سوالات درس سیزدهم مطالعات اجتماعی ششم برنامه ی روزانه ی متعادل

در این نوشته جدیدترین سوالات با جواب درس ۱۳ مطالعات اجتماعی ششم دبستان با موضوع درس «برنامه ی روزانه ی متعادل» قرار گرفته‌ است که شامل سولات پاسخ کوتاه‌، تشریحی و جای خالی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش سوالات درس به درس همراه باشید.

۱- منظور از ضرب‌المثل «وقت طلاست» چیست؟

پاسخ: فرصت و زمان زندگی ما بسیار با ارزش و گران بهاست و باید از آن استفاده‌ی مناسب کنیم، از این رو به طلا که فلزی قیمتی است، تشبیه شده است.


۲-  اصطلاح «وقت» یا «اوقات» را تعریف کنید.

پاسخ: زمان زندگی انسان به لحظه‌ها، ثانیه‌ها، روزها، هفته‌ها و سال‌ها تقسیم شده است که در اصطلاح به آن «وقت» یا «اوقات» می‌گوییم.


۳- چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را رسم می‌کنیم؟

پاسخ: ابتدا یک دایره رسم و آن را به ۲۴ قسمت تقسیم می‌کنیم. هر قسمت نشان دهنده یک ساعت در شبانه روز است. سپس فعالیت‌های یک شبانه روز خود را در نظر می‌گیریم و به همان میزان، تعداد ساعات را روی نمودار جدا کرده و رنگ می‌زنیم.


۴- یک برنامه‌ی روزانه متعادل را با برنامه‌ی نا‌متعادل مقایسه کنید.

پاسخ: در یک برنامه متعادل استراحت و خواب، درس خواندن، عبادت کردن و تفریح و سرگرمی به اندازه‌ی کافی وجود دارد‌ اما بر عکس در برنامه نا‌متعادل به بعضی از بخش‌های زندگی کمتر یا بیشتر از حد لازم توجه می‌شود.


۵- چرا باید بخشی از زندگی روزانه‌ی خود را به «عبادت» اختصاص دهیم؟

پاسخ: زیرا همه‌ی ما نیاز داریم که از طریق نماز، دعا و خواندن قرآن با خداوند ارتباط برقرار کنیم.


۶- چرا باید در یک برنامه متعادل، استراحت و خواب کافی وجود داشته باشد؟

پاسخ: 

زیرا دیر خوابیدن و کمبود خواب روی سلامتی جسم و روان ما تأثیرات بدی به جای می‌گذارد و نیز کم‌خوابی موجب خستگی، بد‌اخلاقی و کندی یادگیری می‌شود.


۷- در یک برنامه متعادل روزانه، ساعات درس خواندن و کار کردن باید به اندازه‌ی کافی باشد، یعنی چه؟

پاسخ: یعنی فرد نه آن قدر تنبلی کند که درس یا کار را فراموش و یا به آن‌ها کم توجهی کند و نه آن قدر در درس و کار غرق شود که هیچ وقتی برای تفریح، ارتباط با خانواده و دوستان و خویشان نداشته باشد.


۸- چرا تفریح و سرگرمی برای انسان لازم است؟

پاسخ: چون باعث می‌شود دوباره برای فعالیت‌های دیگر انرژی و نشاط پیدا کنیم.


۹- سخنی از حضرت علی بن ابی طالب‌(ع) درباره‌ی نتایج استفاده‌ی نادرست از فرصت‌های زندگی بنویسید.

پاسخ: حضرت علی‌(ع) فرموده‌اند: «از دست دادن فرصت موجب پشیمانی و اندوه است.»


۱۰- یک راه مناسب برای فهم بهتر این موضوع که آیا فعالیت‌های روزانه ما وقت کافی را به خود اختصاص داده‌اند یا خیر، رسم نمودار زندگی روزانه است.


۱۱- همه‌ی ما نیاز داریم که از طریق نماز، دعا و خواندن قرآن با خداوند ارتباط برقرار کنیم و یا بخشی از زندگی روزانه خود را به این کار اختصاص دهیم.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره سوالات درس سیزدهم مطالعات اجتماعی ششم دبستان با موضوع درس ««برنامه ی روزانه ی متعادل»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

سوالات درس دوازدهم مطالعات اجتماعی ششم
سوالات درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم
📝 جواب درس سیزدهم مطالعات اجتماعی ششم
📝 نمونه سوالات ماهانه پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *