جواب درس نهم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۹ مطالعات اجتماعی پنجم دبستان با موضوع درس «راه ها و حمل و نقل ۲ » شامل جواب فعالیت های صفحه ۴۵ تا ۵۰ میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۴۷ مطالعات اجتماعی پنجم
با توجّه به نقشه، پاسخ دهید.
۱- راهآهن سراسری ایران به کدام بندر در کنارهی دریای خزر مربوط میشود؟
پاسخ: بندر ترکمن
۲- راهآهن سراسری ایران به کدام بندرها در کنارهی خلیجفارس مربوط میشود؟
پاسخ: بندر امام خمینی، بندر خرمشهر، بندر عباس
۳- با توجّه به مطالب درس پیش، سنگ آهن معدن های چادُرمَلو و بافق با چه وسیلهای به کارخانهی ذوب آهن
میرسد؟
پاسخ: به وسیلهی قطار
۴- اگر در شهر یا روستای شما ایستگاه راه آهن باشد و قطار از آنجا عبور کند، برای حفظ ایمنی ساکنان منطقه و قطار
چه کارهایی انجام میشود؟
پاسخ: از حافظ و مامور استفاده شده است.
به کمک بزرگترها در این باره پرس و جو کنید. شما چه راههای دیگری پیشنهاد میکنید؟
پاسخ: پیشنهاد میکنم که از نردهها استفاده شود و از گیتها برای بازرسی استفاده کنند.
جواب فعالیت صفحه ۵۰ مطالعات اجتماعی پنجم
۵- تاکنون به این فکر کردهاید که به جز راههای زمینی، هوایی و دریایی، مسیرهای جدیدی برای انتقال اطلاعات ایجاد شده است؟ اینترنت به ما این امکان را میدهد که تصاویر و اطلاعات خود را از مکانی به مکانی دیگر ارسال کنیم. بهنظر شما حفظ ایمنی و امنیت این راه چگونه و برعهده چه کسانی است؟
پاسخ:
حفظ ایمنی و امنیت این شبکهها بر عهدهی مهندسان اینترنت و طراحان وبسایتها، و در اصل بر عهده مدیران امنیت شبکه اینترنت و وبسایتها میباشد.
۶- کاربرگه شماره ۸ (مقایسه انواع وسایل حمل و نقل) را در کلاس انجام دهید.
پاسخ کاربرگهی شماره ۸ مطالعات پنجم:
۱- برای هر یک از سفرهای زیر وسیلهی حمل و نقل و راه مناسب را انتخاب کنید و دلیل آن را بنویسید.
پاسخ:
| سفر | نوع راه | نوع وسیله نقلیه | علت |
| رفتن به شهرهای مشهد، شیراز یا گرگان در تعطیلات نوروز | زمینی | ماشین، قطار و اتوبوس | در تعطیلات نوروز وقت خالی زیادی داریم و می توانیم از وسایل نقلیه زمینی استفاده کنیم. |
| شرکت در مراسم حج (مکه) | هوایی | هواپیما | استفاده از راه های دیگر باعث تلف شدن وقت زیادی می شود، با استفاده از راه هوایی می توانیم این وقت را صرف مشاهده و دیدن جاذبه های گردشگری کنیم. |
| بردن نفت و زغال سنگ به یک کشور دور | آبی | کشتی حمل و نقل و نفت کش | اینگونه صادرات مواد بین کشورها معمولا از راه آبی و دریا صورت میگیرد. |
| رفتن به منزل یکی از اقوام در خارج از شهر یا روستا | زمینی | ماشین و اتوبوس | چون مقصد نزدیک است می توانیم از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم. |

۲- در جدول زیر، خوبی ها و بدیهای هر یک از وسایل نقلیه را بنویسید.
پاسخ:
| وسیله | خوبیها | بدیها |
| کشتی | خسته نشدن از مسیر سفر. عدم مشکلات حمل بار و چمدان. معمولا در تورهای کشتی همه امکانات رفاهی فراهم میباشد. | سرعت پایین است. امکان سفر به همه کشورها وجود ندارد. امکان ایجاد حالت تهوع و دریا زدگی وجود دارد. |
| هواپیما | سرعت زیاد و رسیدن به مقصد در کوتاه ترین زمان ممکن. عدم وجود تصادف و ترافیک. خدمت رسانی خوب در هواپیما. | داشتن تاخیر زیاد در برخی پروازها. استرس و ترس از ارتفاع. محدودیت در حمل بار. |
| قطار | امنیت بالایی در اینگونه سفرها وجود دارد. عدم محدودیت حمل بار. عدم تاخیر و معطلی. | طولانی بودن زمان سفر. معمولا محیط قطار شلوغ و پر سروصدا میباشد. |
۷- اگر در جنوب کشور دریا وجود نداشت، ما چه مشکلاتی داشتیم؟
پاسخ:
بسیاری از کانالهای ارتباطی ما با کشورهای دیگر قطع شد و تجارت ما به شدت آسیب دید و محدود شد.
۸- اگر قرار باشد به سفر بروید، کدام یک از وسایل حمل و نقل را که در این درس خواندید، انتخاب میکنید؟ چرا؟
هواپیما، زیرا هم سریع به مقصد میرسیم و هم هیجان خاصی دارد.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب درس ۹ مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی با موضوع درس««راه ها و حمل و نقل(۲)»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی میکنند.
✅ جواب درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم
✅ جواب درس دهم مطالعات اجتماعی پنجم
📝 سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران