جواب درس دوم فارسی چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ فارسی پایه‌ چهارم دبستان با موضوع درس «کوچ پرستوها»، قرار گرفته‌است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، دانش زبانی ، گوش کن و بگو و درک و دریافت می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۲۱ فارسی چهارم

۱- پرستوها هر سال لانه‌ای جديد برای خود می‌سازند.

پاسخ: نادرستزیرا اوایل بهار که پرستوها بازمی‌گردند لانه‌های خود را می‌یابند و اگر نیاز باشد آن‌ها را تعمیر می‌کنند.

۲- بيشتر پرستوها به دليل حمله‌ی پرندگان شكار‌‌ی، سفر خود را به سلامت به پايان نمی‌رسانند.

پاسخ: نادرستزیرا با وجود خطر حمله پرندگان شکاری، بیشتر پرستوها سفرخود را به سلامت به پایان می‌رسانند.

۳- پرستوها در آغاز زمستان به جاهای معتدل‌تری كوچ میكنند.

پاسخ: درست

جواب درک مطلب صفحه ۲۱ فارسی چهارم

۱-نخستين كار پرستوها پس از بازگشت از سفر چيست؟

پاسخ: نخستین کار پرستوها این است که لانه‌های سال گذشته‌ی خود را بیابند، در صورت نیاز تعمیر یا از نو بسازند.


۲- چرا پرستوها كوچ می‌كنند؟

پاسخ: به دلیل سرد شدن هوا و کم شدن حشرات


۳- چرا بازگشت پرستوها يكی از شگفتی‌های آفرینش است؟

پاسخ: زیرا این پرنده‌های کوچک، پس از سپری شدن زمانی دراز و پیمودن راهی طولانی، بدون این که اشتباهی مرتکب شوند، دوباره به لانه‌ی پیشین خود باز می‌گردند.


۴-نويسنده چگونه با بيان داستان كوچ پرستوها به‌ وجود آفريدگاری توانا اشاره می‌كند؟ با استفاده از متن دليل بياوريد.

پاسخ: با طرح این دو سوال در پایان متن، نویسنده به وجود پروردگاری توانا اشاره می‌کند:

آن‌ها با چه قدرتی این راه طولانی را بدون اشتباه می‌پیمایند؟
این همه شگفتی، زیبایی و دانایی را چه کسی در پرستوها کوچک نهاده است؟

جواب دانش زبانی صفحه‌ی ۲۲ فارسی چهارم

جمله‌های زیر را بخوانيد و درباره‌ی تفاوت آنها با هم گفت و گو کنيد:

مادر نرگس امروز چند جلد كتاب داستان خريد.

مادر، نرگس امروز چند جلد كتاب داستان خريد.

پاسخ:

در جمله اول فاعل، مادر نرگس است ولی در جمله دوم گوینده مادرش را مخاطب قرار داده و فاعل نرگس است.

جواب گوش کن و بگو صفحه ۲۲ فارسی چهارم

۱- پندهای اول و دوم پرنده را به ترتيب بگوييد.

پاسخ:

پند اول آن است که آنچه از دستت رفت بر آن افسوس مخور؛ زیرا اگر آن نعمت، حقیقتاً از آن تو بود، هیچگاه تباه نمی‌شد.


 ۲- آیا باغبان به پند اول و دوم پرنده عمل کرد؟ از متن دلیل بیاورید.

پاسخ:

خیر، چون اگر به پند دوم عمل می‌کرد غم از دست دادن گنجشک را نمی‌خورد. و اگر به پند اول عمل می‌کرد سخن ناممکن گنجشک مبنی بر اینکه گوهرهایی در شکم دارد که چهل مثقال وزن دارد را باور نمی‌کرد.


۳-مفهوم جمله‌ «پند برای تو مثل پاشیدن دانه در زمینی است که گیاهی در آن رشد نمی‌کند» چیست؟

پاسخ:

یعنی این نصیحت در تو بی تأثیر است و تغییری در رفتار و کردار و فکر تو ایجاد نمی‌شود.


 ۴-بهترین پندی که پرنده به باغبان داد، چه بود؟

پاسخ:

هر دو پند گنجشک خوب و به جا بود ولی به نظر من پند اول نسبت به پند دوم اهمیت بیشتری دارد.

جواب گوش کن و بگو صفحه ۲۷ فارسی چهارم

۱- جمله‌ها را با توجه به متن، به ترتيب رويدادها شماره‌گذاری كنيد:

پاسخ:

۳ – پروانه گفت: «خدا آن قدر مهربان است که حتی این گل کوچک را هم می‌بیند».
۱ – موشکا رفت تا خدا را پیدا کند.
۴ – خرس قهو‌ه‌ای دستی تکان داد و دور شد.
۶ – بی‌بی گفت: «البته که خدا را می‌شناسم. اوست که مرا اینجا گذاشته‌ است.»
۵ – سنجاب به خورشید گفت: «پس حتماً خدا تویی!»


۲- «موشكا رفت تا خدا را پيدا كند.»، كار موشكا نشانه‌ی چيست؟

پاسخ: محبت او به بی بی – نداشتن آگاهی و شناخت کافی از خدا


۳- با توجه به متن، چند ويژگی برای خدا نام ببريد.

پاسخ: بزرگ، زیبا، مهربان، بینا، شنوا، نورانی و …


۴- چه چيزهايی را با چشم نمی‌توان ديد؟ چهار مورد نام ببريد.

پاسخ: خدا – محبت – عشق – درد – عقل – گرسنگی


۵- چه نشانه‌هايی از وجود خداوند در داستان آمده است؟

پاسخ:

بزرگی کوه‌ها – زیبایی گل‌ها و پروانه‌ها و گرمای خورشید.

جواب حکایت صفحه۲۸ فارسی چهارم

حكایتی که خواندید، با مفهوم کدام یك از مثل‌های زیر ارتباط دارد؟

پاسخ:

الف) ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.
ب) دست بالای دست بسیار است.
پ) سحرخیز باش تا کامروا باشی.
ث) مرغ همسایه غاز است.

معنی کلمات درس دوم در جست و جو فارسی چهارم

جامه: لباس
آسودگی: آرامش
عهده: مسئولیت، وظیفه
کوچ: مهاجرت، از جایی به جای دیگر رفتن
پی در پی: پشت سر هم، پیوسته
ناچار: مجبور، ناگزیر

دشواری: سختی
پیمودن: طی کردن، پشت سر گذاشتن
جنب و جوش: تلاش و فعالیت بسیار
معتدل: آب و هوای نه گرم نه سرد
منتظر: چشم به راه

اوایل: آغاز
دلنشین: جذاب، زیبا و قشنگ
لطیف: ملایم، نرم
بیایند: پیدا کنند
برمی خیزیم: بلند می‌شویم
شگفتی: تعجب

پیشین: گذشته
باز می‌یابد: دوباره پیدا می‌کند
نهاده است: قرار داده است
نشان: علامت، نشانه
سپری شدن: گذشتن

کمیاب: آنچه کم است، چیزی که دسترسی به آن راحت نیست
نیرومند: قوی، دارای زور و قدرت
راه‌یابی: پیدا کردن مسیر
باعث: علت، سبب
بی‌پروا: نترس، شجاع، بی باک

هیجان: شور و شوق
راه و رسم: روش
عهده: مسئولیت
اعتراض کرد: ایراد گرفت
لازم: واجب

شگفت زده: متعجب
اصلا: ابدا، به هیچ وجه
به خاطر: برای
اوقات: زمان‌ها، وقت‌ها
برخاست: بلند شد
می ربایند: می‌دزدند، با سرعت می‌گیرند

همتا: مانند، شبیه
جفت: زوج ، دوتا
التماس کنان: اصرار کنان
طفل: کودک، بچه
فرصت: زمان
قوی پیکر: نیرومند

کلمات مخالف درس دوم در جست و جو فارسی چهارم

اوایل ≠ اواخر
دور ≠ نزدیک
دراز ≠ کوتاه
جوان ≠ پیر
آغاز ≠ پایان

کمیاب ≠ زیاد
طولانی ≠ کوتاه
دانا ≠ نادان
دشواری ≠ راحتی، آسانی
قوی ≠ ضعیف
معلوم ≠ مجهول

غمگین ≠ خوشحال
سوال ≠ پاسخ، جواب
دوست ≠ دشمن
بالا ≠ پایین
آهسته ≠ سریع، تند
لطف ≠ نامهربانی

کلمات هم‌ خانواده درس دوم در جست و جو فارسی چهارم

لطيف: لطف، لطافت
معلوم: عالم، علم، معلم
طولانی: طول، طويل
تعجب: عجیب، عجب
اعتراض: معترض

غرور: مغرور
تعهد: عهد، عهده
جمع: جامع، مجموع، جماعت
سفر: مسافر، مسافرت
ضعیف: ضعف، مستضعف
موقع: موقعیت، مواقع

اوقات: وقت
معتدل: اعتدال، عدل
مشغول: شغل، شاغل
خراب: تخریب، مخرب، خرابه
عشق: عاشق، معشوق
لرز: لرزش

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس دوم فارسی پایه‌ چهارم دبستان با موضوع درس««کوچ پرستوها»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس اول فارسی چهارم
✅ جواب درس سوم فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.


نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا گفت:

    عالی بود.ممنون

    1. مهدی عراقی گفت:

      خوشحالم که براتون مفید بوده 🌺