جواب درس ششم نگارش دوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ نگارش دوم دبستان با موضوع درس «کوشا و نوشا» قرارگرفته‌ است که شامل پاسخ سوالات صفحات ۴۲ تا ۴۶ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش دوم ابتدایی همراه باشید.

جواب سوالات صفحه ۴۲ نگارش دوم

۱- پنج سطر اول را از روی درس،‌ با خط خوانا و زیبا بنویس.

پاسخ:

دو پرنده‌ی کوچک در جنگلی زندگی می‌‌کردند. اسم یکی از آن‌ها «کوشا» و اسم دیگری «نوشا» بود. آن‌‌ها شبیه هم بودند و همیشه با هم پرواز می‌‌کردند. روزی پدر و مادرشان به آن‌‌ها گفتند: «شما دیگر بزرگ شده‌‌اید. غیر از بازی کردن باید چیزهای دیگری هم یاد بگیرید».


۲- کلمه‌های هم معنا را به هم وصل کن.

پاسخ:

ناراحت غمگین
زیاد خیلی
نیرومند قوی
مریض بیمار
پرسید سوال کرد


۳- مانند نمونه با هر کلمه، دو کلمه‌ی جدید بساز و بنویس.

پاسخ:

مثال: مرغ –> مرغ داری و تخم مرغ
بال: سبک بال، بال و پر
دل: دل تنگ، دل خوش
آب: آب پاش، آب میوه


۴- در دو جمله بنویس اگر چیزی را پیدا کردی، چه می‌کنی؟

پاسخ:

اگر در مدرسه چیزی را پیدا کنم، آن را به ناظم می‌دهم یا در جعبه اشیا گم شده‌ها می‌گذارم. اگر چیزی را در خیابان پیدا کنم آن را به صندوق پست می‌اندازم و یا تحویل یک مغازه دار می‌دهم.

جواب سوالات صفحه ۴۳ نگارش دوم

۱- چهار سطر بعدی را از روی درس، با خط قشنگت بنویس.

پاسخ:

کوشا و نوشا خوش‌ حال شدند و پرواز کنان، لانه‌‌شان را ترک کردند. آن‌‌ها در راه، دارکوبی را دیدند. دارکوب، پرنده‌ی دانای جنگل بود. کوشا و نوشا از او خواستند کمی از علم و دانایی خود را به آن‌‌ها بیاموزد. دارکوب گفت: «بسیار خوب، اما کار ساده‌‌ای نیست. شما باید سال‌‌ها تلاش کنید تا دانا شوید.» کوشا و نوشا قبول کردند.


۲- سه کلمه بنویس که در آن‌ها کلمه‌ی «بازی» وجود داشته باشد.

مثل: طناب بازی

پاسخ:

تاب بازی
سرسره بازی
توپ بازی


۳- در هر ردیف کلمه‌ی مشترک را در جای خالی بنویس.

پاسخ:

الف) کتاب فروش، کتابدار، کتاب خانه، کتاب‌ها: کتاب
ب) خوش مزه، با‌مزه، بی مزه، بد‌مزه: مزه
پ) امروز، روزانه، روزی، دیروز: روز


۴- بنویس اگر جای «نوشا» بودی، چه می‌کردی.

پاسخ:

با جدیت بیشتری تلاش می‌کردم و هرگز از یادگیری دست برنمی‌داشتم، درست مثل کوشا که همیشه مشتاق کسب دانش جدید بود تا دیگران هم به هوش و دانایی او پی ببرند.

جواب سوالات صفحه ۴۴ نگارش دوم

۱- پنج سطر بعدی را از روی درس، با خط زیبا بنویس.

پاسخ:

دو سال گذشت، کوشا به آموختن ادامه داد اما نوشا از آموختن خسته شد. او دلش می‌ خواست آزاد باشد، بازی کند و از این شاخه به آن شاخه بپرد. برای همین، یک روز پرواز کرد و از آن‌ جا رفت. نوشا در راه به هدهدی رسید که پاکیزه، راست‌ گو، امانت‌‌دار و مهربان بود. از هدهد خواست تا این چیزهای خوب را به او یاد بدهد.


۲- مرتب کن و بنویس.

الف) بیاموزد – را – برادر – دو – او – به – آن‌ها – که – از – خواستند – دانایی

پاسخ:

دو برادر از او خواستند که به آن‌ها دانایی را بیاموزد.

ب) برادر – گرفتند – یاد – بگیرند – تازه ای – دو – تصمیم – چیزهای

پاسخ:

دو برادر تصمیم گرفتند چیزهای تازه ای یاد بگیرند.


۳- جمله‌ها را با کلمه‌های داده شده، کامل کن. (حتما، اتفاقا و معمولا)

پاسخ:

الف) فردا حتما از دوستم عذرخواهی می‌کنم.

ب) امروز اتفاقا آموزگار را در خیابان دیدم.

پ) دندان‌های شیری بچه ها معمولا از هفت سالگی می‌افتد.


۴- بنویس چه کارهایی می‌توانی بکنی تا پدر و مادرت، خوش حال شوند.

پاسخ:

به حرف آن‌ها گوش بدهم و دختر(پسر) خوبی باشم.
درس‌هایم را خوب بخوانم تا در آینده فرد با سواد و دانایی بشوم و برای جامعه مفید باشم.

جواب سوالات صفحه ۴۵ نگارش دوم

۱- پنج سطر بعدی را از روی درس، با خط زیبا بنویس.

پاسخ:

هدهد قبول کرد که به او آموزش بدهد. دو سال نگذشته بود که نوشا از این کار هم خسته شد و از پیش هدهد رفت. این‌ بار به طوطی سخن‌ گو رسید و از او خواست خوب حرف زدن را به او یاد بدهد. طوطی گفت: «بسیار خوب اما تو باید اول خوب دیدن و خوب گوش کردن را یاد بگیری و تمرین کنی، تا بتوانی سخن‌ بگویی. این کار، چند سال طول می‌‌کشد.»

نوشا قبول کرد ولی هنوز یک سال نگذشته بود که از آموختن خسته شد. برای همین، یک روز پروازکنان از پیش طوطی رفت. او تصمیم گرفته ‌بود، پیش پدر و مادر پیرش برگردد.


۲- هم معنی کلمه‌های زیر را از درس پیدا کن و بنویس.

پاسخ:

مثل، شبه
شاد، خوش حال
عاقبت، سرانجام
تلاش، تمرین
یاد گرفتن، آموختن


۳- کلمه‌های زیر را با توجه به نشانه‌ی آخرشان دسته بندی کن.

پاسخ:

کوه – کاسه – میوه – کاه – سیاه – راه – پایه – خانه – شانه و فایده

نشانه (اِ) نشانه (ه)
کاسه کوه
میوه کاه
پایه سیاه
خانه راه
شانه
فایده

۴- بنویس این پرنده چه می‌کند؟

پاسخ:

پرنده آبی می‌خواهد به دوستش تمساح کمک کند. چون تمساح موقع غذا خوردن چیزی در دندانش گیر کرده است و نمی‌تواند آن را ببیند، پرنده آبی می‌خواهد آن را پیدا کند و در بیاورد.

جواب سوالات صفحه ۴۶ نگارش دوم

۱- نوشته‌ی زیر را پر رنگ کن و زیبا بنویس.

پاسخ: خدایا به من کمک کن تا بیشتر و بیشتر بیاموزم.


۲- کلمه‌های زیر را بر اساس جاندار و بی جان، طبقه بندی کن.

پاسخ:

فیل، کتاب، مورچه، تلویزیون، سگ، مار، سینی، پاک کن، فنجان، خرگوش، میز و کیف

جاندار بی جان
فیل کتاب
مورچه تلویزیون
سگ سینی
مار پاک کن
خرگوش فنجان
میز
کیف

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۶ نگارش دوم دبستان با موضوع درس ««نوشا و کوشا»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس پنجم نگارش دوم
✅ جواب درس هفتم نگارش دوم
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *