جواب درس دهم نگارش چهارم ابتدایی
در این نوشته گام به گام درس ۱۰ نگارش چهارم دبستان با موضوع درس «باغچه ی اطفال» قرار گرفته است که شامل املا و دانش زبانی، املا، هنر سرگرمی، درک متن و نگارش میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب املا و دانش زبانی صفحه ۵۸ نگارش چهارم
۱- با توجه به متن درس، واژهها را کامل کنید.
پاسخ:
سرگـذشت | اطـفال | تصـویر | استـعدادشان |
نمیپـذیرند | خویش | اقـامت | خوشـنود |
۲- با توجه به متن درس، جاهای خالی را با کلمه های مناسب کامل کنید.
پاسخ:
جبار باغچه بان پس از پایان دورهی مکتب، نزد حرفهی بنایی و قنادی را یاد گرفت. پدر او در ساختن طاق مسجد و گچ بری استاد بود؛ اما هیچ یک از این کارها طبع پرشور و ذهن جویای او را راضی نمیکرد. او که در شعلهی فروزان خدمت به مردم میسوخت. پس از برگزیده شدن برای آموزگاری به فکر دایرکردن کودکستانی در تبریز افتاد.
۳- نمودار جملههای زیر را رسم کنید.
پاسخ:

جواب املا صفحه ۵۹ نگارش چهارم
۱- با توجه به متن درس، کلمههایی که حروف زیر را دارند، پیدا کنید و بنویسید.
پاسخ:

۲- پنج جمله از متن درس را که به نظرتان جالب است، بنویسید.
پاسخ:
۱- من مانند کودکان دیگر در مکتب درس میخواندم.
۲- هیچ یک از این کارها طبع پرشور و ذهن جویای مرا راضی نمیکرد.
۳- دریافتم که آموزگاری شغلی است که با آن بهتر میتوان به اجتماع و مردم خدمت کرد.
۴- روزها و شبهای بسیاری را در کار ابداع الفبای ویژهی ناشنوایان گذراندم تا به مقصود رسیدم.
۵- روزی که این کودکان در تبریز امتحان میدادند، حیاط و بام مدرسه لبریز از مردمی بود که به تماشای آنان آمده بودند.
جواب هنر و سرگرمی صفحه ۶۰ نگارش چهارم
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
پاسخ:
هر روز و هر شب چون باغبانی مشغول کار است با مهربانی
هر روز و هر شب چون باغبانی مشغول کار است با مهربانی
از تابش این خورشید خندان سر سبز و زیباست باغ دبستان
از تابش این خورشید خندان سر سبز و زیباست باغ دبستان
۲- در متن درس کلمههایی را پیدا کنید که با نشانههای داخل بادبادک آغاز شوند؛ آنها را در دنبالههای بادبادک بنویسید.
پاسخ:

جواب درک متن صفحه ۶۱ نگارش چهارم
جملههای زیر را بخوانید و به واژههایی که مشخص شده است، توجه کنید.
۱. شیر کوچولو از این ماجراها بیخبر بود؛ چون قدم یازدهمی را بر نداشته بود.
۲. حرفش را ادامه نداد؛ زیرا خوابش برده بود.
۳. چون کاغذی برای نوشتن نداشت، روی ماسههای نرم کنار دریا مینوشت.
در مثالهای بالا واژههایی مانند «چون» و «زیرا»، جملهها را به هم وصل میکنند؛ مثلاً در شمارهی یک، دو جملهی زیر با «چون» به هم وصل شدهاند. دقت کنید که جملهی اول مفهومی را بیان میکند و جملهی دوم دلیل آن را میگوید.
شیر کوچولو از این ماجراها بیخبر بود. قدم یازدهمی را بر نداشته بود.
به طور خلاصه، این متن در مورد نحوهٔ استفاده از کلمات ربطی «چون» و «زیرا» برای اتصال دو جمله و بیان علت و معلول صحبت میکند. تاکید اصلی بر این است که جملهٔ اول وضعیت یا اتفاقی را شرح میدهد و جملهٔ دوم دلیل وقوع آن را بیان میکند.
شیر کوچولو از این ماجراها بیخبر بود.
قدم یازدهمی را برنداشته بود.
در متن درس «باغچهی اطفال» جملاتی را که با «امّا»، «ولی» و «زیرا» به هم وصل شدهاند، پیدا کنید و در کادر زیر بنویسید.
پاسخ:
۱- پدرم در ساختن طاق مسجد و گچ بری استاد بود؛ امّا در همه ماههای سال نمیتونست به کار بنایی بپردازد.
۲- آن وقت پدرم به قنادی میپرداخت و از این راه، خانواده خود را اداره می کرد؛ امّا قنادی، رونقی نداشت و زندگی به سختی میگذشت.
۳- اولیای این کودکان هرگز باور نمیکردند که فرزندانشان، خواندن و نوشتن بیاموزند؛ ولی در پایان سال تحصیلی، این کودکان مانند دیگران امتحان دادند و قبول شدند.
۴- نزد پدر، حرفهی بنایی و قنادی را یاد گرفتم؛ ولی هیچ یک از این کارها طبع پرشور و ذهن جویای مرا راضی نمیکرد.
۵- روزی که این کودکان در تبریز امتحان می دادند، حیاط و بام مدرسه لبریز از مردمی بود که به تماشای آنان آمده بودند؛ زیرا برای مردم باور نکردنی بود که کودکان کم شنوا هم بتوانند بخوانند.
۶- پدرم در ساختن طاق مسجد و گچبری استاد بود؛ امّا در همهی ماههای سال نمیتوانست به کار بنایی بپردازد.
جواب نگارش صفحه ۶۲ نگارش چهارم
متن زیر را بخوانید.
پرستوها بهار و تابستان را به آسودگی به سر میبرند؛ اما در آغاز پاییز دشواریهایی برای آنها پیش میآید. در آن هنگام، حشرات کمیاب میشوند و هوا رو به سردی میرود. به ناچار، پرستوها باید لانهی خود را ترک بگویند و به جاهای معتدلتری کوچ کنند.
وقتی که کوچ آنها که میرسد، دسته دسته روی بامها یا سیمهای برق جمع میشوند و به نظر میآید که به گفت و گوی مهمی مشغول هستند. به زودی، عدهای دیگر از راه میرسند و جنب و جوش آنها رفته رفته، زیادتر میشود؛ تا اینکه یک روز صبح که از خواب بر میخیزیم، از پرستوها نشانی نمیبینیم. آن وقت معلوم میشود که آنها کوچ کرده اند.
در این سفر دراز، خطرهای بسیاری وجود دارد. یکی از این خطرها، تغییرات هواست. خطر دیگر، حمله پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و قرقی است. این پرندگان، هنگام پرواز، ناگهان خود را در میان پرستوها میاندازند و با چنگالهای نیرومند خود، آنها را میربایند.
متن بالا از چند بند تشکیل شده است؟ بنویسید هر بند دربارهی چه چیزی بود.
پاسخ:
از سه بند درست شده است:
بند اول: دلایل کوچ پرستوها
بند دوم: چگونگی کوچ پرستوها
بند سوم: خطرهای کوچ پرستوها
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس دهم نگارش فارسی پایه چهارم دبستان با موضوع درس ««باغچه ی اطفال»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس نهم نگارش فارسی چهارم
✅ جواب درس یازدهم نگارش فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران