جواب درس چهاردهم علوم دوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۴ علوم‌ دوم دبستان با موضوع درس «از گذشته تا آینده» قرار گرفته‌ است که شامل جواب کار در کلاس، گفت و گو، کار در کلاس،ایستگاه فکر و سوالات متن می‌باشد. در ادامه با ما از بخش  مطالب درسی پایه‌ دوم ابتدایی همراه باشید.

جواب سوال صفحه ۹۹ علوم دوم

با اعضای گروه خود درباره‌ی ترتیب انجام مراحل تهیّه نان گفت‌وگو کنید. مراحل را به‌ ترتیب انجام، شماره‌گذاری کنید. در هر مرحله چه کاری انجام می‌شود؟ 

پاسخ:

۱- کاشت گندم
۲- برداشت گندم
۳- آرد کردن گندم
۴- درست کردن خمیر با آرد
۵- پختن نان

جواب ایستگاه فکر صفحه ۱۰۰ علوم دوم

آسیاب‌ها با گذشت زمان چه تغییراتی پیدا کرده‌اند؟

پاسخ:

در ابتدا سنگی و دستی سپس بادی و آبی تبدیل شدند اما امروزه آسیاب‌ها مکانیکی و برقی هستند.

جواب کار در منزل صفحه ۱۰۰ علوم دوم

از پدر و مادر خود درباره‌ی آسیاب‌های دوران گذشته بپرسید.

پاسخ:

آسیاب‌های دوران گذشته ابزارهایی بودند که برای آسیاب کردن غلات و تهیه آرد استفاده می‌شدند. این آسیاب‌ها معمولاً به دو دسته‌ی دستی و آبی تقسیم می‌شدند. آسیاب‌های دستی با نیروی دست کار می‌کردند و در خانواده‌ها یا روستاها رایج بودند. آسیاب‌های آبی نیز از نیروی آب برای چرخاندن سنگ‌های آسیاب استفاده می‌کردند و معمولاً در کنار رودخانه‌ها یا جوی‌ها ساخته می‌شدند.

این آسیاب‌ها نه تنها نقش مهمی در تأمین آرد و دیگر محصولات غذایی داشتند، بلکه به عنوان مراکز اجتماعی و فرهنگی نیز شناخته می‌شدند. مردم برای آسیاب کردن غلات خود به این مکان‌ها می‌رفتند و در حین کار، با یکدیگر گفتگو و ارتباط برقرار می‌کردند.

جواب سوال صفحه ۱۰۱ علوم دوم

خمیر کردن دستی و خمیر کردن به کمک دستگاه مخلوط‌کن، نمونه‌هایی برای تهیه‌ی خمیر از آردهستند. درباره‌ی این دو روش تهیه‌ی خمیر از آرد در کلاس گفت‌وگو کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

پاسخ:

۱. روش انجام کار

  • خمیر کردن دستی: در این روش، مواد اولیه (مانند آرد، آب، مخمر، نمک و روغن) با دست مخلوط و ورز داده می‌شوند. افراد با فشار دست و حرکات چرخشی، گلوتن را در خمیر فعال کرده و آن را یکدست و کشسان می‌کنند.
  • خمیر کردن با مخلوط‌کن: در این روش، مواد اولیه در دستگاه ریخته می‌شوند و مخلوط‌کن به‌صورت خودکار عمل مخلوط و ورز دادن را انجام می‌دهد.

۲. مدت‌زمان تهیه خمیر

  • خمیر کردن دستی معمولاً زمان بیشتری می‌برد، زیرا ورز دادن خمیر با دست نیازمند انرژی و دقت است.
  • دستگاه مخلوط‌کن سریع‌تر کار را انجام می‌دهد و در مدت کوتاهی خمیر یکدست و آماده می‌شود.

۳. کیفیت خمیر نهایی

  • خمیر دستی ممکن است نرم‌تر و دارای بافت بهتری شود، زیرا فرد می‌تواند میزان ورز دادن را کنترل کند.
  • در خمیر کردن با دستگاه، اگر مدت مخلوط کردن زیاد شود، ممکن است خمیر بیش از حد ورز داده شود و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد.

۴. نیاز به تجربه و مهارت

  • خمیر کردن دستی نیاز به مهارت و تجربه دارد تا خمیر به قوام مطلوب برسد.
  • استفاده از دستگاه مخلوط‌کن ساده‌تر است و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند خمیر مناسبی تهیه کنند.

۵. نیاز به انرژی و ابزار

  • خمیر کردن دستی به نیروی بدنی نیاز دارد و ممکن است خسته‌کننده باشد.
  • خمیر کردن با مخلوط‌کن به انرژی برق وابسته است و نیازمند داشتن دستگاه مناسب است.

جواب خارج از کلاس صفحه ۱۰۱ علوم دوم

با مراجعه به یک نانوایی در مورد دو روش تهیه‌ی خمیر از آرد اطّلاعات بیشتری کسب کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

برای تهیه‌ی گزارش، می‌توانید به یک نانوایی مراجعه کنید و از نانوا درباره‌ی دو روش خمیر کردن دستی و خمیر کردن با دستگاه پرس‌وجو کنید. بیشتر نانوایی‌های سنتی هنوز از روش دستی استفاده می‌کنند که زمان‌بر است اما کیفیت خمیر را بهتر کنترل می‌کنند. در مقابل، نانوایی‌های صنعتی از دستگاه‌های مخلوط‌کن استفاده می‌کنند که سرعت کار را افزایش می‌دهد و برای تولید انبوه مناسب‌تر است. نانواها معمولاً ترکیبی از هر دو روش را به کار می‌برند تا هم کیفیت حفظ شود و هم بازدهی افزایش یابد.

جواب سوال صفحه ۱۰۲ علوم دوم

در تصویرهای زیر برخی از روش‌های پخت‌نان نشان داده شده است.

جواب سوال صفحه ۱۰۲ علوم دوم

در روستا یا شهری که شما زندگی می‌کنید، از چه روش‌هایی برای پخت‌نان استفاده می‌شود؟

پاسخ:

در روستای ما بیشتر از تنورهای سنتی برای پخت نان استفاده می‌شود و نانواها خمیر را بیشتر با دست ورز می‌دهند. اما در شهر، نانوایی‌ها از دستگاه‌های مخلوط‌کن برای تهیه خمیر و از فرهای بزرگ برای پخت نان استفاده می‌کنند. بعضی خانواده‌ها هم هنوز در خانه نان محلی می‌پزند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۰۲ علوم دوم

دو روش از روش‌های پخت نان را با هم مقایسه کنید.

پاسخ:

یکی از روش‌های پخت نان، پخت در تنور است. در این روش، پس از آماده کردن خمیر، آن را درون تنور داغ قرار می‌دهند تا بپزد. نان در این روش به سرعت آماده می‌شود و طعمی خاص و خوشایند دارد. این روش سنتی بیشتر در روستاها رایج است.

روش دیگر، پخت نان با فر است. در این روش، خمیر درون فر قرار می‌گیرد تا پخته شود. فر نسبت به تنور سریع‌تر گرم می‌شود و امکان تنظیم دما را به‌راحتی فراهم می‌کند. به همین دلیل، این روش در شهرها رایج‌تر است، زیرا استفاده از آن آسان‌تر و سریع‌تر است.

اگر بخواهیم این دو روش را مقایسه کنیم، نان پخته‌شده در تنور طعم لذیذتری دارد، اما کار با فر راحت‌تر بوده و زمان کمتری نیاز دارد.

جواب خارج از کلاس صفحه ۱۰۲ علوم دوم

روش‌های پخت‌نان در محل زندگی خود را نقّاشی کنید و به کلاس نشان دهید.

پاسخ:

جواب خارج از کلاس صفحه ۱۰۲ علوم دوم
جواب خارج از کلاس صفحه ۱۰۲ علوم دوم

جواب سوال صفحه ۱۰۳ علوم دوم

برای تهیّه‌ی نان کارهای زیادی انجام می‌شود، درحالی که مقدار زیادی از نان دور ریخته می‌شود. با هم‌کلاسی‌های خود گفت‌وگو کنید چرا این اتّفاق می‌افتد.

برای آنکه مقدار کمتری نان دور ریخته شود، چه راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

پاسخ:

دور ریختن نان یک معضل جدی است که دلایل مختلفی دارد. در گفت‌وگو با هم‌کلاسی‌ها، می‌توانیم به نکات زیر اشاره کنیم:

تولید بیش از حد: یکی از دلایل اصلی دور ریختن نان، تولید بیش از نیاز است. به دلیل عدم مدیریت صحیح و پیش‌بینی تقاضا، نان اضافی تولید می‌شود که در نهایت دور ریخته می‌شود.

عدم توجه به تاریخ انقضا: بسیاری از مردم نان را پس از تاریخ انقضا دور می‌ریزند، در حالی که ممکن است هنوز قابل مصرف باشد.

ذائقه و انتخاب مصرف‌کنندگان: برخی افراد فقط نان تازه را ترجیح می‌دهند و نان‌های باقی‌مانده را نمی‌خورند، حتی اگر هنوز سالم باشند.

برای کاهش دور ریختن نان، می‌توانیم به راه‌حل‌های زیر فکر کنیم:

آموزش مصرف‌کنندگان: برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها برای آموزش نحوه نگهداری و استفاده از نان و همچنین آشنا کردن مردم با مفهوم «دور انداختن نان» و اثرات آن بر محیط زیست.

تولید بهینه: به تولیدکنندگان پیشنهاد دهیم که تقاضا را بهتر پیش‌بینی کنند و بر اساس آن تولید کنند تا از تولید نان اضافی جلوگیری شود.

استفاده مجدد از نان: ترویج روش‌های استفاده مجدد از نان مانند تهیه پودر نان، نان تست یا انواع غذاهای دیگر که می‌توانند از نان مانده تهیه شوند.

کمک به نیازمندان: سازمان‌دهی برنامه‌هایی برای توزیع نان اضافی به افراد نیازمند یا موسسات خیریه.

با همکاری و مشارکت همگانی، می‌توانیم به کاهش دور ریختن نان و حفظ منابع غذایی کمک کنیم.

جواب خارج از کلاس صفحه ۱۰۳ علوم دوم

درباره‌ی روش‌های درست نگه‌داری نان از بزرگ‌ترها بپرسید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ:

من از بزرگ‌ترها درباره‌ی روش‌های درست نگه‌داری نان پرسیدم و می‌خواهم نتیجه‌اش رو با شما به اشتراک بگذارم.

۱. نگهداری در کیسه‌ی نان: بزرگ‌ترها گفتند که نان را بهتر است در کیسه‌ی مخصوص نان بگذاریم. این کیسه‌ها معمولاً پارچه‌ای هستند و از خشک شدن نان جلوگیری می‌کنند.

۲. اجتناب از یخچال: برخی از بزرگ‌ترها می‌گفتند که نان را نباید در یخچال نگه‌داری کنیم، چون این کار باعث می‌شود نان زودتر سفت و بی‌طعم شود.

۳. فریزر: اگر نان زیادی داریم و نمی‌خواهیم فاسد شود، می‌توانیم آن را در فریزر بگذاریم. قبل از استفاده، باید آن را بیرون بیاوریم و چند دقیقه در دمای اتاق بگذاریم تا دوباره نرم شود.

۴. دوری از نور مستقیم: همچنین بزرگ‌ترها گفتند که نان را باید در جای تاریک و خنک نگه‌داری کنیم تا خراب نشود.

۵. برش نان: اگر نان را برش می‌زنیم، بهتر است برش‌ها را جداگانه بگذاریم تا هوای بیشتری به آن‌ها برسد و نان نرم بماند.

جواب علم و زندگی صفحه ۱۰۳ علوم دوم

پیش‌بینی کنید در آینده چه تغییراتی در روش‌های تولید نان به‌وجود خواهد آمد.

پاسخ:

من فکر می‌کنم در آینده روش‌های تولید نان خیلی تغییر خواهد کرد! چند تا از این تغییرات رو برای شما می‌گم:

۱. استفاده از تکنولوژی: ممکنه از ربات‌ها برای پخت نان استفاده بشه. این ربات‌ها می‌تونن به طور دقیق مقدار مواد رو اندازه‌گیری کنن و نان رو به طور یکنواخت بپزند.

۲. مواد طبیعی و سالم: مردم بیشتر به سلامتی خودشون اهمیت می‌دن، بنابراین ممکنه از مواد طبیعی و ارگانیک بیشتر استفاده بشه. مثلاً نان‌هایی با آرد کامل یا مواد مغذی اضافه.

۳. نان‌های سفارشی: شاید در آینده ما بتونیم نان‌هایی رو سفارش بدیم که دقیقاً به سلیقه‌ی ما درست بشن. مثلاً نان‌هایی با طعم‌های مختلف یا نان‌هایی که مخصوص رژیم غذایی خاصی هستند.

۴. پخت سریع‌تر: با پیشرفت فناوری، ممکنه نان‌ها خیلی سریع‌تر از قبل پخته بشن. مثلاً با فرهای جدید که حرارت رو بهتر کنترل می‌کنن.

۵. حفظ طراوت: ممکنه روش‌های جدیدی برای حفظ طراوت نان به وجود بیاد تا نان‌ها بیشتر از قبل تازه بمونند و فاسد نشن.

این تغییرات می‌تونند پخت و خوردن نان رو خیلی جالب‌تر و بهتر کنند! من واقعاً کنجکاوم ببینم در آینده چه چیزهایی خواهیم داشت.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس چهاردهم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس««از گذشته تا آینده»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس سیزدهم علوم دوم
📝سوالات درس سیزدهم علوم دوم««از گذشته تا آینده»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.





نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *