جواب درس سوم فارسی ششم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ فارسی ششم دبستان با موضوع درس« هوشیاری»، قرار گرفتهاست که شامل جواب درک مطلب و خوانش و فهم میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب درک مطلب صفحه ۲۹ فارسی ششم

۱- وقتی رکابدار به پادشاه رسید چه دید؟
پاسخ: دید که پادشاه تشنه است و باز را هم کشته است.
۲- پادشاه چه شخصیتی داشت؟ با استفاده از متن درس دلیل خود را بیان کنید.
پاسخ: در کارها عجله میکرد و به عاقبت کار نمیاندیشید و هنگام عصبانیت نمیتوانست خشم خود را کنترل کند.
۳- هدف نویسنده از بیان جملهی «پشیمانی سودی ندارد» چیست؟
پاسخ: یعنی با افسوس خوردن به کارهای گذشته نمیتواند آن را تغییر دهد.
۴- به نظر شما چه شرایطی برای تصمیمگیری لازم است؟
پاسخ: برای تصمیمگیری باید تمام موقعیتها سنجیده شود، تحقیق و بررسی کافی انجام شود و گاهی هم لازم است مشورت انجام شود.
۵- باز از کجا میدانست که آب، زهرآلود است؟
پاسخ: زیرا وقتی که باز پرواز میکرد، دیده بود که اژدهایی در چشمهی آب بالای کوه مرده است.
جواب خوانش و فهم صفحه ۳۱ فارسی ششم
۱- منظور از بیت «کم گوی و گزیده گوی چون در / تا ز اندک تو جهان شود پر» چیست؟
پاسخ: مروارید به دلیل کم یابی، ارزشمند و گرانبها شده است و همه به دنبال جمع کردن و نگهداری آن هستند، تو هم کمتر حرف بزن تا مردم صحبتهای تو را مانند مروارید، ارزشمند بدانند و آن را جمع آوری و حفظ کنند.
۲- با توجه به نشانه گذاریها، بیت زیر را بخوانید. به نظر شما خواندن کدام یک صحیح است؟
با دلیل بیان کنید:
«لاف از سخن، چو در توان زد آن خشت بود که، پر توان زد»
«لاف از سخن چو در، توان زد آن خشت بود که پر، توان زد»
پاسخ:
«چو در» که بعد از «سخن» آمده است، صفت است و «سخن» موصوف؛ میان موصوف و صفت «،» قرار نمیگیرد.
معنی کلمات درس سوم فارسی ششم
کمند: طناب، بند، ریسمان
باز: پرنده ای شکاری
باد به گردِ اون می رسید: کنایه از این که خیلی سریع حرکت می کرد
چیره: پیروز
مَرکب: آنچه بر آن سوار می شوند
مالامال: پر، لب ریز
هلاک کرد: کشت، نابود کرد
رکاب دار: پیاده ای که همراهِ سوار راه می رود
بی درنگ: سریع، بی معطلی
مجال: فرصت
فرود آر: پایین بیاور
به عرض رسانید: در حضور کسی گفت
پیوسته: همیشه
می پیمود: راه را طی می کرد
قصد: تصمیم، منظور، نیّت
به قصدِ: به منظور
دامان: دامنه
تَرک: جایی در پُشت زینِ اسب
آزرده خاطر: رنجیده، دلتنگ، ناراحت
به یک پرواز: با یک بار پرواز کردن
اتفاقاً: از قضا، ناگهان
مَلِک: پادشاه
مَنبع: سرچشمه
تاخت: اسب را به حرکت درآورد
مخلوط: در هم آمیخته، آمیخته شده، درهم شده
در پیِ: به دنبال
سراسیمه: آشفته، با عجله، سرگردان
عَرض: گفتن، بیان کردن
آهِ سرد: آه و ناله ای از سرِ ناامیدی و اندوه
بیجان کردم: کُشتم
کلمات مخالف درس سوم فارسی ششم
بالا ≠ پایین
مالامال ≠ خالی
بی درنگ ≠ درنگ، با تاخیر
ملال ≠ انبساط
صواب ≠ نادرست
هلاک ≠ آباد کردن
اندک ≠ زیاد، فراوان
زلال ≠ کِدِر، تار و تیره
مرگ ≠ زندگی
خوشحال ≠ ناراحت
تند ≠ کند
تشنه ≠ سیراب
باز ≠ بسته
بیرون ≠ درون
زیر ≠ رو
گریه ≠ خنده
سود ≠ ضرر
زلال ≠ تیره و کدر
مرده ≠ زنده
حرکت ≠ سکون
حرارت ≠ برودت
سرد ≠ گرم
سوال ≠ جواب
کلمات هم خانواده درس سوم فارسی ششم
هلاک: مُهلِک، مَهلَکه، هلاکت
ظرف: ظروف
لطف: لطیف، لطیفه، الطاف
قصد: مقصد، قاصد، مقاصد، مقصود
امثال: مَثَل، مثال، مِثل
معلوم: علم، عالم، علیم، معلم
گردش: گردیدن، گردیده، گردنده
پرندگان: پرش، پریدن، پریده
تربیت: متربی، مرتب
مرکب: راکب، مرکوب
منبع: منابع جمع منبع
مخلوط: اختلاط، مختلط
سؤال: سائل، مسائل، مسئله
موجب: واجب، مواجب، واجبات
جمع: جامع، جمعیت، مجموع، جامعه
اثر: آثار، متأثر، تأثیر
عرض: عارضه، معرض، معترض، اعتراض
عزیز: معزّز، عزیزه
حرکت: تحریک، محرک، متحرک، حرکات
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۳ فارسی پایه ششم ابتدایی با موضوع درس««هوشیاری»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس دوم فارسی ششم
✅ جواب درس چهارم فارسی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران