جواب درس دوم نگارش ششم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۲ نگارش ششم دبستان با موضوع درس «پنجره های شناخت» قرارگرفته‌است که شامل املا و واژه‌آموزی، نگارش، کارگاه نویسندگی، درک متن و پاسخ و سرگرمی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و واژه آموزی صفحه ۱۵ و ۱۶ نگارش ششم

جواب املا و واژه آموزی  صفحه ۱۵ و ۱۶ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی

۱- از بین واژه‌های زیر آنهایی را که با هم ارتباط دارند، در یک گروه قرار دهید.

پاسخ:

جواب املا و واژه آموزی  صفحه ۱۵ و ۱۶ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی

۲- مانند نمونه، واژه‌ها را کنار هم قرار دهید و هر تعداد که می‌توانید، واژه‌ی جدید بسازید و در جدول بنویسید.

پاسخ:

جواب املا و واژه آموزی  صفحه ۱۵ و ۱۶ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی

۳- الف) در جمله‌های زیر نهاد و فعل را مشخص کنید.

پاسخ:

جمله نهاد فعل 
ما پدیده ها را خوب و دقیق میبینیم ما میبینیم 
انسان باید خالق خود را بشناسد انسان بشناسد 
ما به گردش علمی خواهیم رفت ما خواهیم رفت 
آن‌ها با نگاه کردن به طبیعت به زیبایی آن پی میبرند آن‌ها میبرند 

ب) جدول را کامل کنید.

پاسخ:

واژگان حروف مشترک هم خانواده 
حافظ ، محفوظ ح ف ظ محفظه، محافظ 
مقصد ، مقصود ق ص د مقصد، مقصود 
تحصیل ، حاصل ح ص ل تحصیل، حاصل 

جواب نگارش صفحه ۱۷ نگارش ششم

۱- متن زیر را با یکی از کلمات «از ، به ، در ، با» کامل کنید.

پاسخ:

چلچله‌ی خوش آواز …در… آسمان به پرواز درآمد …به… ابر سلام کرد …از… کنار خورشید گذشت و …به… او لبخند زد …با… باد هم نوا شد …به… زمزمه‌ی آب گوش فرا داد و چهره‌ی زیبایی خود را …در… آن مشاهده کرد. چلچله می دانست که چگونه …از… این همه زیبایی لذت ببرد.


۲- در مورد یکی از آفریده‌های خدا که توجه شما را جلب کرده است، تحقیق کنید و گزارشی در دو بند ارائه دهید.

پاسخ: در زیر برای شما عزیزان چهار نمونه گزارش‌های مختلف از شگفتی‌های آفرینش قرار داده‌ایم که می‌توانید به دلخواه از هرکدام آن‌ها استفاده کنید.

گزارش در مورد یکی از شگفتی‌های آفرینش: زنبور عسل

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی از شگفتی‌های آفرینش: زنبور عسل است

جهان آفرینش پر از شگفتی‌ها و زیبایی‌هایی است که هر کدام نشانه‌ای از قدرت و حکمت خالق بی‌نهایت است. یکی از این شگفتی‌ها، زنبور عسل است. موجودی کوچک اما با اهمیت و نقش‌آفرینی بزرگ در چرخه حیات. در این گزارش قصد داریم به بررسی برخی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز زنبور عسل بپردازیم:

ویژگی‌های منحصر به فرد زنبور عسل:

ساختار اجتماعی پیچیده: زنبورهای عسل در کلنی‌های بسیار منظم و با تقسیم کار دقیق زندگی می‌کنند. ملکه، زنبورهای کارگر و زنبورهای نر هر کدام وظایف مشخصی دارند و برای بقای کلنی همکاری می‌کنند.

تولید عسل: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زنبور عسل، تولید عسل است. زنبورها با جمع‌آوری شهد گل‌ها و پردازش آن، عسل را تولید می‌کنند که هم یک ماده غذایی شیرین و مغذی است و هم خواص درمانی بسیاری دارد.

ساختن کندو: زنبورها با استفاده از موم که خودشان تولید می‌کنند، کندوهایی شش ضلعی می‌سازند. این ساختار شش ضلعی، قوی‌ترین و کمترین مصرف فضا را دارد و نشان از هوشمندی و دقت زنبورها دارد.

رقص زنبورها: زنبورها برای برقراری ارتباط با هم از نوعی رقص استفاده می‌کنند. آن‌ها با انجام حرکات خاص، به همدیگر محل گل‌های شهددار را نشان می‌دهند.

گرده افشانی: زنبورها در حین جمع‌آوری شهد، گرده گل‌ها را نیز به بدن خود می‌چسبانند و هنگام پرواز به گل‌های دیگر، این گرده‌ها را منتقل می‌کنند. این عمل به گرده افشانی گیاهان کمک می‌کند و در تولید میوه و بذر نقش بسیار مهمی دارد.

اهمیت زنبور عسل برای انسان:

تولید عسل: عسل به عنوان یک ماده غذایی طبیعی و دارویی، از دیرباز مورد توجه انسان بوده است.

گرده افشانی: زنبورها حدود ۷۰ درصد از محصولات کشاورزی را گرده افشانی می‌کنند. بدون زنبورها، تولید بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات با مشکل مواجه خواهد شد.

تولید موم: موم زنبور عسل در صنایع مختلفی از جمله تولید شمع، لوازم آرایشی و بهداشتی و داروسازی کاربرد دارد.

تولید ژل رویال: ژل رویال ماده‌ای است که توسط زنبورهای کارگر برای تغذیه ملکه تولید می‌شود. این ماده دارای خواص درمانی فراوانی است و در تولید برخی از مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود.

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی از شگفتی‌های آفرینش: زنبور عسل است

تهدیدهای پیش روی زنبورهای عسل:

متأسفانه در سال‌های اخیر، جمعیت زنبورهای عسل در بسیاری از نقاط جهان کاهش یافته است. دلایل این کاهش شامل استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها، تغییر اقلیم، از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی زنبورها و بیماری‌ها می‌شود. کاهش جمعیت زنبورها، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و تنوع زیستی محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری:

زنبور عسل، موجودی کوچک اما با اهمیت و نقش‌آفرینی بزرگ در طبیعت است. این حشره شگفت‌انگیز با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به بقای بسیاری از گونه‌های گیاهی و حیوانی کمک می‌کند. برای حفظ جمعیت زنبورهای عسل و تضمین آینده کشاورزی و محیط زیست، باید از آن‌ها محافظت کنیم و از استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها خودداری کنیم.


گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: نهنگ آبی

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: نهنگ آبی است

نهنگ آبی، بزرگ‌ترین حیوانی است که تاکنون بر روی زمین زیسته است. این موجود عظیم‌الجثه با قلبی به اندازه یک خودروی کوچک و وزنی معادل چندین فیل، در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کند.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز نهنگ آبی:

اندازه غول‌پیکر: نهنگ‌های آبی می‌توانند تا ۳۳ متر طول و ۱۹۰ تن وزن داشته باشند. قلب آن‌ها به اندازه یک خودروی کوچک است و هر ضربان قلبشان حدود ۱۰ لیتر خون را در بدن پمپاژ می‌کند.

تغذیه از پلانکتون‌ها: با وجود اندازه عظیم‌الجثه‌شان، نهنگ‌های آبی از موجودات بسیار ریزی به نام پلانکتون تغذیه می‌کنند. آن‌ها با باز کردن دهان بزرگ خود، آب را به داخل دهان می‌کشند و سپس با فیلتر کردن آب، پلانکتون‌ها را از آن جدا می‌کنند.

آوازهای پیچیده: نهنگ‌های آبی صداهایی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که در مسافت‌های بسیار طولانی قابل شنیدن است. این صداها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌شوند.

غواصی عمیق: نهنگ‌های آبی می‌توانند تا عمق بیش از ۲ کیلومتر در آب فرو روند و مدت زمان طولانی را در زیر آب بمانند.

اهمیت نهنگ آبی برای اکوسیستم:

نقش در چرخه مواد غذایی: نهنگ‌های آبی با تغذیه از پلانکتون‌ها، به کنترل جمعیت آن‌ها کمک می‌کنند و به حفظ تعادل اکوسیستم کمک می‌کنند.

تنظیم دمای آب: حرکت نهنگ‌های آبی در آب، باعث مخلوط شدن لایه‌های مختلف آب و تنظیم دمای آب می‌شود.

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: نهنگ آبی است

تهدیدهای پیش روی نهنگ‌های آبی:

شکار بی‌رویه: در گذشته، نهنگ‌های آبی به دلیل روغن و گوشت آن‌ها به شدت شکار می‌شدند و جمعیت آن‌ها به شدت کاهش یافت.

تغییرات آب و هوایی: افزایش دمای آب و تغییر الگوهای جریان‌های دریایی، بر روی زیستگاه و منابع غذایی نهنگ‌های آبی تأثیر می‌گذارد.

آلودگی آب‌ها: آلودگی آب‌ها به مواد شیمیایی و پلاستیک، برای سلامتی نهنگ‌ها خطرناک است.

نتیجه‌گیری:

نهنگ آبی، یکی از شگفت‌انگیزترین آفریده‌های خدا است. این موجود عظیم‌الجثه، نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم اقیانوس‌ها ایفا می‌کند. برای حفظ این موجودات باشکوه، باید تلاش کنیم تا آلودگی آب‌ها را کاهش دهیم، از شکار آن‌ها جلوگیری کنیم و به تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم.


گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اختاپوس

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اختاپوس است

اختاپوس، موجودی دریایی با هشت بازو و بدنی نرم و انعطاف‌پذیر است که هوش و توانایی‌های شگفت‌انگیزی دارد. این جانور دریایی با ظاهر عجیب و غریب خود، همواره توجه دانشمندان و علاقه‌مندان به دنیای دریا را به خود جلب کرده است.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز اختاپوس:

هوش بالا: اختاپوس‌ها یکی از هوشمندترین بی‌مهرگان هستند. آن‌ها توانایی یادگیری، حل مسئله و استفاده از ابزار را دارند.

بدن انعطاف‌پذیر: بدن نرم و انعطاف‌پذیر اختاپوس به او اجازه می‌دهد تا به کوچک‌ترین شکاف‌ها نفوذ کند و از موانع عبور کند.

مخفی شدن ماهرانه: اختاپوس‌ها استاد استتار هستند و می‌توانند رنگ و بافت پوست خود را به سرعت تغییر دهند تا با محیط اطراف خود یکی شوند.

بازوهای مستقل: هر یک از بازوهای اختاپوس دارای هزاران مکنده است و می‌تواند به طور مستقل حرکت کند. این ویژگی به اختاپوس اجازه می‌دهد تا اشیاء را با دقت و مهارت بگیرد و دستکاری کند.

چشم‌های پیچیده: چشم‌های اختاپوس‌ها بسیار پیچیده و شبیه به چشم انسان است. آن‌ها می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند و به خوبی ببینند.

اهمیت اختاپوس برای اکوسیستم:

شکارچی برتر: اختاپوس‌ها شکارچیان ماهری هستند و در کنترل جمعیت سایر موجودات دریایی نقش مهمی دارند.

حلقه مهم در زنجیره غذایی: اختاپوس‌ها خود نیز غذای بسیاری از حیوانات دریایی هستند.

تنوع زیستی: اختاپوس‌ها به تنوع زیستی اقیانوس‌ها کمک می‌کنند.

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اختاپوس است

تهدیدهای پیش روی اختاپوس‌ها:

صید بی‌رویه: اختاپوس‌ها به دلیل گوشت خوشمزه خود مورد صید قرار می‌گیرند و جمعیت برخی از گونه‌های آن‌ها کاهش یافته است.

تغییرات آب و هوایی: افزایش دمای آب و اسیدی شدن اقیانوس‌ها، بر روی زیستگاه و زندگی اختاپوس‌ها تأثیر می‌گذارد.

آلودگی آب‌ها: آلودگی آب‌ها به مواد شیمیایی و پلاستیک، برای سلامتی اختاپوس‌ها خطرناک است.

نتیجه‌گیری:

اختاپوس، موجودی مرموز و شگفت‌انگیز است که با هوش و توانایی‌های منحصر به فرد خود، همواره دانشمندان را به تحقیق و مطالعه وا داشته است. برای حفظ این موجودات زیبا و حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی، باید تلاش کنیم تا آلودگی آب‌ها را کاهش دهیم، از صید بی‌رویه آن‌ها جلوگیری کنیم و به تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم.


گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اسب دریایی

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اسب دریایی است

اسب دریایی، موجودی دریایی با ظاهری بسیار زیبا و منحصر به فرد است. این موجود کوچک با سر شبیه به اسب و بدنی لوله مانند، یکی از شگفت‌انگیزترین آفریده‌های طبیعت است.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز اسب دریایی:

ظاهر منحصر به فرد: اسب دریایی با بدنی عمودی و سری که به سمت بالا قرار دارد، ظاهری بسیار متفاوت با سایر ماهی‌ها دارد.

زندگی اجتماعی: اسب دریایی‌ها اغلب به صورت جفت یا گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند و به هم وفادار هستند.

تولد نوزادان: بر خلاف سایر ماهی‌ها، این نرها هستند که نوزادان را در کیسه شکمی خود حمل می‌کنند و به آن‌ها غذا می‌دهند تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند تا به تنهایی زندگی کنند.

استتار ماهرانه: اسب دریایی‌ها می‌توانند رنگ بدن خود را تغییر دهند تا با محیط اطراف خود یکی شوند و از شکارچیان پنهان شوند.

حرکت آهسته: اسب دریایی‌ها به آرامی حرکت می‌کنند و بیشتر وقت خود را به چسبیدن به گیاهان دریایی می‌گذرانند.

اهمیت اسب دریایی برای اکوسیستم:

تنوع زیستی: اسب دریایی‌ها به تنوع زیستی اقیانوس‌ها کمک می‌کنند.

حلقه‌ای در زنجیره غذایی: اسب دریایی‌ها خود نیز غذای برخی از حیوانات دریایی هستند.

جواب نگارش  صفحه ۱۷ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی که گزارش در مورد یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش: اسب دریایی است

تهدیدهای پیش روی اسب‌های دریایی:

صید بی‌رویه: اسب دریایی‌ها به دلیل استفاده در طب سنتی و آکواریوم‌ها، مورد صید بی‌رویه قرار می‌گیرند.

تخریب زیستگاه: تخریب زیستگاه‌های ساحلی و آلودگی آب‌ها، بر روی جمعیت اسب‌های دریایی تأثیر می‌گذارد.

تغییرات آب و هوایی: افزایش دمای آب و اسیدی شدن اقیانوس‌ها، بر روی زندگی اسب‌های دریایی تأثیر می‌گذارد.

نتیجه‌گیری:

اسب دریایی، موجودی زیبا و شگفت‌انگیز است که به دلیل ظاهر منحصر به فرد و رفتارهای اجتماعی خود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. برای حفظ این موجودات زیبا و حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی، باید تلاش کنیم تا آلودگی آب‌ها را کاهش دهیم، از صید بی‌رویه آن‌ها جلوگیری کنیم و به تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۱۸ نگارش ششم

۱- به جای واژگان مشخص شده، واژه‌های دیگری قرار دهید و جمله‌ها را بازنویسی کنید.

پاسخ:

هیچ چیز نمی تواند اثر محبّت را از بین ببرد. 

●●هیچ چیز نمی تواند اثر مهربانی را از بین ببرد.

بپرسیم و از هیچ نهراسیم

●●بپرسیم و از هیچ نترسیم.

هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش نمایان می‌کند.

●●هر کسی شخصیت خود را در رفتار و عمل خویش آشکار می‌کند.


۲- اکنون درباره‌ی موضوعی که بیشتر به آن می‌اندیشید، یک بند بنویسید و از واژه‌های هم معنی استفاده کنید.

پاسخ: در زیر برای شما عزیزان دونمونه از موضوعات رو قرار داده‌ایم که می‌توانید به دلخواه یکی را استفاده کنید.

موضوع: موفقیت در زندگی

زمانی می‌توانیم موفق باشیم که به گذشتمان فکر کنیم از خودمان رضایت داشته باشیم و بدانیم کار هایی را که انجام میدهیم به بهترین شکل دنبال کرده‌ایم. به همین دلیل جهت برای هر کار درست و صحیحی که انجام بدهیم و از آن رضایت داشته باشیم باید هدفمند باشیم و برای رسیدن به خواسته هایمان بیشتر تلاش کنیم تا به آرزویی که داریم برسیم.

موضوع: خلقت انسان

من همیشه در مورد خلقت انسان فکر می‌کنم. فکر می‌کنم که چگونه می‌شود که همزمان مغز ما کارهای فراوانی را انجام می‌دهد؟ یا چگونه بعضی مواقع مثل زمانی که می‌خواهیم خودمان را روی زمین بیندازیم، بدن به طور خود به خود و بدون اراده ما جلوی زمین خوردن ما می‌گیرد؟ من هر وقت به این موارد و بیشتر فکر می‌کنم، در کار خدا و توانا بودن او، شکی نمی‌بینم.


۳- ضرب المثل «از تو حرکت، از خدا برکت» را در یک بند توضیح دهید.

پاسخ:

در این ضرب‌المثل، انسان‌ها به کار کردن و تلاش کردن تشویق شده‌اند و این پیام را دارد: اگر نهایت تلاشت را بکنی و زحمت بکشی، لطف خدا شامل حالت می‌شود و کمکت می‌کند اما اگر تنبلی کردی و بیکار نشستی و انتظار داری خداوند همه چیز به تو ببخشد، بیهوده وقتت را تلف کرده‌ای. خداوند به انسان تنبل و بی اراده کمک زیادی نخواهد کرد.‌

جواب درک متن صفحه ۱۹ نگارش ششم

الف) این جمله ها را با دقت بخوانید و به ترتیب درست، شماره گذاری کنید.

پاسخ: متن‌ها به ترتیب نوشته‌ شده‌اند.

۱- روزی روزگاری مردی خسته و مانده، تشنه و گرسنه به شهری رسید.
۲- از آنجا که خیلی گرسنه بود، جلوی دکان نانوایی ایستاد.
۳- او با دیدن نان‌های تازه آب دهانش سرازیر شد.
۴- نانوا که مرد گرسنه را دید، پرسید:
۵- چه می‌خواهی مرد؟ این‌ها که میبینی نان است، نه چیز دیگر!
۶- مرد نگاهی به نانوا انداخت و گفت: نان نیست، جان است برادر!
۷- طوری حرف میزنی که گویی سالهاست نان ندیده‌ای.
۸- روزهاست که نان ندیده‌ام؛ ولی نان‌های تو از آن نانهاست که خوردن دارد.
۹- نانوا لبخندی زد و گفت‌: سکه‌ای بده و نان بخر و بخور. نوش جانت!
۱۰- مرد گرسنه با دست نانی را نوازش کرد و گفت: ای مرد، چقدر می‌گیری که مرا از این نان‌ها سیر کنی؟
۱۱- نانوا به او خیره شد و با خودش گفت: این مرد هر چه پرخور و گرسنه باشد، بیشتر از چند نان نمی‌تواند بخورد.
۱۲- این شد که گفت : سکه‌ای بده و هر چه که می‌خواهی از این نان‌ها بخور.
۱۳- مرد با خوشحالی سکه‌ای به نانوا داد و شروع به خوردن کرد.

ب) پس از مرتب کردن جمله‌ها، دو سوال مطرح کنید و پاسخ آن‌ها را بنویسید (سعی کنید سوال‌ها با توجه به مفهوم کلی متن باشد).

پاسخ:

۱- آن مرد برای دریافت نان باید چه کاری انجام می‌داد؟

پاسخ: باید سکه‌ای به نانوا می‌داد تا بتواند نان بخرد و بخورد.

۲- نانوا وقتی دید که مرد با دیدن نان آب دهانش سرازیر شده، چه گفت؟

پاسخ: چه می‌خواهی مرد؟ این‌ها که میبینی نان است، نه چیز دیگر!

جواب پاسخ و سرگرمی صفحه ۲۱ و۲۲ نگارش ششم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

بیا تا جهان را به بد نسپریم / به کوشش همه دست نیکی بریم
نباشد همی نیک و بد پایدار / همان به که نیکی بود یادگار

پاسخ: به عهده‌ی دانش‌آموز


۲- با توجه به جدول الف، حروف را جایگزین نمادها کنید و واژه های به دست آمده را بنویسید.

پاسخ:

جواب پاسخ و سرگرمی  صفحه ۲۱ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی
جواب پاسخ و سرگرمی  صفحه ۲۱ ؛ نگارش پایه ششم ابتدایی


ب) حالا شما برای حروف زیر نمادهایی طراحی کنید. سپس هر تعداد واژه‌ای که که می توانید، بسازید.

پاسخ: در حل این سوال از حروف میخی استفاده کردیم که شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده‌ی بیشتر حروف میخی به سایت خردگان مراجعه کنید.

ع م ل ط ب و 
𐎡 𐎶 𐎾 𐎫 𐎲 𐎺 

𐎾𐎶𐎡 ⬅️ عمل

𐎶𐎾𐎡 ⬅️ علم

𐎶𐎾𐎡𐎶⬅️ معلم

𐎾𐎺𐎫 ⬅️ طول

𐎾𐎺𐎾𐎡𐎶 ⬅️ معلول

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب درس ۲ نگارش ششم ابتدایی با موضوع درس ««پنجره های شناخت»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس اول نگارش ششم
جواب درس سوم نگارش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زهرا گفت:

    مرسی خیلییییی جواب هاکامل ودرست بود.خداقوت

    1. مهدی عراقی گفت:

      سپاس از لطف و توجه شما 🌸