جواب درس سوم کار و فناوری ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس۳ کار و فناوری ششم دبستان با موضوع درس«الگوریتم(روند‌نما)» قرارگرفته‌ است که شامل گفت‌ و‌ گوی‌ کلاسی و فعالیت های صفحات ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۰ و ۴۵ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب گفت‌ و‌ گوی کلاسی صفحه ۳۶ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

الف) با اعضای گروه خود مشورت کنید و چند مسئله نام ببرید.

پاسخ: کاشت درخت‌، عبور از پل معلق، حل مسائل ریاضی، ساخت کاردستی و…

ب) به تصویر زیر توجه کنید. دانش‌آموزی می‌خواهد به مدرسه برود و برای این کار، از مسیر شماره‌ی ۱ استفاده می‌کند.

جواب گفت‌ و‌ گوی کلاسی صفحه ۳۶ ؛ کار و فناوری پایه ششم

۱- مسئله‌ی دانش‌آموز چیست؟

پاسخ:  پیدا کردن کوتاه ترین مسیرِ خانه به مدرسه


۲- آیا دانش‌آموز، بهترین مسیر را برای رفتن به مدرسه انتخاب کرده است؟

پاسخ: خیر؛ دانش آموز مسیر خطرناک و طولانی را انتخاب کرده است.


۳- به نظر شما بهترین مسیر برای رسیدن به مدرسه کدام است؟ چرا؟

پاسخ: بهترین مسیر، مسیر شماره ۳ است؛ زیرا مسیری بدون مانع و بی‌‌خطر است.

جواب فعالیت صفحه ۳۷ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

۱- مسئله‌ای پیدا کنید که دارای چندین راه حل باشد.

پاسخ: خرید لباس


۲- راه حل‌های آن‌را بنویسید.

پاسخ: خرید حضوری – خرید اینترنتی


۳- از نظر هر یک از اعضای گروه، بهترین راه حل کدام است؟ چرا؟

پاسخ: خرید حضوری لباس بهترین گزینه است. زیرا با پوشیدن لباس قبل از خرید بهتر می‌توان متوجه اندازه و زیبایی آن شد.

جواب گفت‌ و‌ گوی کلاسی صفحه ۳۸ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

با اعضای گروه خود مشورت کنید و چند مسئله‌ی پیچیده را نام ببرید. این مسئله‌ها، شامل چه مسئله‌های ساده‌ای می‌شوند؟

پاسخ:

خطاطی کردن:

انتخاب شعر

تهیه قلم و کاغذ

خطاطی روی کاغذ و نهایی کردن

پخت خورشت قرمه‌سبزی:

پاک کردن و شستن حبوبات

سرخ کردن سبزی

جوشاندن آب

در یک قابله ریختن و منتظرشدن برای آماده شدن

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۳۸ کار و فناوری ششم

فعالیت کلاسی

کدام‌یک از مسئله‌های زیر پیچیده هستند؟
پخت برنج، کشیدن نقّاشی، ساخت مدرسه، ساخت آدم برفی، ساخت خودرو.

پاسخ: ساخت مدرسه و ساخت خودرو


هر یک شامل چه مسئله‌های کوچک‌تری می‌شوند؟ آن‌ها را بنویسید.

پاسخ:

ساخت مدرسه:
طراحی نقشه و سازه
تهیه مصالح و تجهیزات
پی‌ریزی و ساخت اسکلت
دیوارچینی، سقف‌زنی و نازک‌کاری
تاسیسات برقی و مکانیکی
محوطه‌سازی و تجهیز


ساخت خودرو:
طراحی و مهندسی
ساخت بدنه و شاسی
نصب موتور و گیربکس
سیستم‌های تعلیق و ترمز
سیستم‌های برقی و الکترونیکی
تزئینات و رنگ‌آمیزی

جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه ۳۸ کار و فناوری ششم

۱- یک مسئله‌ی پیچیده را در نظر بگیرید.

جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه ۳۸ کار و فناوری ششم

پاسخ: سفر به مشهد مقدس


۲- دو راه حل برای آن پیدا کنید.

پاسخ: با خودرو سفر کردن – با هواپیما سفر کردن


۳- هر یک از راه حل‌های آن را به مسئله‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

پاسخ:

با خودرو سفر کردن

رزرو هتل

چک کردن آب و روغن خودرو

گذاشتن وسایل داخل خودرو

تامین بنزین خوردو

حرکت به سمت مقصد

جواب فعالیت غیر کلاسی صفحه ۳۸ کار و فناوری ششم

با هواپیما سفر کردن

رزرو هتل

تهیه بلیط هواپیما

آماده کردن وسایل سفر

به فرودگاه رفتن

حرکت به سمت مقصد


۴- موارد بالا را در برنامه‌ی واژه‌پرداز تایپ کنید. پرونده را با نام مسئله‌ی پیچیده ذخیره کنید و آن‌را جلسه‌ی بعد به کلاس بیاورید.

پاسخ: عهده‌ی دانش‌آموز

جواب گفت‌ و‌ گو کلاسی صفحه ۴۰ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

اگر ساخت آویز را به دو روش زیر انجام دهیم، به نظر شما مراحل کدام روش کامل‌تر و دقیق‌تر است؟ چرا؟

پاسخ: روش اول، چون در این روش به جزئیات بیشتر توجه شده است و دقیق‌تر است.

جواب گفت‌و‌گو کلاسی صفحه ۴۰ ؛ کار و فناوری پایه ششم

جواب گفت‌ و‌ گو کلاسی صفحه ۴۰ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

مراحل چگونگی حل مسئله‌ی غذا دادن به کودک در کدام‌یک از روش‌های زیر درست است؟

پاسخ:

 روش دوم، چون در این روش در تمام مراحل فقط به مسئله‌ی غذا دادن به کودک (موضوع اصلی) توجه شده است و با مسئله ارتباط مستقیم دارد.

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ کار و فناوری ششم

فعالیت کلاسی

۱- مراحل چگونگی حل مسئله‌ی آب دادن به گلدان به‌صورت زیر در نظر گرفته شده است. آیا مراحل به‌درستی مرتب شده‌اند؟ با گذاشتن عدد در دایره‌ها مراحل را مرتّب کنید.

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ ؛ کار و فناوری پایه ششم

۲- اگر مراحل را بدون مرتب کردن انجام دهیم چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ:

کار به درستی انجام نخواهد شد. اگر آب‌پاش را پر از آب نکنیم امکان آب دادن به گل‌ها وجود ندارد یا اگر آب‌پاش را پر از آب کنیم ولی به گلدان آب ندهیم، اصراف کرده‌ایم.

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ کار و فناوری ششم

فعالیت کلاسی

در گروه خود، مسئله‌ی زیر را به دقت بخوانید و مراحل حل آن‌را بنویسید:
اگر ٪۲۵ عددی ۱۲ باشد، ٪۳۲ آن چقدر است؟

پاسخ:

۱- شروع
۲- جدول تناسب را ایجاد می‌کنیم.
۲- عددهای ۲۵، ۱۰۰ و ۱۲ را داخل جدول می‌نویسیم.
۴- جدول تناسب را حل می‌کنیم و عدد مورد نظر به دست می‌آید:

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ ؛ کار و فناوری پایه ششم

۵- دوباره جدول تناسب را ایجاد می‌کنیم.
۶- عدد ۴۸، ۳۲ و ۱۰۰ را داخل جدول می‌نویسیم.
۷- جدول تناسب را حل می‌کنیم و عدد مورد نظر را به دست می‌آوریم.

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ ؛ کار و فناوری پایه ششم

جواب غیر فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ کار و فناوری ششم

الف) تصاویر زیر، مراحل خرید نان را نمایش می‌دهد. ابتدا تصاویر را به‌ترتیب اولویت، شماره‌گذاری کنید. سپس مراحل خرید نان را بنویسید.

پاسخ:

جواب غیر فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ ؛ کار و فناوری پایه ششم

مراحل خرید نان:

پاسخ:

۱-شروع ۵- در صف منتظر بایستید.
۲- لباس پوشیده و آماده شوید. ۶- وقتی نوبتتان شد، نان را بگیرید و پول را به نانوا بدهید.
۳- از خانه بیرون بروید. ۷- به خانه بازگردید.
۴- به نانوایی بروید. ۸- پایان

ب) یکی از فعالیت‌های زیر را به دلخواه انتخاب کنید و انجام دهید.
۱- با کمک و راهنمایی والدین خود، مراحل درست کردن یک نوع سالاد را در برنامه‌ی واژه‌پرداز تایپ کنید. پرونده را با نام سالاد ذخیره کنید و آن را جلسه‌ی بعد به کلاس بیاورید.

پاسخ: عهده‌ی دانش‌آموز


۲- با کمک و راهنمایی والدین خود، دستورالعمل نصب و راه‌اندازی یک وسیله را انتخاب و آن‌را مطالعه کنید. سپس مراحل ذکر شده در دستورالعمل را در برنامه‌ی واژه‌پرداز تایپ کنید. پرونده را با نام دستورالعمل ذخیره کنید و آن‌را جلسه‌ی بعد به کلاس بیاورید.

پاسخ: عهده‌ی دانش‌آموز


۳- مراحل حل مسئله‌ی زیر را در برنامه‌ی واژه‌پرداز تایپ کنید. پرونده را با نام چند ضلعی ذخیره کنید و آن‌را جلسه‌ی بعد به کلاس بیاورید:

مجموع زاویه‌های یک هفت ضلعی چند درجه است؟

مجموع زاویه‌های یک هفت ضلعی چند درجه است؟

۱- شروع
۲- ابتدا فرمول به دست آوردن مجموع زوایای یک چندضلعی را می‌نویسیم.
۳- عدد ۷ را به جای تعداد اضلاع چند ضلعی قرار می‌دهیم.
۴- ضرب را مورد نظر انجام می‌دهیم و جواب به دست می‌آید.
۵- پایان

نکته: برای به دست آوردن مجموع زوایای داخلی یک چندضلعی می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

جواب غیر فعالیت کلاسی صفحه ۴۱ کار و فناوری ششم

۴- مراحل وضو گرفتن را در برنامه‌ی واژه‌پرداز تایپ کنید. پرونده را با نام وضو ذخیره کنید و جلسه‌ی بعد آن‌را به کلاس بیاورید.

پاسخ:

۱- شروع
۲- نیت می‌کنیم که برای رضای خدا و پاکی و طهارت وضو می‌گیریم.
۳- صورت را از جایی که موی سر روییده تا چانه از بالا به پایین می‌شوییم.
۴- دست راست را از آرنج تا نوک انگشتان از بالا به پایین با دست چپ می‌شوییم.
۵- دست چپ را از آرنج تا نوک انگشتان از بالا به پایین با دست راست می‌شوییم.
۶- مسح سر را می‌کشیم.
۷- مسح پای راست را با دست راست انجام می‌دهیم.
۸- مسح پای چپ را با دست چپ انجام می‌دهیم.
۹- پایان

جواب گفت‌و‌گو کلاسی صفحه ۴۵ کار و فناوری ششم

گفت و گوی کلاسی

به نظر شما نمایش مراحل حل مسئله چه کمکی به ما می‌کند؟

پاسخ:

از مسئله درک بهتری پیدا می‌کنیم و با دید بهتری آن را می‌بینیم؛ ارتباط بین اجزای حل مسئله را بهتر می‌بینیم و آن را راحت‌تر حل می‌کنیم.

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۵ کار و فناوری ششم

فعالیت کلاسی

الف) مراحل حل مسئله‌ی شستن ماشین را کامل کنید. سپس یک روند‌نما برای آن رسم کنید.

پاسخ:

شروع ریختن مواد شوینده داخل سطل آب
آماده کردن وسایل و مواد شوینده شست‌و‌شوی ماشین با کف
باز کردن شیر آب شست‌و‌شوی ماشین با آب
پر کردن سطل از آب خشک کردن ماشین
بستن شیر آب پایان
جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۵ ؛ کار و فناوری پایه ششم

ب) مسئله‌ی زیر را بخوانید و مراحل حل آن‌را بنویسید. سپس برای مراحل حل آن، یک دیاگرام رسم کنید.
یک برق‌کار، سیمی به طول ۱۵ متر در اختیار دارد. از آن سه قطعه به طول‌های ۴/۶۷ متر، ۲۱ سانتی‌متر و ۳۰۸۵ میلی‌متر جدا می‌کند. محاسبه کنید چند سانتی‌متر از طول سیم باقی می‌ماند؟

پاسخ:

۱- شروع
۲- ۲۱۹ سانتی‌متر را به متر تبدیل کنید.
۳- ۳۰۸۵ میلی‌متر را به متر تبدیل کنید.
۴- اعداد به دست آمده از دو مرحله‌ی قبل را با ۴/۶۷ متر جمع کنید.
۵- عدد به دست آمده را از ۱۵ کم کنید.
۶- طول سیم باقی مانده به دست می‌آید.
۷- پایان

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۴۵ ؛ کار و فناوری پایه ششم

جواب فعالیت غیرکلاسی صفحه ۴۶ کار و فناوری ششم

یکی از فعالیت‌های صفحه‌ی ۴۳ را انتخاب کنید و دیاگرام مراحل آن را در واژه‌پرداز رسم کنید (با استفاده از شکل‌ها).

جواب فعالیت غیرکلاسی صفحه ۴۶ ؛ کار و فناوری پایه ششم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس سوم کار و فناوری ششم دبستان با موضوع درس««الگوریتم(روند‌نما)»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس دوم کار و فناوری ششم
جواب درس چهارم کار و فناوری ششم
📝 سوالات درس سوم کار و فناوری ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *