جواب درس هفدهم فارسی چهارم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۷ فارسی چهارم ابتدایی با موضوع درس «مدرسه‌ی هوشمند»، قرار گرفته‌ است که شامل جواب درست و نادرست و درک مطلب، دانش زبانی، معنی کلمات، متضاد، هم خانواده و معنی شعر نیایش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی چهارم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۱۳۳ فارسی چهارم

۱- خانواده مهتاب در منزل از اینترنت استفاده می‌کردند.

پاسخ: درست

۲- برای نوشتن روی تخته‌ی هوشمند به جز گچ، می‌توان از قلم نوری و گاهی از انگشتان دست نیز استفاده کرد.

پاسخ: نادرست

۳- معلّم با پخش تصاویر زیبایی به مهتاب خوش آمد گفت.

پاسخ: درست

جواب درک مطلب صفحه ۱۳۳ فارسی چهارم

۱- برای نوشتن روی تخته‌ی هوشمند به جای گچ از چه چیزی استفاده می‌شود؟

پاسخ: از قلم نوری یا انگشتان


۲- چرا بچه‌ها برای ورود به کلاس، دست خود را روی صفحه‌ی رنگی لمسی قرار می‌دادند؟

پاسخ: زیرا معلوم شود امروز در کلاس حاضر هستند و پیامک غیبت برای والدین ارسال نشود.


۳- تخته‌ی هوشمند چه امکاناتی دارد که به یادگیری بهتر درس‌ها کمک می‌کند؟

پاسخ: تخته هوشمند امکانات زیادی دارد. مثلا شما می‌توانید روی تخته هوشمند هر چیزی را به هر رنگی که دوست دارید نقاشی کنید. یا اینکه با پرگار هوشمند می‌توانید دایره رسم کنید و با نقاله‌ی هوشمند زاویه‌ها را اندازه گیری کنید.


۴- کتابخانه‌ی مجازی چگونه دسترسی به کتاب‌ها را ساده کرده است؟

پاسخ:

تنها با یک جست و جوی ساده می‌توان کتاب مورد نظر را پیدا کنیم و نیازی نیست که حضوری به دنبال کتاب بگردیم.


۵- شما ترجیح می‌دهید در مدرسه‌ی معمولی درس بخوانید یا مدرسه‌ی هوشمند؟ چرا؟

پاسخ: مدرسه‌ی هوشمند

جواب واژه‌آموزی صفحه ۱۳۴ فارسی چهارم

بیننده، شخصی که چیزی را می‌بیند.
گوینده، شخصی که چیزی را می‌گوید.
شنونده، شخصی که چیزی را می‌شنود.

حالا شما بگویید:
– به کسی که مطلبی می‌نویسد نویسنده می‌گویند.
– به شخصی که چیزی را می‌خواند خواننده می‌گویند.
– به کسی که می‌دود دونده می‌گویند.

جواب درک و دریافت صفحه ۱۳۸ فارسی چهارم

۱- چرا چهار دوست پول‌هایشان را روی هم گذاشتند؟

پاسخ: برای به راه انداختن کسب و کار و تجارت


۲- با توجه به جدول زیر، درباره‌ی شخصیت های داستانی که خواندید گفت و گو کنید.

شخصیتویژگی‌هاعبارتی از متن که این ویژگی‌ها را نشان می‌دهد.
۱- سه دوست مال باختهساده‌ لوحیدوستان او که درحال شنا و بازی و تفریح بودند، فکر کردند دوستشان دنبال شانه است، فریاد زدند: «ننه‌جان! هرچه می‌خواهد به او بده!»
۲- پسر بچهباهوشپسر بچه گفت: به قاضی بگو هر وقت آن چهار دوست باهم حاضر شدند، پول آن‌ها را می‌دهی.
۳- قاضیعادلبه نظر او، آن سه دوسن حق داشتند و پیرزن اشتباه کرده بود. باید پول را به آن سه مرد پس می‌داد.
۴- دوست دزدحیله گیربا خود گفت: اگر بتوانم کیسه‌ی پول‌ها را بگیرم و بروم، همه‌ی آن سکه‌ها مال من می‌شود. می‌توانم با آن همه پول زندگی راحتی داشته باشم.
۵- پیرزنمظلومیتپیرزن از دادگاه بیرون رفت. توی کوچه‌های شهر می گشت. خیلی ناراحت و غصه دار بود. چطور می‌توانست آن همه سکه را پیدا کند و به این مردها بدهد.

۳- شما کدام یک از جمله‌های زیر را به عنوان ویژگی «دوست» می‌پسندید؟ ابتدا پاسخ خود را انتخاب و سپس در کلاس با هم گفت و گو کنید.

پاسخ:

جواب درک و دریافت صفحه ۱۳۸ فارسی چهارم

رازهای مرا به کس دیگری نگوید، به نظر من دوست باید وفادار و امانتدار در همه زمینه‌ها باشد. چون انسان می‌تواند به این فرد اعتماد بیشتری در تمامی مسائل بکند.


۴- شما با کدام یک از گزینه‌های زیر موافقید؟ چرا؟

پاسخ:

جواب درک و دریافت صفحه ۱۳۸ فارسی چهارم

زیرا پیرزن اشتباه کرد که پول را به آن یک نفر داد و قاضی درست قضاوت کرد که باید پول از دست رفته را او بپردازد. چون آن چهار جوان اول با پیرزن توافق کرده بودند که همه باید حضور داشته باشند، بعد پول‌ها رو تحویل بدهند.


۵- اگر از شما می‌خواستند عنوانی برای این داستان انتخاب کنید، پیشنهاد شما چه بود؟ چرا؟

پاسخ: ماجرای دوست خائن و پسر باهوش – براساس خود داستان

جواب مثل صفحه ۱۳۹ فارسی چهارم

متن بالا ، با کدام مَثَلِ زیر، از نظر معنی پیوستگی بیشتری دارد؟ آن را مشخص کنید و درباره‌ی مفهوم آن در گروه گفت‌وگو کنید:
کارها نیکو شود اما به صبر.
علم بیاموز و عمل پیشه کن. ✅
کار امروز به فردا مَفِکن.

معنی ضرب‌المثل‌ها: 

کارها نیکو شود اما به صبر

معنی: با صبر و تحمل و بردباری و به مرور زمان انشالله تمام مشکلات حل شده و کارها سر و سامان خواهد گرفت.

 علم بیاموز و عمل پیشه کن

معنی: آموختن علم و دانش بدون عمل کردن به آن هیچ فایده ای ندارد.

کار امروز به فردا مَفِکن

معنی: هر کاری باید در زمان مناسب خود انجام شود. یا امروز همان فردایی است که دیروز در انتظار آن بودی.

معنی کلمات درس هفدهم فارسی چهارم

لمسی : قابل لمسهاج و واج : شگفت زده ، گیج
دلنشین : جذّاب ، قشنگتوفیق : موفّقیّت
نمایان : آشکارلفظ : زبان
باز آی : برگردالهی : خدایا
طعم : مزهرحمت : مهربانی ، بخشایش
کامران : پیروز، موفّقیکنواخت : یک‌جور ، هم آهنگ
بی‌ثمر : بی‌فایدهاستقبال : پیشواز
کژ : کژمنتقل : انتقال یابنده ، جابه جا شده
تلف کردن : نابود کردن ، تباه کردنسپید : سفید
کج گفتن : سخن نادرست گفتننمایان شد : آشکار شد
حامی: نگهبانطعم : مزه
ثنا : ستایش ، ستودنبرّاق : درخشان
ذات : وجود ، هستیمعذوریم : عُذر می‌خواهیم
ناظر : بینااعتبار : ارزش
طفل : کودکدوری : بشقاب
رسول الله : پیامبر خدامعامله : داد وستد
مجازی : غیرواقعیعظمت : بزرگی
معرفت : شناختپکر : گیج ، سرگشته
فنّاوری : استفاده از علم درکارهای مختلفرطب : خرما
فضل : بخششتاثیر : اثر کردن
احسنت : آفرینمنع کردن : جلوگیری کردن
صواب : درست ، راستمی‌سُرایم : شعر می‌خوانم
علاف : بی‌کارذکر : یادگردن
مستجاب : پذیرفته شدهصفات : جمع صفت

کلمات متضاد و مخالف درس هفدهم فارسی چهارم

مجازی ≠ واقعی
حاضر ≠ غایب
اوّلین ≠ آخرین
تندتند ≠ آرام آرام
عمیق ≠ کم عمق
نمایان شد ≠ پنهان شد
ملایم ≠ نا آرام
وارد ≠ خارج
آغاز≠ پایان
دوستان ≠ دشمنان
شاد ≠ غمگین
شلوغ ≠ آرام وساکت
پُر ≠ خالی
آسان ≠ سخت
جدید ≠ قدیم
زیبا ≠ زشت
برّاق ≠ کَدِر

کلمات هم خانواده درس هفدهم فارسی چهارم

لذّت = لذیذ
نفس = تنفّس
حاضر = حضور
معرفت = عُرف
عمیق = عمق
قسمت = تقسیم
معذور = عذر
انصاف = منصف
توفیق = موفّقیّت
ناظر = نظر
حامی = حمایت
فضل = فاضل
واقعی = واقعیّت
منتقل = انتقال
اعتبار = معتبر
عظمت = عظیم
اثر = تأثیر
مستجاب = اجابت
احتیاج = محتاج

کلمات املایی درس هفدهم فارسی چهارم

منتقل – فاصله – معرفت – معرفی – صفحه‌ای – حاضر – رایانه – احتیاج – نقاله – واقعی – فناوری – پیشرفت – شگفت‌زده – غر بزند – تلف کنی – اشکال – علاف – براق – هاج و واج – عظمت – معذوریم – تعمیر – بی‌ثمر – فضل – رحمت – صواب – مستجاب – حضرت – ذات – لفظ – ثنا – می‌سرایم

معنی شعر نیایش فارسی چهارم

۱- الهی ، فضل خود را یار ما کن *** ز رحمت‌، یک نظر در کار ما کن

معنی: خدایا بخشش خود را یار ما کن و کمی از رحمت و مهربانی خودت را شامل حال ما کن.

۲- خدایا در زبان من‌، صواب آر *** دعای بنده‌ی خود ، مستجاب آر

معنی: خدایا! سخن درست در زبان من جای کن و دعای این بنده‌ی خود را برآورده کن.

۳- مرا در حضرت خود‌، کامران دار *** ز کژ گفتن‌، زبانم در امان دار

معنی: مرا در نزد خودت پیروز و موفق کن و زبانم را از سخن نادرست و بیهوده نگه دار.

۴- مرا توفیق ده تا حمد خوانم *** صفات ذات تو بر لفظ رانم

معنی: به من توفیق بده تا بتوانم نماز و قرآن بخوانم و صفات نیک تو را بر زبانک جاری کنم.

۵- خداوندا، تویی حامی و حاضر *** به حال بندگان خویش ناظر

معنی: خدایا تو پشتیبان من هستی و همه جا حضور داری به حال بندگانت نظارت می‌کنی.

۶- ثنای ذات پاکت می سرایم *** زبان در شرح ذکرت می‌گشایم

معنی: ذات پاک تو را ستایش می‌کنم و در توصیف یاد تو سخن می‌گویم.

۷- الها ، جز تو ما کس را نخواهیم *** از آن رو در پناهت می‌پناهیم

معنی: خدایا کسی را جز تو نمی‌خواهیم و به خاطر همین به تو پناه می‌آوریم‌.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس هفدهم فارسی پایه‌ چهارم دبستان با موضوع درس««مدرسه‌ی هوشمند»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس شانزدهم فارسی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *