جواب درس اول نگارش چهارم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۱ نگارش چهارم دبستان با موضوع درس «آفریدگار زیبایی» قرارگرفته‌است که شامل املا و واژه‌آموزی، املا، هنر و سرگرمی،درک متن و نگارش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸ و ۹ نگارش چهارم

۱- سه جمله از متن را که در آنها کلمه‌ی «پاییز» به کار رفته است، بنویسید.

پاسخ:

روزی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم گفت و گو می‌کردند.

پاییز برای کار خود رنگ‌های آتشین را انتخاب کرد.

خورشید به تصویرهای نقاشی پاییز نگاه کرد.


۲- هشت کلمه از متن درس بنویسید که ارزش املایی دارند.

پاسخ:

ارغوانی  آتشین  جهان افروز  دریغ 
آویخت  قشر  صنوبر  غوک 

۳- چیزهایی را که در تصویر می بینید با توجه به واژه آموزی این درس طبقه بندی کنید و نمودار آن را بکشید.

پاسخ:

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸ و ۹ ؛ نگارش پایه چهارم ابتدایی

جواب املا صفحه ۱۰ نگارش چهارم

۱- واژه‌های زیر را با دقت بخوانید.

جهان افروز – هلو – رنگ آمیزی – تاب – ارغوانی

آن‌ها را در درس پیدا کنید و از روی جمله‌هایی که این کلمه‌ها در آن به کار رفته‌اند با خط خوانا بنویسید.

پاسخ:

جهان افروز: آنها تصمیم گرفتند خورشید جهان افروز را به داوری انتخاب کنند.

هلو : نخست دستی به شاخه های درختان هلو، بادام، سیب و درختان دیگر برد.

رنگ آمیزی: تابستان با رنگ سبز تیره، سراسر جنگل را رنگ آمیزی کرد.

تاب: بر شاخه‌های درختان میوه، آنقدر سیب گلگون و گلابی و میوه‌های دیگر آویخت که شاخه‌ها تاب نیاوردند.

ارغوانی: برخی را به رنگ ارغوانی و بعضی دیگر را به رنگ قرمز روشن در آورد.


۲- با توجه به متن درس با هر گروه از حرف در هم ریخته، یک کلمه بسازید.

جواب املا صفحه ۱۰ ؛ نگارش پایه چهارم ابتدایی

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۱۱ نگارش چهارم

۱- از روی سر مشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

به نام خداوند خورشید و ماه / که دل را به نامش خرد داد راه

به نام خداوند خورشید و ماه / که دل را به نامش خرد داد راه


۲- این جمله‌ها را در متن درس پیدا کنید و جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.

۱- روی بهار، تابستان، پاییز و زمستان با هم گفت و گو می‌کردند.

۲- خورشید پذیرفت که بین آنان داوری کند.

۳- سطح رودخانه را قشر نازک یخ پوشانید.

۴- اول، بهار زیبا و دل انگیز قلم به دست گرفت.

۵- خورشید از دیدن منظره‌ی طبیعت بهار لذت برد.

۶- کنار جنگل را با بوته‌های انبوه تمشک زینت داد.


۳- کلمه‌های جدول زیر را در جمله‌های بالا پیدا کنید و خانه‌های جدول را پر کنید.

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۱۱ ؛ نگارش پایه چهارم ابتدایی

جواب درک متن صفحه ۱۲ نگارش چهارم

متن زیر را بخوانید و به سوال‌های آن پاسخ دهید.

می‌خواستم همه چيز را درباره‌ی خدا بدانم. از خانه بيرون رفتم. درختان با برگ‌هايی سبز و قامتی بلند، ايستاده بودند. زير درختی گلی تازه شكفته ديدم. گفتم:«چه گل زيبايی»! گل لبخندی زد و گفت: «من زيبا هستم؛ اما خدا از همه زيباتر است. او آفريدگار من است. آن كه مرا آفريده، از همه زيباتر است».

نسيم آرام می‌وزيد و دست مهربان خود را بر سر گل‌ها و برگ‌ها مي‌كشيد. گفتم: «نسيم چه مهربان است»! چهره‌ام را نوازش كرد و گفت: «من مهربانم؛ اما خدا از همه مهربان‌تر است. او آفريدگار من است. آن كه مرا آفريده، از همه مهربان‌تر است.»

ناگهان آسمان ابری شد. ابرها به هم پيوستند و باران گرفت. گفتم: «اگر باران بر درختان و دانه‌ها نمی‌باريد، آنها تشنه می‌ماندند؛ رودها و درياها خشك می‌شدند و هيچ انسان و حيوانی زنده نمی‌ماند». در اين هنگام، ابر غريد و گفت: «خدا دوست انسان‌هاست. اگر لطف خدا نبود، هيچ ابری نمی‌باريد».

به خانه برگشتم. پدر و مادرم درباره‌ی كتابی كه خوانده بودند، صحبت می‌كردند. گفتم: «خوش به حال شما كه همه چيز راميدانيد.» پدر با مهربانی گفت: «عزيزم، داناتر از همه خداست. او همه چيز را می‌داند و دوستدار كسانی است كه می‌خواهند بدانند، تا زندگی بهتری داشته باشند»

۱- از کدام بند می‌فهمیم که خداوند بخشنده است؟

پاسخ: با مطالعه بند سوم می‌توان به خوبی این موضوع را متوجه شد.

۲- در این متن چهار ویژگی برای خداوند بیان شده است؛ آنها را نام ببرید.

پاسخ: زیبایی مهربانی بخشندگی و دانایی از جمله مواردی است که در این متن آورده شده است.

۳- به نظر شما بهترین عنوان برای این متن چیست؟

پاسخ: در زیر چند نمونه عنوان برای شما عزیزان قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

عناوین کوتاه و تاثیرگذار:

رازی که طبیعت فاش کرد.

زیبایی در آینه خلقت

مهربانی بی‌کران

گفتگوی من با طبیعت

درس بزرگی از طبیعت

عناوین توصیفی:

سفری به دنیای زیبایی و مهربانی

کشف راز زیبایی و مهربانی در طبیعت

گفتگویی با آفرینش

از زبان طبیعت: خدا زیباترین و مهربان‌ترین است.

درسی از طبیعت: دانایی و مهربانی خدا

عناوین با تاکید بر مفهوم خدا:

خدا را در طبیعت ببینیم

اثبات وجود خدا در طبیعت

خدا؛ زیباترین و مهربان‌ترین

خدا؛ آفریدگار زیبایی‌ها

خدا؛ منبع همه خوبی‌ها

جواب نگارش صفحه ۱۳ نگارش چهارم

درباره‌ی موضوع «تابستان» کمی فکر کنید. سپس آن را به موضوع‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و درباره‌ی آن، یک بند بنویسید. در نوشتن جمله‌ی موضوع، دقت کنید. همچنین توجه داشته باشید، جمله‌هایی که می‌نویسید، باید در تکمیل جمله‌ی موضوع نوشته شوند.

پاسخ: در زیر دو نمونه متن برای شما عزیزان قرار داده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

جواب نگارش صفحه ۱۳ ؛ نگارش پایه چهارم ابتدایی

تابستان، فصل خوش آمد گویی به آفتاب گرم و روزهای بلند است. فصل بازی‌های شاد و آب‌پاشی در حیاط و فصل میوه‌های رنگارنگ و بستنی‌های خنک.

در تعطیلات تابستانی، ما بچه‌ها می‌توانیم هر روز صبح دیرتر از خواب بیدار شویم و با دوستانمان به پارک برویم. می‌توانیم توپ بازی کنیم، سرسره بازی کنیم و یا حتی یک قلعه شنی بزرگ بسازیم.

مسافرت‌های تابستانی هم خیلی هیجان‌انگیز است. می‌توانیم سوار ماشین شویم و به شهرهای دیگر برویم، دریا برویم و در ساحل ماسه بازی کنیم. می‌توانیم از جاهای دیدنی جدید دیدن کنیم و چیزهای جدید یاد بگیریم.

در تابستان میوه‌های خوشمزه زیادی وجود دارد. هندوانه قرمز و آبدار، انگور شیرین، آلبالو ترش و شیرین، توت فرنگی خوشرنگ و خیلی میوه‌های دیگر. ما می‌توانیم از این میوه‌ها برای درست کردن شربت و بستنی‌های خوشمزه استفاده کنیم. تابستان فصل شادی و نشاط است. فصلی که می‌توانیم از آن لذت ببریم و خاطرات خوبی برای خود بسازیم.


تابستان رسید! خورشید گرم و طلایی، آسمان آبی و ابرهای پف‌پف کرده، همه و همه نشانه‌ی شروع فصل خوش آب و هواست. آوا و آرش با ذوق و شوق زیادی برای رفتن به سفر تابستانی آماده می‌شدند. مقصد آن‌ها یک روستا‌ی کوچک و باصفاست که پدربزرگ و مادربزرگشان در آنجا زندگی می‌کنند.

صبح زود، سوار ماشین شدند و به راه افتادند. در طول مسیر، از کنار مزارع سرسبز و باغ‌های میوه گذشتند. آوا و آرش با اشتیاق از پنجره به بیرون نگاه می‌کردند و به همه چیز با دقت نگاه می‌کردند.

وقتی به روستا رسیدند، پدربزرگ و مادربزرگ با آغوش باز به استقبالشان آمدند. آن‌ها برای نوه‌هایشان کلی برنامه‌ی جالب تدارک دیده بودند. یک روز، به باغ رفتند و میوه‌های تازه چیدند. آلبالو‌های قرمز و شیرین، گیلاس‌های سیاه و براق و توت‌های جنگلی خوشمزه.

روز دیگر، به کنار رودخانه رفتند و قایق‌سواری کردند. آب رودخانه خنک و زلال بود و ماهی‌های کوچک در آن شنا می‌کردند. آوا و آرش با هیجان چوب‌های کوچکی را به آب انداختند و دنبال ماهی‌ها کردند.

شب‌ها، پدربزرگ برایشان قصه می‌گفت. قصه‌های قدیمی و آموزنده‌ای که همیشه با گوش جان به آن‌ها گوش می‌دادند. آن‌ها یاد گرفتند که قدر طبیعت را بدانند و با همه مهربان باشند.

تابستان امسال برای آوا و آرش فراموش نشدنی بود. آن‌ها خاطرات خوشی از بازی در طبیعت، خوردن میوه‌های تازه و شنیدن قصه‌های پدربزرگ به یادگار بردند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب درس ۱ نگارش چهارم با موضوع درس ««ماده تغییر می کند»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

✅ جواب درس دوم نگارش چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا گفت:

    جواب نگارش صفحه 13خیلی کامل بود.مرسی

    1. مهدی عراقی گفت:

      ممنونم نظر لطف شماست.