جواب درس ششم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ مطالعات اجتماعی پنجم دبستان با موضوع درس «منابع آب ایران»، به صورت کاملا دقیق و درست مطابق با آخرین ویرایش کتاب درسی خدمت شما عزیزان ارائه می‌گردد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات اجتماعی پنجم

۱- فرض کنید یک روز از صبح تا شب در محل زندگی‌تان، آب نباشد. چه مشکلاتی برای شما و اعضای خانواده‌تان پیش می‌آید؟

پاسخ:

با هم به عنوان یک گروه فکر کنید و لیست مشکلات را در کلاس بخوانید. مشکلاتی مانند:
۱- تشنگی ۲- گرمازدگی ۳- گرسنگی ۴- کثیفی و…


۲- در کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم خواندید که در گذشته‌های دور، مهم‌ترین تمدن‌ها در کنار رودها به وجود آمده‌اند. چرا؟

پاسخ:

زندگی در کنار رودخانه‌ها و کشاورزی، باعث همزیستی انسان‌ها و در نتیجه پیدایش تمدن‌های اولیه شد.

جواب فعالیت صفحه ۳۰ مطالعات اجتماعی پنجم

۳- به تصویر زیر توجه کنید و مراحل تشکیل رود را توضیح دهید.

پاسخ:

آب حاصل از بارش برف و باران در مناطق کوهستانی، پس از جاری شدن بر روی دامنه‌ها، جویبارها را می‌سازند و با پیوستن جویبارها به یکدیگر، رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهند.

جواب فعالیت صفحه ۲۸ مطالعات اجتماعی پنجم

۴- چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟

پاسخ:

کوهستان‌ها با تأمین آب و خاک حاصل‌خیز، ایجاد شرایط مناسب برای تولید برق و فراهم کردن شرایط برای شکل‌گیری روستاها، نقش اساسی در توسعه جوامع انسانی ایفا می‌کنند.


۵- کاربرگه شماره ۴ را در کلاس انجام دهید.

پاسخ:

جواب کاربرگه‌ ی شماره ۴

۱- الف ـ جای هریک از موارد زیر را بر روی تصویر با شماره مشخص کنید.

۱-سرچشمه‌ی رود
۲-جویبار
۳-رود
۴-دهانه‌ی رود
۵-دریا
۶-زمین‌های زراعی
۷-دریاچه
۸-روستا

جواب کاربرگه‌ ی شماره ۴

ب ـ به نظر شما مردم روستا برای استفاده‌ی بهتر از آب چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ به آن‌ها پیشنهاد بدهید.

پاسخ:

  • در استفاده از آب رودخانه و چاه زیاده روی نکنند.
  • از منابع آبی خود به صورت مدیریت شده استفاده کنند.
  • فاضلاب و سموم دفع آفات را در زمین‌های کشاورزی نپاشند.

جواب فعالیت صفحه ۳۱ مطالعات اجتماعی پنجم

نقشه خوانی
با توجّه به نقشه پراکندگی رودهای ایران به پرسش‌ها پاسخ دهید.

جواب فعالیت صفحه ۲۹ مطالعات اجتماعی پنجم

۱- کدام رود به خلیج‌فارس می‌ریزد؟ 

پاسخ:

اروند رود


۲- کدام رودها به دریاچه‌ی ارومیه می‌ریزند؟ 

پاسخ:

زرینه رود – سیمینه رود – تلخه رود


۳- آبی که مردم شهر تهران مصرف می‌کنند، از کدام رودها تأمین می‌شود؟

پاسخ:

رود کرج و رود جاجرود


۴- سه رود را که به دریای خزر می‌ریزند، نام ببرید.

پاسخ:

سفید رود – ارس – اترک


۵- رودهای کارون و زاینده رود از کدام شهرها عبور می‌‌کنند؟ 

پاسخ:

 اهواز و اصفهان


۶- سفیدرود از به هم پیوستن کدام رودها به وجود آمده است؟ 

پاسخ:

 قزل اوزن – شاهرود

جواب فعالیت صفحه ۳۲ مطالعات اجتماعی پنجم

۷- روستانشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می‌کنند؟

پاسخ:

روستاییان اغلب از آب رودخانه برای کشاورزی و آبیاری زمین‌های کشاورزی خود یا برای شست و شو استفاده می‌کنند.


۸- شهرنشینان از آب رودها برای چه کارهایی استفاده می‌کنند؟

پاسخ:

معمولاً بر روی رودخانه‌ها سد می‌سازند و از آب پشت سد برای تولید برق با کمک توربین‌های آبی و یا تصفیه آب پشت سد توسط خطوط لوله به منازل مسکونی استفاده می‌کنند.


۹- پرس‌وجو کنید که آیا در نزدیکی شهر یا روستای محل زندگی شما رودی وجود دارد؛ نام آن چیست و از آن چه استفاده‌هایی می‌شود؟

پاسخ:

 بله؛ رود دز ، کشاورزی – تولید برق

جواب فعالیت صفحه ۳۲ مطالعات اجتماعی پنجم

۱۰- فعالیت‌های شماره ۱ و ۲ «به کار ببندیم» صفحه ۵۴ را انجام دهید.

۱۱- چرا آب بعضی از رودهای کشور ما برای کشاورزی مناسب نیست؟

پاسخ:

فصلی بودن و شوری آب برخی رودخانه‌ها، از جمله موانع اصلی در استفاده از این منابع آبی برای کشاورزی به شمار می‌رود.


۱۲- درباره سرگذشت یک رود انشاء بنویسید و در آن از زبان رود، مسئله آلودگی آب و راه‌های جلوگیری از آن را شرح دهید.

پاسخ:

من، رودخانه‌ای بودم که روزی زلال و پرطراوت بودم. از دل کوه‌های بلند سرچشمه می‌گرفتم و با شوق و نشاط به سمت دشت‌ها و روستاها می‌رفتم. در مسیرم، جانوران تشنه از من می‌نوشیدند و کشاورزان زمین‌هایشان را با آب من سیراب می‌کردند. کودکان روستا کنارم بازی می‌کردند و از دیدن من لذت می‌بردند. اما افسوس که روزگار من دگرگون شد. انسان‌ها با بی‌رحمی به من آسیب رساندند. زباله‌هایشان را در من انداختند، فاضلاب کارخانه‌ها را به من ریختند و سموم کشاورزی را به من هدیه کردند. رنگم تیره شد، بوی بدی گرفتم و دیگر آبی زلال و گوارا نبودم. ماهی‌ها و موجودات آبزی من از بین رفتند و گیاهان کنارم پژمرده شدند.

اکنون دیگر کسی از من لذت نمی‌برد. کودکان از من می‌ترسند و کشاورزان نمی‌توانند از آب من برای کشاورزی استفاده کنند. من بسیار غمگینم و از این که روزی مایه حیات بودم و اکنون به آلوده‌ترین موجود تبدیل شده‌ام، بسیار اندوهگینم. ای انسان! آیا نمی‌دانی که با آلوده کردن من، به خودت نیز آسیب می‌رسانی؟ آیا نمی‌دانی که آب سالم حق همه موجودات زنده است؟ آیا نمی‌دانی که اگر به این روند ادامه دهی، روزی روزی خواهد رسید که دیگر آبی برای نوشیدن نخواهی داشت؟ من از تو می‌خواهم که به من کمک کنی. زباله‌هایت را در سطل‌های مخصوص بینداز، از شوینده‌های طبیعی استفاده کن و از ریختن فاضلاب کارخانه‌ها به رودخانه‌ها جلوگیری کن. درختان بیشتری بکار تا ریشه‌هایشان خاک را محکم نگه دارد و از ورود خاک به رودخانه‌ها جلوگیری کند.

اگر همه ما به وظیفه خود عمل کنیم، می‌توانیم رودخانه‌ها را دوباره پاکیزه کنیم و به طبیعت زیبایمان برگردانیم. بیایید دست به دست هم دهیم تا رودخانه‌ها دوباره به خانه‌ای امن برای همه موجودات زنده تبدیل شوند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۶ مطالعات اجتماعی پایه‌ پنجم ابتدایی با موضوع درس««منابع آب ایران»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس پنجم مطالعات اجتماعی پنجم
جواب درس هفتم مطالعات اجتماعی پنجم
📝 سوالات درس ششم مطالعات اجتماعی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *