جواب درس ششم کار و فناوری ششم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ کار و فناوری ششم دبستان با موضوع درس«کار با چوب و فلز» قرار گرفته است که شامل فعالیتهای کلاسی و غیر کلاسی صفحات ۸۷ تا ۱۰۱ میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.
جواب گفت و گو کلاسی صفحه ۸۷ کار و فناوری ششم
الف) به نظر شما با استفاده از چوب چه وسایل دیگری میتوان ساخت؟
پاسخ: قاب عکس، ظرف های چوبی، وسایل تزئینی، کمد و جالباسی و …
ب) برای ساخت یک وسیلهی چوبی مثل میز، چه فعالیتهایی باید انجام شود؟
پاسخ:
۱- طراحی میز
۲- اندازه گیری چوب
۳- برش چوب
۴- وصل کردن پایهها به روی میز با میخ و چسب
۵- سمبادهکشی
۶- رنگ کردن
جواب گفت و گو کلاسی صفحه ۸۸ کار و فناوری ششم
به نظر شما آویز چه کاربردهای دیگری دارد؟
پاسخ: وصل کردن به گوشی (تلفن همراه)، جامدادی، کیف پول، ساعت مچی و …
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۸۹ کار و فناوری ششم
الف) با توجه به مطالبی که از طریق مشاهدهی فیلم فرا گرفتید، با دوستان خود در گروه مشورت کنید و در ارتباط با تصاویر زیر، نام هر یک از مهارتهای کار با چوب را بنویسید.
پاسخ:

ب) با مشورت با هم گروهیهای خود، چند نمونه طرح ساده برای آویز، بر روی کاغذ رسم کنید.
پاسخ: به عهدی دانشآموز
جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه ۹۱ کار و فناوری ششم
در مورد مهارتهای کار با چوب، تحقیق کنید و اطلاعاتی گردآوری نمایید. سپس مطالب خود را در برنامهی واژه پرداز تایپ کنید و جلسهی بعد با خود به کلاس بیاورید.
پاسخ:
۱- برش چوب (کار با اره): در هر پروژهی کار با چوب مطمئناّ با برش چوب سروکار داریم. راههای مختلف و ابزارهای گوناگون برای برش چوب وجود دارد؛ مانند:
۱) اره دستی: نیاز به صرف انرژی زیادی برای برش دارد.
۲) اره عمودبر: کاربرد گستردهای در نجاری دارد، مثلا میتوان از آن برای برشهای لبهی کار استفاده کرد.
۳) اره گردبر: برای کاربردهای سنگین و برشهای مستقیم و … به کار میرود.
۲- سنباده زدن: در کار با چوب، سنباده کاری محصول نهایی یک کار ضروری است. تقریبا بعد از هر برش در چوب باید آن را سنباده بزنیم؛ در غیر این صورت احتمالا محصول نهایی زبر و سخت خواهد شد.
۳- متصل کردن: معمولا برای ساخت وسایل چوبی باید چوبها را در کنار هم قرار دهیم و آنهار را به هم وصل کنیم که برای اینکار میتوان از چکش و میخ و یا چسب استفاده کرد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۶ کار و فناوری ششم
با توجه به تصاویر مهارتهای کار با چوب راجع به اینکه کدام یک از مهارتهای کار با چوب را در کارهای عملی انجام دادید، در کلاس گفت و گو کنید.
پاسخ:
تصاویر مهارتهای کار با چوب که در صفحه ۸۹ کتاب درسی آمده است، مراحل اصلی یک کار عملی با چوب را نشان میدهد. ما نیز در انجام کارهای عملی هر ۳ مرحله برش زدن، سنباده زدن و وصل کردن را انجام دادهایم.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۹۸ کار و فناوری ششم
با توجه به مطالبی که از طریق مشاهدهی فیلم فرا گرفتید، با دوستان خود در گروه مشورت کنید و در ارتباط با تصاویر زیر، نام هر یک از مهارتهای کار با فلز را بنویسید.
پاسخ:

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۹۸ کار و فناوری ششم
با توجه به تصویر رو به رو (که در زیر گذاشتهایم)، در مورد روش تغییر شکل حلقههای زنجیر در کلاس گفت و گو کنید.

پاسخ:
برای تغییر شکل حلقهها از وسایل مختلف با سطح مقطعهای مختلف مانند دایره، مربع، مثلث و … استفاده میکنیم. برای انجام این کار سیم حلقه را دور وسیلهی مورد نظر میپیچیم تا سیم به شکل دلخواه دربیاید.
جواب فعالیت غیرکلاسی صفحه ۱۰۱ کار و فناوری ششم
نمون برگ گزارش
آشنایی با مشاغل مربوط به چوب و فلز
ابتدا یکی از مشاغل مربوط به کار با چوب و فلز را از لیست مشاغل موجود در پروندهی زیر انتخاب کنید:
مشاغل مربوط به چوب و فلز
سپس با توجّه به شغلی که انتخاب کردهاید، اطّلاعاتی جمع آوری نمایید. این اطّلاعات شامل موارد زیر میشود:
الف) عنوان شغل
پاسخ: نجّاری
ب) معرّفی شغل
پاسخ: نجّاری فن و هنر کار با چوب است. نجّار انواع وسایل چوبی را ساخته و نصب میکند. این وسایل میتواند انواع درب و پنجره، مبلمان، کابینت و … باشد. از ابزاری که نجار در کار خود از آنها استفاده میکند میتوان به رنده دستی و برقی، اره، میخ، مته و فرز، سوهان، گیره نجّاری و … نام برد.
پ) وظایف کسی که این شغل را برعهده دارد.
پاسخ:
۱) انتخاب چوب مناسب با توجه به نوع وسیلهای که میخواهد ساخته شود
۲) طراحی وسایل
۳) برش دادن و شکل دادن چوب برای ساخت انواع وسایل مانند تابلوها، پنجره و…
۴) ساختن و سر هم کردن قطعات چوبی
۵) نصب وسایل چوبی ساخته شده
۶) ساخت و متناسب سازی ساختارهای چوبی مانند تیرچههای کف و سقف، راه پلهها، دیوار یا پارتیشن و درب و پنجرههای چوبی
۷) ساخت دکور داخلی برای مغازهها، هتلها، بانکها، ادارات و ساختمانهای عمومی
ت) مکان فعّالیت آن
پاسخ: معمولاً محل کار نجار در کارگاههای نجّاری کوچک یا بزرگ و در برخی از پروژهها در محیط بیرونی و در شرایط آب و هوایی مختلف میباشد. بیشتر نجّارها امروزه به صورت گروهی و در کارگاهها کار میکنند و کمتر میتوانید مغازه نجّاری تک نفره، به خصوص در شهرهای بزرگ، پیدا کنید.
ث) تواناییهای لازم برای انجام دادن آن
پاسخ:
شما نیاز به استفاده از جبر، حساب، هندسه و آمار دارید و برای سنجش مقدار مواد، اضافه کردن حجم، کشف ابعاد، و تخمین منابع موردنیاز برای هر پروژه به آن احتیاج پیدا میکنید. شمارش (توانایی کار با اعداد) یک مهارت اساسی است که شما به آن نیاز پیدا میکنید تا در کار نجّاری پیشرفت کنید.
ج) مهارتهای لازم برای انجام دادن آن
پاسخ:
۱) مهارت انجام کارهای عملی
۲) داشتن دید هنری و خلاقیت – برای انجام طراحی مدلهای جدید و نو
۳) داشتن شناخت کافی از انواع چوبها، ویژگیها و بهترین کاربرد آنها
۴) دقت و توجه به جزئیات
۵) توان انجام کار بر اساس نقشهها و طرحهای فنی
۶) آشنایی با ریاضی برای کار اندازه گیری و برشکاری
۷) توان بدنی مناسب
۸) توانایی کار تیمی – در مواقعی که نجار به صورت گروهی و در کارگاههای بزرگ کار میکند.
۹) آگاهی از مسایل ایمنی و سلامت و رعایت آنها
چ) فایدههای آن
پاسخ:
نجّاری یک شغل فنی و هنری است و به همین خاطر بسیاری از نجّارها آن را پرتحرک و متنوع میدانند. از این گذشته نجّاران متناسب با تجربه و مهارتشان درآمد نسبتا مطلوبی دارند.
ح) چند شغل دیگر مرتبط با آن
پاسخ: رنگ سازی، رنگ کاری، کارخانه الوار چوب، شرکت تولید چوب درخت مختص کار با چوب
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ششم کار و فناوری ششم دبستان با موضوع درس««کار با چوب و فلز»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس پنجم کار و فناوری ششم
✅ جواب درس هفتم کار و فناوری ششم
📝 سوالات درس ششم کار و فناوری ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران