جواب درس پانزدهم فارسی چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۵ فارسی چهارم ابتدایی با موضوع درس «شیر و موش»، قرار گرفته‌ است که شامل جواب درست و نادرست و درک مطلب، واژه آ‌موزی، درک و دریافت، معنی کلمات، متضاد، هم خانواده و معنی شعر شیر موش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۱۱۴ فارسی چهارم

۱- شیر، خطای موش را بخشید.

پاسخ: درست

۲- صیّاد برای شکار شیر، دام نهاده بود.

پاسخ: نادرست برای صید گرگ دان نهاده بود.

۳- فقط افراد قوی می‌توانند به دیگران کمک کنند.

پاسخ: نادرستهمانطور که خواندید موش هم به شیر کمک کرد.

جواب درک مطلب صفحه ۱۱۴ فارسی چهارم

۱- موش برای رهایی از چنگال شیر چه کرد؟

پاسخ: موش به التماس و گریه کردن افتاد و از شیر به عنوان سلطان جنگل تعریف کرد.


۲- هدف صیاد از گذاشتن دام چه بود؟

پاسخ: گرفتن گرگ


 ۳- از میان ویژگی‌های زیر، یک ویژگی برای شیر و یک ویژگی برای موش انتخاب کنید. از متن برای پاسخ خود دلیلی بیاورید.

■ باهوش ■ قوی پنجه ■ بازیگوش  قدرشناس  بزرگ منش ■ ترس

پاسخ:

موش: بازیگوش زیرا انقدر گوش شیر را گاز گرفت.

ویژگی: قدرشناس زیرا موش چون حال شیر را دریافت *** از برای خلاص او بشتافت.

شیر: قوی پنجه زیرا در تلاش بود که موش را له کند.

ویژگی: بزرگ منش زیرا شیر از این لابه، رحم حاصل کرد.


۴- از بیت زیر چه پندی می‌گیرید؟

«شیر چون موش را رهایی داد *** خود رها شد ز پنجه‌ی صیاد»

پاسخ: به دیگران کمک کن تا خدا تو را کمک کند.


۵- چرا موش به کمک شیر رفت؟

پاسخ: چون‌که می‌خواست خوبی شیر را در حق خودش جبران کند.

جواب واژه‌آموزی صفحه ۱۱۴ فارسی چهارم

🟪 سبزه‌زار جایی است که پر از سبزه است.
🟪 گندم‌زار مزرعه‌ای است که در آن گندم روییده است.
🟪 نی‌زار جایی است که نی روییده است.

حالا شما بگویید:

🟧 نمک‌زار جایی است که …

پاسخ: پر از نمک است.

🟧 چمن‌زار جایی است که …

پاسخ: در آن چمن روییده است.

🟧 گل‌زار جایی است که …

پاسخ: در آن گل روییده است.

جواب درک و دریافت صفحه ۱۲۱ فارسی چهارم

۱- در ابتدای داستان، چرا با اینکه نین درسش را خوانده بود، نتیجه خوبی نگرفته بود؟

پاسخ: چون برادر کوچکتر، دوستش و مادرش حواسش را پرت کرده بودند و او نتوانسته بود با تمرکز کافی درسش را بخواند.


۲- خانم ژرمن بیشتر وقت خود را به چه کاری مشغول بود‌؟

پاسخ: به نگهداری از باغ خود و گل‌ها.


۳- چرا با اینکه خانم ژرمن به نین گفته بود تا هر بار یکی از مرواریدها را کنار بگذارد، او برای همه مرواریدها درس را تکرار کرد؟

پاسخ: زیرا نین می‌خواست مطمئن شود که مرواریدها واقعا سحرآمیز هستند یا نه، پس آن‌ها را امتحان کرد.


۴- با وجود موفّقیت نین، چه مسئله‌ای باعث نگرانی او در مدرسه شده بود؟

پاسخ: چون فکر می‌کرد موفقیت از آن مروارید‌هاست و دیگران را گول می‌زد.


۵- به نظر شما مروارید اصلی چه چیزی بود؟

پاسخ: درس خواندن با تمرکز و دقت بیشتر و تکرار بیشتر درس‌ها


۶- جمله‌های زیر را با توجّه به متن داستان، مرتّب کنید:

پاسخ:

۶- نین فکر می‌کرد علّت موفّقیت او مرواریدهای سرخ هستند و غمگین بود.
۲- خانم ژرمن هفت مروارید به نین داد.
۱- نین درس را بلد نبود و معلّم او را دعوا کرد.
۳- بر عکس همیشه، نین به جای اینکه به باغ برود به اتاقش رفت و در آنجا درس خواند.
۷- خانم ژرمن به او گفت: «علّت موفّقیت تو این است که با دقّت ✅ درست را خوانده‌ای».
۵- حالا دیگر وقتی معلّم از نین درس می‌پرسید، پرسش‌ها را از اوّل تا آخر بلد بود.
۴- نین مرواریدها را در دست گرفت و به تعداد آنها درسش را مرور کرد.

جواب مثل صفحه ۱۲۲ فارسی چهارم

مثلی را که در شعر «شیر و موش» بود، پیدا کنید و در گروه درباره‌ی مفهوم آن گفت‌وگو کنید.

🟧- مفهوم شعر «شیر و موش» تو را یاد کدام یک از مثل‌های زیر می‌اندازد؟

✅ – از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری.
– هرکه بامش بیش برفش بیشتر.

معنی درس شعر و موش فارسی چهارم

معنی صفحه ۱۱۲ فارسی چهارم👇

۱- بود شیری به بیشه‌ای ، خفته *** موشکی کرد ، خوابش آشفته
۲- آن قدر گوش شیر ، گاز گرفت *** گه رها کرد و گاه باز گرفت

معنی: شیری در بیشه‌ای خوابیده بود . موش کوچکی خواب او را بر هم زد . گوش شیر را خیلی گاز می‌گرفت‌. گاهی گوش او را رها می‌کرد و دوباره آن را گاز می‌گرفت.

۳- تا که از خواب‌، شیر شد بیدار *** متحیر ز موش بد رفتار
۴- دست برد و گرفت کله‌ی موش *** شد گرفتار‌، موش بازی گوش

معنی: تا این که شیر از خواب بیدار شد‌، حال شیر به خاطر بد رفتاری موش تغییر کرد و تعجب کرد‌. شیر دستش را برد و سر موش را گرفت و موش بازیگوش گرفتار شد.

۵- خواست در زیر پنجه له کندش *** به هوا برده‌، بر زمین زندش
۶- گفت‌: ای موش لوس یک غازی *** با دم شیر می‌کنی بازی

۷- موش بیچاره در هراس افتاد *** گریه کرد و به التماس افتاد

معنی: 

شیر تصمیم گرفت موش را از زیر پنجه‌اش له کند یا او را بلند کرده و به زمین بکوبد‌.
گفت ای موش لوس بی ارزش با دم شیر بازی می‌کنی‌؟
موش بیچاره ترسید و شروع کرد به گریه و التماس کردن


معنی صفحه ۱۱۳ فارسی چهارم👇

۸- که تو شاه وحوشی و من موش *** موش هیچ است پیش شاه وحوش

معنی:  که ای شیر تو شاه حیوانات جنگل هستی و من یک موش هستم‌. موش در مقابل پادشاه حیوانات هیچ است.

۹- تو بزرگی و من خطا کارم *** از تو امید مغفرت دارم
۱۰- شیر از این لابه رحم حاصل کرد *** پنجه وا کرد و موش را ول کرد

معنی: تو بزرگی و من گناه کارم‌. امیدوارم از جانب تو بخشیده شوم‌. شیر به خاطر این التماس‌ها دلش به رحم آمد‌. پنجه‌اش را باز کرد و موش را رها کرد‌‌.

۱۱- اتفاقا سه چار روز دگر *** شیر را آمد این بلا بر سر
۱۲- از پی صید گرگ ، یک صیاد *** در همان حول و حوش دام نهاد

معنی: اتفاقا سه چهار روز دیگر همین بلا بر سر شیر آمد‌‌.
یک صیادی که به دنبال شکار گرگ بود در همان حوالی دامی گذاشت‌.

۱۳- دام صیاد گیر شیر افتاد *** عوض گرگ‌، شیر گیر افتاد
۱۴- موش چون حال شیر را دریافت *** از برای خلاص او بشتافت

معنی: دامی که صیاد گذاشته بود نصیب شیر شد و به جای گرگ‌، شیر در آن گرفتار شد.
موش وقتی از وضعیت شیر باخبر شد برای نجات دادن او با سرعت رفت

۱۵- بندها را جوید با دندان *** تا که در برد شیر از آن جا جان
۱۶- شیر چون موشی را رهایی داد *** خود رها شد ز پنجه‌ی صیاد

معنی: موش با دندان‌های خود بندهای دام را جوید تا شیر از آن دام جان سالم بدرد برد و رها شد‌.
شیر به خاطر این که موش را رها کرد‌، خودش نیز از دست صیاد رهایی یافت‌.

معنی کلمات درس پانزدهم فارسی چهارم

بیشه : جنگلمرور : تند خوانی
سِحر : جادوتعلّق داشتن : وابستگی داشتن
خفته : خوابیدهموشک : موش کوچک
درعوض : به جایحول وحوش : اطراف ، دور وبر
متغیّر : خشمگینوحوش : جانوران وحشی
صید : شکارخطا کار : گناهکار
لابه : التماسبازیگوش : کسی که بیشتر به فکر بازی است.
تحمّل : صبرحاصل کرد : به دست آورد
چار : چهاریک غازی : بی‌ارزش ، ناچیز
جَست : جهیدبشتافت: شتابان رفت
خلاص : رهاییهراس : ترس
له کندش : او را له کندحدس زدم : گمان کردم‌، فکر کردم
داوطلب : به میل و اراده خود حاضر شدنفاش : آشکار‌، ظاهر
مغفرت : آمرزشقطعات : قطعه‌ها ، تکّه‌ها
ناهماهنگی : بی‌نظمیوادار کردن : مجبورکردن
متفکّرانه : اندیشمندانهسابق : گذشته ، قبل

کلمات متضاد و مخالف درس پانزدهم فارسی چهارم

سخت ≠ آسان
خفته ≠ بیدار
بهترین ≠ بدترین
خواب ≠ بیدار
حقیقت ≠ دروغ
موفّقیّت ≠ شکست
درست ≠ غلط
گریه ≠ خنده
تشویق ≠ تنبیه
رهایی ≠ اِسارت
جدّی ≠ شوخی
یک غازی ≠ با ارزش

کلمات هم خانواده درس پانزدهم فارسی چهارم

متغیّر = تغییر
وحوش = وحشی
مغفرت = استغفار
رحم = رحیم
صید = صیّاد
عوض = تعویض
حاصل = محصول
تکلیف = مکلّف
تعلّق = متعلّق
مربوط = ربط ، رابط
موفّقیّت = توفیق
راضی = رضایت
میل = مایل
وضع = اوضاع

کلمات املایی درس پانزدهم فارسی چهارم

آشفته – متغیر – بازی گوش – یک غازی – هراس – وحوش – خطا کار – مغفرت – البه – صید – حول و حوش – خلاص – جدیت – موضوع – جست و خیز – به شدت – آغوش – واقعاً – تعلق – داوطلب – می‌غلتید

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس پانزدهم فارسی پایه‌ چهارم دبستان با موضوع درس««شیر و موش»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس چهاردهم فارسی چهارم
جواب درس شانزدهم فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *