جواب درس اول علوم اول ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ علوم اول دبستان با موضوع درس «زنگ علوم» قرارگرفتهاست که شامل نکات مهم نقاشی سایه ها، خوب نگاه کن، جواب زیر آب یا روی آب؟ و دانستنی های معلم میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه اول ابتدایی همراه باشید.
نکات مهم نقاشی سایه ها صفحه ۱۰ علوم اول ابتدایی

●اجرای دو فعاليت (نقاشی سایه و بررسی مجدد سایهها پس از دوساعت) حدود ۲ جلسه ۴۵ دقيقهای وقت لازم دارد که بايد بين جلسهی اول و دوم حدود ۲ ساعت فاصله باشد.(فرصتی برای تغيير محل قرار داشتن خورشيد در آسمان) جلسهی اول در زنگ اول و جلسهی دوم در زنگ سوم و يا …
●فعاليت بايد در روزی اجرا شود که هوا آفتابی است. (فرقی ندارد که قبل يا بعداز ظهر باشد)
●اجرای فعاليت نيازمند تشکيل گروههای دو نفره است.
●توجه دانشآموزان به مسألهی رابطهی آفتاب و سايه باید توسط خود فرد جلب شود و نیازی نیست که معلم به این مورد اشاره کند. شما میتوانید با طرح سوال توجه دانش آموزان را به این موضوع جلب کنید.
●از دانشآموزان سوال کنید وقتی برگشتيم چگونه میتوانيد جای سايهی خود را پيدا کنيد؟سعی کنيد راه حل را از خود آنها بگيريد و سپس از هر گروه بخواهيد که در کنار سايهی خود علامت بگذارد.
●پس از گذشت دو ساعت به محل سایهها برگردید و اجازه دهید دانشآموزان تغییر سایهها را مشاهده کنند و در مورد علت آن فرضیهسازی کنند.
●اگر در پايان بازی دانشآموزان سؤالهايی دربارهی چگونگی تشکيل سايه و… داشتند يکی از راههای مناسب آن است که آنها را به انجام فعاليت در خارج از مدرسه (همراه پدر و مادر) تشويق و راهنمايی کنيد، شايد خودشان به جوابهايی دستيابند.
●نه خودتان و نه دانشآموزان هرگز مستقيما به نور خورشید نگاه نکنید.
دانستنیهای معلم در این قسمت
۱- هنگامی که نور به جسم کدر میتابد و نور از آن رد نمیشود در پشت جسم کدر سایه تشکیل میشود.
۲- در صبح و عصر که خورشید مایل میتابد ، سایه بلندتر است. ولی هنگام ظهر چون خورشید بالای سر ماست، سایه کوتاهتر میشود.
نکات مهم خوب نگاه کن صفحه ۱۲ علوم اول

●پیش از برش، بررسی و میل کردن گوجه فرنگی به شستن دستها بپردازید تا نکات بهداشتی به خوبی اجرا شود.
●هدف از این فعالیت افزایش دقت در نگاه به مواردی است که روزانه با آنها سر و کار داریم.
●در صورت موجود نبودن گوجه فرنگی میتوانید از سایر میوهها استفاده کنید.

●پیش از برش از دانش آموزان بپرسید چه کسی تا به حال گوجه فرنگی خورده است؟داخل آن چه شکلی است؟
●پس از برش از دانش آموزان بخواهید دو نیمه را به خوبی مشاهده و مقایسه کنند.
●تعداد دانهها، نرم و سفتی آنها و قرینه بودن هر برش گوجه فرنگی میتواند از مباحث گفت و گوی دانشآموز باشد.
جواب زیر آب یا روی آب؟صفحه ۱۳ علوم اول

وسایل لازم
يک تشت یا ظرف آب که حدودا تا نيمه پرباشد و اشياء و وسايل روزمره دانش آموزان که برخی در آب فرو میروند و برخی شناور میمانند، مانند:
مداد چوبی – قیچی – پاککن – کاغذ – گیرهفلزی – تراش پلاستیکی – یک تکه میوه خشکشده
شرح آزمایش
وسایلی که روی آب میمانند: کاغذ – میوه خشکشده – مدادچوبی – تراش پلاستیکی
وسایلی که زیر آب میروند: گیره فلزی – قیچی – پاککن
نتیجهی آزمایش
وسایل سنگین زیر آب میروند و وسایل سبک روی آب میمانند.
وسایل فلزی سنگین هستند و زیر آب میروند.
تراش روی آب میماند اما اگر قسمت فلزی آن خیس شود زیر آب میرود.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس اول علوم پایه اول دبستان با موضوع درس ««زنگ علوم»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس دوم علوم اول
📝 سوالات درس اول علوم اول
📝 نمونه سوالات پایه اول ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
سلام آزمایش سایهها را چگونه انجام دهیم؟
سلام
دانش آموزان را دو نفره گروهبندی کنید، در یک روز آفتابی به حیاط مدرسه ببرید، در هر گروه یک نفر بایستد و دیگری دور سایه را با گچ خط بکشد. هر گروه یک علامت برای سایه خودش بگذارد. بعد از دو ساعت به حیاط برگردید هر گروهی در قسمت سایه خودش بایستد و تغییر سایه ها را مشاهده کند. ذهن دانش آموزان را به سمت علت این تغییر جلب کنید.