جواب درس چهارم فارسی سوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۴ فارسی سوم دبستان با موضوع درس« آواز گنجشک » به همراه معنی لغات، کلمات مترادف، کلمات هم‌خانواده و کلمات سخت می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی سوم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۳۹ فارسی سوم

۱- آلودگی صوتی باعث ایجاد کم شنوایی در کودکان می‌شود.

پاسخ: درست

۲- انسان‌ها در برطرف کردن آلودگی صوتی، نقشی ندارند.

پاسخ: نادرست زیرا همانطور که در متن درس به آن اشاره شد آلودگی‌های صوتی مثل صدای بوق اتومبیل‌ها، صدای بلند تلویزیون و ضبط صوت و بعضی از ماشین‌ها انسان‌ها نقش مستقیمی در تولید و کنترل‌ و برطرف کردن آن‌ها دارند.

جواب درک مطلب صفحه ۳۹ فارسی سوم

۱- چند مورد از انواع آلودگی صوتی را نام ببرید. 

پاسخ: صدای هواپیما، بوق زدن اتومبیل‌ها، بلندگوی مدرسه، داد و فریاد انسان‌ها، رادیو و تلویزیون، صدای ابزارآلات و…

۲- دانش‌آموزان چگونه می‌توانند آلودگی صوتی را در کلاس درس و مدرسه کم کنند؟ 

پاسخ:

۱- دانش آموزان در کلاس با اجازه‌ی معلم به نوبت و آرام صحبت کنند.

۲- درب کلاس را آرام باز و بسته کنند.

۳- در محیط مدرسه سروصدا و جیغ و داد نکنند.

۳- آلودگی صوتی چه آسیب‌هایی به ما می‌رساند؟

پاسخ:

۱- آلودگی صوتی باعث خستگی می‌شود.

۲- شنوایی ما را کاهش می‌دهد.

۳- دقت مارا برای درس خواندن و گوش دادن به صحبت‌های دیگران، کم می‌کند.

جواب واژه‌آموزی صفحه ۴۰ فارسی سوم

به این نمودار با دقت نگاه کن و جاهای خالی را با کلمه‌های مناسب کامل کن.

جواب واژه‌آموزی، صفحه ۴۰ درس چهارم فارسی پایه‌ سوم ابتدایی

جواب نگاه کن و بگو صفحه ۴۱ فارسی سوم

جواب نگاه کن و بگو، صفحه ۴۱ درس چهارم فارسی پایه‌ سوم ابتدایی

پاسخ:

آلودگی‌های صوتی که در تصویر فوق مشاهده می‌شود شامل:

۱- صدای کارکردن کارگر با مته‌ی برقی(هیلتی برقی)

۲- صدای بلند موسیقی که از ضبط صوتی پخش می‌شود.

۳- صدای بوق اتومبیل

۴- صدای بلندگوی میوه فروش

هر چهار مورد فوق آلودگی صوتی هستند و به گوش ما آسیب می‌رسانند و در دراز مدت باعث کاهش شنوایی ما می‌شوند. همچنین باعث خستگی ما نیز می‌شوند.

بیاموز و بگو صفحه ۴۱ فارسی سوم

به نشانه‌های نگارشی در جمله‌های زیر، توجه کن و درباره‌ی آن‌ها با دوستانت گفت و گو کن.

  • بهاره گفت: «پس هر کدام از ما، امروز یک کارخانه‌یِ تولید آلودگی صوتی بودیم.»
  • خانم مربّی گفت: «آلودگی صوتی، ‌باعث آزار مردم می‌شود.»

پاسخ: نشانه‌های نگارشی فوق باعث می‌شوند متن راحت‌تر خوانده شود و بهتر درک شود.

در این دو جمله نشانه‌های نگارشی زیر استفاده شده است:

دو نقطه( : ) قبل از نقل قول می‌آید و جلوی کلماتی که می‌خواهیم آن‌ها را معنی کنیم، قرارداده می‌شود.

گیومه( «» ) نشانه نقل قول مستقیم است که در آغاز و پایان سخن یا حدیثی که به طور مستقیم از شخص یا منبعی نقل شده باشد، قرار می‌گیرد.

ویرگول( ، ) میان کلمه‌هایی که در مورد آن‌ها توضیح یکسانی می‌دهیم یا برای جلوگیری از تکرار حرف ربط ( و ) یا برای مکث کوتاه می‌آید.

نقطه( . ) نشانه ختم کلام است و پایان یک جمله را نشان می‌دهد.

این علائم و نشانه‌ها هر کدام مفهوم خاصی دارند که با وجود آن‌ها عبارات و جمله‌ها را می‌توان صحیح خواند.

درک و دریافت صفحه ۴۳ فارسی سوم

۱- مورچه‌ریزه، هنگام تعطیلی مدرسه، برای رسیدن به منزل از چه مسیری عبور کرد؟

پاسخ: مورچه‌ریزه از کنار پیاده‌رو رفت. از جاهایی که سایه بود، رفت. از سوراخ توی دیوار، رد شد، به موزاییک‌های خانه‌ی آقابزرگ رسید. از کنار فرش قرمز راهرو گذشت و رفت توی لانه.

۲- چرا مورچه ریزه دلش پر از غصه بود؟

پاسخ: چون خانوم معلم به مورچه ریزه گفته بود: « باید پدر و مادرت را ببینم! وضع درس و مشقت، نگرانم کرده! »

۳- مشکل مورچه‌ریزه چه بود؟ از کجا فهمیدی؟

پاسخ: چشم‌های او ضعیف بود؛ چون وقتی از عینک آقابزرگ استفاده کرد، همه چیز را روشن تر و واضح تر دید.

معنی کلمات درس چهارم و موره ریزه فارسی سوم

ترتیب: نظم و ردیف
احوال پرسی: حال و احوال کسی را پرسیدن
بسیار: خیلی زیاد
بی صبرانه: بدون تحمل
مشورت: نظر کسی را خواستن
منظم: مرتّب و بانظم

زیان آور: چیزی که زبان می رساند، آنچه باعث آسیب می شود
آلودگی صوتی: هر صدای بدی که انسان را آزار می دهد
آزرده: رنجیده، ناراحت
قشنگ: زیبا
گوش خراش: صدای بسیار شدید و آزاردهنده

منتظر: چشم به راه
فرصت: وقت مناسب برای انجام دادن کاری
اطراف: دور و بر
ترقه: نوعی بمب دست ساز کوچک

روزنامه دیواری: نوشته ای از مطالب گوناگون که دانش آموزان در مدرسه تهیه و بر روی دیوار آویزان می کنند
سکوت: خاموشی
فشفشه: نوعی اسباب بازی که در آن باروت می ریزند و هنگام سوختن به هوا می رود و نور افشانی می کند
نماینده: کسی که از طرف کسی یا گروهی کاری انجام دهد .

بخوان و بیندیش مورچه ریزه:

ناراضی: ناخشنود
آهسته: آرام
حاضر: آماده، آن که غایب نیست
غصه: غم و اندوه
تشکچه: تشک کوچک

کلمات مخالف درس چهارم فارسی سوم

خنده ≠ گریه
قشنگ ≠ زشت
پایان ≠ شروع
آرام ≠ شلوغ
سکوت ≠ سر و صدا
خواب ≠ بیدار
کاهش ≠ افزایش
گوش خراش ≠ گوش نواز

بخوان و بیندیش مورچه ریزه :

دورتر ≠ نزدیک تر
بالا ≠ پایین
غصّه ≠ شادی
پُر ≠ خالی

کلمات هم‌خانواده درس چهارم فارسی سوم

سلامت: سلام، سلامتی، سالم
مشورت: شورا، مشاوره، مشاور
موضوع: وضع، وضعیت، موضوعات
دقّت: دقیق
موفّق: موفّقیت

منتظر: انتظار، انتظارات
خنده: خندیدن، لبخند
انتخاب: منتخب، انتخابات
بسیار: بسی، بسا
مشغول: شغل، مشاغل

بخوان و بیندیش مورچه ریزه :

طرف: اطراف
حاضر: حضور، احضار، حاضران
مسئله: سؤال، مسائل

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس چهارم فارسی پایه‌ سوم ابتدایی با موضوع درس««آواز گنجشک»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شمارا راهنمایی می‌کنند.

جواب درس سوم فارسی سوم
جواب درس پنجم فارسی سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *