جواب درس نهم علوم دوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۹ علوم‌ دوم دبستان با موضوع درس « سرگذشت دانه » قرار گرفته‌ است که شامل جواب کار در کلاس، گفت و گو، جمع آوری اطلاعات، آزمایش کنید و سوالات متن می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه‌ دوم ابتدایی همراه باشید.

جواب سوالات صفحه ۶۵ علوم دوم

میوه‌ها و دانه‌ها گوناگون هستند. ما و جانوران از میوه‌ها و دانه‌های گیاهان استفاده می‌کنیم. نام میوه‌هایی را که میشناسید در یک فهرست بنویسید.

پاسخ:

سیب 🍏🍎موز 🍌پرتقال 🍊توت فرنگی 🍓گیلاس 🍒انگور 🍇هندوانه 🍉طالبی 🍈کیوی 🥝

جواب کار در کلاس صفحه ۶۵ علوم دوم

دانش‌آموزان میوه‌های مختلف را از فهرست خود انتخاب کرده و به کلاس آورده‌اند. شما هم این کار را بکنید. میوه‌ها را برش دهید. درون میوه‌ها چه می‌بینید؟ دانه‌ها را خارج کرده و آن‌ها را با دقت مشاهده کنید.

پاسخ:

وقتی میوه‌ها را برش می‌دهیم، داخل آن‌ها بافت‌های متفاوتی می‌بینیم:

  • سیب: درون آن گوشتی سفید و چند دانه قهوه‌ای کوچک در مرکز قرار دارد.
  • پرتقال: پر از قسمت‌های کوچک آبدار (پرز) است که درون هر قسمت چند دانه کوچک دارد.
  • موز: دانه‌های بسیار ریزی در وسط آن دیده می‌شود، اما معمولاً قابل احساس نیستند.
  • هندوانه: گوشت قرمز و آبدار دارد که درون آن دانه‌های سیاه و سفید پراکنده‌اند.
  • کیوی: دارای بافت سبز رنگ و نرم با دانه‌های سیاه کوچک است.
  • انار: دانه‌های قرمز رنگ درون آن قرار دارند که هر کدام یک پوشش آبدار دارند.

دانه‌های میوه‌ها از نظر شکل، اندازه و رنگ متفاوت هستند. برخی مانند دانه‌های هندوانه و سیب بزرگ‌ترند، در حالی که برخی مانند دانه‌های کیوی بسیار ریز هستند. اگر دانه‌ها را لمس کنیم، برخی سخت (مثل دانه انار) و برخی نرم‌تر هستند.

جواب کار در کلاس صفحه ۶۵ علوم دوم

۱- تعداد دانه‌ها در کدام میوه‌ها از همه بیشتر و در کدام میوه‌ها کمتر است؟

پاسخ: تعداد دانه‌های خیار – هندوانه – توت‌فرنگی – لوبیا سبز بیشتر و در سیب – آلو – زرد آلو کمتر است.

۲- کدام دانه‌ها سفت‌تر و کدام دانه‌ها نرم‌تر هستند؟

پاسخ: دانه‌هایی مثل هلو و شلیل دانه‌هایی سفت دارند و دانه‌های خیار و توت فرنگی نرم هستند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۶۵ علوم دوم

دانه‌هایی که مشاهده کردید، چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟

پاسخ:

تفاوت‌ها:

بعضی دانه‌ها خوراکی هستند (مثل دانه‌ی انار، هندوانه)، ولی بعضی خوراکی نیستند (مثل دانه‌ی سیب و هلو).

دانه‌ها از نظر شکل، رنگ، اندازه و وزن متفاوت‌اند.

شباهت‌ها:

اما همه‌ی آن‌ها دارای پوسته، اندوخته (مواد غذایی) و گیاهک هستند که برای رشد گیاه جدید لازم‌اند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۵ علوم دوم

کدام دانه‌ها را می‌خوریم؟

پاسخ: گندم، جو نخود، حبوبات

از دانه‌ها چه استفاده‌های دیگری می‌کنیم؟

پاسخ: از دانه برای خوردن، کاشتن دوباره گیاه، و از بعضی از دانه برای درست کردن روغن استفاده می‌شود و از بعضی دیگر از دانه‌ها برای درست کردن دارو استفاده می‌کنیم.

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۶ علوم دوم

سعید و سینا تعدادی دانه‌ی لوبیا را در پارچه‌ای تمیز قرار دادند و پارچه را خیس کردند. آن‌ها هرروز به دانه‌ها سر می‌زدند و مراقب بودند تا دانه‌ها خشک نشوند.

پس از چند روز بچه‌ها دانه‌ها را باز و داخل آن‌ها را مشاهده کردند. آن‌ها قسمت‌های مختلف چند دانه را روی یک مقوا چسباندند و با استفاده از شکل، نام بخش‌هایی از دانه را که دیدند، روی مقوّا نوشتند.

شما هم این کار را انجام دهید.

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۶ علوم دوم

از وقتی که دانه‌ها را خیس کردید تا وقتی گیاهک از آن‌ها بیرون زد، چند روز طول کشید؟

پاسخ:

وقتی ما دانه‌ها را خیس کردیم، چند روز طول کشید تا گیاهک از آن‌ها بیرون بیاید. این مدت تقریباً سه تا چهار روز بود. ما هم قسمت‌های مختلف دانه‌ها را دیدیم و روی مقوا اسمشان را نوشتیم، مثل پوسته، اندوخته و گیاهک.

جواب علم و زندگی صفحه ۶۶ علوم دوم

کدام جانوران را می‌شناسید که غذای آن‌ها میوه یا دانه است؟

پاسخ: سنجاب، گنجشک، طوطی، کلاغ، میمون، کبوتر، خرگوش، گوزن، خفاش میوه‌خوار

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۶ و ۶۷ علوم دوم

شبنم و سوسن دانه‌هایی را که خیس کرده ولی باز نکرده بودند، در خاک کاشته‌اند. آن‌ها هر روز به باغچه‌ی کوچک خود سرکشی می‌کنند، به دانه‌ها آب می‌دهند و رشد دانه‌ها را مشاهده می‌کنند.

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۶ و ۶۷ علوم دوم

از رشد دانه یک گیاه به‌وجود می‌آید. این گیاه نیز می‌تواند دوباره دانه تولید کند.

شما هم یک باغچه‌ی کوچک درست کنید. در باغچه‌ی خود چه دانه‌ها‌ی می‌کارید؟

پاسخ: من هم یک باغچه‌ی کوچک درست می‌کنم و توی آن دانه‌هایی مثل لوبیا و سبزی می‌کارم.

برای نگه‌داری از گیاهان خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟

پاسخ: برای نگه‌داری از گیاهانم هر روز به آن‌ها آب می‌دهم و مراقب هستم که خاکشان خشک نشود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۶ و ۶۷ علوم دوم

جواب گزارش کنید صفحه ۶۷ علوم دوم

پس از آنکه دانه‌ها را کاشتید، چند روز طول کشید تا اولین برگ‌های هر یک از گیاهان از خاک بیرون بیایند؟

پاسخ: وقتی دانه‌ها را کاشتم، تقریباً سه تا پنج روز طول کشید تا اولین برگ‌هایشان از خاک بیرون بیایند.

هر هفته یک بار قد گیاه را اندازه بگیرید. قد گیاه در هر هفته چقدر افزایش پیدا کرد؟

پاسخ: قد گیاهانم را هر هفته اندازه می‌گیرم. در هر هفته، قد گیاه‌ها حدود ۳ تا ۵ سانتی‌متر بیشتر می‌شود.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۶۸ علوم دوم

از میان دانه‌ها و میوه‌هایی که مشاهده کردید، کدام یک را باد بهتر جابه‌جا می‌کند؟ چرا؟

پاسخ:

دانه‌های گیاهانی مانند کاج، افرا، زبان گنجشک و گل قاصدک به دلیل وزن کم و شکل ویژه‌ای که دارند، به‌راحتی با باد جابه‌جا می‌شوند. برخی از این دانه‌ها دارای بال‌های کوچک هستند که به آن‌ها کمک می‌کند مدت بیشتری در هوا بمانند، مانند دانه‌ی افرا، و برخی دیگر ساختاری شبیه به پر دارند که باعث می‌شود با وزش باد به مسافت‌های دورتر منتقل شوند، مانند دانه‌ی قاصدک.

جواب گفت و گو صفحه ۶۸ علوم دوم

انسان و جانوران چگونه به پراکنده شدن دانه‌ها کمک می‌کنند؟

پاسخ:

برخی دانه‌ها دارای خار یا قلاب‌هایی هستند که به مو یا پشم حیوانات می‌چسبند و با حرکت آن‌ها به مناطق جدید منتقل می‌شوند. دانه‌های برخی میوه‌ها مانند آلو و توت نیز پس از خورده شدن توسط حیوانات، همراه با مدفوع آن‌ها در طبیعت پراکنده می‌شوند. انسان‌ها نیز از طریق کاشت دانه‌هایی مانند گندم، برنج و میوه‌ها، به گسترش گیاهان در مناطق مختلف کمک می‌کنند. علاوه بر این، پرتاب هسته میوه‌هایی مانند هلو و سیب نیز یکی دیگر از روش‌های طبیعی پراکنده شدن دانه‌هاست.

جواب سوال صفحه ۶۹ علوم دوم

در محلّ زندگی شما کدام گیاهان را با قلمه زیاد می‌کنند؟

پاسخ:

در محل زندگی ما، گیاهانی مانند درخت انگور، گل رز، شمعدانی، یاس و بید مجنون را با روش قلمه‌ زدن تکثیر می‌کنند.

جواب فعالیت صفحه ۶۹ علوم دوم

به کمک دوستانتان جدولی مثل نمونه تهیه و آن را کامل کنید.

پاسخ:

چگونه گیاهان به ما و جانوران کمک می‌کنند. چگونه ما و جانوران به گیاهان کمک می‌کنیم.
غذا (دانه، میوه، برگ و…) پراکنده کردن دانه‌ها و میوه‌ها
تولید اکسیژن (هوای سالم تولید می‌کنند) کاشت و نگهداری گیاهان
فراهم کردن سایه و پناهگاه کوددهی و تقویت خاک برای رشد بهتر گیاهان
زیبایی و پاکیزگی محیط انتقال گرده‌ها توسط زنبورها و حشرات
فرسایش خاک آب دادن به گیاهان

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس نهم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس««سرگذشت دانه»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس هشتم علوم دوم
جواب درس دهم علوم دوم
📝سوالات درس نهم علوم دوم«‌سرگذشت دانه»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *