جواب فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم| مروری بر فصل۱
در این نوشته جدیدترین گام به گام پاسخ فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم ابتدایی، با موضوع «عدد و الگوهای عددی» قرار گرفته است که شامل جواب تمام صفحات ۲۰ و ۲۱ و مروری بر فصل ۱ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ فصل اول ریاضی ششم همراه باشید.
مروری برفصل ۱ ریاضی ششم
جواب فرهنگ نوشتن صفحه ۲۰ ریاضی ششم
۱- توضیح دهید چگونه مضربهای یک عدد را به دست میآورید. مثال بزنید.
پاسخ:
برای به دست آوردن مضربهای یک عدد (یا همان الگوهای عددی)، عدد مورد نظر را در عددهای طبیعی ضرب میکنیم. برای مثال برای مضربهای عدد ۳ کافی است اعداد ۱، ۲، ۳، ۴ و … را در ۳ ضرب کنیم تا مضربهای عدد ۳ به دست آیند که برابر است با ۳، ۶، ۹، ۱۲.
۲- توضیح دهید چگونه دو عدد صحیح را با یکدیگر مقایسه میکنید.
پاسخ:
نخست علامتهای مثبت (+) و منفی (–) اعداد را درنظر میگیریم که اگر عدد مثبت باشد از عدد منفی بزرگتر است و اگر هر دو عدد هم علامت بودند به مقدار خود اعداد توجه میکنیم.
نکته: دقت شود در اعداد منفی هرچقدر عدد کوچکتر باشد، عدد بزرگتر است.
۳- چگونه میتوان تعیین کرد یک عدد بر ۳ بخش پذیر است یا نه؟ با یک مثال توضیح دهید.
پاسخ:
عددی بر ۳ بخش پذیر است که رقمهای آن را با هم جمع کنیم، حاصل جمع عددهای آن بر ۳ بخش پذیر باشد.
برای مثال عدد ۳۷۲، مجموع رقمهایش برابر ۱۲=۲+۷+۳ است که عدد ۱۲ بر ۳ بخشپذیر است پس عدد ۳۷۲ بر ۳ بخش پذیر است اما عددی مثل ۱۱۲ مجموع رقمهایش برابر ۴ است که بر ۳ بخش پذیر نیست بنابراین عدد ۱۱۲ نیز بر ۳ بخش پذیر نیست.
۴- آیا هر عددی که بر ۳ بخشپذیر است بر ۹ نیز بخشپذیر است؟ چرا؟
پاسخ:
خیر، زیرا ممکن است باقیمانده تقسیم عدد بر ۹، صفر نشود برای مثال عدد ۲۴ بر ۳ بخش پذیر است اما برا ۹ بخش پذیر نیست.
نکته: هر عددی که بر ٩ بخش پذیر است بر ٣ نیز بخشپذیر است.
جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم
۱- الف) شکل بعدی الگوی زیر را رسم کنید و رابطهی بین تعداد چوب کبریتها و شمارهی شکل را بنویسید.
پاسخ:

۶ × شمارهی شکل = تعداد چوب کبریتها
ب) الگویی رسم کنید که رابطهی بین تعداد شکلها و شمارهی شکلهای آن به صورت زیر باشد.
پاسخ:
۲- (۳ × شمارهی شکل) = تعداد شکلها

۲- الف) دور اعدادی که بر ۳ بخشپذیرند خط بکشید.
پاسخ:

ب) دور اعدادی که هم بر ۲ و هم بر ۵ بخشپذیرند خط بکشید.
پاسخ:

پ) سه عدد کوچکتر از ۵۰ بنویسید که بر هیچ یک از اعداد ۳،۲ و ۵ بخش پذیر نباشند.
پاسخ: از اعداد زیر ۳ تا رو انتخاب کنید و بنویسید.
۷،۱۱،۱۳،۱۷،۱۹،۲۳،۲۹،۳۱،۳۷،۴۱،۴۳،۴۷،۴۹
ت) آیا ۶۷۵ بر ۹ بخشپذیر است؟ چرا؟
پاسخ: بله زیرا مجموع رقمهایش یعنی ۱۸ بر ۹ بخشپذیر است.
۳- درستی یا نادرستی هر یک از جملات زیر را با ذکر دلیل مشخّص کنید.
الف) عدد ۱۲۳ بر ۲ بخشپذیر است چون جمع رقمهایش (۶) بر ۲ بخشپذیر است.
پاسخ:
نادرست❌ است زیرا عددی بر ۲ بخشپذیر است که رقم یکان آن زوج باشد ولی ۱۲۳ رقم یکان فرد است پس بر ۲ بخشپذیر نیست.
ب) عدد ۷۶ بر ۳ بخشپذیر است چون رقم یکانش بر ۳ بخشپذیر است.
پاسخ:
نادرست❌ است زیرا عددی بر ۳ بخشپذیر است که مجموع رقمهایش بر ۳ بخشپذیر باشد اما مجموع رقمهای عدد ۷۶ برابر است با ۱۳ که بر ۳ بخشپذیر نیست.
پ) کوچکترین عدد ۳ رقمی بخشپذیر بر ۹ بدون رقمهای تکراری، عدد ۱۰۸ است.
پاسخ:
درست✅ زیرا مجموع رقمهایش بر ۹ بخشپذیر است و هم کوچکترین عدد سه رقمی بخشپذیر بر ۹ است و عدد قبلی بخش پذیر بر ۹ عدد ۹۹ است که دو رقمی است.
۴- جدول اعداد ۱ تا ۱۰۰ را رسم کنید و اعداد بخشپذیر بر ۲ ، ۳ ، ۵ و ۹ را با رنگهای مختلف مشخص کنید. چه رابطهای بین آنها وجود دارد؟
پاسخ:

نکته: همهی اعداد طبق یک الگوی شمارش مشخص افزایش مییابند.
نکته: بعضی خانهها چند بار رنگ میشوند؛ یعنی بر چند تا از این اعداد بخشپذیرند.(در واقع مضرب چند عدد هستند.)
۵- عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به رقم بنویسید.
پاسخ: ۴۹,۰۰۰,۸۰۷
◆ به صورت گسترده بنویسید.
پاسخ:
۴۰,۰۰۰,۰۰۰+۹,۰۰۰,۰۰۰+۸۰۰+۷ ۴۰,۰۰۰,۰۰۰+۹,۰۰۰,۰۰۰+۸۰۰+۷
◆ رقم دهگان هزار این عدد چه رقمی است؟
پاسخ: صفر (۴۹,۰۰۰,۸۰۷)
◆ این عدد به چهل ونه میلیون نزدیکتر است یا پنجاه میلیون؟
پاسخ: چهل و نه میلیون
◆ اگر آن را در ۱۰۰ ضرب کنید، ارزش مکانی رقم ۹ چه تغییری میکند؟
پاسخ: از یکان میلیون به صدگان میلیون تغییر میکند. (۴,۹۰۰,۰۸۰,۷۰۰=۱۰۰×۴۹,۰۰۰,۸۰۷)
۶- برای عبارت ۹۲۱۰۰۰ – ۶۷۰۳۴۰۰ مسئله ای طرح و آن را حل کنید.
پاسخ: در زیر چند مسئله برای شما عزیزان مطرح کردهایم که هر کدام را دوست داشتید میتوانید به عنوان پاسخ برای این سوال درنظر بگیرید.
مسئله اول:
یک کارخانه تولید خودرو در سال گذشته ۹۲۱۰۰۰ خودرو تولید کرده است. امسال این کارخانه قصد دارد تولید خود را افزایش دهد و به ۶۷۰۳۴۰۰ خودرو برساند.
الف) برای رسیدن به هدف تولید امسال، کارخانه باید چند خودرو بیشتر تولید کند؟
پاسخ:
محاسبه افزایش تولید: برای پیدا کردن تعداد خودروهایی که باید بیشتر تولید شود، کافی است تعداد خودروهای تولید شده در سال جاری را از تعداد خودروهای هدف کم کنیم:
۶۷۰۳۴۰۰ – ۹۲۱۰۰۰ = ۵۷۸۲۴۰۰
ب) اگر این افزایش تولید در ۱۲ ماه سال به طور مساوی تقسیم شود، به طور متوسط در هر ماه چند خودرو بیشتر باید تولید شود؟
پاسخ:
محاسبه افزایش تولید ماهانه: برای پیدا کردن متوسط افزایش تولید در هر ماه، تعداد کل خودروهای اضافی را بر تعداد ماههای سال تقسیم میکنیم:
۵۷۸۲۴۰۰ ÷ ۱۲ ≈ ۴۸۱۷۰۰
مسئله دوم:
آیا عدد ۹۲۱۰۰۰ و ۶۷۰۳۴۰۰ بر ۳ بخش پذیر هستند؟
پاسخ:
۹۲۱۰۰۰ بر ۳ بخش پذیر است زیرا مجموع رقمهایش بر ۳ بخشپذیر است اما مجموع رقمهای عدد ۶۷۰۳۴۰۰ بر ۳ بخش پذیر نیست بنابراین بر ۳ بخشپذیر نیست.
مسئله سوم:
برداشت زیتون در استان قم سال ۱۳۹۵، ۶۷۰۳۴۰۰ کیلوگرم بودهاست. اگر سهم مصرف این استان قم ۹۲۱۰۰۰ کیلوگرم باشد، چه مقدار زیتون به سایر استانهای کشور صادر میشود؟
پاسخ:
۶۷۰۳۴۰۰ – ۹۲۱۰۰۰ = ۵۷۸۲۴۰۰
۷- با توجه به محل صفر و جهتهای مثبت و منفی بر روی هر شکل، درجهای را که هر عقربه نشان میدهد با عدد صحیح بنویسید.
پاسخ:

۸- مقایسه کنید و علامت مناسب (< = >) قرار دهید.
پاسخ:

سخن پایانی
اگر سوالی درباره فرهنگ نوشتن و تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم با موضوع فصل ۱ که ««عدد و الگوهای عددی»» است، دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ تمرین صفحه ۱۹ ریاضی ششم
✅ معما و سرگرمی و فرهنگ خواندن صفحه ۲۲ ریاضی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
عالیی😍