جواب درس پنجم فارسی پنجم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس پنجم فارسی پنجم دبستان با موضوع درس «چنار و کدوبُن»، قرار گرفته‌است که شامل جواب درست و نادرست، درک مطلب، گوش کن و بگو و معنی شعر می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات فارسی پنجم ابتدایی همراه باشید.

جواب درست و نادرست صفحه ۴۰ فارسی پنجم

۱- کدوبُن، در کنار چنار رویید.

پاسخ: درست

۲- بوته کدو پس از بیست روز محصول می‌دهد.

پاسخ: نادرستزیرا طی بیست روز فقط به درخت پیچید و حرکت کرد.

۳- باد مهرگان، کدو و چنار را از بین می‌برد.

پاسخ: نادرستزیرا درخت بسیار محکم و کدو دور آن پیچیده‌ است.

جواب درک مطلب صفحه ۴۰ فارسی پنجم

۱- در این داستان درخت چنار و بوته‌ی کدو، هر کدام چقدر عمر داشتند؟

پاسخ: دو بیست روز و چنار بیش از دویست سال


۲- چرا کدو پس از شنیدن سن چنار، به او خندید؟ 

پاسخ: چون چنار را با وجود سن بیشتر کوتاه تر و بی‌میوه تر می‌دید.


۳- به نظر کدو، کاهلی چنار چه بوده است؟ کاهلی = تنلبی

پاسخ:  

چون فکر می‌کرد با سن کمش از درخت بیشتر رشد کرده زرنگ‌تر بوده است. درحالی که درخت می‌دانست در پاییز کدو از بین میرود ولی درخت استوار می‌ماند.


۴- چنار قضاوت در مورد خود و بوته کدو را به چه زمانی موکول کرد؟ چرا؟

پاسخ:

به زمان نخستین بادهای پاییزی زیرا آن زمان ارزش و قدرت چنار و کوچکی و ضعف بوته کدو مشخص می‌شود.


۵- به نظر شما، حق با چنار بود یا بوته کدو؟ دلیل بیاورید.

پاسخ:  

حق با چنار بود زیرا بوته کدو بی‌جهت مغرور شده بود و بدون اینکه چیز زیادی بداند با خامی و بی‌تجربگی به چنار بی‌احترامی کرد.

جواب واژه‌ آموزی صفحه ۴۰ فارسی پنجم

پاسخ:  

سَرو بُن: ریشه‌ی درخت سرو
گلبُن: ریشه و بُوته‌ی گل
حالا شما بگویید.

پاسخ:  

■ خاربُن: بوته‌ خار
■ بیدبُن: ریشه‌ درخت بید
■ چناربُن: ریشه‌ درخت چنار

جواب درک و دریافت صفحه ۴۵ فارسی پنجم

۱- امپراتور در چه فصلی دانه‌ی گل‌ها را به بچه‌ها داد؟ از کجا فهمیدید؟ 

پاسخ: فصل بهار؛ زیرا پس از یکسال، دوباره در فصل بهار، بچه‌ها با گلدان‌هایش نزد امپراتور رفتند.


۲- با وجود اینکه گلدان‌ها، پر از گل‌های خوشبو و زیبا بودند، چرا امپراتور خوشحال نبود؟ 

پاسخ: چون امپراطور می‌دانست هیچ کدام از دانه‌ها سبز نمی‌شود و فهمیده بود همه دروغ می‌گویند.


۳- دلیل نگرانی پینگ چه بود؟

پاسخ: زیرا دانه‌ای که از امپراتور گرفته بود، جوانه نزده بود و رشد نکرده بود و تبدیل به گل نشده بود.


۴- پینگ چه کارهایی انجام داد تا دانه‌ها به خوبی رشد کنند؟ به ترتیب بیان کنید. 

پاسخ:

گلدان را با خاک مناسب و خوب پر کرده بود.

دانه‌ها را با دقت در آن کاشت.

گلدان را در آفتاب گذاشت.

هر روز به گلدان آب می‌داد.


۵- با توجه به متن، جمله‌ها را به ترتیب رویدادها شماره گذاری کنید.

پاسخ:

۳– امپراتور، دانه‌های مخصوصی را برای کاشتن و پرورش دادن زیباترین گل به بچه‌ها داد.
۵– امپراتور، شجاعت و راست گویی پینگ را تحسین کرد.
۲– امپراتور می‌خواست جانشینی برای خود انتخاب کند.
۴– همه‌ی بچه‌ها به جز پینگ، با گلدان‌های زیبا در قصر جمع شدند.
۱– همه‌ی مردم چین به گل‌ها و گیاهان علاقه‌ی زیادی داشتند.


۶- فکر می‌کنید اگر این مسابقه در زمان ما برگزار می‌شد و پینگ هر هفته، تصویر گلدان دیگر شرکت کننده‌ها را در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌دید، چه تصمیمی می‌گرفت؟ چرا؟

پاسخ:

ممکن بود دلسرد شود و تصمیم بگیرد که به مسابقه نرود زیرا گلدان دیگر شرکت کننده‌ها پر از گل‌های زیبا بود و او تا روزی که می‌خواست به قصر بروند آن گل‌ها را ندیده بود ولی در تلوزیون یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانست آن‌ها را ببیند و دیگر ادامه ندهد.

جواب پیام حکایت صفحه ۴۶ فارسی پنجم

پیام این حکایت، با کدام یک از مَثلَ‌های زیر، ارتباط دارد، دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.

– نابرده رنج، گنج میسّر نمی‌شود.
– دروغ‌گو، دشمن خداست.
– پیشِ غازی و مُعلّق بازی.
– بار کج به منزل نمی‌رسد. درست

معنی شعر چنار و کدوبن فارسی پنجم

۱- پرسید از آن چنار که «تو، چند ساله‌ای؟» / گفتا: «دویست باشد و اکنون زیادتی است»

معنی:

بوته‌ی کدو از درخت چنار پرسید که تو چند ساله هستی؟ چنار پاسخ داد دویست سال دارم و اکنون این، عمر زیادی است.

۲- خندید ازو کدو، که «من از تو، به بیست روز / برتر شدم، بگو تو که این کاهلی ز چیست؟».

معنی: 

بوته‌ی کدو به او خندید و گفت که «من با گذشت بیست روز از جوانه زدن و رشد از تو برتر و بلندتر شدم جواب بده که علت این تنبلی چیست؟»

۳- او را چنار گفت: که «امروز، ای کدو / با تو مرا هنوز، نه هنگام داوری است

معنی:  

چنار به او گفت که «ای کدو اکنون، هنوز زمان داوری میان من و تو نیست.»

۴- فردا که بر من و تو، وزَد باد مهرگان / آنگه شود پدید، که نامرد و مَرد کیست»

معنی:

 فردا که باد پاییزی بر من و تو بوزد، در آن هنگام آشکار می‌شود که مرد و نامرد چه کسی است؟ (چه کسی برتر است؟)

معنی کلمات درس پنجم فارسی پنجم

کدوبن: بوته‌ی گل
قد کشید: رشد کرد، بزرگ شد
ازو: از او
داوری: قضاوت
مهرگان: اوایل پاییز

جوانه می‌زد: شکوفه می‌داد
معجزه آسا: شبیه معجزه، عجیب
رسیدگی می‌کرد: مواظبت می‌کرد
هیجان انگیز: شوق آور، ایجاد کننده ذوق
به عنوان: به نام، به دست

روزها پشت سر هم آمدند: روزها به سرعت طی شد و گذشت
غصه: غم، رنج
به آرامی: به آهستگی
اصلا: هرگز

دفن کرد: زیر زمین پنهان کرد
باز نیافت: پیدا نکرد
حاکم: قاضی، فرماندار
جمله: همه

غازی: بند باز
کهن سال: پیر، قدیمی
باور: یقین، اعتقاد

کاهلی: سستی، تنبلی
باد مهرگان: باد پاییزی
آنگه: آنگاه
عجیب: شگفت آور
امپراتور: پادشاه

جارچیان: کسانی که در روزگاران گذشت خبرهای مهم را با صدای بلند به اطلاع مردم می‌رساندند.
هجوم آوردند: حمله کردند
اشتیاق: آرزومندی، شوق
مطمئن باش: آسوده باش، خیالت راحت باشد
مواظبت کرد: نگهداری کرد

کلمات مخالف درس پنجم فارسی پنجم

بلند قامت ≠ کوتاه قامت
بالاترین ≠ پایین ترین
کاهلی ≠ زرنگی
نامرد ≠ مرد
بهترین ≠ بدترین

پیر ≠ برنا، جوان
خالی ≠ پر
زیبا ≠ زشت
زود ≠ دیر
شلوغ ≠ خلوت

کلمات هم خانواده درس پنجم فارسی پنجم

انتخاب: منتخب
مخصوص: اختصاص، خاص
دقت: دقیق
مطمئن: اطمینان
منتظر: انتظار

زحمت: مزاحم، مزاحمت
جمع: مجموعه، جامع
اعتماد: معتمد
حاصل: محصول

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۵ فارسی پایه‌ پنجم ابتدایی با موضوع درس««چنار و کدوبُن»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس چهارم فارسی پنجم
جواب درس ششم فارسی پنجم
📝 نمونه سوالات پایه پنجم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *