سوالات درس نهم آمادگی دفاعی نهم «شناخت و مقابله با جنگ نرم»
در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب درس ۹ آمادگی دفاعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس «شناخت و مقابله با جنگ نرم» قرار گرفته است که شامل سولات پاسخ کوتاه، تشریحی و جای خالی میباشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس آمادگی دفاعی نهم همراه باشید.
سوالات درس ۹ آمادگی دفاعی نهم
۱- معایب جنگ سخت(نظامی) چیست؟
پاسخ: هزینهی زیاد، تَلَفات انسانی نیروهای مهاجم و مدافع
۲- چرا قدرتهای نظامی دنیای امروز تصمیم گرفتند تا از راههای دیگری به دنبال تأمین منافع خود باشند؟
پاسخ: هزینههای بالای جنگ سخت، پیشرفت فنّاوری، مخالفت عموم مردم جهان با کشته شدن انسانها در جنگ و …
۳- قدرت نرم چیست؟
پاسخ: قدرت نرم عبارت است از توانایی رسیدن به هدف با استفاده از جذابیت. برای هر کشوری این جذابیت خود را در فرهنگ و یا همان سبک زندگی مردم آن کشور نشان میدهد.
۴- در جنگ نرم، کدام کشور پیروز خواهد شد؟
پاسخ: هر کشوری دارای فرهنگ عمیق، ریشهدار و ارزشمندتری باشد در جنگ نرم پیروز خواهد شد.
۵- در جنگ نرم، چه چیزی تغییر می کند؟
پاسخ: اگر باورها و ارزشهای مردم کشوری تغییر کند، سبک زندگی آنها تغییر خواهد کرد. بنابراین در جنگ نرم باورها و ارزشهای کشور مورد هدف، تغییر میکند. در جنگ نرم نوع تفکر و اندیشه را تغییر میدهند؛ یعنی دشمن ذهن و فکر مردم کشورِ هدف را مطابق خواستههای خود تغییر میدهد.
۶- مردم چگونه قدرت نرم خود را افزایش میدهند؟
پاسخ: اگر مردم یک کشور تمام تلاش خود را بکنند تا فرهنگ و سبک زندگی خود را با شیوهای جذاب ارائه دهند، قدرت نرم خود را افزایش دادهاند.
۷- سِلاح جنگ نرم چیست؟ چرا؟
پاسخ: رسانه، زیرا برای ارائه جذابیتهای سبک زندگی نیاز به استفاده از رسانه میباشد.
۸- ابزار دشمن در جنگ نرم چیست؟
پاسخ: رسانه (روزنامه، مجله، عکس، فیلم، کتاب، جزوه و …) شبکههای اجتماعی تلفن همراه، ماهواره، اینترنت، تلویزیون و رادیو و…
۹- انواع مختلف جنگ نرم را نام ببرید.
پاسخ: سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، علمی
۱۰- جنگ نرم اقتصادی را تعریف کنید.
پاسخ: در این مبارزه، دشمن با تبلیغات گسترده و ترویج کالاهای خارجی و اخلال در بازارهای ارزی و بازرگانی، بنیانهای اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار میدهد.
۱۱- جنگ نرم اجتماعی را تعریف کنید.
پاسخ: در این مبارزه دشمن، پیوندهای اجتماعی، روحیه زندگی جمعی و همدلی را نشانه میرود. محوریت خانواده، نقش و استحکام آن توسط رسانهها خدشهدار تر میشود.
۱۲- جنگ نرم فرهنگی را تعریف کنید.
پاسخ: دشمن با استفاده از جذابیتهای رسانهای سبک زندگی خود را به عنوان الگو مطرح میکند. باورها و ارزشهای فرهنگی کشورمان را تضعیف و تغییر میدهد.
۱۳- جنگ نرم زیست محیطی را تعریف کنید.
پاسخ: در این حالت با ترویج باورهای غلط در ارتباط با رفتار محیط زیست از طریق مصرف بیرویه و اسراف و بیتوجهی به نعمات طبیعی، زمینه تخریب منابع در دسترس فراهم میشود.
۱۴- جنگ نرم سیاسی را تعریف کنید.
پاسخ: در این حالت مسئولین و مردم هر کدام روشها و گزینههایی را که کشورهای بیگانه میپسندند، به کار میگیرند و تصمیمهایشان را بر اساس رهنمودهای دیگر کشورها تنظیم میکنند.
۱۵- جنگ نرم علمی را تعریف کنید.
پاسخ: در این زمینه با گرایش نخبگان و روشنفکران به الگویهای پیشرفت غیربومی و تمایل به رفاه بدون تلاش عملی و ناتوانی در ارائه راه حلهای علمی در حل مشکلات، وابستگی و پسرفت علمی حاصل میشود.
۱۶- نمونههایی از جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران را بیان کنید.
پاسخ: تحریمها، تهیه و پخش فیلمها و تصاویر زشت و مبتذل، ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولان، ترویج بیعفتی و بیحجابی
۱۷- میزان اثر گذاری جنگ روانی به چه عواملی بستگی دارد؟
پاسخ:
۱- به ویژگیهای شخصیتی افراد مانند اعتقادات دینی، شجاعت، اعتماد به نفس و پایبندی به ارزشهای اخلاقی
۲-به میزان علم و آگاهی انسانها و شناخت دوست و دشمن واقعی
۱۸- گروههای هدف جنگ نرم چه کسانی میباشند؟
پاسخ: در جنگ نرم، تمامی سطوح جامعه از مسئولان تا عموم مردم هدف محسوب میشوند؛ اما جوانان و نوجوانان به عنوان آیندهسازان این مرز و بوم، مهمترین گروه هدف به حساب میآیند. دشمن تلاش میکند با ایجاد شبهاتی، این نسل آیندهساز را نسبت به وضعیت فعلی و آینده کشور ناامید سازد تا به اهداف خود برسد. همچنین دشمن با ایجاد شک و تردید در باورها و ارزشهای جوانان سعی دارد آنان را نسبت به اصول و ارزشهای دینی، ملی و انقلابی دچار تردید و گمراهی کند.
۱۹- سلاحهای جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری چیست؟
پاسخ: قدرت روحی و قدرت فکری
۲۰- ابزارهای جنگ نرم را نام ببرید.
پاسخ:
۱- شبکههای اجتماعی
۲- شبکههای ماهوارهای
۳- بازیهای رایانهای
۴- موسیقی
۵- فیلم و انیمیشن
۶- رسانههای نوشتاری
۲۱- از شبکههای اجتماعی چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: امروزه کاربران، مورد هجوم سیل آسا و بیوقفه ای از اخبار، عکسها و مطالب جدید توسط شبکههای اجتماعی قرار میگیرند. وقت زیادی که صرف این حجم بالای اطلاعات میشود امکان تحلیل و حتی مطالعه و مشاهده دقیق را از کاربران میگیرد. علاوه براین با توجه به سرعت بالای تبادل، به روز رسانی و بستر مناسب دسترسی، مطالب کوتاه شده و از عمق مفاهیم نیز کاسته میشود. بنابراین اخبار و اطلاعات نامناسب و اضافی اتلاف وقت زیادی را موجب میشود و فرصت فکرکردن و تحلیل را از کاربر میگیرد و در حقیقت دیگران به جای او فکر و تحلیل مدنظر خود را ارائه میدهند.
۲۲- از شبکههای ماهوارهای چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: تأسیس و راهاندازی شبکههای ماهوارهای و تولید برنامه برای آنها هزینههای بسیار سنگینی دارد؛ اما صاحبان قدرت و ثروت برای تأمین منافع خود پیامهای پنهان و پیدای خود را از این طریق به مخاطبان جهان میرسانند. تعدد و تنوع این شبکهها ظاهری است و در کشوری مثل ایالات متحده توسط تنها پنج شرکت اداره میشوند. بسیاری از این شبکهها در کنار مطالب به ظاهر مفید، سعی دارند سبک زندگی خود و ارزشهایی نظیر مصرفگرایی، زندگی تجملاتی و وابستگی را ترویج کنند.
۲۳- از بازیهای رایانهای چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: برخلاف تصور عموم مردم بازیهای رایانهای صرفاً وسیلهای سرگرمکننده و تفریحی نیستند و ویژگی تعاملی و تکرار پذیری، آنها را به ابزاری جدی و تأثیرگذار تبدیل کرده است. مخاطبان بازیها در فرایند بازی علاوه بر سرگرمی، اطلاعات جدیدی در مورد اشخاص، تاریخ، جغرافیا و دیگر مسائل علمی میآموزند و مهارتهای متنوعی را تمرین میکنند. جدا از اینکه در حالت کلی این بازیها سلامت نوجوانان را به خطر میاندازد، قهرمانها و ارزشهای بازی و همچنین اطلاعات درون بازی میتواند به صورت هدفمند ذهن مخاطب را منحرف کند.
۲۴- از موسیقی چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: موسیقی با توجه به اینکه کدام بخش از مغز را تحریک میکند، میتواند اثرات مفید یا مخربی را به دنبال داشته باشد. جدا از اینکه اعتیاد به موسیقی میتواند ضعف اراده را موجب شود و کنترل احساسات و عواطف را مختل نماید، علاوه بر این، مفاهیم و سبک فکری خاصی در لا به لای موسیقی دارای کلام به عنوان پیام پنهان منتقل میگردد.
۲۵- از فیلم و انیمیشن چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: هزینههای بسیار بالای صنعت فیلم و انیمیشن در عصر حاضر در خدمت منافع شرکتهای بزرگی است که منابع آن را تأمین میکنند. معرفی الگوهای شخصیتی و رفتاری، تبلیغ کالاهای متنوع یا روش خاصی از زندگی، همه و همه در پیامهای پیدا و پنهان فیلمهای هالیوودی جای گرفته است. تماشاگران متأثر از ارزشها، فرهنگها و سبک زندگی قهرمانان و شخصیتهای مثبت داستانها، همانندسازی میکنند و روش آنها را در زندگی خود پیاده میکنند.
۲۶- تفاوت اساسی رسانههای نوشتاری با دیگر رسانهها در چیست؟
پاسخ: تفاوت اساسی این رسانهها با دیگر رسانهها در نقش محوری تصویر سازی و قوه تخیل مخاطبین در شکلدهی به قهرمان و فضاسازی داستان است. در رسانههای مکتوب مخاطب با استفاده از قوه تخیل خود و تصویر سازی ذهنی، فضای داستان و قهرمان آن را شکل میدهد.
۲۷- از رسانههای نوشتاری چگونه به عنوان جنگ نرم استفاده میشود؟
پاسخ: در رسانههای نوشتاری، خواننده که خود این فضا را در ذهنش ساخته، بیشتر از آن تأثیر میپذیرد و رابطه برقرار میکند. در میان این خیال پردازی، اندیشهها و نقطه نظرات نویسنده بر بستر داستان در ذهن مخاطب مینشیند و او را جذب خود میکند. بسیاری از مکاتب فکری و فرقههای انحرافی از این طریق تفکرات خود را ترویج میکنند.
۲۸- کشورهای استعمارگر در گذشته برای رسیدن به اهداف خود از تهاجم نظامی استفاده میکردند.
۲۹- به جنگ نظامی، جنگ سخت نیز میگویند.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره سوالات درس نهم آمادگی دفاعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس ««شناخت و مقابله با جنگ نرم»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ سوالات درس هشتم آمادگی دفاعی نهم
✅ سوالات درس دهم آمادگی دفاعی نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران