جواب درس دوم علوم دوم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲ علوم دوم دبستان با موضوع درس هوای سالم، آب سالم، قرارگرفتهاست که شامل جواب گفتوگو کنید، علم و زندگی، فعالیت، ایستگاه فکر و گزارش کنید میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه دوم ابتدایی همراه باشید.
جواب سوال صفحه ۱۷ علوم دوم
کدام تصویر هوای سالم را نشان میدهد؟

پاسخ: تصویر بالایی که استان گیلان شهر رشت را نشان میدهد.
جواب گفتوگو کنید صفحه ۱۷ علوم دوم

با دقت به تصویر هوای آلوده نگاه کنید. چرا هوا آلوده شده است؟
پاسخ: به خاطر دود وسایل نقلیه مانند ماشین و موتور و دود کارخانهها
چگونه میتوانیم هوایی سالم داشته باشیم؟
پاسخ:
۱- به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس استفاده کنیم.
۲- کارخانهها را در اطراف و بیرون از شهرها بسازیم.
۳- در مسیرهای کوتاه از دوچرخه استفاده کنیم.
۴- درخت بکاریم.
جواب علم و زندگی صفحه ۱۷ علوم دوم

هوای آلوده چه اثراتی بر زندگی جانوران و گیاهان دارد؟
پاسخ:
۱- هوای آلوده باعث بیماریهای قلبی و تنفسی در انسان میشود.
۲- به سلامتی جانوران آسیب میزند.
۳- گیاهان در هوای آلوده پژمرده و خشک میشوند.
جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم دوم

در یک بطری شفاف با اسفند یا عود دود ایجاد کنید.

۱- آن را وارونه نگه داشته و در آن را ببنید؛ چه میبینید؟
پاسخ: دود داخل بطری جمع میشود.
۲- اگر در بطری را باز کنیم، چه میشود؟
پاسخ: دود به آرامی از بطری خارج میشود.
۳- با یک آبپاش روی دود درون بطری آب بپاشید، چه اتفاقی میافتد؟ آب چه رنگی میشود؟
پاسخ: قسمتی از دود با آب به ته ظرف میرود و آب تیره رنگ و آلوده میشود.
جواب سوال صفحه ۱۸ علوم دوم
به تصویر نگاه کنید. چرا این جانوران از بین رفتهاند.

پاسخ: چون محل زندگی آنها به خاطر ریختن زبالهها، مواد سمی کارخانهها و فاضلابها و سوخت کشتیها آلوده شدهاست.
جواب ایستگاه فکر صفحه ۱۸ علوم دوم


اگر شما به جای ماهیها و پرندههای رودخانه بودید، از انسانها چه انتظاری داشتید؟
پاسخ: انسانها از ورود هرگونه زباله و مواد سمی به آبها جلوگیری کنند و محل زندگی آنها را آلوده نکنند.
جواب سوال صفحه ۱۹ علوم دوم
همهی جانداران برای زندگی به آب سالم نیاز دارند.

انسان از آب چه استفادههایی میکند؟
پاسخ: نظافت و حمام، کشاورزی، ماهی گیری ، آشامیدن، پختن غذا و ….

جانوران و گیاهان از آب چه استفادههایی میکنند؟
پاسخ: برای آشامیدن و شست و شو و این که بعضی از حیوانات نیز داخل آب زندگی میکنند و گیاهان نیز برای رشد به آب نیاز دارند.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۹ علوم دوم

اگر آب رودخانهای خشک شود برای جاندارانی که در آن رودخانه و اطراف آن زندگی میکنند چه اتفاقی میافتد؟
پاسخ: جاندارانی که در آب زندگی میکنند مانند ماهیها به سرعت میمیرند و جاندارانی که در اطراف رودخانه زندگی میکنند آب و غذا برای خوردن پیدا نمیکنند و ممکن است از بین بروند.
جواب سوال صفحه ۲۰ علوم دوم
به تصویرهای زیر نگاه کنید.

هر وقت که به آب نیاز داریم، شیر آب را باز میکنیم.
آبی که مصرف میکنیم از کجا آمده است؟ برای اینکه آب، قابل آشامیدن بشود، افراد زیادی تلاش میکنند.
پاسخ: آب رودخانه پشت سد جمع میشود و به تصفیه خانه میرود در آنجا بعد از تصفیه شدن از طریق لوله کشی در اختیار ما قرار میگیرد.
جواب علم و زندگی صفحه ۲۰ علوم دوم

از معلم خود بپرسید در تصفیه خانه چگونه آب رودخانه را به آب قابل آشامیدن تبدیل میکنند؟
پاسخ: آب رودخانه در پشت سد جمع شده و به تصفیه خانه میرود. مواد اضافی و گل با کمک صافی برداشته شده و سپس با کمک مواد ضدعفونی کنندهای مانند کلر ضدعفونی میشود. میکروبهای موجود در آب از بین میروند. سپس آب را از تصفیه خانه به کمک لولهها به خانه منتقل میکنند.
جواب گفت و گو کنید صفحه ۲۰ علوم دوم


کدام تصویر مصرف درست آب را نشان میدهد؟
پاسخ: تصویر سمت راست، چون شیر آب بسته است و آب لازم برای مسواک زدن داخل لیوان وجود دارد و از هدر رفتن آب جلوگیری شده است.
جواب سوال صفحه ۲۱ علوم دوم
به تصویرهای زیر با دقت نگاه کنید.
ما چگونه میتوانیم به حفظ محیط زیست و زندگی جانداران کمک کنیم؟

پاسخ:
۱- به درختان و گیاهان آسیب نزنیم.
۲- درختان زیادی بکاریم.
۳- گیاهان را به موقع آبیاری کنیم.
۴- جنگل را نسوزانیم.
گزارش کنید صفحه ۲۱ علوم دوم

۱- در تصویر زیر چه کارهایی برای داشتن محیط سالم انجام شده است؟

پاسخ:
۱- استفاده مجدد از بطریهای پلاستیکی
۲- استفاده از روزنامه باطله به جای کیسهی پلاستیکی
۳- استفاده از گلدان گیاه در خانه برای تصفیههوا
۲- پیشنهادهای خود را برای داشتن محیط سالم بنویسید و به کلاس گزارش دهید. برای این کار از افراد خانواده کمک بگیرید.
پاسخ:
۱- کاشت درخت
۲- کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف.
۳- جمع آوری زبالههای ریخته شده در طبیعت.
۴- استفاده از کیسه پارچهای به جای پلاستیکی.
۵- جمع آوری زبالههایی که قابلیت بازیافت دارند.
۶- تفکیک زباله خشک و تر.
۷- نریختن زباله و آشغال در طبیعت و محیط اطرافمان.
سخن پایانی
اگر سوالی دربارهی درس دوم علوم دوم ابتدایی با موضوع درس ««هوای سالم، آب سالم»» دارید میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.
✅ جواب درس اول علوم دوم
✅ جواب درس سوم علوم دوم
📝سوالات درس دوم علوم دوم«هوای سالم،آب سالم»
📝 نمونه سوالات پایه دوم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران