جواب درس چهاردهم فارسی چهارم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۴ فارسی چهارم ابتدایی با موضوع درس «ادب از که آموختی»، قرار گرفته است که شامل جواب درست و نادرست و درک مطلب، دانش زبانی، گوش کن و بگو، معنی کلمات، متضاد، هم خانواده و معنی متن درس میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب درست و نادرست صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
۱- میتوانیم از بیادبان، ادب بیاموزیم.
پاسخ: درست ✅
۲- هرکسی که از کار خود تعریف میکند داناست.
پاسخ: نادرست❌ مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
جواب درک مطلب صفحه ۱۱۰ فارسی چهارم
۱- سعدی، دانا و نادان را به چه مانند کرده است؟
پاسخ:
دانا: طبلهی عطار
نادان: طبل غازی
۲- چگونه میتوانیم از بیادبان، ادب بیاموزیم؟
پاسخ: هرچه بیادبان انجام دادند و از نظر ما زشت و ناپسند بود، آن را انجام ندهیم.
۳- چرا سعدی، عالم بیعمل را به زنبور بی عسل شبیه کرده است؟
پاسخ: چون این فرد همانند زنبوری که عسل ندارد، بیفایده است.
۴- یک عنوان مشترک برای دو حکایت اول بیان کنید. دلیل خود را توضیح دهید.
پاسخ: عامل مشترک این است که اگر علمی را فرا گرفتید، به دیگران هم بیاموزید و در گسترش علم بخیل نباشید.
۵- منظور از عبارت «آموخت و نکرد» چیست؟
پاسخ: یعنی چیزی را یاد گرفت ولی به آن عمل نکرد و آن را در رفتار و زندگی اش به کار نبرد.
جواب دانش زبانی صفحه ۱۱۰ و ۱۱۱ فارسی چهارم
– جملههای زیر را بخوانید.
– محمّد، معلّم را دید.
– علی، سیب را خورد.
– برادرم، گلدان را خرید.
حالا به نمودار جملهها نگاه کنید. در گروه گفت و گو کنید و به پرسش زیر پاسخ دهید.

– این جملهها از چند قسمت تشکیل شدهاند؟ چرا؟
پاسخ: ۳ قسمت، زیرا نمودارهای ما سه قسمتی هستند.
– چرا کلمههای «دید، خورد، خرید» بالای نمودار هستند؟
پاسخ: چون فعل هستند و قسمت اصلی جمله
جواب گوش کن و بگو صفحه ۱۱۱ فارسی چهارم
با توجّه به داستان به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
نام داستان:
پاسخ: کژدم و سنگ پشت
شخصیتهای داستان:
پاسخ: کژدم، سنگ پشت
داستان در چه محلّی اتّفاق افتاده است؟
پاسخ: رودخانه، ساحل
از ابتدا تا انتهای داستان، چه تغییراتی در رفتار سنگپشت به وجود آمد؟
پاسخ: اول مهربان بود، بعد انتقام جو
نظر شما دربارهی رفتار سنگپشت چیست؟
پاسخ: سنگپشت نباید کژدم را در آب میانداخت زیرا نباید جواب بدیهای دیگران را با بدی بدهیم. سنگپشت باید کژدم را از رود عبور میداد.
نظر شما دربارهی رفتار کژدم چیست؟
پاسخ: کژدم نباید پشت سنگ پشت را نیش میزد زیرا سنگ پشت با مهربانی داشت به او کمک میکرد و باید قَدردان محبت و کمک سنگ پشت میبود.
رفتارهای پسندیده و ناپسندی را که در داستان بیان شده است، نام ببرید.
رفتارهای پسندیده: مهربانی سنگ پشت و کمک او به کژدم برای عبور کردن از رود.
رفتارهای ناپسند: نیش زدن پشت سنگ پشت توسط کژدم و فرو رفتن سنگ پشت در آب و انداختن کژدم در آب و نابود کردن او.
معنی درس ادب از که آموختی فارسی چهارم
معنی صفحه ۱۰۸ فارسی چهارم👇
دوکس رنج بیهوده بردند و سعی بیفایده کردند. یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.
معنی: دو نفر هستند که همیشه بیهوده رنج میبرند و تلاش بیفایده دارند. یکی آن کسی که مال خود را جمع کرد و استفاده نکرد و دومی آن کس که چیزی را یاد گرفت ولی به آن عمل نکرد.
علم چندان که بیشتر خوانی *** چون عمل در تو نیست نادانی
معنی: هر چقدر علم و دانش بیاموزی ولی وقتی به آن عمل نکنی مانند فرد نادان هستی
یکی را گفتند عالم بی عمل به چه ماند؟ گفت به زنبور بی عسل
معنی: از شخصی پرسیدند دانشمندی که به علم و دانش خود عمل نمیکند مانند چیست؟ گفت مثل زنبوری است که عسل ندارد یعنی تلاشش فایدهای ندارد.
معنی صفحه ۱۰۹ فارسی چهارم👇
لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت از بیادبان. هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از آن پرهیز کردم.
معنی: به لقمان گفتند ادب چه کسی یاد گرفتی؟ گفت از بیادبان، هر کاری که از افراد بی ادب به نظرم بد و نامناسب میآمد آن را انجام نمیدادم.
مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید. دانا چون طبله عطار است خاموش و هنر نمای و نادان چون طبل غازی بلند آواز و میان تهی.
معنی: مشک خوب مشکی است که خودش بوی خوب داشته باشد نه این که عطر فروش از بوی خوب آن تعریف کند. انسان دانا مانند صندوقچهی عطر فروش است بدون سر و صدا مثل صندوقچه که صدایی ندارد اما عطرش در همه جا پراکنده میشود و انسان نادان مانند طبل جنگ پر سر و صدا و تو خالی.
معنی کلمات درس چهاردهم فارسی چهارم
مُشک : مادّه ی روغنی بسیار خوشبو | رنج : درد |
اندوخت : جمع کرد ، گردآوری کرد | غازی : جنگجو |
چندان : هر مقدار ، هر اندازه | ایشان : آنها |
طبله : صندوقچه | عالم : دانشمند |
غازی : جنگجو | ناپسند : ناشایست |
طبل غازی : طبل جنگی | بلندآواز : با صدای بلند |
پرهیز کردن : دوری کرد ، خودداری | تهی : خالی |
آموخت : یادگرفت ، یاد داد | خاموش: ساکت |
عطّار : عطرفروش | هنرنما : کسی که هنری را نشان دهد. |
ناپسند : بدنامناسب | قاضی : دادرس |
کلمات متضاد و مخالف درس چهاردهم فارسی چهارم
نخورد≠ خورد
نادان ≠ دانا
ناپسند≠ خوش آیند، مطلوب
بی ادب ≠ با ادب
رنج ≠ آسودگی
تهی ≠ پُر
کلمات هم خانواده درس چهاردهم فارسی چهارم
رنج = رنجیده، رنجور
طالب = مطلوب
عطّار = معطّر، عطرفروش
حق = حقایق، حقیقت
عالم = علم، علوم
ادب = ادیب، آداب
قادر = قدیر، قدرت
تفکّر = فکر، متفکّر
کلمات املایی درس چهاردهم فارسی چهارم
عسل – پرهیز – عطار – طبله – هنر نمای – طبل غازی – بلند آواز – میان تهی – بیهوده – سعی – عالم بیعمل – لقمان – نظر – ناپسند
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس چهاردهم فارسی پایه چهارم دبستان با موضوع درس««ادب از که آموختی»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس سیزدهم فارسی چهارم
✅ جواب درس پانزدهم فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران