جواب درس چهارم فارسی هشتم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۴ فارسی هشتم متوسطه اول با موضوع درس «سَفَر شکفتن» قرار گرفته است که شامل جواب خودارزیابی،گفت و گو و فعالیت نوشتاری و معنی کلمات میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی هشتم همراه باشید.
جواب خودارزیابی صفحه ۳۹ فارسی هشتم
۱- چرا زندگی به یک سفر تشبیه شده است؟
پاسخ: زیرا مانند یک سفر میگذرد. گاهی این سفر کوتاه مدت و گاهی بلند مدت است اما همیشگی نیست.
۲- علّت اصلی بحرانهای زندگی چیست؟
پاسخ: برای اینکه در زندگی دچار بحران نشویم باید یکسری اصول و مهارتهای لازم را از اطرافیان و بزرگترها یاد بگیریم، انسانی که برای یادگیری این امور تلاشی نکند در زندگی دچار بحران میشود.
۳- برای حلّ مشکل کمرویی یا گستاخی، چه باید کرد؟
پاسخ: بر عواطف و هیجانات خود غلبه کرد و ارتباط درست و موثر و سنجیدهای با دیگران برقرار کرد.
۴- مهارتها چه تأثیری در زندگی ما دارند؟
پاسخ: کسب مهارتها و تفکر خلاق در کشف و نوآوری، در جستوجوی راه حلهای جدید برای رویارویی با مشکلات زندگی به ما کمک میکند.
جواب گفتوگو صفحه ۴۱ فارسی هشتم
۱- روایت «من عَرَفَ نَفسَه، فَقَد عَرَفَ رَبَّه: هرکس خود را بشناسد، خدای خویش را شناخته است» با کدام مهارت زندگی ارتباط دارد؟
پاسخ: خودآگاهی، شناخت تواناییها، نیازها، استعدادها و ضعفهای خود
۲- برای دوستیابی و حفظ دوستان خوب، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
پاسخ:
۱- ارتباط مؤثر، درست و سنجیده
۲- چیرگی بر احساسات و هیجانات و مهار آنها
جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۴۱ فارسی هشتم
۱- شکل درست کلمههای زیر را بنویسید.
«استئدادها و ضعفها، محارتهای لازم، بهره و نسیب، احساسات و حیجانات، نضیر و مانند»
پاسخ: «استعدادها و ضعفها، مهارتهای لازم، بهره و نصیب، احساسات و هیجانات، نظیر و مانند»
۲- بخشهای هریک از جملههای زیر را در جدول قرار دهید؛ سپس اسمها را جداگانه در یک سطر بنویسید.
■ ندا آمد.
■ حسین سیب خورد.
■ علی روزنامه را به دوستش داد.
نهاد | مفعول | متمم | فعل |
ندا | – | – | آمد |
حسین | سیب | – | خورد |
علی | روزنامه | دوستش | داد |
معنی کلمات درس چهارم فارسی هشتم
پند: نصیحت
انرژی: قدرت
رویایی: خیالی
آرمان: آرزو/ امید
منطقی: آنچه از روی منطق باشد
استعداد: توانایی
جدید: نو
طراوت: شادابی
مهار: کنترل
نفرت: متنفر بودن از کسی
نصیب: قسمت
تصویر: شکل
مبادا: هرگز
اصول: جمع اصل
بنیاد: ریشه
فراز: بلندی
نشیب: سرازیری
حکیمی: دانشمندی
سرشار: پر
خاص: ویژه
آداب :جمع ادب: شیوه، رسم
آراسته: زیبا
اطلاع: خبر
نامدار: مشهور
شیوع: فاش شدن، پراکنده شدن
جهل: نادانی
طفل: کودک
رسا: واضح، آشکار
آبله: نوعی بیماری که به صورت تاول روی پوست ظاهر میشود.
معنی صفحه ۳۶ فارسی هشتم
🔹 حکیمی گفته است: «افسوس که جوان نمیداند و پیر نمیتواند».
واژههای مهم:
حکیم: دانشمند
افسوس: آه، دریغا.
آرایههای ادبی:
تضاد (جوان، پیر)
سجع: نمیداند، نمیتواند.
واجآرایی یا نغمه حروف (تکرار ن).
دانش زبانی:
افسوس: شبه جمله است برای نشان دادن حسرت و اندوه و پشیمانی (به تنهایی یک جمله است.)
نهادها: حکیم، جوان و پیر.
🔹 در میان سخنان و پندهای بزرگترها، این عبارت زیاد به کار میرود:
«ای کاش وقتی جوان بودیم، کسی به ما میگفت، چهکار کنیم تا در آینده وضع بهتری داشته باشیم»؛ یا اینکه «اگر کسی به من میگفت چهکار کنم، الآن حتماً وضع بهتری داشتم.»
واژههای مهم:
پند: نصیحت، اندرز
وضع: حال، موقعیت
الآن: اکنون
حتما: بیشک، یقیناً
🔹 اگر در پاسخ به حرف آنها بگوییم: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است»، آه بلندی میکشند و میگویند: «هی! دیگر آن نیرو و انرژی جوانی در ما نیست». راست هم میگویند. آنها فرصتهای زیادی را از دست دادهاند. هر حرکت ثانیهشمار ساعت، ما را از فرصتهایی که در اختیارمان هست، دور میکند.
واژههای مهم:
آه: آخ، وای، کلمه ای برای نشان دادن درد، رنج، حسرت و اندوه
نیرو: توان، قدرت
انرژی: نیرو، توان، قدرت، توانایی انجام کار
فرصت: وقت، زمان، مجال
حرکت: تکان، جنبش.
آرایههای ادبی:
«ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است»: مَثَل و کنایه است از اینکه برای جبران، دیر نیست.
دانش زبانی:
آهِ بلند: ترکیب وصفی.
🔹 مبادا گذر شتابان عمر را مسخره بگیرید یا به حرف بزرگترهایتان گوش نکنید و از تجربههای آنان، بهره نگیرید. اگر چنین کنید، پانزده یا بیست سال دیگر، به خود یا به دیگری خواهید گفت: «ای کاش کسی را داشتیم که…».
واژههای مهم:
مبادا: نباشد، نکند که، هرگز، شبه جمله برای دور کردن کسی از کاری.
گُذَر: عبور، گذشتن
بهره: فایده، سود.
معنی صفحه ۳۷ فارسی هشتم
🔹 به پانزده یا بیست یا حتّی سی سال دیگر فکر کنید. با قدرت خیال خود به آینده بروید. چه تصوّری از آینده خود دارید؟ حتماً در آن تصویر رویایی، به زندگی شیرین و موفّق میاندیشید. به شغل خوبی فکر میکنید که درآمدی عالی نصیب شما میکند. به احترام و اعتباری که برای خود کسب کردهاید، میاندیشید.
واژههای مهم:
تصوّر: گمان، اندیشه، پندار
موفّق: پیروز
نصیب: بهره، سهم، قسمت
احترام: بزرگداشت، حرمت داشتن، گرامی دانستن
اعتبار: ارزش.
دانش زبانی: تصویر رویایی: ترکیب وصفی
درآمدی عالی: ترکیب وصفی در نقش مفعول.
🔹 در نوجوانی، هرگز در خیال کسی نمیگنجد که در آینده به انسانی بیعاطفه و بد اخلاق تبدیل شود. تصوّر همه از آینده یک زندگی آرمانی، منطقی و سرشار از عشق و عاطفه و انسانیّت است.
واژههای مهم:
هرگز: هیچ وقت، اصلاً
خیال: گمان، پندار، اندیشه، تصوّر
بیعاطفه: نامهربان
آرمانی: مطابق آرزو
منطقی: از روی عقل و منطق
سرشار: پُر، لبریز.
🔹 زندگی کردن به یادگیریِ اصول و روشهایی نیاز دارد. زندگی، یک سفر است. مدّت این سفر برای عدّهای کم و برای عدّهای دیگر طولانی و پرفراز و نشیب است. اگر همیشه خود را یک مسافر به حساب بیاوریم، باید ویژگیهای یک مسافر دائمی را در خود ایجاد کنیم و مهارتهای لازم را برای کم کردن دشواریهای سفر و لذّت بخش کردن آن بیاموزیم.
واژههای مهم:
اصول: جمع مکسّر است (مفردِ آن: اصل)، ریشه ها، اصلها، بنیادها
فراز: اوج، بلندی
نشیب: سرازیری، پستی و پایینی
دائمی: همیشگی
ایجاد: به وجود آوردن
مهارت: ماهر بودن، استادی
دشواری: سختی.
آرایههای ادبی:
تشبیه: زندگی، یک سفر است.
تضاد: «کم و طوالنی» و نیز «فراز و نشیب».
🔹 وقتی شما میخواهید به کوهستان بروید، ابزار لازم برای کوهنوردی را همراه خود میبرید. هرگاه بخواهید در مراسم مذهبی، مثل «دعای کمیل» یا «نماز جماعت» شرکت کنید، خود را با آداب خاص و لباس مناسب که حسّ و حال مذهبی شما را بالا ببرد، آراسته میسازید.
واژههای مهم:
ابزار: وسیله
آداب: جمعِ ادب، رسمها و عادتها
خاص: ویژه، مخصوص
آراسته: مرتّب، زیبا شده، منظّم.
معنی صفحه ۳۸ و ۳۹ فارسی هشتم
🔹 سفر زندگی هم به مهارتهایی نیاز دارد که بدون آنها، زندگی آینده، پر مشقّت خواهد بود، مهارتهایی نظیر:
■ خودآگاهی: شناخت تواناییها، نیازها، استعدادها و ضعفهای خود
■ ارتباط موْثر: ارتباط درست و سنجیده با دیگران
■ تصمیم گیری: تدبیر مناسب در موقعیّتهای مهمّ زندگی
■ چیرگی بر احساسات و هیجانات: مهار احساسات گوناگون، مانند: عشق، خشم و نفرت، ترس و حتّی شادی
■ تفکّر خلّاق: مهارت در کشف و نوآوری، جستوجوی راهحلهای جدید برای رویارویی با مشکلات
واژههای مهم:
مشقّت: رنج و سختی
نظیر: مانند، مثل
استعداد: توانایی، کارآیی، شایستگی
مؤثّر: اثرگذار، پرنفوذ
ارتباط: رابطه، پیوند
سنجیده: حساب شده، درست، منطقی
تدبیر: چاره اندیشی، اندیشیدن
موقعیت: جایگاه، وضعیت
چیرگی: غلبه کردن، پیروزی، مسلّط شدن
هیجان: شور، آشفته شدن، اضطراب
مهار: کنترل، اَفسار، لِگام
نفرت: تنفّر، بیزاری
خلّاق: آفریننده، نوآور
رویارویی: روبه رو شدن، مواجه شدن.
آرایههای ادبی:
تشبیه در ترکیب «سفرِ زندگی»: زندگی به سفر تشبیه شده است.
عشق و نفرت: تضاد
عشق، خشم، نفرت، ترس و شادی: مراعات نظیر.
ما میتوانیم با توکّل به پروردگار و تلاش بیشتر به این مهارتها دست یابیم و زندگی خود را سرشار از طراوت و شکوفایی کنیم.
واژههای مهم:
توکّل: کار خود را به خدا واگذاشتن
طراوت: تازگی، شادابی، تر و تازه شدن.
معنی شعر خوانی شوق مهدی صفحه ۴۲ فارسی هشتم
۱- گفتم که روی خوبت، از من چرا نهان است؟ / گفتا: تو خود حجابی، ورنه رُخم عیان است!
معنی:
گفتم (ای امام) چرا روی زیبای تو از چشم من پنهان است؟ (چرا ظهور نمیکنی؟)
پاسخ داد: دلبستگی تو به دنیا مانند پردهای است که مانع دیدن میشود و گرنه چهره من آشکار است.
واژههای مهم:
نهان: پنهان، مخفی
حجاب: پوشاننده، پرده
ورنه: وگرنه، و اگر نه
رُخم: چهرهام
عیان: آشکار، نمایان، ظاهر.
آرایههای ادبی:
تضاد: عیان و نهان.
دانش زبانی:
بیت دارای پنج جمله است: «گفتم»، «نهان است»، «گفتا»، «هستی در واژه حجابی» و «عیان است» .
من: متمم
مسند: نهان، حجاب و پنهان.
۲- گفتم که از که پرسم، جانا نشانِ کویت؟ / گفتا: نشان چه پرسی؟ آن کوی، بینشان است!
معنی:
گفتم: ای جان من (عزیز من) نشانی محلّ زندگی تو را از چه کسی بپرسم؟
گفت: به دنبال یافتن نشانی نباش؛ زیرا آن محل نشان ندارد (با پرس و جو نمیتوان آنجا را یافت).
واژههای مهم:
پُرسم: بپرسم
نشان: علامت، نشانه، نشانی
کوی: محلّه، برزن.
دانش زبانی:
جانا: مناداست و یک جمله شمرده میشود.
بیت شش جمله است: «گفتم»، «پُرسم»، «جانا»، «گفتا»، «پُرسی» و «است».
بینشان: مسند.
آرایههای ادبی:
تضاد: نشان و بینشان
تکرار: نشان و نشان.
۳- گفتم: مرا غم تو، خوشتر ز شادمانی / گفتا که در ره ما، غم نیز شادمان است!
معنی:
گفتم: برایم غم عشقت، از شادمانی دلنشینتر است.
پاسخ داد: غم و اندوهی که در راه ما (راه دین و راه امامان) تحمّل شود، سرشار از شادی است.
واژههای مهم:
خوشتر: خوبتر، بهتر
ره: کوتاه شده (مخفّفِ) راه
نیز: هم.
آرایههای ادبی:
غم و شادمانی در مصراع نخست: تضاد
غم شادمان است: تشخیص و متناقض نما.
توجه: متناقض نما یا پارادوکس را در سالهای آینده میآموزید. به طور خلاصه، پارادوکس یعنی آوردن دو مخالف (متضاد) در یک ترکیب مانند «فریادِ بیصدا» یا آنکه در عبارتی دو چیز مخالف و ناساز در وجود یک چیز یا یک شخص جمع شوند؛ مانند «غم نیز شادمان است.»
دانش زبانی:
«مرا» (=برای من): «را» حرف اضافه و به معنای «برایِ» است؛ بنابراین من متمم است.
ترکیب اضافی: غم تو
در مصراع نخست، پس از «خوشتر»، فعلِ «است» حذف شده است.
شادمان: مسند
۴- گفتم که سوخت جانم، از آتشِ نهانم / گفت: آن که سوخت، او را، کی ناله، یا فغان است!؟
معنی:
گفتم: آتش عشق تو در جان من پنهان است و وجود مرا سوخته (عشقت مرا گرفتار رنج و سختی کرده است).
پاسخ داد: کسی که واقعاً سوخته عشق ما باشد، ناله یا فریادی ندارد.
واژههای مهم:
ناله: گریه و زاری
فغان: آه و ناله، فریاد.
آرایههای ادبی:
سوختن جان: کنایه از گرفتار رنج و سختی فراوان شدن
تکرار: سوخت و سوخت
آتش: منظور عشق است (عشق به آتش تشبیه شده، اما «عشق» که مُشبّه است، حذف شده است؛ بنابراین تشبیه نیست؛ بلکه آرایهای دیگر است که در سالهای آینده خواهید آموخت).
دانش زبانی:
این بیت ۵ جمله است: گفتم، سوخت، گفت، سوخت، «است»
جانم: مفعول
آتش نهانم: متمم.
۵- گفتم: ز «فیض» بِپذیر، این نیم جان که دارد / گفتا: نگاه دارش، غم خانه تو جان است!
معنی:
به او گفتم: این نیم جان (روح بیارزش) را از فیض (شاعر) بپذیر.
در پاسخ گفت: جان خود را نگه دار؛ زیرا که جان تو، خانه عشق ورزیدن (به من) است.
نکته: در خواندن این بیت، دقت کنید که حرف «پـ» در واژه «بپذیر»، باید به صورتِ ساکن و بدون حرکت خوانده شود تا آهنگ و ریتم شعر به هم نریزد.
واژههای مهم:
بپذیر: قبول کن، پذیرا باش
نیمجان: جانِ کم رمق
غمخانه: خانه غم، جایگاه غم.
دانش زبانی:
فیض: متمم
«ش» در «نگاه دارش»: مفعول
غمخانه: ترکیب وصفی مقلوب= خانه غم.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۴ فارسی پایه هشتم متوسطه اول با موضوع درس««سَفَر شکفتن»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس سوم فارسی هشتم
✅ جواب درس پنجم فارسی هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطهی اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران