جواب درس پانزدهم نگارش چهارم ابتدایی
در این نوشته گام به گام درس ۱۵ نگارش چهارم دبستان با موضوع درس «شیر و موش» قرار گرفته است که شامل املا و دانش زبانی، املا، هنر سرگرمی، درک متن و نگارش میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب املا و واژه آموزی صفحه ۸۷ و ۸۸ نگارش چهارم
۱- هر گروه از کلمههای زیر را به طور مناسب ترکیب کنید و در جدول قرار دهید.
پاسخ:

۲- مانند نمونه کلمههایی را از متن پیدا کنید که آهنگ آنها مانند واژهی نوشته شده باشد.
پاسخ:

۳- متنی بنویسید که حداقل چهار کلمه از کلمههای زیر در آن به کار رود.
چمن زار – نمک زار – نی زار – گندم زار – سبزه زار – گل زار
پاسخ اول:
ما خانوادگی به مزرعهی پدربزرگم که در آن چمنزار و سبزه زارهای فراوانی بود، رفتیم. در آنجا نیزارهای بسیاری توجه من را جلب کرد. از پدربزرگم پرسیدم: «اینجا قبلاً چه شکلی بود؟» پدربزرگم گفت: «سالها پیش اینجا یک نمکزار وسیع بود و هیچ گیاهی در آن رشد نمیکرد. اما با تلاش بسیار، خاک آن را اصلاح کردیم و حالا تبدیل به یک مزرعهی پربرکت شده است. در بخش دیگری از مزرعه هم گندمزار وسیعی داریم که گندمهایش طلایی رنگ هستند. کمی آن طرفتر هم یک گلزار زیبا با انواع گلهای رنگارنگ وجود دارد.» من از دیدن این همه زیبایی شگفتزده شدم.
پاسخ دوم:
در یک روز دلانگیز بهاری، قدم زدن در سبزهزاری سرسبز که با گلهای رنگارنگ زینت شده بود، آرامش خاصی به من بخشید. صدای باد که از میان نیزارها میگذشت و عطر گلها را با خود به همراه داشت، فضایی رؤیایی ایجاد کرده بود. در دوردست، پهنهای از چمنزار دیده میشد که به زیبایی با گلزارهای کوچک و پراکنده آمیخته بود. این مناظر زیبا، قدرت بیپایان آفرینش را به یاد میآورد.
پاسخ سوم:
در یک عصر بهاری، نسیم خنک از میان گندمزارها میوزید و صدای خوش پرندگان از دور به گوش میرسید. سبزهزارها با طراوتشان، زمین را همچون فرشی سبز پوشانده بودند و در کنار آنها، گلزارهای رنگارنگ جلوهای تماشایی به طبیعت میبخشیدند. در نزدیکی رودخانه، نیزارها بهآرامی در باد تکان میخوردند و صدای خشخش دلنشینی به گوش میرسید. همهچیز حکایت از زیبایی بیپایان بهار داشت.
جواب املا صفحه ۸۹ و ۹۰ نگارش چهارم
۱- با توجه به راهنماییهای کنار هر ردیف، کلمههای مناسب را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
پاسخ:
| کلمه هایی که «حـ ح» دارند. | حاصل – وحوش – رحم |
| کلمه هایی که «فـ ف» دارند. | خفته – آشفته – رفتار |
| کلمه هایی که «سـ س» دارند. | التماس – هرارس – اوس |
| کلمه هایی که «غـ ـغـ غ» دارند. | متغیر – یک غازی – مغفرت |
| کلمه هایی که «صـ ص» دارند. | حاصل – صیاد – صید |
| کلمه هایی که «ر» دارند. | شیر – رها – هراس |
۲- در هر ردیف یک کلمه با بقیه فرق دارد؛ آن را بنویسید.
پاسخ:

جواب هنر و سرگرمی ۹۰ و ۹۱ نگارش چهارم
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ:
نستوه و مقاوم و قوی باش محکم چو بنای کوه الوند
نستوه و مقاوم و قوی باش محکم چو بنای کوه الوند
قدر تو به دانش است و فرهنگ در صدر نشسته هر هنرمند
قدر تو به دانش است و فرهنگ در صدر نشسته هر هنرمند
۲- درباره مثلی که که در شعر «شیر و موش» بود، نقاشی بکشید.
پاسخ:

جواب درک متن ۹۲ نگارش چهارم
متن زیر را بخوانید و جاهای خالی را با یکی از این کلمهها پر کنید. توجه داشته باشید که برخی از این کلمهها، معنای یکسانی دارند و تکراری هستند.
ابتدا، بعد، سپس، نخست، آخر، اول، دوم
پورهی سیب زمینی در کلاس
مواد لازم برای چهار نفر:
۱- سیب زمینی، ۴ عدد
۲- شیر، ۱ لیوان
۳- نمک، به میزان لازم
ابتدا سیب زمینیها را میشویید و در یک ظرف آب میریزید و روی حرارت مستقیم میگذارید تا پخته شود. در مرحله بعد سیب زمینیهای پخته شده را پوست میکنید سپس آنها را کاملا میکوبید تا به شکل خمیر درآید. در آخر نمک و شیر را به سیب زمینی اضافه میکنید و آنها را مخلوط میکنید. حالا پوره سیب زمینی خوشمزه و مقوی آماده است.

جواب نگارش ۹۳ و ۹۴ نگارش چهارم
متنی بنویسید که چهار بند داشته باشد. موضوع کلی متن، «مادر» است. ابتدا بند مقدمه را بنویسید. موضوع کلی «مادر» به دو موضوع کوچکتر زیر تقسیم شده است، آنها موضوع هر یک از دو بند بعدی متن هستند. در پایان، بند نتیجهگیری را بنویسید.
| بند دوم | مهربانی مادر |
| بند سوم | زحمتهای مادر |
پاسخ:
مادر اولین کلمهای است که لبهای کوچک کودک بر زبان میآورد و نخستین آغوشی است که آرامش زندگی را هدیه میدهد. او سرچشمهای از عشق بیپایان و فداکاری است که در تمام لحظات زندگی، در کنار فرزندانش حضور دارد. مادر فقط یک واژه نیست، بلکه گوهری است که قلب خانواده را روشن میکند.
مهربانی مادر
مهربانی مادر مانند خورشیدی است که هرگز غروب نمیکند. او با لبخند گرم و نگاه آرامبخش خود، تمامی خستگیهای روزمره را از فرزندانش میزداید. هیچ غمی نیست که مادر با دستان پر از محبتش نتواند آن را تسکین دهد. او همیشه آماده است تا با کلامی دلگرمکننده یا آغوشی پرمهر، دل فرزندش را آرام کند و شادی را به او هدیه دهد.
زحمتهای مادر
زندگی هر مادر، قصهای از تلاشهای بیپایان و زحماتی است که برای آسایش فرزندانش میکشد. او از شبهای بیخوابی گرفته تا تلاش برای تأمین خواستههای کوچک و بزرگ فرزندانش، هرگز از پای نمینشیند. مادر حتی در سختترین شرایط نیز لبخند به لب دارد و بهجای فکر به خود، تنها به آینده و خوشبختی فرزندانش میاندیشد.
نتیجهگیری:
مادر نمونهای از عشق بیقید و شرط است که در هیچ کجای دنیا شبیه آن یافت نمیشود. قدردانی از زحمات و مهربانیهای او وظیفهای است که هیچگاه نمیتوان به طور کامل انجام داد. باید هر لحظه از زندگی، فرصت را غنیمت شمرد و با رفتار و گفتارمان عشق و احترام خود را به مادر نشان دهیم، چرا که او بزرگترین نعمت زندگی است.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی جواب درس پانزدهم نگارش فارسی پایه چهارم با موضوع درس ««شیر و موش»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس چهاردهم نگارش فارسی چهارم
✅ جواب درس شانزدهم نگارش فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران