جواب پودمان ۱ (نوآوری و فناوری) کار و فناوری هفتم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱ کار و فناوری هفتم متوسطه با موضوع درس‌ «نوآوری و فناوری»‌ قرار گرفته‌ است که شامل جواب کار کلاسی و پرسش می‌باشد. در ادامه با ما از بخش ‌پاسخ سوالات کار و فناوری هفتم همراه باشید.

جواب کار کلاسی صفحه ۴ کار و فناوری هفتم

بررسی چند اختراع و نوآوری: به کمک دوستان خود، یک گروه تشکیل دهید و چند اختراع را که در پیرامونتان وجود دارد در جدول ۱-۱، به همراه هدف از اختراع آنها، بنویسید.

پاسخ:

نام اختراع و نوآوریهدف از اختراع و نوآوری
لپ تاپکارکردن با رایانه در همه جا
خودکارنوشتن روان و راحت با جوهر
ماشین حسابانجام سریع عملیات ریاضی
تراکتورآسان کردن مراحل کشاورزی

جواب کار کلاسی صفحه ۵ کار و فناوری هفتم

بررسی چند اختراع الهام گرفته شده از طبیعت
در گروه خود، چند اختراع الهام گرفته شده از آفرینش را در جدول ۲-۱ بنویسید.

پاسخ:

نام آفریده یا موجود طبیعیاختراع الهام گرفته از آن
چشمدوربین عکلسی
دندانچاقو
تار عنکبوتتور ماهیگیری‌-‌جلیقه ضد گلوله
کلیهدستگاه دیالیز

باز کردن و بستن و شناسایی اجزای یک وسیله
با راهنمایی دبیر خود و پس از باز و بستن یک وسیله دلخواه، جدول ۳-۱ را پر کنید.

نام وسیله: دوچرخه
بخشهای مهم وسیله وظیفه بخش  اجزای ثابت بخش اجزای متحرک بخش
 چرخ حرکت دورانی به انتقالیمیل محورلاستیک، ساچمه، پره
هدایت و فرمانکنترل حرکت دوچرخهترمز‌هاساچمه‌ها، فرمان

جواب بررسی صفحه ۶ کار و فناوری هفتم

در گروه‌های چند نفری زندگی‌نامه چند مخترع ایرانی را که اختراعات و نوآوری‌هایی داشته‌اند، بررسی و جدول ۴-۱ را کامل کنید.

پاسخ:

مخترعین و نوآوراناختراع و نوآوریهدف از اختراع و نوآوری
شیخ بهاییحمامی که با یک شمع گرم می‌شد.استفاده از گازهای فاضلاب و گرم کردن حمام
جابر بن حیانظروف سفالی براقاستفاده از لعاب برای دوام بیشتر
خوارزمیزیج خوارزمیجداولی برای ستاره شناسی

جواب کار کلاسی صفحه ۷ کار و فناوری هفتم

ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت
با کمک دبیر خود جدول ۵-۱ را پر کنید. در این جدول با روشی که دوست دارید بین گزینه‌های ستون اول و ردیف اول ارتباط برقرار کنید. چیزهایی را به جدول بیفزایید یا یک بازی اختراع کنید.

پاسخ:


چرخخوشمزهبال
صندلیصندلی به شکل چرخشیرینی خوشمزه به شکل صندلیصندلی بالدار، بالی به شکل صندلیصندلی پرنده، پرنده‌ای به شکل صندلی
کتابکتابی به شکل چرخکتابی در مورد خوشمزه بودن غذاها کتاب در مورد بالکتابی به شکل پرنده
کفشکفش چرخ دار، اسکیت شکلات خوشمزه به شکل کفشکفش بال دار کفش پرنده
گل گل به شکل چرخ شیرینی به شکل گلبالی به شکل گل….پرنده با بوی گل
نیمکتنیمکت چرخ دارشیرینی به شکل نیمکتنیمکتی به اندازه بالنیمکت

جواب کار کلاسی صفحه ۸ کار و فناوری هفتم

بارش فکری
گروهی تشکیل دهید و با کمک دبیر خود درباره یکی از موارد زیر و ایده‌های دیگر، روش بارش فکری را به‌کار برید و نتیجه را در زیر بنویسید.

۱- چگونه می‌توانید در حیاط، بازی‌های بهتری داشته باشید؟

پاسخ: انجام بازی های گروهی، از دویدن های بی جا و پر خط دوری کنیم، نداشتن بهتر بودن از بقیه و رقابت الکی در بازی


۲- برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنید، چه باید کرد؟

پاسخ: پس از استفاده از خودکار، عادت کنیم آن را به محل مشخصی برگردانیم.


۳- چگونه در مدرسه نظافت را رعایت کنیم.

برگۀ ایده‌پردازی با روش بارش فکر

اعضای گروه: ….علی – محمد – رضا ….. تاریخ: ..۱۴۰۳/۷/۱۶… ساعت: …۱۰:۳۰…

موضوع: چگونه می‌توانید در حیاط، بازی‌های بهتری داشته باشید؟

ایده‌های ارائه شده:
۱- قبل از شروع بندی تیم‌بندی کنیم (گروه بندی)
۲- برای بازی ابزا‌رهای خلاقانه مثل تور و سبد طراحی کنیم.
۳- می‌توانیم مسابقه طراحی کنیم.

جواب پرسش صفحه ۸ کاروفناوری هفتم

اگر تنها دو ظرف ٣ و ۱۰ لیتری داشته باشید چگونه می‌توانید با این دو ظرف، ۸ لیتر آب از رودخانه بردارید؟

جواب پرسش صفحه ۸ کاروفناوری هفتم

پاسخ:

برای ساخت یک ظرف دو لیتری ابتدا ظرف ۱۰ لیتری را پرکرده و با ظرف ۳ لیتری خالی ۳ بار از آب آن را خالی می‌کنیم. در نهایت یک لیتر آب در ظرف ۱۰ لیتری باقی می‌ماند. آن یک لیتر را در ظرف ۳ لیتری خالی می‌کنیم، در نهایت یک ظرف با گنجایش ۲ لیتری بوجود می‌آید. ظرف ۱۰ لیتری خالی شده را کاملا پر می‌کنیم و سپس مقداری از آن را در ظرف ۲ لیتری میریزیم تا پر شود. حجم آب باقی مانده ۸ لیتر می‌شود.

جواب کار کلاسی صفحه ۸ و ۹ کار و فناوری هفتم

پ) پرورش خلاقیت
روش سومی را که دبیر سر کلاس آموزش می‌دهد در گروه اجرا کنید، سپس آن را در برگه صفحه بعد بنویسید.

برگۀ پرورش خلاقیت با روش ..طراحی و ساخت..
نام گروه: ……….تاریخ: ……. ساعت:…….

پاسخ:

موضوع: …چه راه حل هایی برای شکل پروژه می‌توان ارائه کرد؟…

کارها:

پاسخ:
۱- به شکل نیمکت
۲- به شکل تنه درخت
۳- به شکل سبد گل
۴- به شکل دوچرخه

جواب کار کلاسی صفحه ۱۰ کار و فناوری هفتم

طراحی و ساخت
گروه ما می‌خواهد وسیله‌ای بسازد که ……
بتوانیم اجسام خطرناک را برداریم….. برای این کار می‌توانیم از نخ، چسب، کاغذ، کِش لاستیکی، آهنربا، مقوا، تکه‌چوب و هر آنچه در دسترس است استفاده کنیم. این اختراع ما خواهد بود و در آینده کار مردم را آسان‌تر می‌کند و به نوآوری تبدیل خواهد شد.

جدول ۶-۱ فرم خلاصه گزارش طراحی و ساخت …دست مصنوعی…. را در دفتر می‌کشیم و آن را تکمیل می‌کنیم.

نکته: دانش آموز گرامی شما با خلاقیت هر وسیله‌ای می‌توانید بسازید مثال زیر فقط یک نمونه است. حتما لازم نیست این پروژه را بسازید، این یک نمونه می‌باشد و شما هر پروژه دیگری را هم می‌توانید بسازید و مراحل ساخت و کارکردش را در جدول پایین تایپ کنید.

پاسخ:

جواب کار کلاسی صفحه ۱۰ کار و فناوری هفتم
مراحلشرح
نیازداشتن وسیله‌ای قابل کنترل برای برداشتن اجسام خطرناک و دور 
بررسی نیاز و مسئلهاین وسیله چه مشخصاتی دارد و چه لزومی به ساخت تولید دارد 
برنامه ریزی اجرای کار مطالعه، گردآوری وسایل و ابزار، ساخت، آزمایش، تولید انبوه 
بررسی اطلاعات بررسی نمونه‌های مشابه و ترمیم یا ارتقای آن و الگو گرفتن از آن 
بررسی و ارائه راه حل‌ها ارائه پیشنهادات مختلف جهت ساخت بهتر محصولی کارا و مفید 
انتخاب راه حلبر اساس توان و هزینه و خلاقیت راه‌های ساخت را بررسی کنیم 
تولیدشروع کار ساخت و تولید محصول با ابزار و وسایل طبق نقشه 
آزمایش و بهبودتست، ارزیابی و آزمایش محصول و پیداکردن ایرادات احتمالی 
ارائه و ثبت محصولارائه نمونه ساخته شده به بازار و دریافت سفارش 

جواب کار کلاسی صفحه ۱۱ کار و فناوری هفتم

تعیین چند فناوری برای یادسپاری
با هم‌اندیشی در گروه خود، برای آسان شدن یادسپاریِ پنج کلمه «زنبور، یک، نوآوری، گیاه، دانه»، سه فناوری ارائه کنید و در جدول ۷-۱ بنویسید.

پاسخ:

شماره فناوریتوضیح آن
۱استفاده از فناوری سر واژه نویسی: واژه زندگی
ز: زنبور

ن: نوآوری
د: دانه
گ: گیاه
ی: یک
۲نوشتن یک شعر یا جمله یا داستان کوتاه:
یک زنبود با نوآوری دانه یک گیاه را به شکل کندو در آورد.
۳استفاده از یک نقاشی و تصویر

جواب کار کلاسی صفحه ۱۲ کار و فناوری هفتم

بیان چند راه حل برای پیشرفت کشور
برای پیشرفت کشور در بخش فناوری، به‌صورت گروهی راه‌حل‌هایی ارائه دهید و در جدول ۸-۱ بنویسید.

پاسخ:

راه حلنمونه 
۱تحقیق و کار در زمینه فناوری‌های هوا و فضا
۲ پیشرفت در فناوری هسته‌ای
۳ انجام فناوری‌های پزشکی و بهداشت
۴ کار و تحقیق در فناوری نانوتکنولوژی

جواب کار کلاسی صفحه ۱۳ کار و فناوری هفتم

فناوری طبیعی و فناوری مصنوعی
با بررسی شکل ۱۰-۱ و راهنمایی دبیر به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

۱- دانه چه گیاهی نشان داده شده است؟
پاسخ: گیاه بابا آدم یا زردان تصویر این گیاه در ابتدای قسمت فناوری و نوآوری آورده شده است.

۲- از روی این دانه چه محصول فناوری مصنوعی ساخته شده است؟
پاسخ: چسب خود چسب یا چسب نر و ماده یا ولکرو Velcro

۳- کاربرد محصول فناوری نشان داده شده چیست؟
پاسخ: در لباس‌ها و وسایل مختلف ورزشی پزشکی، کفش‌ها، فشارسنج، کمربند طبی و …


نمونه‌ای از محصول‌های فناوری طبیعی و مصنوعی
در گروه خود نمونه‌ای از محصول‌های فناوری طبیعی را که مصنوعی آن نیز وجود دارد، تعیین کنید و ویژگی آن‌را بنویسید.

پاسخ:

ساخت رادار از فناوری مسیر یابی خفاش
ساخت انواع تور با الهام از تار عنکبوت
ساخت تیر آهن‌های لانه زنبوری با الهام از شکل ساخت کندو

جواب کار کلاسی صفحه ۱۴ کار و فناوری هفتم

بررسی پنکه از دیدگاه سیستم

در گروه خود درباره پنکه به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

۱- اگر اجزای یک سیستم (این وسیله) باهم ارتباط نداشته باشند این وسیله کار می‌کند؟

پاسخ:

خیر اگر یک اجزا یک سیستم با هم ارتباط نداشته باشند، اصلا این مجموعه سیستم نیست و این وسیله کار نمی‌کند.


۲- چرا نمی‌توان پروانه این وسیله را، بدون تغییر دادن دیگر اجزا، بزرگ‌تر ساخت؟

پاسخ:

زیرا اندازه یک پروانه به اندازه دیگر اجزا و قدرت تولید باد توسط پنکه بستگی دارد، اگر پروانه بزرگتر باشد باید دیگر قسمت‌ها نیز تغییر کنند.


۳- فرایندهایی را که در این وسیله می‌توانید شناسایی کنید در زیر بنویسید.

پاسخ:

– تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی دورانی
– تبدیل انرژی دورانی به انرژی حرکت باد.

جواب پرسش صفحه ۱۴ کار و فناوری هفتم

به پرسش‌های زیر که درباره تفکر سیستمی است پاسخ دهید:

۱- آیا در کارهایی که به‌صورت گروهی انجام می‌دهید باید با دیگران هماهنگ باشید؟

پاسخ: بله، هماهنگی شرط لازم برای اجرای کار گروهی است.


۲- آیا کارهایتان را باید در زمان معینی تمام کنید؟

پاسخ: بله، در برنامه ریزی باید زمان پایان کار با پروژه تعیین شود.


۳- اگر شما کارتان را درست و خوب انجام ندهید آیا کار دیگران خراب می‌شود؟

پاسخ: بله در کار گروهی کار همه ی اعضا به هم وابسته است و درست کار نکردن یکی بر کار دیگران تاثیر دارد.


۴- چگونه می‌توانید با کمک دیگران به اهداف مشترک برسید؟

پاسخ: با همکاری، تعامل و انجام وظیفه به نحو احسن.

جواب کار کلاسی صفحه ۱۵ کار و فناوری هفتم

بررسی چند سیستم در بدن انسان
در گروه خود، دستگاه‌ها و زیر سیستم‌های بدن انسان را در جدول ۹-۱ بنویسید.

(ردیف آخر رو به دلیل زیاد بودن زیر جدول نوشتیم)

پاسخ:

دستگاه‌های بدنکاربرد دستگاهاجزاورودیخروجیشگفتی های آفرینش
بینایی

رساندن پیام‌های تصویری به شبکه مغزمردمک –ماهیچه‌های چشمنور اجسام – دریافت پیام از مغزارسال اطلاعات و پیام ها به مغزچشم انسان قادر به دیدن و تشخیص۱۰ میلیون رنگ است
خون رسانی

رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بخش‌های مختلف بدن

سرخ رگ

اکسیژن، مواد غذایی

انتقال مواد زائد از سلول‌ها
انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول‌ها
در هر دقیقه ۲ بار به هر کدام از ۱۰ میلیون میلیارد سلول بدن غذا برده می‌شود.

شنوایی

رساندن پیام صوتی به مغزگوش خارجی – پرده گوش – عصباکسیژن – مواد غذاییارسال پیام‌های الکتریکی به مغزیکی از وظایف سیستم شنوایی کمک به تعادل بدن است.

تنفسی

دریافت اکسیژنبینی – نای – ناژه – ششهوای محیطگازهای اضافی که بدن به آنها نیاز ندارد.این سیستم گازهای اضافی که بدن به آنها نیاز ندارد را دفع می‌کند.

بررسی سیستم در تیم ورزشی: اگر یک تیم ورزشی مانند … را یک سیستم بدانید، اجزای (اعضای) آن و وظایف هر یک را در جدول ۱۰-۱ بنویسید، سپس به پرسش‌ها پاسخ دهید.

پاسخ:

اعضای سیستم(تیم)وظیفه
کاپیتانهماهنگ کننده بازیکنان
مربیهدایت و کنترل تیم
تماشگرانایجاد انگیزه در تیم فوتبال
دروازه باندفاع از دروازه

۱- چرا اگر بهترین بازیکنان در یک تیم‌ جمع شوند، نمی‌توان گفت بهترین تیم ورزشی تشکیل شده است؟

پاسخ: زیرا ممکن است در ارتباط بین اعضا مناسب نباشد و باهم هماهنگ نباشند.


۲- آیا بازیکنان یک تیم می‌توانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟

پاسخ: خیر زیرا هدف تیم و هدف یک سیستم از هدف بازیکنان و اجزاء مهم تر است.


۳- آیا می‌توان گفت سیستم یک هدف مشخص دارد و همه اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟ چرا؟

پاسخ: بله سیستم یک یا چند هدف مشخص دارد و همه اجزاء باید به آن کمک کنند.


۴- آیا اگر یکی از اعضای تیم، وظیفه خود را به‌خوبی انجام ندهد تیم به هدف خود می‌رسد؟ چرا؟

پاسخ: خیر زیرا رسیدن به هدف تیم در گرو انجام خوب وظایف توسط اعضا می‌باشد.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس ۱ کار و فناوری پایه‌ هفتم متوسطه‌ی اول با موضوع درس««نوآوری و فناوری»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب پودمان ۲ (کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات) کار و فناوری هفتم
📝 نمونه سوالات پایه هفتم متوسطه‌‌ اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *