سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم «بیعدالتی و نابرابری در جهان»
در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب درس ۸ مطالعات اجتماعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس «بیعدالتی و نابرابری در جهان» قرار گرفته است که شامل سولات پاسخ کوتاه، تشریحی و جای خالی میباشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی نهم همراه باشید.
سوالات درس ۸ مطالعات اجتماعی نهم سری اول
۱- نابرابری جهان به چه معناست؟
پاسخ: یعنی از نظر ثروت و درآمد کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب آموزش بهداشت اشتغال گذران اوقات فراغت و نظایر آن تفاوت های زیادی بین کشورها دیده میشود.
۲- عوامل مهمی که در سنجش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟
پاسخ: عامل اقتصادی و عناصری چون میزان تولد درآمد اشتغال و مانند آنهاست.
۳- یکی از عواملی که همواره در بخش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟
پاسخ: عامل اقتصادی است.
۴- عواملی که بر زندگی افراد یک جامعه اثر میگذارد و میتواند کیفیت زندگی را خوب یا بد کند چیست؟
پاسخ: عواملی مانند هویت عزت امنیت آزادی احساس شادی و رضایت از زندگی.
۵- شاخص توسعه انسانی با توجه به چه عواملی تعریف میشود؟
پاسخ: با توجه به تعامل اقتصادی بهداشتی و فرهنگی تعریف میشود.
۶- ملاکهای توسعه انسانی کدامند؟
پاسخ:
✔ درآمد و رفاه
✔ امید به زندگی یا متوسط طول عمر
✔ سواد و آموزش

۷- از نظر شاخص توسعه انسانی کشورها به چند گروه تقسیم میشوند؟
پاسخ: چهار گروه
◆ توسعه خیلی بالا
◆ توسعه بالا
◆ توسعه متوسط
◆ توسعه پایین
۸- جایگاه ایران از نظر میزان شاخص توسعه انسانی چگونه است؟
پاسخ: در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان شاخص توسعه انسانی در ایران ۷۴۹ هزارم بوده است پایین رقم کشور ما در گروه کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.
۹- از هر ۴ گروه شاخص توسعه انسانی خیلی بالا بالا متوسط و پایین دو کشور را نام ببرید؟
پاسخ:
◆ توسعه خیلی بالا مانند کانادا و آمریکا
◆ توسعه بالا مانند ایران و روسیه
◆ توسعه متوسط مانند چین و هند
◆ توسعه پایین مانند کنگو و سودان
۱۰- از عوامل شاخص توسعه انسانی میزان درآمد و رفاه را توضیح دهید ؟
پاسخ: این عامل جنبه اقتصادی داردو به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است و منظور از آن این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی شغل مناسب و قدرت خرید برخوردارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز وام مسکن پوشاک غذا آموزش تفریح و فراغت و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند.
۱۱- تخمین زده میشود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست چند درصد از ساکنان آن است؟
پاسخ: ۲۰ درصد
۱۲- پراکندگی کشورها از لحاظ رفاه و سطح زندگی چگونه است؟
پاسخ: بیشتر ساکنان کشورها با درآمد بالا در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند در حالی که در برخی کشورهای قاره آسیا آفریقا و آمریکای لاتین بخشی از مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه هستند کشورهایی در جهان وجود دارد که تعداد زیادی از مردم آنها در فقر مطلق زندگی میکنند و به ویژه با مشکل گرسنگی و دسترسی نداشتن به غذا مواجه هستند مانند موزابیک تانزانیا اتیوپی نپال.
۱۳- میزان ثروت مادی و رشد اقتصادی کشورها را با چه چیزی اندازه گیری میکنند؟
پاسخ: با تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه
۱۴- کدام کشورهای آسیایی رشد سریع در اقتصاد داشتهاند؟
پاسخ:
✔ ژاپن
✔ چین
✔ سنگاپور
✔ هنگکنگ
✔ کره جنوبی
✔ مالزی
۱۵- به چه دلیل برخی از کشورها رشد اقتصادی مطلوبی نداشتهاند؟
پاسخ: بحرانهای سیاسی باعث شده نه تنها رشد اقتصاد مطلوبی نداشتهاند بلکه تولید و درآمد در آنها نیز کاهش یافته است.
۱۶- به چه دلیل تولید و درآمد کشورهای عراق و سوریه کاهش داشته است؟
پاسخ: به دلیل بحران سیاسی و جنگ
۱۷- منظور از امید به زندگی یا متوسط طول عمر چیست؟
پاسخ: یعنی تعداد سالهایی که انتظار میرود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده عمر کند و زنده بماند.
۱۸- میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده چیست؟
پاسخ: نشاندهنده وضعیت سلامت و بهداشت در آنجاست.
۱۹- در چه کشورهایی متوسط طول عمر بیشتر است؟
پاسخ: در کشورهایی که مردم در محیطی پاک و بدون آلودگی زندگی میکنند به غذای کافی و آب سالم دسترسی دارند و در صورت بیماری یا روبرو شدن با حوادث و امکانات درمانی و مراقبتهای پزشکی پیشرفته برخوردارند متوسط طول عمر بیشتری دارند.
۲۰- در چه کشورهایی امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است؟
پاسخ: در کشورهایی که مردم دسترسی کافی به غذا و آب آشامیدنی سالم ندارند و با کمبود پزشک و دارو و امکانات درمانی مواجهاند و همچنین در کشورهایی که جنجالهای داخلی و خارجی گرسنگی و سوء تغذیه وجود دارد امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است.
۲۱- در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین طول عمر و کمترین طول عمر چند سال ثبت شده است.
پاسخ:
ژاپن ← ۸۳.۵ سال
سیرالئون ← ۴۶.۶ سال
۲۲- برای پی بردن به وضع آموزش در کشورها چه معیارهایی را در نظر میگیرند؟
پاسخ:
✔ میزان باسوادی بزرگسالان
✔ میانگین سالهای تحصیل در یک کشور
✔ تعداد معلم به ازای دانشآموز
۲۳- منظور از میانگین سالهای تحصیل چیست؟
پاسخ: متوسط تعداد سالهایی است که دانشآموز یک کشور در مدرسه حضور پیدا کرده و تحصیل کردهاند.
۲۴- تخمین زده میشود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست ۲۰ درصد از ساکنان آن است.
۲۵- معمولاً میزان ثروت مادی و رشد اقتصادی کشورها را با تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه اندازهگیری میکنند.
سوالات درس هشتم مطالعات نهم سری دوم
۱- نابرابری جهانی به چه معناست؟
پاسخ: یعنی از نظر ثروت و درآمد، کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب، آموزش، بهداشت، اشتغال
گذران اوقات فراغت و نظایر آن تفاوتهای زیادی بین کشورها دیده میشود.
۲ – علل و عوامل نابرابری جهان به چند بخش عمده تقسیم میشود؟
پاسخ: به دو بخش: عوامل خارجی و عوامل داخلی
۳- عوامل خارجی که در نابرابری جهانی نقش دارند، کدامند؟
پاسخ: کشورهای مستکبر و سلطهگر مانند انگلستان، آمریکا، فرانسه و … از طریق استعمار و به اشکال مختلف به چپاول و غارت کشورهای مختلف پرداخته و از منابع آنها به سود خود استفاده کرده و مانع پیشرفت آنها شدهاند. اشغال نظامی کشورها یا دخالت در امور داخلی آنها به شیوههای مختلف، جلوگیری از استقلال سیاسی و اقتصادی آنها که تا امروز نیز ادامه دارد.
۴- عوامل داخلی نابرابری جهانی را بنویسید.
پاسخ: وابستگی حکومتها به بیگانگان، استبداد، وجود برخی فرهنگها و عادتهای غلط مانند تنبلی یا کم اهمیت انگاشتن کار و تلاش، نبود مدیریت صحیح و غفلت از استعدادها و ظرفیتهای داخلی هر کشور و نبودن وحدت و مشارکت بین مردم، از جمله دلایل داخلی به وجود آمدن نابرابری به حساب میآیند.
۵- عوامل مهمی که در سنجش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟
پاسخ: عامل اقتصادی و عناصری چون میزان تولد، درآمد، اشتغال و مانند آنهاست.
۶- عواملی که بر زندگی افراد یک جامعه اثر میگذارد و میتواند کیفیت زندگی را خوب یا بد کند چیست؟
پاسخ: عواملی مانند هویت، عزت، امنیت، آزادی، احساس شادی و رضایت از زندگی.
۷- شاخص توسعه انسانی با توجه به چه عواملی مطرح میشود؟
پاسخ: با توجه به سه عامل: اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی مطرح شده است.
۸- مالکهای توسعه انسانی کدامند؟
پاسخ:
۱- درآمد و رفاه
۲- امید به زندگی یا متوسط طول عمر
۳- سواد و آموزش
۹- از نظر شاخص توسعه انسانی، کشورها به چند گروه تقسیم میشوند؟ آنها را نام ببرید.
پاسخ: به چهار گروه:
توسعه خیلی بالا
توسعه بالا
توسعه متوسط
توسعه پایین
۱۰- جایگاه ایران از نظر میزان شاخص توسعه انسانی چگونه است؟
پاسخ: کشور ما در گروه کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.
۱۱- از عوامل شاخص توسعه انسانی، میزان در آمد و رفاه را توضیح دهید.
پاسخ: این عامل جنبه اقتصادی دارد و به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است. منظور از آن، این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی و شغل مناسب و قدرت خرید برخوردارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز چون مسکن، پوشاک، غذا، آموزش، تفریح و فراغت و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند.
۱۲- تخمین زده می شود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست ۲۰ درصد از ساکنان آن است.
۱۳- پراکندگی کشورها از لحاظ رفاه و سطح زندگی چگونه است؟
پاسخ: بیشتر ساکنان کشورهای با درآمد بالا در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند، در حالی که در برخی کشورهای قاره های آسیا، افریقا و آمریکای لاتین، بخشی از مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه اند. کشورهایی در جهان وجود دارند که تعداد زیادی از مردم آنها در فقر مطلق زندگی می کنند و به ویژه با مشکل گرسنگی و دسترسی نداشتن به غذا مواجه اند.
۱۴- کدام کشورهای آسیایی در نیمه دوم قرن بیستم رشد سریعی در اقتصاد داشتهاند؟
پاسخ:
✔ ژاپن
✔ چین
✔ سنگاپور
✔ هنگکنگ
✔ کره جنوبی
✔ مالزی
۱۵- به چه دلیل برخی از کشورها رشد اقتصادی مطلوبی نداشتهاند؟
پاسخ: بحرانهای سیاسی یا جنگ نه تنها رشد اقتصادی مطلوبی نداشتهاند بلکه تولید و درآمد در آنها حتی کاهش یافته است مانند کشورهای عراق و سوریه.
۱۶- به چه دلیل در برخی از کشورها ارقام درآمدی بالاست؟
پاسخ: به دلیل وجود ذخایر نفت و گاز حاصل از فروش نفت.
۱۷- منظور از امید به زندگی یا متوسط طول عمر چیست؟
پاسخ: یعنی تعداد سالهایی که انتظار میرود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده است، عمر کند و زنده بماند.
۱۸- میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده چیست؟
پاسخ: نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت در آن جامعه است.
۱۹- در چه کشورهایی متوسط طول عمر بیشتر است؟
پاسخ: در کشورهایی که مردم در محیطی پاک و بدون آلودگی زندگی میکنند، به غذای کافی و آب سالم دسترسی دارند و در صورت بیماری یا رو به رو شدن با حوادث، از امکانات درمانی و مراقبتهای پزشکی پیشرفته برخوردارند، متوسط طول عمر بیشتر است.
۲۰- در چه کشورهایی امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است؟
پاسخ: در کشورهایی که مردم دسترسی کافی به غذا یا آب آشامیدنی سالم ندارند و با کمبود پزشک و دارو و امکانات درمانی مواجهاند و همچنین در کشورهایی که جنگهای داخلی و خارجی، گرسنگی و سوء تغذیه وجود دارد، امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است.
۲۱- برای پی بردن به وضع آموزش در کشورها چه معیارهایی را در نظر میگیرند و بررسی میکنند؟
پاسخ: میزان باسوادی بزرگسالان، میانگین سالهای تحصیل در یک کشور و تعداد معلم به ازای دانشآموز.
۲۲- منظور از میانگین سالهای تحصیل چیست؟
پاسخ: متوسط تعداد سالهایی است که دانشآموزان یک کشور در مدرسه حضور پیدا کرده و تحصیل کردهاند.
۲۳- بیشترین و کمترین متوسط طول عمر در سال ۲۰۱۷ مربوط به کدام کشورهاست؟
پاسخ: بیشترین ژاپن با ۸۴.۹ سال و کمترین سیرالئون با سال ۵۵.۵۵
سخن پایانی
اگر سوالی درباره سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس ««بیعدالتی و نابرابری در جهان»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ سوالات درس هفتم مطالعات اجتماعی نهم
✅ سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی نهم
📝 جواب درس هشتم مطالعات نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران