جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم
در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم ابتدایی، با موضوع «عدد و الگوهای عددی» قرار گرفته است که شامل جواب تمام صفحه ۴ کتاب درسی ریاضی پایه ششم از فصل ۱ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی ششم همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم
۱- در شکل زیر مسیر انتخاب شده توسط دو دانش آموز را مشاهده میکنید.

الف) پس از انتخاب یک مسیر، تعداد توپهای داخل تونلها را با هم جمع کنید.
◆ آیا هم کلاسی دارید که یک مسیر از «تونلهای زوج و فرد» را انتخاب کرده باشد و تعداد توپهایش زوج باشد؟
پاسخ: خیر
◆ در چه صورتی مجموع توپهای مسیر انتخاب شده، زوج و در چه صورتی فرد است؟
پاسخ: اگر تعداد توپهای ھر دو تونل زوج یا ھر دو تونل فرد باشند، مجموع تعداد توپها زوج میشود ولی اگر تعداد توپ یک تونل فرد و یک تونل زوج باشد، مجموع تعداد توپها عددی فرد است.
ب) جملات زیر را کامل کنید.
◆ حاصل جمع دو عدد زوج، عددی …زوج… است.
◆ حاصل جمع دو عدد فرد، عددی …زوج… است.
◆ حاصل جمع دو عدد که یکی از آنها زوج و دیگری فرد است، …فرد… است.
پ) با توجه به شکل بالا، به کمک معلم و هم کلاسیهایتان بازی جدیدی طراحی کنید و در کلاس انجام دهید.
پاسخ: ما در این قسمت دو بازی برای شما عزیزان پیشنهاد میدهیم امیدواریم با انجام آنها لذت ببرید.
بازی اول:
یک بازی سرگرمکننده برای یادگیری زوج و فرد
عنوان بازی: ماجراجویی در جزیره اعداد
هدف بازی: به کودکان کمک کنیم تا مفهوم اعداد زوج و فرد را به صورت عملی و سرگرمکننده یاد بگیرند.
وسایل مورد نیاز:
- کارتهایی با اعداد ۱ تا ۲۰ (هر عدد دو کارت)
- یک تاس
- یک تخته یا کاغذ بزرگ برای رسم یک جزیره
- ماژیک یا مداد رنگی
نحوه بازی:
آمادهسازی جزیره: روی تخته یا کاغذ یک جزیره بکشید. این جزیره را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را “جزیره زوجها” و قسمت دیگر را “جزیره فردها” نامگذاری کنید.
توزیع کارتها: کارتهای اعداد را به طور مساوی بین بازیکنان تقسیم کنید.
شروع بازی: هر بازیکن نوبت میاندازد تاس را بیندازد. عددی که روی تاس میآید، نشاندهندهی عددی است که بازیکن باید از کارتهای خود انتخاب کند.
جمع کردن اعداد: بازیکن کارت انتخاب شده را با یکی از کارتهای خود جمع میزند.
یافتن جزیره: اگر حاصل جمع زوج باشد، کارت را روی جزیره زوجها و اگر فرد باشد، روی جزیره فردها قرار میدهد.
ادامه بازی: بازیکنان به نوبت این مراحل را انجام میدهند تا تمام کارتهای خود را تمام کنند.
برنده: بازیکنی که زودتر تمام کارتهای خود را به جزیرههای مربوطه منتقل کند، برنده است.
تغییر در بازی برای سطح بالاتر:
استفاده از اعداد بزرگتر: برای کودکان بزرگتر، میتوان از کارتهایی با اعداد بزرگتر استفاده کرد.
جمع کردن بیش از دو عدد: میتوان به جای جمع کردن دو عدد، چندین عدد را با هم جمع کرد.
ضرب کردن اعداد: برای کودکان بزرگتر میتوان به جای جمع کردن، اعداد را در هم ضرب کرد و حاصل ضرب را به جزیره زوج یا فرد منتقل کرد.
بازی دوم:
عنوان بازی: پازل اعداد زوج و فرد
هدف بازی: تقویت درک مفاهیم زوج و فرد به صورت بصری و منطقی
وسایل مورد نیاز:
- کارتهایی با اعداد ۱ تا ۲۰ (هر عدد یک کارت)
- مقوا یا کاغذ رنگی
- قیچی
- ماژیک
نحوه بازی:
آمادهسازی پازل:
مقوا یا کاغذ رنگی را به شکلهای مختلف (مربع، دایره، مثلث و …) برش دهید.
هر شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
روی یک قسمت هر شکل، یک عدد زوج و روی قسمت دیگر یک عدد فرد بنویسید.
شروع بازی:
کارتها را رو به پایین روی میز قرار دهید.
هر بازیکن نوبت میاندازد یک کارت بردارد.
بازیکن باید شکل متناسب با عدد روی کارت را پیدا کند و دو قسمت آن را کنار هم قرار دهد تا عدد زوج و فرد در کنار هم قرار بگیرند.
اگر بازیکن به درستی شکل را پیدا کرد، کارت را برمیدارد و نوبت به بازیکن بعدی میرسد.
بازی تا زمانی ادامه مییابد که تمام کارتها برداشته شوند.
تغییر در بازی برای سطح بالاتر:
استفاده از اعداد بزرگتر: میتوان از کارتهایی با اعداد بزرگتر استفاده کرد.
افزودن اشکال هندسی: میتوان از اشکال هندسی پیچیدهتر و تعداد بیشتری شکل استفاده کرد.
ایجاد معما: میتوان روی برخی از کارتها به جای عدد، یک معما نوشت که جواب آن یک عدد زوج یا فرد است.
۲- الگوی زیر از چوب کبریتها تشکیل شده است. جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ:

با توجه به الگوی صفحهی قبل جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ:

آیا تعداد چوب کبریتها و شمارهی شکلها با یکدیگر متناسباند؟ چرا؟
پاسخ: بله، زیرا در هر شکل تعداد چوب کبریتها ۳ برابر شمارهی شکل است.(در واقع بین تعداد چوب کبریتها و شماره شکل رابطه ضرب وجود دارد.)
به عددهای …,۳,۶,۹,۱۲,۱۵,۱۸ مضربهای عدد ۳ میگویند.
– توضیح دهید که مضربهای عدد ۳ چگونه به دست میآیند.
پاسخ: مضرب های ۳ در واقع همان الگوی عددی ۳ هستند در واقع عدد ۳ را به ترتیب در اعداد طبیعی یعنی ۴ ،۳ ،۲ ،۱ و …. ضرب میکنیم.
– چند مضرب دیگر ۳ را بنویسید.
پاسخ: ۳۹ – ۲۷ – ۲۱ – ۶۰
سخن پایانی
اگر سوالی درباره فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم با موضوع فصل ۱ که ««عدد و الگوهای عددی»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی ششم
✅ کار در کلاس صفحه ۵ ریاضی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران