جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم ابتدایی، با موضوع «عدد و الگوهای‌ عددی» قرار گرفته‌ است که شامل جواب تمام صفحه ۴ کتاب درسی ریاضی پایه ششم از فصل ۱ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی ششم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

۱- در شکل زیر مسیر انتخاب شده توسط دو دانش آموز را مشاهده می‌کنید.

جواب فعالیت صفحه ۴ ؛ ریاضی پایه ششم

الف) پس از انتخاب یک مسیر، تعداد توپ‌های داخل تونل‌ها را با هم جمع کنید.

آیا هم کلاسی دارید که یک مسیر از «تونل‌های زوج و فرد» را انتخاب کرده باشد و تعداد توپ‌هایش زوج باشد؟

پاسخ: خیر

در چه صورتی مجموع توپ‌های مسیر انتخاب شده، زوج و در چه صورتی فرد است؟

پاسخ: اگر تعداد توپ‌های ھر دو تونل زوج یا ھر دو تونل فرد باشند، مجموع تعداد توپ‌ها زوج می‌شود ولی اگر تعداد توپ یک تونل فرد و یک تونل زوج باشد، مجموع تعداد توپ‌ها عددی فرد است.


ب) جملات زیر را کامل کنید.

حاصل جمع دو عدد زوج، عددی …زوج… است.
  حاصل جمع دو عدد فرد، عددی …زوج… است.
 حاصل جمع دو عدد که یکی از آنها زوج و دیگری فرد است، …فرد… است.


پ) با توجه به شکل بالا، به کمک معلم و هم کلاسی‌هایتان بازی جدیدی طراحی کنید و در کلاس انجام دهید.

پاسخ: ما در این قسمت دو بازی برای شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم امیدواریم با انجام آن‌ها لذت ببرید.

بازی اول:

یک بازی سرگرم‌کننده برای یادگیری زوج و فرد

عنوان بازی: ماجراجویی در جزیره اعداد

هدف بازی: به کودکان کمک کنیم تا مفهوم اعداد زوج و فرد را به صورت عملی و سرگرم‌کننده یاد بگیرند.

وسایل مورد نیاز:

  • کارت‌هایی با اعداد ۱ تا ۲۰ (هر عدد دو کارت)
  • یک تاس
  • یک تخته یا کاغذ بزرگ برای رسم یک جزیره
  • ماژیک یا مداد رنگی

نحوه بازی:

آماده‌سازی جزیره: روی تخته یا کاغذ یک جزیره بکشید. این جزیره را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را “جزیره زوج‌ها” و قسمت دیگر را “جزیره فردها” نامگذاری کنید.

توزیع کارت‌ها: کارت‌های اعداد را به طور مساوی بین بازیکنان تقسیم کنید.

شروع بازی: هر بازیکن نوبت می‌اندازد تاس را بیندازد. عددی که روی تاس می‌آید، نشان‌دهنده‌ی عددی است که بازیکن باید از کارت‌های خود انتخاب کند.

جمع کردن اعداد: بازیکن کارت انتخاب شده را با یکی از کارت‌های خود جمع می‌زند.

یافتن جزیره: اگر حاصل جمع زوج باشد، کارت را روی جزیره زوج‌ها و اگر فرد باشد، روی جزیره فردها قرار می‌دهد.

ادامه بازی: بازیکنان به نوبت این مراحل را انجام می‌دهند تا تمام کارت‌های خود را تمام کنند.

برنده: بازی‌کنی که زودتر تمام کارت‌های خود را به جزیره‌های مربوطه منتقل کند، برنده است.

تغییر در بازی برای سطح بالاتر:

استفاده از اعداد بزرگتر: برای کودکان بزرگتر، می‌توان از کارت‌هایی با اعداد بزرگتر استفاده کرد.

جمع کردن بیش از دو عدد: می‌توان به جای جمع کردن دو عدد، چندین عدد را با هم جمع کرد.

ضرب کردن اعداد: برای کودکان بزرگتر می‌توان به جای جمع کردن، اعداد را در هم ضرب کرد و حاصل ضرب را به جزیره زوج یا فرد منتقل کرد.


بازی دوم:

عنوان بازی: پازل اعداد زوج و فرد

هدف بازی: تقویت درک مفاهیم زوج و فرد به صورت بصری و منطقی

وسایل مورد نیاز:

  • کارت‌هایی با اعداد ۱ تا ۲۰ (هر عدد یک کارت)
  • مقوا یا کاغذ رنگی
  • قیچی
  • ماژیک

نحوه بازی:

آماده‌سازی پازل:

مقوا یا کاغذ رنگی را به شکل‌های مختلف (مربع، دایره، مثلث و …) برش دهید.

هر شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

روی یک قسمت هر شکل، یک عدد زوج و روی قسمت دیگر یک عدد فرد بنویسید.

شروع بازی:

کارت‌ها را رو به پایین روی میز قرار دهید.

هر بازیکن نوبت می‌اندازد یک کارت بردارد.

بازیکن باید شکل متناسب با عدد روی کارت را پیدا کند و دو قسمت آن را کنار هم قرار دهد تا عدد زوج و فرد در کنار هم قرار بگیرند.

اگر بازیکن به درستی شکل را پیدا کرد، کارت را برمی‌دارد و نوبت به بازیکن بعدی می‌رسد.

بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که تمام کارت‌ها برداشته شوند.

تغییر در بازی برای سطح بالاتر:

استفاده از اعداد بزرگتر: می‌توان از کارت‌هایی با اعداد بزرگتر استفاده کرد.

افزودن اشکال هندسی: می‌توان از اشکال هندسی پیچیده‌تر و تعداد بیشتری شکل استفاده کرد.

ایجاد معما: می‌توان روی برخی از کارت‌ها به جای عدد، یک معما نوشت که جواب آن یک عدد زوج یا فرد است.


۲- الگوی زیر از چوب کبریت‌ها تشکیل شده است. جاهای خالی را پر کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۴ ؛ ریاضی پایه ششم

با توجه به الگوی صفحه‌ی قبل جاهای خالی را پر کنید.

پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۴ ؛ ریاضی پایه ششم

آیا تعداد چوب کبریت‌ها و شماره‌ی شکل‌ها با یکدیگر متناسب‌اند؟ چرا؟

پاسخ: بله، زیرا در هر شکل تعداد چوب کبریت‌ها ۳ برابر شماره‌ی شکل است.(در واقع بین تعداد چوب کبریت‌ها و شماره شکل رابطه ضرب وجود دارد.)

به عددهای …,۳,۶,۹,۱۲,۱۵,۱۸ مضرب‌های عدد ۳ می‌گویند.

– توضیح دهید که مضرب‌های عدد ۳ چگونه به دست می‌آیند. 

پاسخ: مضرب های ۳ در واقع همان الگوی عددی ۳ هستند در واقع عدد ۳ را به ترتیب در اعداد طبیعی یعنی ۴ ،۳ ،۲ ،۱ و …. ضرب می‌کنیم.

– چند مضرب دیگر ۳ را بنویسید.

پاسخ: ۳۹ – ۲۷ – ۲۱ – ۶۰

سخن پایانی

اگر سوالی درباره فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم با موضوع فصل ۱ که ««عدد و الگوهای‌ عددی»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

کار در کلاس صفحه ۳ ریاضی ششم
کار در کلاس صفحه ۵ ریاضی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *