جواب درس دهم نگارش ششم ابتدایی
در این نوشته گام به گام درس ۱۰ نگارش ششم دبستان با موضوع درس «عطّار و جلال الدین محمّد» قرار گرفته است که شامل املا و دانش زبانی، نگارش و کارگاه نویسندگی میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب املا و دانش زبانی صفحه ۶۳ و ۶۴ نگارش ششم
۱- با حروف آخر هر واژه، مانند نمونه واژه های جدیدی از متن درس بنویسید.
پاسخ:

واژههای جدید درس: هیجان انگیز، زیارت، تعجب، برخیز، زادگاه، همان و نیشابور.
۲- با توجه به متن درس، غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن را در جدول بنویسید.
پاسخ:
محمد و پدرش برای یک سفر تولانی صمرقند را ترک کردند.
محمد از هر فرستی برای آموختن استفاده میکرد.
عطار نصخهای از کتاب اصرارنامهی خود را به محمد هدیه داد.
بهاءالدین به سفارش عطار مراغب محمد بود؛ چون او آینده درخشانی داشت.
واژه غلط | شکل صحیح واژه |
تولانی | طولانی |
صمرقند | سمرقند |
فرستی | فرصتی |
نصخه | نسخه |
اصرارنامه | اسرارنامه |
مراغب | مراقب |
۳- کدام یک از شعر های زیر مثنوی است؟ دلیل بیاورید.

پاسخ:
در شعرهای مثنوی هر بیت یک قافیه جدا دارد و قافیه هر بیت با دیگری متفاوت پس نتیجه می گیریم شعر گزینه ب جواب صحیح میباشد.
جواب نگارش صفحه ۶۵ نگارش ششم
۱- جملههای زیر را به طور مناسب کنار هم قرار دهید. با اضافه کردن کلمه ها و جملات دیگر یک متن معنی دار بنویسید.

پاسخ:
دعوی برتری از دیگران و کبر، انسان را از همهی افراد پست، پستتر میکند. اما فرمانبر خدا و نگهبان خلق بودن، حس خوبی به انسان میدهد! با جهد و کوشش میتوان رضای خالق بی چون را جلب نمود. همچنین با صبر و کوشش، میتوان به خوشبختی رسید. فراموش نکنید که جوانمرد بودن و آدمیت از نشانههای علم است که در انسان جلوه میکند.
۲- چه ارتباطی بین کتاب و درخت وجود دارد؟ چند نوع از این ارتباطها را بنویسید. (هر طور که دلتان خواست میتوانید بین آنها ارتباط برقرار کنید.)
پاسخ:
الف) یک اینکه کتاب از دل درختان میباشد، زیرا کتاب از جنس کاغذ بوده و کاغذ نیز از چوب درختهای جنگل به دست میآید. دوم اینکه اگر کتابها را از بین ببریم در واقع به درختها آسیب زدهایم.
ب) بدون کتاب علم به نسل های بعدی منتقل نمیشد و کتاب موجب دانش امروزی شده است انسانهای اولیه در درخت علم خود را پاداشت میکردند و بدون درخت انسانهای اولیه نیز نمیتوانستند علم خودشان را به انسانهای بعدی بیاموزند.
پ) درختها اکسیژن تولید میکنند. ولی کتابها علم و دانش تولید میکنند.
جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۶۶ نگارش ششم
۱- با همکاری گروه، یک روزنامه دیواری دربارهی یکی از نام آوران (شهیدان، دانشمندان، نویسندگان یا نیکوکاران) محل زندگی خود (روستا یا شهر) تهیه کنید و عنوان اصلی بخش های مختلف آن را در اینجا بنویسید.
پاسخ:
کودکی و نوجوانی شهيد شهریارى
تحصيلات شهيد شهريارى
مشاغل اجرايى شهيد شهريارى
روايات وخاطره ها
نحوه ترور
عاملان ترور
۲- برداشت خود را از «چو خواهی که نامت بود جاودان | مکن نام نیک بزرگان نهان» در یک بند بنویسید.
پاسخ:
اگر میخواهی که اسم و یادت تو نیز مانند انسانهای بزرگ جاودان و ماندنی شود باید نام بزرگان را زنده نگهداری و به آنها احترام بگذاری، اگر انسان به این اشخاص بزرگ بیتوجه باشد خودش هم پیش دیگران اعتباری کسب نخواهد کرد و بعد از مرگ از یاد مردم فراموش میشود.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱۰ نگارش ششم دبستان با موضوع درس ««عطّار و جلال الدین محمّد»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس نهم نگارش ششم
✅ جواب درس یازدهم نگارش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
عالی ممنون
خیلی ممنون نظر لطف شماست🌹