جواب درس هشتم نگارش ششم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۸ نگارش ششم دبستان با موضوع درس «دریاقٌلی» قرارگرفته‌است که شامل املا و دانش زبانی، نگارش و کارگاه نویسندگی، درک متن و هنر و سرگرمی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۰ و ۵۱ نگارش ششم

۱- در هر ستون، حرف نخست کلمه‌ها را بردارید و از راست به چپ در کنار هم قرار دهید تا یک واژه از متن درس به دست آید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۰ و ۵۱ نگارش ششم

۲- با توجه به متن درس، جدول زیر را کامل کنید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۰ و ۵۱ نگارش ششم

۳- متن زیر را بخوانید و هر جایی که لازم است، در آن از نشانه‌های ؟ . ! ، : « » استفاده کنید.

پاسخ:

یک روز غروب، وقتی دهقان از مزرعه به خانه بر می‌گشت، از لانه‌ی غازها صدایی شنید. دهقان از جا پرید و گفت  ببب چه صدای عجیبی! حتماً روباه است سپس به طرف لانه‌ی غازها دوید، روباه را از لانه‌ی غازها بیرون کرد. در را که باز کرد، گفت  دختر خوبم! روباه می‌گوید : امروز صبح که غازها را به چرا می‌بردی، شال زیبایی سر کرده بودی. یا شالت را می‌دهی یا همه‌ی غازها را می‌برم
دخترک، با ناراحتی گفت مگر روباه هم شال، سر می‌کند؟»
دهقان گفت من نمی‌دانم، حالا که چشمش دیده و دلش خواسته است

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۲ نگارش ششم

۱- با استفاده از واژه‌های زیر یک بند درباره‌ی «شهید» بنویسید. از علائم نگارشی مناسب هم استفاده کنید.
عشق، زندگی، حماسه، صداقت، سنگر، سرنوشت ساز

پاسخ:

شهید، آن کسی است که زندگی و جان خود را در راه خدا و دفاع از مردم و سرزمینش فدا کرد. وجود شهید سرشار از عشق، صداقت و شجاعت بود که توانست در لحظه‌ای سخت، تصمیمی سرنوشت ساز بگیرد و دشمن را از خاک میهن بیرون راند. شهید همچون یک سنگر امن و محکم از مردم و میهن محافظت نموده و در این راه حماسه آفرید.


۲- من با خواندن این درس:

کنجکاو شدم… بدانم دریاقلی چگونه انسانی بود که توانست مانع سقوط آبادان شود.
متوجه شدم که… اگر انسان هایی مانند دریاقلی نبودند، ظالمان در ظلم کردن جولان بیشتری می دادند و مردمان بی گناه بیشتری کشته می شدند.
اکنون احساس می کنم که… من هم باید بر روی شخصیت خود کار کنم تا بتوانم در برابر ظلم ایستادگی کنم و با توکل بر خدا کاری که درست است را انجام دهم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۵۳ نگارش ششم

۱- به نظر شما کدام بند درس از توصیف زیباتری برخوردار است؟

پاسخ:

دریاقلی در آن شب پاییزی نهم آبان ماه ۱۳۵۹ با همه‌ی توان و قدرت، رکاب می زد. انگار کسی در گوشش می‌گفت: «دریاقلی رکاب بزن، همه چیز به جوانمردی تو وابسته است. اگر کوتاهی کنی، همه‌ی شهر و دیار نابود خواهد شد.


۲- وطن خود را در دو بند توصیف کنید.

پاسخ:

وطن یعنی ریشه و اصالت یک ملت، وطن من ایران با تمدنی کهن، سه ناحیه‌ی آب و هوایی مختلف دارد. در شمال کشورم دریای خزر با ماهیان خاویار معروفش و رشته کوه البرز با دماوند که بلندترین قله ایران است خودنمایی می‌کنند. در جنوب دریاهای عمان و خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد که راه ارتباط با بسیاری از کشورهای دنیاست. وطنم ایران سرشار از منابع نفت و گاز و معادن سنگ‌های مختلف است.

در شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، همدان، مشهد و … مکان‌های زیبای تاریخی، تفریحی و زیارتی زیادی وجود دارند. بیشتر مردم کشور من مسلمانند و کشورم دانشمندان، نویسندگان، هنرمندان و شاعران مسلمان معروفی را در خود پرورانده است. پرچم کشورم سه رنگ دارد که سبز آن به معنی سرسبزی و دین اسلام، سفید آن به معنی صلح و سرخ آن نشانه‌ی خون شهیدان و صلابت و پایداری ملت مسلمان ایران در برابر ستمکاران است.


۳- فهم خود را از ضرب المثل «هرکه بامش بیش برفش بیشتر» در یک بند بنویسید.

پاسخ:

کسانی که مال و ثروت و موقعیت بالاتری داشته باشند درست است که ممکن است رفاه بیشتری داشته باشند اما به همان اندازه مسئولیت و دردسر بیشتری هم خواهند داشت.

جواب درک متن صفحه ۵۴ و ۵۵ نگارش ششم

با توجه به متن به سوالات زیر پاسخ دهید.

پاسخ:

۱- در سطر اول کلمه‌ی «آنجا» به چه چیزی اشاره می‌کند؟

روستای کوچک

۲- کلمه‌ی «او» به چه کسی یا چه چیزی اشاره می‌کند؟

پدر دهقان جوان

۳- کلمه‌ی «تو» به چه کسی یا چه چیزی اشاره می‌کند؟

دهقان جوان

۴- در بند سوم کلمه‌ی «آنجا» به چه چیزی اشاره می‌کند؟

خانه‌ی دور افتاده

۵- در دو بند آخر متن، دور نشانه‌های ربط خط بکشید.

پاسخ: دوره نشانه‌های ربط (و، که، پس، اما) خط بکشید.

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۵۶ نگارش ششم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

تو ای آن که گیتی بجویی همی / چنان کن که بر داد پویی همی
فریدون فرخ فرشته نبود / ز مشک و ز عنبر سرشته نبود

پاسخ:

تو ای آن که گیتی بجویی همی / چنان کن که بر داد پویی همی
فریدون فرخ فرشته نبود / ز مشک و ز عنبر سرشته نبود


۲- مانند نمونه واژه‌ها را با فلش به هم وصل کنید و یک جمله بسازید.

پاسخ:

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۵۶ نگارش ششم

 جمله: آرش، دلاور مرد ایرانی، با پرتاب تیر سرزمین ایران را از بیگانگان رهایی بخشید.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۸ نگارش ششم دبستان با موضوع درس ««دریاقٌلی»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس هفتم نگارش ششم
جواب درس نهم نگارش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *