جواب درس ششم مطالعات اجتماعی نهم
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۶ مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول با موضوع «زیست بوم ها در خطرند» قرار گرفته است که شامل صفحات ۳۷ و ۴۰ کتاب درسی میباشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات مطالعات اجتماعی نهم همراه باشید.
جواب فعالیت صفحه ۳۷ مطالعات اجتماعی نهم

با توجه به نقشه
۱- الف) سه کشور نام ببرید که بیش از ۳۰۰ گونه در معرض خطر دارند.
پاسخ:
✔ ایالات متحده آمریکا
✔ استرالیا
✔ اندونزی
ب) دو کشور نام ببرید که کمتر از ۵۰ گونه در معرض خطر دارند.
پاسخ:
✔ شیلی
✔ انگلستان
۲- نواحی جنوب شرقی آسیا، استرالیا و امریکای جنوبی را از نظر تعداد گونههای در معرض خطر با کانادا و اروپای شمالی مقایسه کنید. علّت تفاوت چیست؟
پاسخ:
تعداد گونههای در معرض تهدید در کانادا بین ۵۰ تا ۹۹ و در اروپای شمالی کمتر از ۵۰ است در حالی که تعداد گونههای در معرض تهدید در جنوب شرقی آسیا و آفریقای مرکزی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و در استرالیا از ۳۰۰ تا ۷۰۰ است.
پاسخ دیگر:
در کشورهای گروه اول تعداد گونههای در معرض خطر بیشتر از کشورهای اروپای شمالی و کانادا است کشورهای گروه اول به خاطر فقر و عدم اشتغال مردم برای کسب درآمد بیشتر به شکار و قطع درختان روی آوردهاند و تعداد گونههای در معرض در آنجا بیشتر است.
۳- چرا در صحرای آفریقا تعداد گونههای در معرض خطر بسیار کم است؟ به علت اینکه این منطقه از تنوع کمی برخوردار است.
پاسخ: چون تنوع گیاهی و جانوری در صحرای آفریقا کم است.
جواب فعالیت صفحه ۳۹ مطالعات اجتماعی نهم

۴- شما کدام یک از دو دیدگاه مطرح شده در بالا، درباره قطع درختان آمازون را ترجیح میدهید. درباره دلایل خود در کلاس گفت و گو کنید.
پاسخ: با هر دو دیدگاه، زیرا در هنگام استفاده از جنگلهای آمازون میتوان از آن عاقلانه استفاده کرد تا مشکل زیادی برای آب و هوای سیاره زمین ایجاد نشود.
۵- هر ساله تعداد زیادی درخت برای تولید کاغذ قطع میشود. با یکدیگر درباره راههای کاهش استفاده از کاغذ تولید شده از درختان که در چاپ کتابهای درسی یا مجلّات یا … استفاده میشود، گفت و گو کنید و نتایج آن را در کلاس بیان کنید.
پاسخ: برای کاهش استفاده از کاغذی که از درختان بهدست میآید و در چاپ کتابها و مجلات مصرف میشود، میتوان راههای زیر را بهکار گرفت:
استفاده از نسخههای الکترونیکی
بهجای چاپ کتابهای درسی و مجلات روی کاغذ، میتوان از نسخههای دیجیتال در تبلت، گوشی یا رایانه استفاده کرد.
چاپ دو رو
چاپ مطالب روی هر دو طرف برگه باعث میشود مصرف کاغذ به نصف کاهش پیدا کند.
استفاده از کاغذ بازیافتی
کارخانهها میتوانند کاغذهای مصرفشده را بازیافت کنند تا برای چاپ دوباره مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده کمتر از پرینت و کپی غیرضروری
در مدارس و ادارات میتوان به جای چاپ برگههای زیاد، از فایلهای کامپیوتری و ایمیل استفاده کرد.
جمعآوری و بازیافت کاغذهای باطله
دانشآموزان میتوانند در مدرسه کاغذهای استفادهشده را جمعآوری و برای بازیافت تحویل دهند.
آموزش صرفهجویی در مصرف کاغذ
اگر همه یاد بگیریم که کاغذ را بیدلیل دور نریزیم و از آن بهدرستی استفاده کنیم، در حفظ درختان و محیطزیست سهم بزرگی خواهیم داشت.
نتیجه گفت و گو:
با اجرای این راهها میتوانیم در مصرف کاغذ صرفهجویی کنیم، از قطع درختان جلوگیری نماییم و به حفظ محیطزیست کمک کنیم.
پاسخ دیگر: یکی از موثرترین راههای نجات درختان و احیای آنها استفاده از فناوری اطلاعات و انجام کارهای دولتی با استفاده از اینترنت و دولت الکترونیک است.
اهمیتها و علت تخریب جنگلهای آمازون:
| فواید و اهمیت جنگل های آمازون | علل تخریب جنگل های آمازون |
| تبدیل دی اکسید کردن به اکسیژن و تولید ۲۰% اکسیژن کرده زمین | پاکسازی زمینها برای پرورش دام و کشت علوفه برای دامها |
| حفظ توازن آب و هوای جهان و ایجاد رطوبت در هوا | استفاده از معادن به صورت متوالی |
| استفاده از معادن و چوب | ایجاد بزرگراه در وسط جنگل |
جواب به کار ببندیم صفحه ۴۰ مطالعات اجتماعی نهم

۱- فرض کنید قرار است به خودتان، اعضای خانواده و دوستان یا مردمی که در منطقه شما زندگی میکنند، پنج پیشنهاد در مورد نحوه انجام دادن فعّالیتهای روزانه بدهید؛ به طوری که این پنج پیشنهاد بتواند به حفاظت از زیست بوم منطقه زندگی و یا حتی زیست بومهای جهان کمک کند. پیشنهادهای شما چیست؟ آنها را روی یک برگ کاغذ بنویسید و در کلاس نصب کنید.
پاسخ:
پنج پیشنهاد برای حفاظت از زیست بوم منطقه و جهان
✔ کاهش مصرف پلاستیک:
از کیسههای پارچهای و بطریهای قابلاستفادهی مجدد استفاده کنیم تا زبالههای پلاستیکی کمتری وارد طبیعت شود.
✔ صرفه جویی در آب:
هنگام مسواک زدن یا شستن ظروف، شیر آب را ببندیم و برای آبیاری گیاهان از آب بازیافتی (مثلاً آب شستوشوی میوهها) استفاده کنیم.
✔ استفاده از وسایل حملونقل عمومی یا دوچرخه:
با کمتر استفاده کردن از خودروهای شخصی، به کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در سوخت کمک کنیم.
✔ جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت:
هرگز زبالههای خود را در کوه، جنگل، ساحل یا کویر رها نکنیم و در صورت دیدن زباله، آن را جمع کنیم.
✔ کاشت درخت و نگهداری از گیاهان:
هر سال چند درخت یا گل بکاریم تا به پاکی هوا و حفظ اکسیژن زمین کمک شود.
پاسخ دیگر:
✔ به جای دستمال کاغذی، بیشتر از دستمال پارچهای استفاده کنیم.
✔ استفاده از کاغذهای باطله
✔ تفکیک زبالهها از مبدا
✔ استفاده از وسایل نقلیه عمومی
✔ اسراف نکردن در طول روز
✔ استفاده از ظروف تجدیدپذیر
۲- فرض کنید به کشور برزیل سفر کرده و جنگلهای آمازون را دیدهاید. یک کارت پستال درست کنید و روی آن تصویر یک منظره یا یک گونه گیاهی و جانوری این ناحیه را بچسبانید. کارت را برای یک دوست بفرستید.
پاسخ:
سلام دوست خوبم!
از کشور برزیل برایت مینویسم. اینجا در دل جنگلهای آمازون هستم؛ جایی پر از درختان بلند، پرندههای رنگارنگ و حیوانات شگفتانگیز! هوا گرم و مرطوب است و صدای پرندگان از هر سو به گوش میرسد. امروز در کنار رودخانه آمازون چند میمون بازیگوش و یک طوطی زیبا با پرهای سبز و آبی دیدم. طبیعت اینجا واقعاً نفسگیر است.
کاش تو هم اینجا بودی تا با هم از این همه زیبایی لذت ببریم. برایت چند برگ کوچک از گیاهان عجیب این منطقه را هم به یادگار آوردهام.
با آرزوی دیدار دوباره
دوستت، مهدی 🌿🐒🦜
📸 پیشنهاد برای تصویر روی کارت:
یکی از این عکسها را انتخاب کن و بچسبان:
- تصویر رودخانه آمازون با درختان سرسبز اطراف آن
- تصویری از طوطی ماکائو رنگارنگ (قرمز، زرد و آبی)
- یا عکس از قورباغههای رنگی آمازون

۳- درباره شگفتیهای یکی از گونههای گیاهی یا یک جانور تحقیق کنید. آنها را روی یک برگه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید. سپس بگویید این نکات جالب، چه درسهایی درباره خالق هستی به ما میآموزد.
پاسخ:
موضوع تحقیق: شگفتی های زنبور عسل
زنبور عسل یکی از شگفت انگیزترین موجودات روی زمین است. این حشره کوچک با نظم و همکاری بسیار زیاد زندگی میکند. در کندوی زنبور عسل، هر زنبور وظیفه خاصی دارد: زنبور ملکه تخم میگذارد، زنبورهای کارگر شهد گلها را جمع میکنند و زنبورهای نر برای جفتگیری با ملکه هستند.
زنبورها از شهد گل، عسل درست میکنند که هم خوراک خوشمزهای برای انسان است و هم منبع غذایی خودشان در زمستان. جالب است بدانیم زنبور عسل برای تولید فقط یک کیلوگرم عسل باید از بیش از دو میلیون گل بازدید کند!
زنبورها با رقص مخصوص خود، مسیر و فاصله گلها را به هم نشان میدهند. این رقص نشانه هوش بالا و نظم شگفتانگیز آنهاست.
درسهایی که از زنبور عسل میآموزیم:
از زنبور عسل یاد میگیریم که با همکاری، نظم و پشتکار میتوان کارهای بزرگی انجام داد. همچنین، این شگفتیها نشانه قدرت و حکمت خدای بزرگ است که چنین موجود کوچکی را با چنین نظم و دانشی آفریده است. ما باید با دیدن چنین مخلوقاتی، بیشتر به خالق یکتا ایمان بیاوریم و شکرگزار نعمتهای او باشیم.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس ششم مطالعات اجتماعی پایه نهم متوسطهی اول دارید، میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس پنجم مطالعات اجتماعی نهم
✅ جواب درس هفتم مطالعات اجتماعی نهم
📝 سوالات درس ششم مطالعات اجتماعی نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران