جواب درس دهم فارسی چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۰ فارسی چهارم ابتدایی با موضوع درس «باغچه‌ی اطفال»، قرار گرفته‌ است که شامل جواب درست و نادرست و درک مطلب، دانش زبانی، معنی کلمات و معنی شعر علی از همای رحمت می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۸۴ فارسی چهارم

۱- باغچه‌بان برای آموزگاری به خارج از ایران رفت.

پاسخ: نادرست زیرا باغچه‌بان در کودکی شعر می‌سرود.

۲- باغچه‌بان در کودکی شعر می‌سرود.

پاسخ: درست

۳- قبل از باغچه‌بان، کسی به فکر کودکان کم شنوا و نابینا نیفتاده بود.

پاسخ: درست

۴- باغچه‌بان با پشتکار و اراده به رؤیاهای کودکی خود دست یافت.

پاسخ: درست

جواب درک مطلب صفحه ۸۵ فارسی چهارم

۱- باغچه‌بان چه حرفه هایی را از پدرش آموخت؟

پاسخ: بنایی و قتادی

۲- چرا باغچه‌بان به آموزگاری علاقه داشت؟

پاسخ: چون از نظر او آموزگاری شغلی بود که با آن بهتر می‌توانست به مردم و جامعه‌اش خدمت کند.

۳- باغچه‌بان چگونه فردی بود؟ عبارتی از متن بیان کنید که این ویژگی را نشان دهد.

پاسخ: فردی مهربان، دلسوز و سخت‌کوش و پاراگراف آخر درس این ویژگی را بیان میکند.

۴- چه کسی برای اولین بار در ایران، الفبای ویژهای برای ناشنوایان ابداع کرد؟ چرا این کار مهم بود؟

پاسخ: باغچه‌بان‌، زیرا به ناشنوایان کمک کرد تا بتوانند به راحتی و بدون کمک دیگران، بخوانند و بنویسند.

۵- چرا در متن درس، باغچه‌بان «دوست کودکان» نامیده شده است؟

پاسخ: زیرا باغچه‌بان بیش‌ترین کمک را به کودکان کرد.

جواب دانش زبانی صفحه ۸۵ فارسی چهارم

🔹 علی آمد. 🔹 مریم رفت. 🔹 دانش آموزان دویدند.

حالا به نمودار جمله‌ها نگاه کنید. درباره آن‌ها گفت‌وگو کنید؛ سپس به پرسش‌‌ها پاسخ دهید.

جواب دانش زبانی صفحه ۸۵ فارسی چهارم

– این جمله‌ها از چند قسمت تشکیل شده‌اند؟ 

پاسخ: دو قسمت

– چرا کلمه‌های «آمد، رفت، دویدند» بالای نمودار هستند؟

پاسخ: این کلمه‌ها فعل هستند و قسمت اصلی جمله هستند بنابراین در بالای نمودار می‌‌آیند.

معنی کلمات درس دهم فارسی چهارم

خشنود : راضی ، خوشحالعاجز : ناتوان
طاق : سقفابداع : نوآوری
مکتب : محل درس خواندن درگذشتهلبریز : پر
رونق داشتن : خوب بودن وضع کسب و کارسرمشق : الگو ، نمونه
برگزیده شدن : انتخاب شدنبام : پشت بام
جویا : کنجکاودل سوز : مهربان
اقامت گزیدم : در جایی ساکن شدم، ماندمبردباری : شکیبایی
ذوق : شور و شوق ، علاقه و تواناییمدارا : بردباری، نرمی، مهربانی
کنج : گوشهابوالعجائب : پدر شگفتی‌ها
استعداد : آمادگی ، تواناییعلم کند : معرّفی کند ، مشهور سازد
مقصود : نیّت ، خواسته ، آرزومسکین : فقیر ، تهی دست
اراده : خواسته ، میل ، تصمیمکرم : لطف ، جوانمردی
پشتکار : تلاش برای انجام کاریآیت : نشانه ، دلیل
هما: پرنده ی افسانه ای خوشبختیفعال : پُرکار ، کوشا
مدارا : با نرمی و ملایمت رفتار کردنپرشور : پُرحرارت ، باهیجان
رحمت : مهربانی ، دلسوزیپند : نصیحت
ماسوا : موجودات ، مخلوقاتاطفال : کودکان
رخ : صورت ، چهرهقسم : سوگند
نگین : سنگ قیمتیخشنود : راضی
متحیّر : شگفت زده ، حیرت زدهنگین : سنگ قیمتی
دایرشدن : تشکیل شدن ، ایجاد شدنسرگذشت: شرح حال
حرفه : شغل ، پیشه ، کارابداع : نوآوری
طبع : ذوق ، استعدادپشتکار : تلاش برای انجام کاری
بهره رساندن : فایده داشتن ، مفید بودنویژه : خاص ، مخصوص
فروزان : تابان ، درخشان ، روشناجتماع : گروه
قریحه : ذوق ، استعداداز پس : از پشت

کلمات متضاد و مخالف درس دهم فارسی چهارم

باسواد ≠ بی سواد
جدید ≠ قدیم
قبول ≠ رد‌، مردود
ابتدا ≠ انتها
توانا ≠ ناتوان
اسیر≠ آزاد
گدا ≠ ثروتمند
مسکین ≠ ثروتمند
لبریز ≠ خالی
طاق ≠ کف
خشنود ≠ ناراحت
بهره ≠ ضرر
عاجز ≠ توانا

کلمات هم خانواده درس دهم فارسی چهارم

صبر = صابر‌، صبور
فعال = فعالیت
رحمت = رحیم‌، رحم
مقصود = قصد‌، قاصد
قبول = قابل‌، مقبول
کتاب = کاتب‌، مکتوب
مکتب = کتاب‌، مکتوب
کرم = کریم‌، کرامت
اسیر= اسارت
شهدا = شهادت‌، شهید
قاتل = قتل‌، مقتول
اطفال = طفل‌، طفولیت
اختراع = مخترع
جویا = جوینده
عشق = عاشق‌، معشوق
اجتماع = جمع‌، مجموعه
تصویر = تصاویر
شغل = شاغل‌، مشغول
شعر = شاعر‌، مشاعره
استعداد = مستعد
راضی = رضایت
عاجز = عجز
مقصود = قصد
اختراع = مخترع
معلم = علم‌، عالم

کلمات املایی درس دهم فارسی چهارم

عشق – قطعه زغال – منقل – کرسی – حرفه‌ی – گچ بری – طبع پرشور – ذهن جویا – راضی – برگزیده – اقامت گزیدم – شعله‌ی فروزان – ذوق – قریحه – باغچه اطفال – نمی‌پذیرند – عاجز بودند – استعداد – ابداع – شرح حال – باغچه‌بان – اعتماد – فعل – نقاشی – شعر – طاق مسجد – قنادی – رونق – راضی – اختراع – مقصود – تحصیلی – همای رحمت – آیت – ماسوا –گدای مسکین – ابوالعجائب – علم کند

معنی شعر علی ای همای رحمت فارسی چهارم

۱- علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را *** که به ما سوا فکندی همه سایه ی هما را

معنی: 

علی ای نشانه ی رحمت و مهربانی تو چه نشانه ای از طرف خدا هستی که سایه رحمت و مهربانی را شامل حال همه موجودات کردی.

۲- دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی *** بین به علی شناختم من به خدا قسمت خدا را

معنی: 

ای دل اگر دنبال خداشناسی هستی به صورت علی نگاه کن به خدا سوگند من با علی توانستم خدا را بشناسم.

۳-برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن *** که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

معنی: 

ای فقیر بیچاره برو در خانه ی علی را بزن که از روی بخشندگی به گدا بهترین چیزها و نگین پادشاهی می‌دهد.

۴- به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من *** چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا

معنی: 

به جز حضرت علی چه کسی به پسرش می‌گوید با قاتل من که اکنون در دست شما اسیر است با مهربانی رفتار کنید.

۵- به جز از علی که آرد پسری ابوالعجائب *** که علم کند به عالم شهدای کربلا را

معنی: 

به جز حضرت علی چه کسی می تواند پسری داشته باشد که واقعه کربلا و شهدای کربلا را به دنیا معرفی کند و نشان دهد.

معنی کلمات شعر علی ا همای رحمت فارسی چهارم

هما : پرنده‌ای افسانه‌ای که اگر سایه‌اش بر سر کسی بیفتد آن شخص خوشبخت می‌شود.مدارا : با نرمی و ملایمت رفتار کردن
رحمت : مهربانی، دلسوزیابوالعجائب : پدر شگفتی‌ها یعنی بسیار شگفت انگیز
ماسوا : موجودات، مخلوقاتعلم کند : معرفی کند، مشهور سازد
رخ : چهره، صورتمسکین : فقیر، تهیدست
نگین : سنگ قیمتیکرم : لطف، جوانمردی
متحیر : شگفت زده، حیرت زدهآیت : نشانه، دلیل

کلمات متصاد و مخالف شعر علی ای همای رحمت فارسی چهارم

گدا ≠ ثروتمند
اسیر ≠ آزاد
مسکین ≠ ثروتمند

کلمات هم خانواده شعر علی ای همای رحمت فارسی چهارم

رحمت= رحیم، رحم
اسیر= اسارت
کرم= کریم، کرامت
شهدا= شهادت، شهید
قاتل= قتل، مقتول

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس دهم فارسی پایه‌ چهارم دبستان با موضوع درس««باغچه‌ی اطفال»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس نهم فارسی چهارم
جواب درس یازدهم فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *