جواب درس چهاردهم نگارش چهارم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۱۴ نگارش چهارم دبستان با موضوع درس «ادب از که آموختی» قرار گرفته‌ است که شامل املا و دانش زبانی، املا، هنر سرگرمی، درک متن و نگارش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

۱- از روی بخش اول درس با خط خوانا و زیبا بنویسید.

پاسخ:

دو کس، رنج بیهوده بردند و سعی بی‌فایده کردند : یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد:

علم، چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست، نادانی


۲- مانند نمونه، کلمه‌هایی را که در یک گروه قرار دارند، دسته بندی کنید.

ادب، آداب، مودب

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

۳- نمودار جمله‌های زیر را رسم کنید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۸۱ نگارش چهارم

جواب املا صفحه ۸۲ نگارش چهارم

۱- با توجه به متن درس، کلمه‌های گروه «الف» را با کلمه‌های گروه «ب» ترکیب کنید و کلمه‌های جدید را در قسمت میانی بنویسید.

پاسخ:

جواب املا صفحه ۸۲ نگارش چهارم

۲- حرف اول هر گروه از کلمه‌های زیر را به ترتیب کنار هم قرار دهید؛ یک کلمه از متن درس به دست می‌آید؛ آن را بنویسید.

پاسخ:

جواب املا صفحه ۸۲ نگارش چهارم

جواب هنر و سرگرمی ۸۳ نگارش چهارم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و خوانا بنویسید.

پاسخ:

ای مادر عزیز که جانم فدای تو قربان مهربانی و صفای تو
ای مادر عزیز که جانم فدای تو قربان مهربانی و صفای تو

هرگز نشد محبّت یاران و دوستان همپایه‌ی محبت و مهر و وفای تو
هرگز نشد محبّت یاران و دوستان همپایه‌ی محبت و مهر و وفای تو


۲- در جدول زیر یک کلمه با کلمه‌های دیگر فرق دارد. آیا می‌توانید آن را پیدا کنید؟

پاسخ:

جواب هنر و سرگرمی ۸۳ نگارش چهارم

جواب درک متن ۸۴ نگارش چهارم

(الف) جمله‌های زیر را بخوانید و به واژه‌هایی که مشخص شده است، توجه کنید.

☘️ اوّل، بهار زیبا و دل‌انگیز قلم به دست گرفت.

☘️ دومین نقّاش، تابستان گرم، دست به کار شد.

☘️ نقّاش سوم، پاییز برای کار خود، رنگ‌های آتشین انتخاب کرد.

جمله‌های بالا از متن درس «آفریدگار زیبایی» انتخاب شده است. واژه‌های «اوّل»، «دومین» و «سوم» باعث می‌شود مطالب کل متن به هم ارتباط پیدا کند. این واژه‌ها ترتیب زمانی را نشان می‌دهند. واژه‌هایی مانند «نخست»، «ابتدا» و «آخر» هم از این قبیل هستند.


(ب) یکی از متن‌های کتاب علوم یا مطالعات اجتماعی را که در آن واژه‌هایی مانند «اوّل»، «دومین»، «سوم»، «نخست»، «ابتدا» و «آخر» به کار رفته است بخوانید و جمله‌هایی را که این واژه‌ها در آنها است پیدا کنید و در زیر بنویسید.

پاسخ:

۱- فرض کنید جغرفی‌دان هستید، ابتدا مکانی را انتخاب کنید.

۲- او در ابتدا از سنگ، شاخته درختان و استخوان حیوانات برای کندن زمین، پیدا کردن ریشه‌ی گیاهان و دوخت و دوز استفاده می کرد.

۳- آنها ابتدا مکانی را که ممکن است در آن از گذشته‌های دور آثاری وجود داشته باشد، شناسایی می کنند.

۴- خسروپرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم، که همه از پادشاهان ساسانی بودند.

۵- روش کار سهراب را برای خرید و انتخاب توپ از اوّل تا آخر توضیح دهید.

جواب نگارش ۸۵ و ۸۶ نگارش چهارم

متن زیر را بخوانید.

در اوایل بهار، هوا لطیف و دلنشین می‌شود. دشت‌ها جامهٔ سبز می‌پوشند و درختان شکوفه می‌دهند. پرستوها، این پرندگان دوست‌داشتنی نیز از سفر دور و دراز خود، باز می‌گردند. نخستین کار این مسافران از راه رسیده این است که لانه‌های سال گذشته‌ی خود را بیابند؛ اگر آسیب دیده باشند آنها را درست کنند و اگر لانه‌ها خراب شده باشند، از نو بسازند. وقتی کار ساختن لانه به پایان رسید، پرستوها تخم می‌گذارند. هر پرستو چهار تا شش تخم سفید می‌گذارد و دوازده روز روی آنها می‌خوابد. وقتی جوجه‌ها از تخم بیرون آمدند، پدر و مادر، با حشراتی که شکار می‌کنند، به آنها غذا می‌دهند. پس از سه هفته، جوجه‌ها به دنبال پدر و مادر پرواز می‌کنند و راه و رسم زندگی را از آنها می‌آموزند.  

پرستوها بهار و تابستان را به آسودگی به سر می‌برند؛ اما در آغاز پاییز دشواری‌هایی برای آنها پیش می‌آید. در آن هنگام، حشرات کمیاب می‌شوند و هوا کم کم سرد می‌شود، پرستوها ناچار می‌شوند به جاهای معتدل‌تری کوچ کنند.  

در این سفر طولانی، خطرهای بسیاری وجود دارد. یکی از این خطرها، تغییرات هواست. خطر دیگر حمله‌ی پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و قرقی است. این پرندگان هنگام پرواز، ناگهان خود را به جمع پرستوهای در حال پرواز می‌زنند و با چنگال‌های نیرومند خود آنها را شکار می‌کنند. با همه‌ی این خطرها، بیشتر پرستوها سفر خود را به سلامت به پایان می‌رسانند. دیده شده است که بعضی از آنها، سال‌های پی در پی کوچ کرده‌اند و پس از هر کوچ به لانه‌ی خود بازگشته‌اند.

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، شگفتی‌های فراوانی دارد. یکی از این شگفتی‌ها بازگشت پرستوهاست. این پرنده‌های کوچک پس از سپری شدن زمان دراز و پیمودن راهی طولانی، بدون آنکه اشتباه کنند، دوباره به لانه‌ی پیشین خود بازمی‌گردند. چه کسی قدرت راه‌یابی و پیمودن این راه طولانی را به پرستوها داده است؟ آنها با چه قدرتی این راه طولانی را بدون اشتباه می‌پیمایند؟ این همه شگفتی، زیبایی و دانایی را چه کسی در پرستوهای کوچک نهاده است؟  


به بند مقدمه توجه کنید که چگونه خواننده را وارد فضای متن می‌کند. سپس موضوع بندهای دوم تا چهارم را بنویسید.

پاسخ:

بند دوم ساختن لانه و تخم گذاری.
بند سوم دشواری زندگی پرستوها در پاییز.
بند چهارم خطرات کوچ پرستوها.

به موضوع بند آخر فکر کنید. موضوع بند آخر کلی‌تر است و مطالب متن را جمع بندی می کند و به یک نتیجه می‌رسد. این بند در انتهای نوشته می‌آید و بند نتیجه‌گیری نامیده می‌شود.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب درس چهاردهم نگارش فارسی پایه چهارم با موضوع درس ««ادب از که آموختی»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس سیزدهم نگارش فارسی چهارم
جواب درس پانزدهم نگارش فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *