جواب درس اول علوم هشتم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ علوم هشتم متوسطه با موضوع درس «مخلوط و جداسازی مواد» قرار گرفته است که شامل جواب آزمایش کنید، گفت و گو کنید، فعالیت و اطلاعات جمع آوری کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات علوم هشتم همراه باشید.
جواب شکل صفحه ۲ علوم هشتم
برخی مواد در زندگی روزمره

الف) موادی که از یک نوع ماده تشکیل شده باشند، مواد خالص نامیده میشوند. مواد خالص را در شکل بالا مشخص کنید.
پاسخ:
نمک: ترکیب(خالص)
آب مقطر: ترکیب(خالص)
ب) موادی را که از دو یا چند ماده تشکیل شده باشند، مواد ناخالص یا مخلوط مینامند. در شکل بالا مخلوطها را مشخص کنید.
پاسخ:
شربت آب لیمو: مخلوط ناهمگن آب و شکر و آب لیمو
آجیل: مخلوط ناهمگن
جواب خود را بیازمایید صفحه ۲ علوم هشتم
مواد زیر را به دو دسته خالص و مخلوط دستهبندی کنید.

پاسخ:
خالص:
مس
شکر
ناخالص (مخلوط ):
دوغ
سکه
حالت فیزیکی هر یک را مشخص کنید.
پاسخ:
آجیل: جامد
هوای درون بادکنک: گاز
آب لیمو: مایع
جواب فعالیت صفحه ۳ علوم هشتم
– دو بشر انتخاب، و آنها را شمارهگذاری کنید و در هر دو به مقدار یکسان آب بریزید.
– در بشر شماره ۱، یک قاشق خاک و در بشر شماره ۲، یک قاشق نمک بریزید. محتویات بشرها را کاملاً هم بزنید. مشاهدات خود را بنویسید.
پاسخ:
در بشر شماره ۱ پس از هم زدن مخلوط خاک و آب، مخلوطی تیره و کدر به دست میآید. (غیر یکنواخت پراکنده شدهاند.)
در بشر شماره ۲ پس از هم زدن مخلوط نمک و آب، مخلوطی شفاف به دست میآید. (یکنواخت در هم پراکنده شدهاند.)
مشاهدات
الف) محتویات کدام بشر پس از هم زدن شفاف است؟ کدام کدر است؟
پاسخ:
نمک و آب: شفاف
آب و خاک: کدر
ب) در برخی از مخلوطها ذرههای مواد تشکیل دهنده مخلوط بهطور یکنواخت در هم پراکندهاند. این نوع مخلوطها را مخلوط همگن یا محلول مینامند.
کدام یک از مخلوطهایی که تهیه کردهاید، محلول و کدام مخلوط ناهمگن است؟ چرا؟
پاسخ: شکر در آب به راحتی حل میشود ولی ذرات خاک در آب ، سوسپانسیون ایجاد میکند.
جواب فکر کنید صفحه ۴ علوم هشتم

شکل زیر کدام ویژگی تعلیقه (سوسپانسیون) را نشان میدهد؟
پاسخ:
سوسپانسیون مخلوطی ناهمگن است.
ذرات جامد در مایع به صورت معلق پراکندهاند.
ذرات جامد معلق در ته ظرف تهنشین میشوند. به طور مثال برای مصرف شربت معده آن را باید تکان داد و بعد خورد.
جواب فعالیت صفحه ۴ علوم هشتم

پنج بشر را شمارهگذاری کنید و در هر یک از آنها ۱۰۰ میلیلیتر آب بریزید. در هر بشر به ترتیب ۵،۴،۳،۳،۲،۱ گرم کات کبود بریزید و محتویات آن را به هم بزنید. چرا رنگ، محلولها با یکدیگر متفاوت است؟
پاسخ:
زیرا نسبتهای مختلفی از حل شونده در حلال حل نمودیم، بنابر این هرچقدر مقدار کات کبود در آب افزایش یابد، محلول پر رنگتر میشود.
جواب خود را بیازمایید صفحه ۵ علوم هشتم
– حالت فیزیکی هر یک از محلولهای زیر را مشخص کنید.
– حلال و حل شوندههای هر یک را مشخص کنید و حالت آنها را بنویسید.
پاسخ:
نام محلول | نوع محلول | حالت فیزیکی | حلال | حل شونده |
نوشابه گازدار | گاز در مایع | مایع | آب | گاز |
سکه طلا | جامد در جامد | جامد | طلا | مس و نقره |
چای شیرین | جامد در مایع | مایع | آب | شکر |
هوای درون استوانک (کپسول) | گاز در گاز | گاز | نیتروژن | اکسیژن، کربن دیاکسید و گازهای دیگر |
جواب آزمایش کنید صفحه ۵ علوم هشتم
الف) در ۱۰۰ میلیلیتر آب در دمای °۳۰ چه مقدار نمک خوراکی (سدیم کلرید) حل میشود؟ با انجام دادن آزمایش، درستی یا نادرستی پیشبینی خود را بررسی کنید.
پاسخ: میزان حل شدن نمک خوراکی در آب در دمای ۳۰ درجه حدود ۳۹ گرم میباشد در صورتی که برای شکر و ترکیبات دیگر تغییرات زیادتری داریم.
تذکر: حل شدن نیترات پتاسیم در آب گرماگیر است و افزایش دما، حلالیت را زیاد میکند.
ب) در ۱۰۰ میلیلیتر آب در دمای °۳۰ به جای نمک سدیم کلرید، نمک پتاسیم نیترات بریزید. مقدار نمک حل شده را پیشبینی و آزمایش کنید. از آزمایشهای بالا چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
پیشبینی میشود حدود ۴۰ گرم حل شود. مشاهده میشود در دمای ۳۰ درجه حدود ۴۴ گرم پتاسیم نیترات در آب حل میشود و اگر از این مقدار بیشتر به محلول اضافه کنیم ته نشین میشود.
نتیجهگیری: انحلال پذیری یک ماده جامد در آب به نوع ماده و دما بستگی دارد.
جواب فعالیت صفحه ۵ و ۶ علوم هشتم
الف) چند بشر کوچک بردارید و در هر یک ۱۰۰ میلیلیتر آب بریزید و دمای آنها را به دمای داده شده در جدول برسانید.
ب) در هر بشر آنقدر نمک پتاسیم نیترات حل کنید تا دیگر حل نشود. مقدار نمک حل شده را در هر مورد در جدول زیر بنویسید.
پاسخ:
دما (سلسیوس) | ۲۰ | ۳۰ | ۴۰ | ۵۰ |
بیشترین مقدار ماده حل شده (گرم) | ۳۰ | ۴۵ | ۶۵ | ۸۸ |
پ) دما را روی محور افقی و مقدار ماده حل شده را روی محور عمودی در نظر بگیرید و نمودار را رسم کنید.
پاسخ:

ت) از این نمودار چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
نتیجه میگیریم که هر چقدر که دما افزایش پیدا کرده است، مجبور میشویم که مقدار بیشتری نمک برای حل شدن در داخل آب بریزیم.
ث) در دمای ۴۵ سانتی گراد چند گرم نمک در آب حل میشود؟ روی نمودار نشان دهید.
پاسخ: حدود ۵/۳۷ گرم
جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۷ علوم هشتم
با مراجعه به منابع معتبر و اینترنت درباره مواد سازنده هریک از مخلوط های نشان داده شده در شکل ۵، اطلاعاتی جمع آوری، و نتایج را به صورت پرده نگار (پاورپوینت) به کلاس گزارش کنید. روغنهای مایع مانند روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغنهای جامد دارند؟
پاسخ: صابون و شامپو برای پاک کنندگی، قهوه به عنوان نوشیدنی و روغن زیتون در سالاد و غذاها
پاسخ دیگر:
مواد مورد بررسی:
صابون:
- مواد اصلی: چربیهای حیوانی یا گیاهی (مانند روغن نارگیل، روغن زیتون)، سود سوزآور (هیدروکسید سدیم) و آب.
- نحوه تشکیل: در فرایندی به نام صابونسازی، چربیها با سود سوزآور واکنش میدهند و صابون و گلیسیرین تولید میشود.
- انواع صابون: صابونهای جامد، مایع، صابونهای گیاهی و صابونهای صنعتی.
شامپو:
- مواد اصلی: آب، سورفکتانتها (مواد شوینده)، نرمکنندهها، مواد کفزا، اسانسها و مواد نگهدارنده.
- نحوه عملکرد: سورفکتانتها چربی و آلودگی مو را در آب حل کرده و باعث تمیز شدن مو میشوند.
روغن زیتون:
- ماده اصلی: میوه زیتون
- نحوه استخراج: از طریق پرس کردن میوه زیتون و استخراج روغن آن.
- کاربردها: پخت و پز، مراقبت از پوست و مو.
قهوه:
- ماده اصلی: دانههای قهوه
- نحوه تهیه: بو دادن و آسیاب کردن دانههای قهوه و سپس دم کردن آن با آب داغ.
- مواد موثر: کافئین، آنتیاکسیدانها و اسیدهای چرب.
نتیجهگیری: همانطور که مشاهده میشود، مخلوطهای روزمره از مواد مختلفی تشکیل شدهاند. شناخت این مواد به ما کمک میکند تا انتخابهای بهتری در استفاده از محصولات مختلف داشته باشیم.
روغنهای مایع مانند روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغنهای جامد دارند؟
پاسخ:
چون این روغنها به علت مایع بودن سریع تر جذب میشود و در رگها رسوب نمیکنند و به دلیل کلسترول کمتر چربی خون را افزایش نمیدهند.
جواب فعالیت صفحه ۷ علوم هشتم
الف) تکهای از کاغذ پی اچ (pH) را به هر یک از مواد زیر آغشته کنید.

ب) رنگ به دست آمده روی کاغذ پی اچ (pH) را با الگوی زیر مقایسه و آن را به عدد تبدیل کنید.

پ) موادی که پی اچ آنها از هفت کمتر است، اسیدیاند. آنها را مشخص کنید.
ت) موادی که پی اچ آنها از هفت بیشتر است، خاصیت بازی دارند. مواد بازی بر خلاف اسیدها که ترش مزهاند، مزۀ تلخ دارند. مواد بازی را بین نمونههای بالا مشخص کنید.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
لیمو | ۳ | ✔ | |
مایع ظرفشویی | ۸ | ✔ | |
شیر | ۶/۵ | ✔ | |
آب پرتقال | ۳/۵ | ✔ |
جواب گفت و گو کنید صفحه ۸ علوم هشتم
در هر یک از تصویرهای زیر مشخص کنید هر وسیله چه اجزایی را از هم جدا میکند.

پاسخ:
کاغذ صافی: جداسازی مواد معلق در آب
قیف جدا کننده: جداسازی مایعات دو بخشی
کمباین: دانه را از پوسته جدا میکند.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۸ علوم هشتم
در شکلهای زیر برخی از دستگاههایی که از آنها برای جداسازی استفاده میشود، نشان داده شده است. درباره کاربردهای آنها در کلاس گفت و گو کنید.

پاسخ:
دستگاه تقطیر: بر اساس تبخیر و میعان دو مایع مخلوط شدنی مثل آب و الکل – اجزاء نفت خام – اجزاء گاز هوا
دستگاه تصفیه آب: بر اساس داشتن صافیهای مختلف و رزینهای مخصوص مواد و ذرات داخل آب را میگیرد.
دستگاه دیالیز: دارای صافیهایی از جنس غشاء سلولهای صفاغ هستند که مواد لازم را از خون گرفته و از بدن خارج میکند.
جواب فکر کنید صفحه ۸ علوم هشتم
مخلوطی از ماسه و نمک در اختیار دارید. آزمایشی برای جداسازی آنها از یکدیگر پیشنهاد کنید و آن را انجام دهید.
پاسخ:
در مخلوط ماسه نمک مقداری آب ریخته، به آن را از کاغذ صافی عبور میدهیم؛ ماسه روی کاغذ صافی باقی میماند. اگر آب نمک را حرارت دهیم آب بخار شده و نمک در ته ان باقی میماند.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۱ علوم پایه هشتم متوسطهی اول با موضوع درس««مخلوط و جداسازی مواد»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس دوم علوم هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران