حاوی قرص جوشان بیشتر، از نوشابه به جای آب و از آب گرم استفاده شود و قرص به صورت پودر شده باشد.

جواب فعالیت صفحه ۲۰ علوم هشتم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۲ علوم پایه‌ هشتم متوسطه‌ی اول با موضوع درس««تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس اول علوم هشتم
جواب درس سوم علوم هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه‌‌ اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *