سوالات پودمان ۳ کار و فناوری هشتم «برنامه نویسی پایتون»
در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب پودمان ۳ کار و فناوری هشتم متوسطهی اول با موضوع درس «برنامه نویسی پایتون» قرار گرفته است که شامل سولات پاسخ کوتاه، تشریحی و جای خالی میباشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس کار و فناوری هشتم همراه باشید.
سوالات درس ۳ کار و فناوری هشتم
۱- آرایهها در پایتون چه کاربردی دارند و چند نوع آرایه در پایتون وجود دارد؟
پاسخ: آرایهها در پایتون برای ذخیره چندین مقدار در یک متغیر استفاده میشوند. در پایتون چهار نوع آرایه وجود دارد:
✔ لیست (List)
✔ تاپل (Tuple)
✔ مجموعه (Set)
✔ دیکشنری (Dictionary)
۲- تفاوت بین لیست و تاپل در پایتون چیست؟
پاسخ: لیستها قابل تغییر هستند، یعنی میتوان عناصر آنها را پس از تعریف تغییر داد، اما تاپلها غیر قابل تغییر هستند و پس از تعریف، نمیتوان عناصر آنها را تغییر داد.
۳- چگونه میتوان یک عنصر را به انتهای یک لیست اضافه کرد؟
پاسخ: با استفاده از متد ( )append میتوان یک عنصر را به انتهای لیست اضافه کرد. به عنوان مثال:
myList = [10, 20, 30]
myList.append(40)
print(myList) # خروجی: [10, 20, 30, 40]
۴- چگونه میتوان یک عنصر را از لیست حذف کرد؟
پاسخ: با استفاده از متد ( ) remove میتوان یک عنصر خاص را از لیست حذف کرد. به عنوان مثال:
myList = [10, 20, 30]
myList.remove(20)
print(myList) # خروجی: [10, 30]
۵- تفاوت بین مجموعه (Set) و دیکشنری (Dictionary) در پایتون چیست؟
پاسخ: در مجموعهها عناصر فقط دارای مقدار (Value) هستند و ترتیب خاصی ندارند، اما در دیکشنریها هر عنصر از یک جفت کلید: مقدار (Key:Value ) تشکیل شده است و از نسخه ۳.۷ به بعد، دیکشنریها دارای ترتیب هستند.
۶- تابع در پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟
پاسخ: تابع قطعهای از کد است که یک بار نوشته میشود و میتوان آن را چندین بار فراخوانی کرد. توابع باعث کاهش تعداد خطوط کد و افزایش خوانایی برنامه میشوند.
۷- چگونه میتوان یک تابع در پایتون تعریف کرد؟
پاسخ: با استفاده از دستور def میتوان یک تابع تعریف کرد. به عنوان مثال:
def myFunction(x, y):
return x + y
۸- ماژول در پایتون چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟
پاسخ: ماژول فایلی با پسوند py. است که میتواند شامل توابع، لیستها، تاپلها و دیگر عناصر باشد. برای استفاده از ماژول، باید آن را با دستور import وارد برنامه کرد. به عنوان مثال:
import myModule
۹- مدیریت استثنا در پایتون چیست و چگونه انجام میشود؟
پاسخ: مدیریت استثنا برای کنترل خطاهایی که در زمان اجرای برنامه ممکن است رخ دهد، استفاده میشود. با استفاده از بلوکهای try و except میتوان خطاها را مدیریت کرد. به عنوان مثال:
try:
result = 10 / 0
except ZeroDivisionError:
print("تقسیم بر صفر امکانپذیر نیست!")
۱۰- چگونه میتوان یک فایل متنی را در پایتون خواند و نوشت؟
پاسخ: برای خواندن فایل از دستور ( )open با حالت ‘r’ و برای نوشتن در فایل از حالت ‘w’ یا ‘a’ استفاده میشود. به عنوان مثال:
#نوشتن در فایل
with open('myFile.txt', 'w') as file:
file.write("Hello, World!")
#خواندن از فایل
with open('myFile.txt', 'r') as file:
content = file.read()
print(content)
۱۱- تابع لامبدا (Lambda) در پایتون چیست و چگونه استفاده میشود؟
پاسخ: تابع لامبدا یک تابع کوچک و بدون نام است که میتواند چندین ورودی بگیرد اما فقط یک عبارت اجرا کند. به عنوان مثال:
x = lambda a,b: a + b
print(x(2,3)) # خروجی: 5
۱۲- چگونه میتوان یک فایل را در پایتون پاک کرد؟
پاسخ: با استفاده از ماژول os و متد ( )remove میتوان یک فایل را پاک کرد. به عنوان مثال:
import os
os.remove(‘myFile.txt’)
۱۳- مفهوم List Comprehension در پایتون چیست؟
پاسخ: List Comprehension روشی ساده و مختصر برای ایجاد لیستها بر اساس یک شرط خاص است. به عنوان مثال:
numbers = [1, 2, 3, 4, 5]
squares = [x**2 for x in numbers]
print(squares) # خروجی: [1, 4, 9, 16, 25]
۱۴- چگونه میتوان عناصر زوج یک لیست را با استفاده از List Comprehension پیدا کرد؟
پاسخ: به این صورت:
numbers = [1, 2, 3, 4, 5, 6]
even_numbers = [x for x in numbers if x % 2 == 0]
print(even_numbers) # خروجی: [2, 4, 6]
۱۵- چگونه میتوان یک ماژول سفارشی در پایتون ایجاد کرد و از آن در برنامههای دیگر استفاده کرد؟
پاسخ: ابتدا یک فایل با پسوند .py ایجاد کرده و توابع و متغیرهای مورد نظر را در آن تعریف میکنیم. سپس در برنامههای دیگر با استفاده از دستور import میتوان از آن ماژول استفاده کرد. به عنوان مثال:
myModule.py
def greet(name):
return f"Hello, {name}!"
main.py
import myModule
print(myModule.greet("Ali"))
۱۶- در پایتون، چه نوع آرایهای پس از تعریف، غیرقابل تغییر است؟
پاسخ: تاپل (Tuple)
۱۷- اگر بخواهیم یک عنصر را در موقعیت خاصی از لیست درج کنیم، از چه متدی استفاده میکنیم؟
پاسخ: ( )insert
۱۸- در پایتون، چگونه میتوان تعداد عناصر یک لیست را شمارش کرد؟
پاسخ: با استفاده از تابع ( )len.
۱۹- اگر بخواهیم یک لیست را به صورت نزولی مرتب کنیم، چه پارامتری به متد ( )sort اضافه میکنیم؟
پاسخ: reverse=True
۲۰- در پایتون، چگونه میتوان یک عنصر را از لیست با استفاده از مقدار آن حذف کرد؟
پاسخ: با استفاده از متد ( )remove.
۲۱- در پایتون، چه نوع آرایهای از ترکیب کلید و مقدار تشکیل شده است؟
پاسخ: دیکشنری (Dictionary)
۲۲- اگر بخواهیم یک تابع بدون نام ایجاد کنیم که فقط یک عبارت اجرا کند، از چه نوع تابعی استفاده میکنیم؟
پاسخ: تابع لامبدا (Lambda)
۲۳- در پایتون، چگونه میتوان یک فایل متنی را برای اضافه کردن محتوا باز کرد؟
پاسخ: با استفاده از حالت ‘a’ در دستور ( )open.
۲۴- در پایتون، اگر بخواهیم همه عناصر یک لیست را پاک کنیم، از چه متدی استفاده میکنیم؟
پاسخ: ( )clear
۲۵- در پایتون، چگونه میتوان یک ماژول را به طور کامل وارد برنامه کرد؟
پاسخ: با استفاده از دستور import.
۲۶- در پایتون، اگر بخواهیم یک تابع را با مقدار پیشفرض برای ورودیها تعریف کنیم، چگونه عمل میکنیم؟
پاسخ: با تعیین مقدار پیشفرض در زمان تعریف تابع. مثلاً:
def myFunction(x=10):
return x
۲۷- در پایتون، چگونه میتوان یک مجموعه (Set) ایجاد کرد؟
پاسخ: با استفاده از آکولاد {}. مثلاً:
mySet = {1, 2, 3}
۲۸- در پایتون، اگر بخواهیم یک لیست را به صورت معکوس پیمایش کنیم، از چه متدی استفاده میکنیم؟
پاسخ: ( )reversed یا [: : -1]
🔹 مثال با reversed():
for item in reversed(my_list):
print(item)
🔹 مثال با [::-1]:
for item in my_list[::-1]:
print(item)
۲۹- در پایتون، چگونه میتوان یک فایل را بعد از استفاده بست؟
پاسخ: با استفاده از متد close() یا با استفاده از with.
۳۰- در پایتون، اگر بخواهیم یک تابع را به گونهای تعریف کنیم که بتواند تعداد نامشخصی ورودی بگیرد، از چه چیزی استفاده میکنیم؟
پاسخ: از*args در تعریف تابع.
۳۱- در پایتون، برای ذخیره چندین مقدار در یک متغیر از ساختاری به نام __ استفاده میشود.
پاسخ: آرایه (Collection)
۳۲- در پایتون، لیستها __ هستند، یعنی میتوان عناصر آنها را پس از تعریف تغییر داد.
پاسخ: قابل تغییر (Mutable)
۳۳- برای اضافه کردن یک عنصر به انتهای لیست، از متد __ استفاده میشود.
پاسخ: append()
۳۴- در پایتون، مجموعهها (Sets) __ نمیپذیرند و عناصر تکراری را ذخیره نمیکنند.
پاسخ: داده تکراری
۳۵- برای تعریف یک تابع در پایتون، از دستور __ استفاده میشود.
پاسخ: def
۳۶- برای مدیریت خطاها در پایتون، از بلوکهای و استفاده میشود.
پاسخ: try و except
۳۷- برای خواندن یک فایل در پایتون، از حالت __ در دستور open() استفاده میشود.
پاسخ: ‘r’
۳۸- در پایتون، توابعی که بدون نام و فقط با یک عبارت تعریف میشوند، __ نامیده میشوند.
پاسخ: توابع لامبدا (Lambda)
۳۹- برای پاک کردن یک فایل در پایتون، از ماژول و متد استفاده میشود.
پاسخ: os و remove()
۴۰- در پایتون، __ روشی ساده و مختصر برای ایجاد لیستها بر اساس یک شرط خاص است.
پاسخ: List Comprehension
۴۱- در پایتون، برای وارد کردن یک ماژول از دستور __ استفاده میشود.
پاسخ: import
۴۲- در پایتون، دیکشنریها از ترکیب و تشکیل شدهاند.
پاسخ: کلید (Key) و مقدار (Value)
۴۳- در پایتون، برای مرتبسازی عناصر یک لیست به صورت صعودی، از متد __ استفاده میشود.
پاسخ: sort()
۴۴- در پایتون، برای معکوس کردن ترتیب عناصر یک لیست، از متد __ استفاده میشود.
پاسخ: reverse()
۴۵- در پایتون، برای تعریف یک تاپل، از علامتهای __ استفاده میشود.
پاسخ: پرانتز ( )
سخن پایانی
اگر سوالی درباره سوالات پودمان ۳ کار و فناوری کار و فناوری متوسطهی اول با موضوع درس «برنامه نویسی پایتون» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ سوالات پودمان ۲ کار و فناوری هشتم
✅ سوالات پودمان ۴ کار و فناوری هشتم
📝 جواب پودمان ۳ کار و فناوری کار و فناوری هشتم
📝 نمونه سوالات پایه هشتم متوسطه اول
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران