جواب درس دوم فارسی دوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ فارسی دوم دبستان با موضوع درس «مسجد محله ی ما» قرارگرفته‌است که شامل جواب معنی کلمات، نگاه كن و بگو، درست‌، نادرست، حالا تو بگو، بیاموز و بگو و درک و دریافت چغندر پر برکت می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی دوم ابتدایی همراه باشید.

جواب نگاه كن و بگو صفحه ۱۱ فارسی دوم

نگاه كن و بگو
جواب نگاه كن و بگو صفحه ۱۱ ؛ فارسی پایه دوم

جواب درست‌، نادرست صفحه ۱۱ فارسی دوم

درست‌ نادرست

۱- کار بنایی مسجد تازه شروع شده بود.

پاسخ: نادرست❌ زیرا تازه تمام شده بود.

۲- چند نفر با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی می‌کردند.

پاسخ: درست

۳- مردم فقط برای نماز خواندن به مسجد می‌آیند.

پاسخ: نادرست

جواب حالا تو بگو صفحه ۱۲ فارسی دوم

حالا تو بگو

باسواد یعنی کسی که سواد دارد.
باخبر یعنی کسی که از چیزی خبر دارد.
با ارزش یعنی چیزی که ارزش دارد.
بادقت یعنی کسی که در هر کاری دقت دارد.

جواب حالا تو بگو صفحه ۷ ؛ فارسی پایه دوم

باحوصله یعنی کسی که حوصله دارد.

باحجاب یعنی کسی که حجاب دارد.

باادب یعنی کسی که ادب دارد.

باسلیقه یعنی کسی که سلیقه دارد.

جواب بیاموز و بگو صفحه ۱۲ فارسی دوم

بیاموز و بگو

نشانه‌ی (و) در کلماتی مانند:
آموزگار، گروهی، صورت، صدای (او) می‌دهد.
در کلماتی مانند: برویم، نوشته، روان، صدای (و) می‌دهد.
در کلماتی مانند: خود، تو، دو، صدای (اُ) می‌دهد. در کلماتی مانند: بخوانیم، خواهش، خواهر، صدایی ندارد. در ترکیب‌هایی مانند: پدر و مادر، دست و پا، بیست و یک، صدای (اُ) می‌دهد. این ویژگیِ نشانه‌ی (و) را در خواندن شعرها و املای این گونه ترکیب‌ها باید رعایت کرد.

اکنون شما چند نمونه از این ترکیب ها را پیدا کنید و بگویید.

پاسخ: نشانه (و) که صدای (او) می‌دهد: دود، توپ، سوپ، گوش
نشانه‌ی (و) که صدای (و) می‌دهد: سماور، وسیله، ورزشکار، اولین، واحد، وقتی
نشانه‌ی (و) که صدای (اُ) می‌دهد: خورشید، خوشحال، حوض
نشانه‌ی (و) که در برخی ترکیب‌ها صدای (اُ) می‌دهد: سلام و احوال پرسی، سر و صدا، رفت و آمد.
نشانه‌ی (و) که صدایی ندارد: خواب، خواستن، خواهش

جواب درک و دریافت چغندر پر برکت صفحه ۱۴ فارسی دوم

جواب درک و دریافت چغندر پر برکت صفحه ۱۴ ؛ فارسی پایه دوم
ایستگاه اندیشه

۱- پیرمرد و نوه هایش چگونه توانستند چغندر را از دل خاک بیرون بیاورند؟

پاسخ: پیرمرد و نوه‌هایش با همکاری و متحد شدن با یکدیگر، توانستند چغندر را از خاک بیرون بیاورند، اگر با هم متحد نمی‌شدند نمی‌توانستند در این کار موفق و پیروز شوند.

۲- چرا چغندر این قصّه پربرکت بود؟

پاسخ: زیرا پیرزن با آن یک دیگ بزرگ آش چغندر درست کرد و آن را میان همسایه‌ها تقسیم کرد و همه از آن خوردند.

معنی کلمات درس دوم فارسی دوم

نیز: همچنین
محله: قسمتی از شهر
خارج: بیرون
جماعت: گروهی از مردم

اولین: نخستین
خوب: نیک
خانه: منزل
جالب: شگفت انگیز
امام جماعت: پیش نماز

باخبر: آگاه
لبخند: خندیدن بدون صدا
به طرف: به سمت
هنگامی که: وقتی که، زمانی که
دلم می‌خواهد: دوست دارم
خارج می‌شدند: بیرون می‌رفتند

همکاری: یاری
سخنان: حرف‌ها، صحبت‌ها
کودکان: بچه‌ها

کلمات مخالف درس دوم فارسی دوم

باخبر ≠ بی‌خبر
خارج ≠ داخل
بادقت ≠ بی‌دقت
بسیار ≠ کم

خوشحال ≠ ناراحت
تازه ≠ کهنه
اولین‌بار ≠ آخرین‌بار
این ≠ آن

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس دوم فارسی دوم دبستان با موضوع درس ««مسجد محله ی ما»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس اول فارسی دوم
جواب درس سوم فارسی دوم
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *