جواب درس سوم علوم پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۳ علوم پنجم دبستان با موضوع درس «رنگین کمان» قرار گرفته است که شامل جواب سوالات متن کتاب درسی و کاوش گری، فکر کنید، فعالیت، جمع آوری اطلاعات، گفت و گو صفحههای ۸ تا ۱۶ میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم پنجم
۱- در یک روز آفتابی، در حیاط مدرسه یا در خانه، پشت به آفتاب بایستید.
۲- با یک آب فشان در هوا آب بپاشید.
۳- رنگین کمانی را که تشکیل میشود، نقاشی کنید و رنگهای آن را با رنگین کمان صفحهی پیش مقایسه کنید.
پاسخ:
رنگین کمان ایجاد شده هفت رنگ اصلی نور را دارد اما خیلی زود ناپدید میشود و اندازه کوچکی دارد.
جواب فعالیت صفحه ۱۹ علوم پنجم
۱- در یک روز آفتابی، لولهی شفاف یک خودکار را مقابل نور خورشید قرار دهید.
۲- یک صفحهی کاغذ یا مقوای سفید را در طرف دیگر لولهی خودکار قرار دهید؛ طوری که رنگهای رنگین کمان روی آن تشکیل شود.
۳- همین فعالیت را به جای لولهی خودکار با منشور انجام دهید. نتیجهی این دو آزمایش را با هم مقایسه کنید.
پاسخ:
تغییری ایجاد نمیشود و نور به ردیفی از رنگهای قرمز تا آبی تجزیه میشود. (ایجاد رنگین کمان)
۴- این بار در یک اتاق تاریک، به جای نور خورشید یک باریکهی نور به منشور بتابانید؛ چه مشاهده میکنید؟
پاسخ:
نور تجزیه میشود و رنگین کمان ایجاد میشود.
جواب کاوش گری صفحه ۲۰ و ۲۱ علوم پنجم
۱- یک لیوان شیشهای ساده بردارید و روی نوشتههای ریز یک روزنامه قرار دهید.
۲- سعی کنید آن نوشتهها را بخوانید.
۳- لیوان را از آب پر کنید.
۴- حالا دوباره لیوان را روی نوشتههای ریز روزنامه بگذارید و سعی کنید آنها را بخوانید.
۵- لیوان را از نوشتهها دور یا به آنها نزدیک کنید و نوشتهها را مشاهده کنید.
۶- این بار یک ذره بین بردارید و نوشتهها را با آن مشاهده کنید.
از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
ظرف شیشهای پر از آب مثل ذرهبین است و نوشتهها را بزرگتر از چیزی که هستند نمایش میدهد.
جواب فعالیت صفحه ۲۱ علوم پنجم
۱- یک طرف ذره بین را مقابل نور خورشید بگیرید و در طرف دیگر آن، یک قطعه کاغذ قرار دهید. ذره بین را آن قدر به کاغذ نزدیک و دور کنید تا روی کاغذ، نقطهای روشن تشکیل شود.
۲- دست خود را یک لحظه در آن نقطه قرار دهید؛ چه چیزی مشاهده میکنید؟
پاسخ:
نور و گرمای شدیدی احساس میشود و در واقع دستمان میسوزد.
۳- فاصلهی نقطهی روشن روی کاغذ تا وسط ذره بین را اندازه بگیرید و یادداشت کنید.
۴- دو ذره بین دیگر در اندازههای متفاوت بردارید و آنها را شماره گذاری کنید. مراحل مختلف این فعالیت را با این دو ذوره بین نیز تکرار کنید و نتایج را در جدول زیر بنویسید.
پاسخ:
شماره ذره بین | ۱ | ۲ | ۳ |
فاصله وسط ذره بین تا نقطه روشن | ۲۵ | ۳۵ | ۴۵ |
از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
پرتوهای نور خورشید به ذره بین میتابد و بعد از عبور از آن در نقطهای روشن و بسیار گرم به نام کانون عدسی جمع میشود. فاصله کانون تا ذره بین فاصله کانونی نامیده میشود فاصله کانون تا عدسی در ذره بینها تفاوت دارد.
جواب فعالیت صفحه ۲۲ علوم پنجم
وسایل و مواد لازم : ذره بین، کبریت، شمع، متر نواری و یک صفحه کاغذ
۱- شمع را روشن کنید و روی میز بگذارید.
۲- صفحهی کاغذ را در فاصلهی یک متری شمع قرار دهید.
۳- ذره بین را بین کاغذ و شمع آن قدر جا به جا کنید که تصویر شعلهی شمع به طور واضح روی صفحهی کاغذ تشکیل شود.
۴- با جا به جا کردن شمع یا صفحهی کاغذ، آزمایش را تکرار کنید.
در این آزمایش، تصویر شعلهی شمع با شعلهی اصلی شمع چه تفاوتی دارد؟
پاسخ:
تصویر بزرگتر و به صورت برعکس ایجاد شده است.
از این فعالیت چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
با تغییر فاصله جسم یا کاغذ از عدسی اندازه و جهت تصویر دچار تغییر میشود.
جواب کاوش گری صفحه ۲۳ و ۲۴ علوم پنجم
۱- روی یک مقوای سفید، تصویر ماهی، علامت پیکان و چیزهای دیگری مانند گل بکشید.
۲- مقوا را مانند شکل روی دیوار بچسبانید. یک لیوان شیشهای خالی در فاصلهی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری، رو به روی آن بگذارید.
۳- از بدنهی لیوان به نقاشی خود نگاه کنید؛ چه میبینید؟
پاسخ:
چون لیوان خالی است شکلها را به اندازه واقعی که هستند مشاهده میکنیم.
۴- بدون آنکه لیوان را جا به جا کنید، درون آن آب بریزید.
۵- دوباره از بدنهی لیوان به نقاشیهای خود نگاه کنید؛ چه مشاهده میکنید؟ از این مشاهدهها چه نتیجهای میگیرید؟
پاسخ:
این بار شکلها بزرگتر از اندازه واقعی شان دیده میشوند.
لیوان پر از آب مانند ذره بین میباشد و با تغییر فاصله لیوان از نقاشیها آنها را به گونه دیگری مشاهده میکنیم. هرچه لیوان پر تر از آب از نقاشیها دورتر شوید تصویر وارونه و کوچکتر میشود.
۶- اکنون لیوان را به آرامی به عقب و جلو ببرید و آنچه را مشاهده میکنید، بنویسید.
پاسخ:
اندازه شکلها عوض میشود. مثلا مستقیم و وارونه و بزرگتر یا وارونه و کوچکتر میشود.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ علوم پنجم
در ساعت سازی و طلا فروشیها از عدسی استفاده میکنند. در این باره اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
۱- بزرگنمایی اجسام کوچک: عدسی به ساعت سازان اجازه میدهد تا کوچکترین قطعات ساعت مانند چرخدندهها، فنرها و سنگهای قیمتی را به طور دقیق بررسی کنند و عیوب احتمالی را شناسایی کنند. در هنگام مونتاژ ساعت، عدسی به ساعت سازان کمک میکند تا قطعات بسیار کوچک را با دقت در جای خود قرار دهند.
۲- بررسی کیفیت و اصالت: طلافروشان از عدسی برای بررسی کیفیت و اصالت طلا و جواهرات استفاده میکنند. آنها میتوانند با بزرگنمایی، عیوب پنهان مانند ترکها، حبابها و ناخالصیها را تشخیص دهند. عدسی به طلافروشان کمک میکند تا کیفیت و اصالت نگینهای جواهرات را بررسی کنند. آنها میتوانند با بزرگنمایی، رنگ، شفافیت و برش نگینها را ارزیابی کنند.
۳- انجام کارهای ظریف: عدسی به ساعت سازان و طلافروشان کمک میکند تا کارهای ظریف مانند حکاکی روی ساعتها و پرداخت کاری جواهرات را با دقت بیشتری انجام دهند.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۳ علوم پنجم ابتدایی با موضوع درس ««رنگین کمان»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس دوم علوم پنجم
✅ جواب درس چهارم علوم پنجم
📝 سوالات درس سوم علوم پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران