جواب درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۲۳ مطالعات اجتماعی ششم دبستان با موضوع درس«خرّمشهر در دامان میهن» قرارگرفته‌است که شامل پاسخ فعالیت‌های صفحات ۱۴۸ و ۱۵۰ می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۱۴۸ مطالعات اجتماعی ششم

جواب فعالیت ۱:

برای بزرگداشت و شادی روح همه‌ی شهدای دفاع مقدس در کلاس فاتحه بخوانید.

پاسخ: بر عهده‌ی دانش‌آموز


جواب فعالیت ۲:

به طور گروهی یکی از تحقیق‌های زیر را انتخاب کنید و انجام دهید:
الف) درباره‌ی زندگی یکی از شهدای جنگ تحمیلی شهر، روستا یا محله‌ی خود تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس بیاورید.

پاسخ: شهید غلامحسین بدر لو در یکی از روستاهای استان زنجان به نام بیوک قشلاق در یک خانواده ساده روستایی و مذهبی به دنیا آمد. در دوران جوانی به تهران مهاجرت کرد. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه‌های حق علیه باطل عازم شد و پس از چندین بار مجروح شدن، پس از درمان دوباره به جبهه بازگشت تا بالاخره در عملیات فتح‌المبین در ۲۸ صفر سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید.

ب) درباره‌ی شهید بهنام محمدی که هنگام هجوم نیروهای عراقی به خرمشهر با آنها جنگید، تحقیق کنید. شما می‌توانید با کمک معلم از مجموعه کتاب‌هایی که در این باره برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است یا پایگاه اینترنتی شبکه‌ی رشد، دانشنامه‌ی رشد استفاده کنید.

پاسخ: مراجعه به کتاب: داستان بهنام، نویسنده داوود امیریان، نشر شاهد، ۱۳۹۵. بهنام محمدی، دانش آموز ۱۱ ساله‌ای بود که در خرمشهر زندگی می‌کرد و برای آزادی شهرش با جان و دل، جنگید و شهید شد.

جواب فعالیت صفحه ۱۵۰ مطالعات اجتماعی ششم

جواب فعالیت ۳:

چرا امام خمینی (ره) پس از فتح خرمشهر به دست رزمندگان اسلام فرمودند: « خرمشهر را خدا آزاد کرد ».

پاسخ: چون ارتش و سپاه ایران ابزار جنگی و تجهیزات نداشت اما به لطف خدا پیروز شد.


جواب فعالیت ۴:

اگر شما در زمان جنگ تحمیلی به دنیا آمده بودید و با حمله‌ی دشمن به خاک ایران روبه‌رو می‌شدید، چه کارهایی می‌کردید؟

پاسخ: در برابر دشمن ایستادگی و مقاومت می‌کردیم.


جواب فعالیت ۵:

با همکلاسی‌هایتان گفت و گو کنید:
الف) رسانه‌ها چه تأثیرات مثبت و منفی در طول ۸ سال دفاع مقدس داشتند؟

پاسخ:از تاثیرات مثبت آن میتوان به تقویت روحیه مردم‌، رسواسازی جنایات دشمن و جلب مشارکت عمومی و تاثیرهای منفی هم می‌توان به ایجاد رعب و وحشت در مردم، تخریب چهره رزمندگان اشاره کرد.


ب) دشمن همیشه از طریق اسلحه و مهمات حمله نمی‌کند:
– انتشار اخبار دروغ در هنگام جنگ چه تأثیراتی دارد؟

پاسخ: جامعه را دچار تفرقه و دو دستگی کرده، روحیه مردم و رزمندگان را تضعیف کنند،  رعب و وحشت را در بین مردم زیاد می‌کند. در نهایت، این اخبار به سود دشمن خواهد بود.


– معمولا این اخبار در کجا منتشر می‌شود؟

پاسخ: سایت‌ها و شبکه‌های خبری غیر معتبر


–‌ راه‌های شناسایی اخبار جعلی چیست؟ 

پاسخ: اعتبار و صحت منبع را بررسی کنیم.


جواب فعالیت ۶:

کاربرگه‌ی شماره‌ی ۲۷ (خط زمان دفاع مقدس) را کامل کنید.

جواب کاربرگه‌ی شماره ۲۷ مطالعات ششم

١- حمله‌ی نظامی رژیم بعثی عراق به ایران در چه سالی صورت گرفت؟

پاسخ: ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹


٢- آزادسازی خرمشهر، (عملیات بیت المقدس) در چه سالی صورت گرفت؟

پاسخ: ۳ خرداد ۱۳۶۱


٣- عملیات والفجر ۳ در چه سالی اتفاق افتاد؟ در این عملیات کدام شهر آزاد شد؟

پاسخ: مرداد ۱۳۶۲‌، شهر مهران آزاد شد.


۴- دفاع مقدس چند سال طول کشید؟ روی خط زمان بشمارید.

پاسخ: ۸ سال طول کشید از۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷

جواب کاربرگه‌ی شماره ۲۷ مطالعات ششم

جواب فعالیت ۷:

از عکس‌های ۱ و ۲ صفحه ی قبل چه می‌فهمید؟

پاسخ: فهمیدم که در طول جنگ، پیر و جوان، زن و مرد، همگی کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را برای رزمندگان ارسال می‌کردند. مانند خانم‌هایی که خیاطی بلد بودند، برای رزمندگان لباس می‌دوختند یا نوجوانان پول قلک‌های خود را اهدا می‌کردند.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره جواب درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی پایه‌ ششم دبستان با موضوع درس««خرّمشهر دردامان میهن»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی می‌کنند.

جواب درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی ششم

📝 سوالات درس بیست و سوم مطالعات اجتماعی ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *