جواب درس نهم پیامهای آسمان نهم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۹ پیامهای آسمان نهم متوسطه اول با موضوع درس «انقلاب اسلامی ایران» قرار گرفته است که شامل جواب فعالیت کلاسی و پیشنهاد صفحات ۱۰۱ تا ۱۰۹ کتاب درسی میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات پیام های آسمان نهم همراه باشید.
جواب سوال صفحه ۱۰۱ پیام های آسمان نهم
حال وضعیت ایران را در دو قرن گذشته با جنگ تحمیلی علیه ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس مقایسه کنید؛ به نظر شما دشمنان این بار هم به هدف خود رسیدند؟ چرا؟
پاسخ: خیر، در دو قرن گذشته همواره قسمتهایی از ایرانِ بزرگ جدا میشد اما در جنگ ایران و عراق چنین اتفاقی نیفتاد و مردم توانستند حتی وارد خاک عراق شوند.
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۰۴ پیام های آسمان نهم

شما چه عواملی را باعث ضعف کشور در رشد و پیشرفت اقتصادی میدانید؟ در خصوص این عوامل و راهکارهای برطرف کردن آن در کلاس گفت و گو کنید.
پاسخ: عدم استفاده صحیح از روشهای علمی روز دنیا برای سریعتر کردن رشد و پیشرفت اقتصادی با استفاده از تجارب دیگر کشورهای پیشرفته در این حوزه و الگو گرفتن صحیح از آنها (که ویژگیهای خوب آنها را بگیریم و پیاده سازی کنیم) میتوانیم سرعت رشد و پیشرفت اقتصادی را بالا ببریم.
جواب سوال صفحه ۱۰۵ پیام های آسمان نهم

میتوانید حدس بزنید این سلاح چیست؟
پاسخ: جنگ نرم
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۱۰۸ پیام های آسمان نهم

یک بار دیگر، نقشههای بیگانگان را برای شکست ایران اسلامی، مرور کنید و درباره راههای مقابله با این نقشهها با دوستانتان در کلاس گفت و گو کنید.
پاسخ:
۱- ایستادگی و پایداری ملت
۲- پرداخت جدی به علم آموزی و کار و تلاش با هدف پیشرفت جامعه
۳- حفظ وحدت و همدلی در جامعه
۴- تقویت ایمان به خداوند
جواب خودت را امتحان کن صفحه ۱۰۸ پیام های آسمان نهم

۱- ثمرات انقلاب اسلامی ایران را بهصورت خلاصه بیان کنید.
پاسخ:
✔ جزء هشت کشور صاحب چرخه کامل فضایی
✔ قدرت اول نظامی و دارای امن ترین آسمان منطقه
✔ جزء چهار کشور موفق در شبیه سازی حیوانی
✔ جزء ده کشور برتر دنیا در علوم نانوفناوری
۲- چند نمونه از اقدامات ابرقدرتها برای شکست جمهوری اسلامی ایران را توضیح دهید.
پاسخ: محاصرهی اقتصادی حملهی نظامی ترور و بمب گذاری تفرقه افکنی تلاش برای کودتا و جنگ داخلی
۳- خطرناکترین سلاح دشمن در جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران چیست؟ توضیح دهید.
پاسخ: شبیخون فرهنگی ( جنگ نرم). امروزه قدرتهای استکباری به خوبی دریافتهاند که جنگهای نظامی علاوه بر هزینههای بسیار زیاد، باعث نفرت ملتها نیز میشود و این مسئله، ادامه کارشان در کشورهای دیگر را مشکل میکند به همین دلیل آنها برای به زانو درآوردن ملتها، راهکار جدیدی به نام جنگ نرم یا شبیخون فرهنگی را در پیش گرفتهاند.
۴- هدف اصلی دشمنان را از اجرای نقشههای مختلف در کشورهای اسلامی بیان کنید.
پاسخ: هدف اصلی دشمن از تحریم اقتصادی، جنگ نظامی و شبیخون فرهنگی، چیزی جز نابودی باورهای دینی مردم و دورکردن آن ها از اسلام نیست.
جواب خودت را امتحان کن صفحه ۱۰۸ پیام های آسمان نهم

۱- ثمرات انقلاب اسلامی ایران را بهصورت خلاصه بیان کنید.
پاسخ:
۱- ثمرات انقلاب اسلامی ایران را بهصورت خلاصه بیان کنید.
پاسخ:
✔ جزء هشت کشور صاحب چرخه کامل فضایی
✔ قدرت اول نظامی و دارای امن ترین آسمان منطقه
✔ جزء چهار کشور موفق در شبیه سازی حیوانی
✔ جزء ده کشور برتر دنیا در علوم نانوفناوری
۲- چند نمونه از اقدامات ابرقدرتها برای شکست جمهوری اسلامی ایران را توضیح دهید.
پاسخ: محاصره ی اقتصادی حمله ی نظامی ترور و بمب گذاری تفرقه افکنی تلاش برای کودتا و جنگ داخلی
۳- خطرناکترین سلاح دشمن در جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران چیست؟ توضیح دهید.
پاسخ: شبیخون فرهنگی ( جنگ نرم). امروزه قدرت های استکباری به خوبی دریافته اند که جنگ های نظامی علاوه بر هزینه های بسیار زیاد، باعث نفرت ملت ها نیز می شود. و این مسئله، ادامه کارشان در کشورهای دیگر را مشکل می کند به همین دلیل آن ها برای به زانو درآوردن ملت ها، راهکار جدیدی به نام جنگ نرم یا شبیخون فرهنگی را در پیش گرفته اند.
۴- هدف اصلی دشمنان را از اجرای نقشههای مختلف در کشورهای اسلامی بیان کنید.
پاسخ: هدف اصلی دشمن از تحریم اقتصادی، جنگ نظامی و شبیخون فرهنگی، چیزی جز نابودی باورهای دینی مردم و دورکردن آن ها از اسلام نیست.
جواب پیشنهاد صفحه ۱۰۸ پیام های آسمان نهم
در یک کار تحقیقی و با کمک هم گروهیهای خود، وضعیت کشور را قبل و بعد از انقلاب در عرصههای مختلف علمی، نظامی، پزشکی، صنعتی، مشارکت مردم در سرنوشت کشور، آزادی بیان، اقتدار سیاسی، اقتصادی و … مقایسه کنید و نتیجه را برای اعضای کلاس بیان کنید.
پاسخ: میتوانید مشابه متنی که در زیر برای شما عزیزان قرار گرفته است مقایسهای انجام دهید.
۱. علوم و آموزش عالی
قبل از انقلاب: افزایش نسبی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در شهرهای بزرگ؛ برخی تمرکز بر مدرنسازی و رشتههای فنی/مهندسی؛ محدودیتهای ایدئولوژیک گاهگاهی در محتوای آموزشی در مقاطع خاص.
بعد از انقلاب: گسترش کمی دانشگاهها و آموزش عالی در شهرها و مناطق محروم؛ تغییراتی در سرفصلها و جهتگیریِ فرهنگی/ایدئولوژیک؛ برنامههای ترویج علوم اسلامی و بعضاً کاهش ارتباط با دانشگاههای غربی در سالهای اولیه؛ رشد رشتههای پزشکی و فنی در دهههای بعد (بهطور کلی گسترش ظرفیت تحصیلی).
۲. نظامی و امنیتی
قبل از انقلاب: نیروی نظامی و ساختارهای امنیتی متمرکز با وابستگیهای خارجی (در دورهای)؛ تمرکز بر ارتش منظم و خرید تجهیزات از خارج.
بعد از انقلاب: بازسازی و بازتعریف نهادهای نظامی (تشکیل نهادهای تازه)، افزایش تاکید بر خوداتکایی در توان بومی نظامی، گسترش توان نظامی/دفاعی داخلی بهویژه پس از درگیریها/جنگها؛ سیاست خارجی و تهدیدات منطقهای شکلدهندهٔ تحولات نظامی.
۳. پزشکی و بهداشت
قبل از انقلاب: نظام درمانی متمرکز در شهرها و مراکز بزرگ؛ دسترسی نابرابر روستایی ـ شهری.
بعد از انقلاب: توسعهٔ شبکه بهداشت روستایی (خانههای بهداشت، مراکز بهداشتی-درمانی) و برنامههای واکسیناسیون ملی؛ افزایش شمار دانشگاههای پزشکی و تولید نیروی انسانی پزشکی؛ بهبود شاخصهای سلامت عمومی (بسته به دوره و منطقه).
۴. صنعتی و تولیدی
قبل از انقلاب: روند نوسانی نوسازی صنعتی با سرمایهگذاریهای خارجی و دولتی؛ تمرکز بر صنایع خاص و واردات تکنولوژی.
بعد از انقلاب: ملیسازیها و تغییر مالکیت در بخشهایی؛ تلاش برای خودکفایی صنعتی و توسعه صنایع سنگین؛ تحریمها و محدودیتهای بینالمللی در برخی دورهها تأثیرگذار بر واردات فناوری و سرمایهگذاری خارجی.
۵. مشارکت مردم در سرنوشت کشور (سیاستگذاری و مدنی)
قبل از انقلاب: در برخی دورهها شیوههای محدود مشارکت مدنی و سیاسی، وجود احزاب مختلف اما محدودیت آزادی سیاسی برای مخالفان؛ ساختارهای تصمیمگیری متمرکز.
بعد از انقلاب: شکلگیری نهادها و سازوکارهایی برای مشارکت (انتخابات، شوراها، نهادهای مردمی) همراه با چارچوبهای ایدهگرا/محدودیت در برخی حوزهها؛ نوسانات در فضای سیاسی و عرصهٔ مشارکت بسته به دورهها.
۶. آزادی بیان و فضای رسانهای
قبل از انقلاب: وجود رسانههای گوناگون ولی با سانسور و فشار سیاسی؛ دسترسی به مطبوعات و رسانهها برای برخی گروهها.
بعد از انقلاب: تغییرات ساختاری در مالکیت و نظارت رسانهای؛ زمانهای رشد و زمانهای محدودیت بیشتر؛ ظهور رسانههای جدید و در عین حال کنترل رسمی بر بخشهایی از رسانهها. وضعیت آزادی بیان تحت تأثیر قوانین، سیاستهای امنیتی و شرایط سیاسی است.
۷. اقتدار سیاسی و ساختار حکمرانی
قبل از انقلاب: حکومت با ساختار پادشاهی/متمرکز با سلسلهمراتب مشخص؛ نقش نخبگان اقتصادی و سیاسی در تصمیمگیری.
بعد از انقلاب: شکلگیری جمهوری با ساختار سیاسی جدید، نهادهای جدید (قوهها و نهادهای نظارتی)، ترکیب ویژگیهای انتخابی و غیرانتخابی؛ تمرکز متفاوت قدرت و نقشآفرینی نهادهای نوظهور.
۸. اقتصاد و معیشت
قبل از انقلاب: رشد اقتصادی دورهای با اتکا به درآمدهای نفتی و سرمایهگذاری خارجی؛ عدم توازن منطقهای؛ طبقهبندی مشخص نخبگان اقتصادی.
بعد از انقلاب: تلاش برای بازتوزیع درآمدها، ملیسازی بخشهایی از اقتصاد در برخی دورهها، تأثیر تحریمها و سیاستهای داخلی بر رشد اقتصادی؛ در برخی دههها رشد و در برخی کاهش قدرت خرید و تورم بالا بسته به دوره و سیاستها.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۹ پیام های آسمان پایه نهم متوسطه اول با موضوع درس««انقلاب اسلامی ایران»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس هشتم پیامهای آسمان نهم
✅ جواب درس دهم پیامهای آسمان نهم
📝 سوالات درس نهم پیام های آسمان نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران