سوالات درس یازدهم آمادگی دفاعی نهم «آمادگی و ایمنی در برابر زمین لرزه»
در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب درس ۱۱ آمادگی دفاعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس «آمادگی و ایمنی در برابر زمین لرزه» قرار گرفته است که شامل سولات پاسخ کوتاه، تشریحی و جای خالی میباشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس آمادگی دفاعی نهم همراه باشید.
سوالات درس ۱۱ آمادگی دفاعی نهم
۱- زمین لرزه چگونه ایجاد میشود؟
پاسخ: زمین لرزه، از آزاد شدن ناگهانی انرژی انباشته شده در سنگهای پوسته زمین ایجاد میشود. این آزاد شدن انرژی به صورت امواج زلزله از نقطهای به نام کانون زلزله آغاز و باعث لرزش سطح زمین میشود.
۲- دربارهی خطر زمین لرزهای ایران چه نظری دارید؟
پاسخ: قرار گرفتن ایران در بخشی از کمربند کوهزایی آلپ – هیمالیا که یکی از جوانترین نواحی کوهزایی جهان محسوب میشود، باعث شده است که فلات ایران از لحاظ لرزه خیزی، بسیار فعال باشد و به علت عدم ساخت و سازهای مناسب، هر از چندگاهی هزاران نفر با رویداد زمین لرزههای ویرانگر به کام نیستی بروند.
۳- ارتباط تنگاتنگ کدام عوامل میتواند ایمنی جامعه را در برابر صدمات زلزله افزایش دهد نام ببرید.
پاسخ: آگاهی – آمادگی – همکاری.
۴- آگاهی چیست؟
پاسخ: مجموعهای از دانش و اطلاعات افراد جامعه دربارهی زلزله و اقدامات قبل، هنگام و بعد از آن
۵- آمادگی چیست؟
پاسخ: افزایش تواناییهای افراد جامعه برای انجام فعالیتهای مناسب در زمان قبل، هنگام و پس از وقوع زلزله است.
۶- همکاری چیست؟
پاسخ: مشارکت همهی افراد جامعه برای دستیابی به ایمنی است.
ایمنی در برابر زلزله = همکاری + آمادگی + آگاهی
۷- اسامی گروههای چهارگانهی شورای ایمنی را نام ببرید.
پاسخ:
۱) گروه تدارکات
۲) گروه تجسس
۳) گروه امداد و نجات
۴) گروه آتش نشان
۸- چه عواملی در پیشبرد فعالیتهای گروهی امری ضروری و مؤثر است؟
پاسخ: برنامهریزی – مشارکت و همکاری و هماهنگی
۹- هدف گروه تدارکات و پشتیبانی چیست؟
پاسخ: فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز و برقراری دورههای آموزشی و پشتیبانی مناسب.
۱۰- وظایف گروه تدارکات و پشتیبانی را نام ببرید.
پاسخ:
۱- تهیه فهرست از نزدیک ترین مراکز امدادی و درمانی، آتشنشانی، نیروی انتظامی و … به همراه شماره تلفن و نشانی
۲- تهیه وسایل ضروری گروههای دیگر
۳- کنترل کردن اسامی و تعداد دانشآموزان (بعد از زمینلرزه نباید کسی بدون هماهنگی از محیط مدرسه خارج شود).
۴- ایمن سازی محیط مدرسه
۱۱- گروه امداد و نجات با چه هدفی تشکیل میشود؟
پاسخ: کمک به مجروحان و مصدومان
۱۲- وظایف گروه نجات و امداد را نام ببرید.
پاسخ:
۱- امدادرسانی به مجروحان
۲- انتقال مجروحانی که جراحتهای عمیق دارند، به مراکز درمانی
۳- سخن گفتن با بیماران و روحیه و امید دادن به آنها
۴- اسکان و تعیین مکان مناسب برای دانشآموزان (به دور از ساختمانها و دیوارها، جایی مانند وسط حیاط مدرسه)
۱۳- گروه جستجو با چه هدفی تشکیل میشود؟
پاسخ: جستجو برای یافتن افرادی که در موقعیتهای خطرناک هستند.
۱۴- وظایف گروه جست و جو را نام ببرید.
پاسخ:
۱- جست و جو برای یافتن مجروحان و افراد گمشده
۲- جلوگیری از ورود افراد به داخل ساختمان (این گروه باید از ورود افراد به مکانهای پرخطر جلوگیری کنند).
۳- انتقال مجروحان به جای مناسب (افراد این گروه باید دورههای هلال احمر را نیز بگذرانند و انواع حمل مجروح را با توجه به نوع جراحتها فرا بگیرند).
۴- بررسی ساختمان از نظر نشت گاز، قطع برق و شکستن لولههای آب.
۱۵- گروه آتشنشان با چه هدفی تشکیل میشود؟
پاسخ: واپایش (کنترل) و نظارت برای افزایش ایمنی
۱۶- وظایف گروه آتشنشان را نام ببرید.
پاسخ:
۱- خاموش کردن آتش
۲- بررسی ساختمان از نظر احتمال آتش سوزی
۳- بررسی ساختمان از نظر احتمال خطرهای بعدی (برق گرفتگی، نشت گاز و …)
۱۷- هنگام وقوع زلزله در مدرسه چه خطرهایی دانشآموزان را تهدید میکند؟
پاسخ:
۱) سقوط اشیاء مانند: کمد، بوفه و کتابخانه
۲) پرتاب شدن چراغها و تابلوها
۳) شکستن شیشهها
۴) ریزش دیوار و سقف.
۱۸- با دقت در تصاویر صفحه ۱۱۷ کتاب، مشخص کنید که هر تصویر به چه مکانی از مدرسه مربوط میشود و در هر یک از آنها چه اقدامات ایمنی انجام شده است؟

پاسخ:
کتابخانه: کمدها با پیچ و مهره به دیوار متصل شدهاند.
آزمایشگاه: مواد شیمیایی در ظرفهای در بسته داخل قفسههای قفلدار نگهداری شدهاند.
۱۹- راههای ایمنسازی آزمایشگاه و کتابخانه را توضیح دهید.
پاسخ:
۱- قفسهی آزمایشگاه و کتابخانه به دیوار محکم شود.
۲- ظرفهای شیشهای آزمایشگاه به قفسههای پایین منتقل شود.
۳- مواد سمی و آتشزای آزمایشگاه و کتابهای کتابخانه در قفسهی قفلدار نگهداری شود.
۴- محل نشستن باید دور از پنجرهها، شیشهها و اجسام سقوط کردنی باشد.
۵- پنجره و درهای شیشهای بزرگ باید توسط چسب به صورت ضربدر تقویت گردد.
۶- همهی گلدانها و چراغهای آویز باید در جای خود محکم شوند.
۲۰- چهار مورد از وسایل ضروری گروههای آتش نشانی را نام ببرید.
پاسخ: کپسول آتشنشانی، شلنگ، نردبان، طناب، چراغ قوه.
۲۱- توصیههای ایمنی قبل از زلزله را نام ببرید.
پاسخ:
۱- به توصیههای ایمنی دبیران و والدین عمل کنید.
۲- پیشنهادهای مطرح شده در مدرسه را به خانه منتقل کنید و بالعکس.
۳- درباره زلزله و راههای مقابله با آن به صورت انفرادی یا گروهی مطالعه کنید و نتایج آن را به صورت مقاله، روزنامه دیواری، عکس، نقاشی، کاریکاتور و غیره به اطلاع دیگران برسانید.
۴- نقاط ضعف و قوّت مدرسه و خانه را بررسی کنید و آن را به مدیر مدرسه و والدین اطلاع دهید و جهت رفع نقایص به آنها کمک کنید.
۵- در ایام تابستان و اوقات فراغت، در کلاسهای هلال احمر شرکت کنید.
۶- مکانهای امن در کلاس و خانه را جهت پناهگیری در هنگام زلزله، بررسی کنید و به خاطر بسپارید. این مکانها را به سایرین نیز معرفی کنید.
۷- مانور زلزله را حداقل ۲ بار در سال در مدرسه و خانه انجام دهید.
۸- روشهای امداد و احیای حیات را از دبیران و افراد متخصص فرا بگیرید و آن را به هم کلاسیها و اعضای خانواده بیاموزید.
۹- به صورت انفرادی یا گروهی کیف ایمنی را تهیه کنید و در اختیار مدرسه قرار دهید.
۱۰- تهیه کیف ایمنی، جعبه کمکهای اولیه و کپسول آتشنشانی را به والدین نیز پیشنهاد دهید.
۱۱- روشهای مهار آتش را به خوبی فرا گیرید.
۱۲- مکان کنتور آب، برق و گاز را در خانه و مدرسه به خاطر بسپارید تا در صورت لزوم نسبت به قطع آنها اقدام کنید.(البته باید نحوه کار با آنها را نیز یاد بگیرید).
۱۳- هرگونه ماده آتشزا و خطر آفرین را از خانه به بیرون خانه منتقل کنید.
۱۴- در خانه و کلاس شیشهها را با نوار چسب یا نایلونهای بیرنگ ایمن کنید.
۱۵- لوازم سنگین را به طبقات پایین قفسهها وکمدها انتقال دهید.
۱۶- قفسهها و کمدها را به وسیله بستهای L، به دیوار متصل کنید.
۱۷- بر روی لامپهای مهتابی جهت جلوگیری از سقوط آنها حفاظ قرار دهید.
۱۸- در راه پله و راهروی منزل، وسایلی مانند گلدان قرار ندهید تا هنگام خروج اضطراری مزاحمت ایجاد نکنند.
۱۹- موارد زیر را در یک کارت یادداشت کنید و در کیف مدرسه، کیف پول یا کیف گردنبند قرار دهید:( مشخصات فردی، نشانی منزل، تلفن(های) تماس ضروری، گروه خونی، بیماریهای خاص و داروهای ویژه درصورت ابتلا)
۲۰- با مراکز مرتبط با موضوع زلزله، جهت کسب اطلاعات و راهنماییهای لازم ارتباط برقرار کنید و نتایج حاصل را به دیگران اطلاع دهید.
۲۲- قبل از وقوع زلزله کدام موارد را باید یادداشت کنیم و در کیف مدرسه قرار دهیم؟
پاسخ: مشخصات فردی، نشانی منزل، تلفن (های) تماس ضروری، گروه خونی، بیماریهای خاص و داروهای ویژه درصورت ابتلا
۲۳- توصیههای عمومی ایمنی هنگام وقوع زلزله را نام ببرید.
پاسخ:
۱- خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.
۲- به سمت در خروج هجوم نبرید.
۳- از دستورات معلم و والدین اطاعت کنید.
۴- از آسانسور استفاده نکنید.
۲۴- توصیههای ایمنی هنگام وقوع زلزله را در داخل کلاس یا اتاق نام ببرید.
پاسخ:
۱- به زیر میز بروید و با دو دست محکم پایههای میز را بگیرید.
۲- در چهارچوب در، گوشه کلاس (اتاق) و زیر ستونهای اصلی نیز میتوانید پناه بگیرید.
۳- اگر در طبقات زیرزمین هستید، در مکانی امن جای بگیرید و تا پایان لرزش آنجا بمانید.
۲۵- توصیههای ایمنی هنگام وقوع زلزله را در داخل سالن نام ببرید.
پاسخ:
۱- به گوشه سالن و یا زیر ستون های اصلی بروید و خود را به دیوار بچسبانید.
۲- در راه پله با دو دست سر را بگیرید، بنشینید وخود را به یک سمت پله بکشانید و از بالا یا پایین رفتن بپرهیزید.
۲۶- توصیههای ایمنی هنگام وقوع زلزله را در داخل آزمایشگاه، گارگاه و کتابخانه نام ببرید.
پاسخ:
۱- از قفسهها فاصله بگیرید.
۲- به زیر میز بروید و ضمن گرفتن پایههای آن، از سر خود محافظت کنید.
۲۷- توصیههای ایمنی هنگام وقوع زلزله را در داخل حیاط نام ببرید.
پاسخ:
۱- ضمن حفظ آرامش از دیوار و ساختمان مدرسه فاصله بگیرید.
۲- در جای مناسب بنشینید و با دو دست سر خود را بگیرید.
۲۸- توصیههای ایمنی هنگام وقوع زلزله را در خیابان نام ببرید.
پاسخ:
۱- از ساختمانهای بلند و تیرهای برق فاصله بگیرید و مراقب اطراف باشید.(مثل سایر افراد و اتومبیلها و غیره)
۲- به فضای باز بروید و در مکانی امن پناه بگیرید.
۳- اگر فضای باز و امن در دسترس نبود، در کنار ماشینهایی که پارک شده اند بروید؛ بنشینید و با دو دست محکم از سر خود محافظت کنید.
۲۹- هنگام وقوع زلزله در چه صورتی میتوانیم از جای خود حرکت کنیم؟
پاسخ: در هنگام زلزله درصورتی از جای خود حرکت کنید که مطمئن باشید، حداکثر در عرض ۱۰ ثانیه به مکان امن خواهید رسید. در غیر این صورت در نزدیکترین مکانی که امنیت نسبی دارد، پناه بگیرید.
۳۰- هنگام وقوع زلزله در چه صورتی میتوانیم از ساختمان خارج شویم؟
پاسخ: درتمام حالات اگر نزدیک در خروجی طبقه همکف هستید، با احتیاط خارج شده و به فضای باز و مکان امن بروید و مراقب اشیای پرتابی از ساختمانها باشید.
۳۱- توصیههای ایمنی بعد از زلزله را نام ببرید.
پاسخ:
۱- بعد از اتمام لرزشها پس از بررسی و اطمینان از وضعیت سلامتی خود، با احتیاط از محل خارج شوید و به محیط امنی بروید.
۲- خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.
۳- هم کلاسیها و دبیر (یا اعضای خانواده که سالم هستند) را پیدا و با هماهنگی آنها عمل کنید.
۴- در صورت آسیب دیدگی جزئی، به کمک دیگران خود را به صورت سرپایی مداوا کنید و سپس به کمک دیگران بشتابید.
۵- از پراکنده شدن پرهیز کنید.
۳۲- روشهای پیشگیری و آمادگی، نقش مؤثری در کاهش خسارات ناشی از زلزله دارد.
۳۳- یکی از محورهای مهم برای محقق نمودن روش های پیشگیری و آمادگی در به حداقل رساندن خسارات ناشی از زمین لرزه، آشنایی همگانی با زمین لرزه است.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره سوالات درس یازدهم آمادگی دفاعی نهم متوسطهی اول با موضوع درس ««آمادگی و ایمنی در برابر زمین لرزه»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ سوالات درس دهم آمادگی دفاعی نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران