جواب درس دهم نگارش دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۰ نگارش دوم دبستان با موضوع درس «هنرمند» قرار گرفته است که شامل پاسخ سوالات صفحات ۶۵ تا ۶۹ میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب صفحه ۶۵ نگارش دوم
۱- چهار سطر اول درس را با خط زیبا و خوانا بنویس. میتوانی از سرمشق خط تحریری هم استفاده کنی.
پاسخ:
دیشب من سرگرم نقاشی کردن بودم که پدرم گفت :«من دوست دارم فرزندم هنرمند باشد؛ یک هنرمند خوب»
من با خوش حالی گفتم :«پس من برای اینکه هنرمند باشم، سعی میکنم نقاشی کردن را خیلی خوب یاد بگیرم.»
پدر گفت: «دخترم، هر کاری که با دقت و فکر انجام گیرد، هنر است، مثلا اگر تو بتوانی سفالگر بشوی و با گل چیزهای زیبا بسازی، هنرمند هستی.»
۲- تا به حال چند کلمهی تازه از کتاب هدیههای آسمان یاد گرفتهای؟ ده تای آنها را بنویس.
پاسخ:
هنرمند، هدیه، پیامبر، حضرت، بانو، حمد، توحید، دعا، تشهد، رکعت، عبا، حضرت، صفا، مسح، موذن، نیت، سلامتی، علیه، اسلام، نورانی، نوزاد
۳- کامل کن.
پاسخ:

۴- اگر عکاس بودی، از چه چیزهایی عکس میگرفتی؟
پاسخ:
اگه عکاس بودم، از چیزهایی عکس میگرفتم که خیلی خوشحال و شادم میکنن! مثلاً از طبیعت با درختها و گلها، از آسمون آبی با ابرهای سفید، از حیوانات مهربونی مثل گربه و سگ، و حتی از دوستانم که در حال بازی یا خندیدن هستند. همچنین از مکانهای جالب مثل پارک یا حیاط مدرسه عکس میگرفتم تا همیشه یادم بمونه که چقدر لحظات خوب دارم.
جواب صفحه ۶۶ نگارش دوم
۱- سه سطر بعدی درس را ادامه بده و با خط زیبا بنویس.
پدر گفت:« دخترم، هر کاری که با دقت و فکر انجام گیرد، هنر است: مثلا اگر تو بتوانی سفالگر بشوی و با گِل چیزهای زیبا بسازی، هنرمند هستی…. .
پاسخ:
یا اگر نقاشی بکشی و با رنگها دنیا را زیباتر کنی، باز هم هنر است. هنر به این معنا نیست که فقط در کارهای بزرگ موفق شوی، بلکه در کارهای کوچک هم اگر با محبت و دقت عمل کنی، هنر را در خودت خواهی یافت.»
۲- مرتب کن.
الف) باشد، هنرمند، فرزندم، دارم، دوست، من، یک.
پاسخ: من دوست دارم فرزندم یک هنرمند باشد.
ب) دقت، هنرمند، باید، کند، نگاه، همه، چیز، به، با.
پاسخ: هنرمند باید با دقت به همه چیز نگاه کند.
۳- به اول و آخر کلمههای زیر، یک کلمهی دیگر اضافه کن و کلمهای جدید بنویس.
پاسخ:

۴- دوست داری مدرسهات چه شکلی باشد؟ دربارهی آن دو سطر بنویس.
پاسخ:
دوست دارم مدرسهام حیاط بزرگ و سرسبزی داشته باشد، با درختان بلند و گلهای رنگارنگ. کلاسها هم باید روشن و شاد باشند، با دیوارهای پر از نقاشیهای زیبا و تختههای سفید که به راحتی بتوانیم درسهایمان را بنویسیم.
جواب صفحه ۶۷ نگارش دوم
۱- سه سطر بعدی درس را با خط خوانا بنویس.
« قالی بافی هم هنر است. عکاسی هم هنر است، پس برای اینکه بتوانی یک عکس خوب بگیری، باید هنرمند باشی».
پاسخ:
«قالی بافی هم هنر است. عکاسی هم هنر است؛ پس برای اینکه، بتوانی یک عکس خوب بگیری، باید هنرمند باشی.» فرزندم هنرمند باید خوب فکر کند.
۲- هر وسیله مربوط به کدام شغل است؟
خودکار، چکش، اره، میخ، کاغذ، واکس، پارچه، سوزن، چرم، نخ، تخته، آجر، تیشه.
پاسخ:
نویسندگی | بنایی | نجاری | خیاطی | کفاشی |
خودکار | اره | چکش | پارچه | واکس |
کاغذ | آجر | میخ | سوزن | چرم |
تیشه | تخته | نخ |
۳- مانند مثال کامل کن. مثال: میروم ← خواهم رفت.
پاسخ:

۴- دربارهی یکی از هنرها چند سطر بنویس.
پاسخ:
نقاشی یکی از هنرهای زیباست که به انسان این امکان را میدهد تا احساسات و تصورات خود را با رنگها و خطوط روی کاغذ یا بوم بیان کند. نقاشی میتواند دنیای ذهنی یک هنرمند را به تصویر بکشد و حتی داستانهایی را روایت کند که با کلمات نمیتوان بیان کرد. برخی نقاشان از طبیعت، مردم یا حیوانات الهام میگیرند و آثارشان را با دقت و ظرافت خلق میکنند. نقاشی نه تنها یک هنر است، بلکه یک راه برای آرامش پیدا کردن و به اشتراک گذاشتن دیدگاههای فردی با دیگران است.

جواب صفحه ۶۸ نگارش دوم
۱- از روی هر جمله، یک بار با خط زیبا بنویس.
سفالگر با گل، چیزهای زیبا میسازد.
پاسخ: سفالگر با گل، چیزهای زیبا میسازد.
عکاسی هم یک هنر است.
پاسخ: عکاسی هم یک هنر است.
۲- به هر یک از کلمههای زیر، یکی از کلمههای «بی ــ نا ــ هم» را اضافه کن و معنای آن را بنویس.
پاسخ:
سال ← هم سال(یعنی هم سن)
کار ← بیکار(یعنی کسی که کار ندارد.)
نام ← هم نام(یعنی دو نفر دارای یک اسم باشند.)
آرام ← ناآرام(یعنی کسی که آرامش ندارد.)
۳- باتوجّه به کلمهی داخل کمانک، مانند مثال، هر بار جمله را تغییر بده و بنویس.
مثال: من کتابم را امانت دادم. (تو)
تو کتابت را امانت دادی. (آنها)
پاسخ:
شما کتابهایتان را امانت دادید. (شما)
آن ها کتابهایشان را امانت دادند. (آنها)
۴- اگر با ماه آسمان حرف بزنی، به او چه میگویی؟ در دو سطر بنویس.
پاسخ اول:
«ماه جان، تو همیشه چه طور اینقدر زیبا و روشن هستی؟ چرا هر شب در آسمان میدرخشی و ما را روشن میکنی؟»
پاسخ دوم:
«ماه عزیز، تو همیشه با لبخندت به شبهای تاریک نور میدهی. میخواهم بدانم، آیا شبها با ستارگان بازی میکنی؟»
جواب صفحه ۶۹ نگارش دوم
۱- نوشتهی زیر را پر رنگ کن و با خط زیبا بنویس.
صبر و حوصله داشته باش تا در کارهایت موفق شوی.
پاسخ: صبر و حوصله داشته باش تا در کارهایت موفق شوی.
۲- تصویرها را شماره گذاری کن و داستان کوتاهی دربارهی آنها بنویس.
پاسخ:

داستان کوزهگر و کوزههایش
در یک دهکدهی کوچک، کوزهگری مهربان به نام استاد رضا زندگی میکرد. او سالها بود که با دستان هنرمندش، از خاک، کوزههای زیبا میساخت.
تصویر ۱: شروع کار
هر روز صبح، استاد رضا کارش را با گِل رس شروع میکرد. او گِل را روی چرخ کوزهگری میگذاشت و با دقت و حوصله، به آن شکل میداد. دستانش با مهارت روی گِل میچرخید و کمکم یک کوزهی زیبا پدیدار میشد.
تصویر ۲: پختن کوزهها
وقتی کوزهها آماده میشدند، استاد رضا آنها را در کوره میگذاشت تا پخته شوند. شعلههای آتش در کوره زبانه میکشیدند و کوزهها را محکم و بادوام میکردند. استاد رضا با دقت به کوره نگاه میکرد تا مطمئن شود که کوزهها به خوبی پخته شدهاند.
تصویر ۳: تزئین کوزهها
بعد از پختن، نوبت به تزئین کوزهها میرسید. استاد رضا با قلممو و رنگهای زیبا، روی کوزهها نقشهای قشنگی میکشید. گلها، پرندهها و طرحهای سنتی، از جمله نقشهایی بودند که او روی کوزهها میکشید.
تصویر ۴: آماده برای فروش
وقتی تزئین کوزهها تمام میشد، استاد رضا آنها را در مغازهاش میچید تا برای فروش آماده باشند. مردم دهکده از کوزههای زیبای استاد رضا خیلی خوششان میآمد و همیشه برای خرید به مغازهی او میآمدند. کوزههای استاد رضا نه تنها زیبا بودند، بلکه بسیار کاربردی هم بودند و مردم از آنها برای نگهداری آب، گل و گیاه و سایر وسایل خود استفاده میکردند.
استاد رضا از کارش لذت میبرد و خوشحال بود که میتواند با هنر خود، زیبایی و کاربرد را به خانههای مردم هدیه کند. او همیشه به شاگردانش توصیه میکرد که با عشق و علاقه کار کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.
این داستان کوتاه نشان میدهد که چگونه یک کوزهگر با تلاش و هنر خود، میتواند وسایل زیبا و مفیدی را برای مردم بسازد.
میتوانید این داستان را با اضافه کردن جزئیات بیشتر، مانند:
- نام شاگردان استاد رضا
- داستانی دربارهی یکی از کوزهها
- اتفاقی که در دهکده میافتد و به کوزهها مربوط میشود
جذابتر کنید.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ۱۰ نگارش دوم دبستان با موضوع درس ««هنرمند»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس نهم نگارش دوم
✅ جواب درس یازدهم نگارش دوم
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران