جواب فصل سوم ریاضی چهارم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین پاسخ سوالات فصل ۳ ریاضی پایه چهارم دبستان، با موضوع «ضرب و تقسیم» قرار گرفته است که شامل جواب تمامی تمرینها و فعالیتها و کار در کلاسهای صفحات ۴۶ تا ۷۴ کتاب درسی میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب حل مسئله صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی چهارم

۲- شما هم با هر روشی که دوست دارید، تمام ضربهايى را که حاصل آنها ۱۸ و ۲۰ باشد، بنویسید. سپس، توضیح دهید که از چه روشی استفاده کردید و پاسخها را چگونه به دست آوردید.
پاسخ:

۳- تمام عددهایی را كه میتوان به جای مربع قرار داد تا حاصل ضرب ۴ × □ مربع از ۳۰ کوچکتر باشد، پیدا کنید. سعیده از معلم پرسید : «آیا میتوانیم از همهی عددهای یک رقمی (از صفر تا ۹) به جای مربع استفاده کنیم؟» نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ:
با توجه به جدول زير حاصل ضرب ۴ در ۸ و ۹ بزرگتر از ۳۰ است و نمیتوان آن را در جای خالی قرار داد. بقيه عددها را میتوان در مربع قرار داد.
عددها | ۰ | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ | ۹ |
حاصل ضرب در ۴ | ۰ | ۴ | ۸ | ۱۲ | ۱۶ | ۲۰ | ۲۴ | ۲۸ | ۳۲ | ۳۶ |
۴- شما هم برای عبارت زیر تمام جوابهای ممکن را پیدا کنید. حالتهای نامطلوب را کنار بگذارید تا پاسخهای درست به دست آیند. چه عددی در مربع قرار دهیم که حاصل آن نزدیکترین عدد به ۵۶ باشد؟
۵۶ >۹ × □
پاسخ: عدد ۶
عددها | ۰ | ۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ | ۶ | ۷ | ۸ |
حاصل ضرب در ۹ | ۰ | ۹ | ۱۸ | ۲۷ | ۳۶ | ۴۵ | ۵۴ | ۶۳ | ۷۲ |
۵- در زیر جمع دو عدد دورقمی را مشاهده می کنید. مانند نمونه در جاهای خالی فقط عددهای یک رقمی قرار دهید. تمام پاسخهای ممکن را بنویسید و آنها را با جوابهایی که دوستانتان داده اند، مقایسه کنید.
پاسخ:

۶- شکل مقابل یک مربع به ضلع ۱۰ را نشان میدهد که از ۱۰۰ مربع کوچکتر درست شده است.

حالا برای شکلهای زیر، مانند نمونه، یک ضرب بنویسید و تعداد مربعهای کوچک را به دست آورید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۴۸ ریاضی چهارم
۱- هر دستهی ده تایی را با —— و یکیها 🟢 را با نشان میدهیم.
الف) با توجه به شکل، حاصل ضرب را به دست آورید و جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ:

ب) حاصل ضربها را به دست آورید و جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ:

۲- الف) با توجه به شکل، توضیح دهید چگونه دو دسته ده تایی به ۴ دسته ده تایی اضافه میشود.
پاسخ:

در ضرب یکیها ۲۸=۷×۴ ، ۲۸ تا یکی داریم با هر ۱۰ تا یکی میتوانیم یک دستهی ده تایی بسازیم. بنابراین با ۲۸ تا یکی میتوان دو تا دستهی ده تایی ساخت و ۸ یکی هم باقی میماند.
ب) ضربهای بالا را میتوانیم به صورت خلاصه نیز بنویسیم و حاصل را پیدا کنیم.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۴۸ ریاضی چهارم
حاصل ضربها را به دست آورید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۴۹ ریاضی چهارم
یک کارخانهی هواپیماسازی هر ماه ۱۶ هواپیمای بدون سرنشین تولید میکند. این کارخانه در یک سال چند تا از این هواپیماها میسازد؟ راه حل تعدادی از دانش آموزان در اینجا دیده میشود.

توضیح دهید هر کدام برای به دست آوردن جواب چه کرده است. راه حلهای ناقص را کامل کنید. آیا شما راه حل دیگری را پیشنهاد میکنید؟
پاسخ:
راه حلّ امیر: یک سال ۱۲ ماه است، پس باید ۱۲ را در ۱۶ ضرب کنیم:

توضیحات: برای به دست آوردن حاصل ضرب عبارت فوق، ۱۲ را به صورت (۲+۱۰) نوشته و در ۱۶ ضرب کرده است یعنی ابتدا ۱۶ را در ۱۰ و سپس ۱۶ را در ۲ ضرب کرده است و سپس حاصل را با هم جمع کرده است.
راه حلّ بهمن: من حاصل ضرب را به کمک شکل پیدا میکنم:

توضیحات: او به كمک رسم شكل مناسب و پيدا كردن مساحت آن حاصل ضرب را پيدا كرده است. مستطيلی رسم كرده به طول ۱۶ و عرض۱۲ آن را به صورت (۲+۱۰) به دو بخش تقسيم کرده است. مساحت دو مستطيل كوچكتر را به دست آورده است و داخل آن نوشته است درآخر مساحت دو مستطيل را با هم جمع کرده است و حاصل را پيدا کرده است.
راه حلّ آرش: من هم جواب را با شکل پیدا میکنم امّا شکل من کمی فرق دارد.

توضیحات: او يک مستطيل به طول ۱۶ و عرض ۱۲ رسم كرد و طول آن را به صورت (۶+۱۰) به دو بخش تقسیم کرد و عرض آن را به صورت (۲+۱۰) به دو بخش تقسيم كرد. با تقسيم مستطيل به صورت بالا، چهار مستطيل كوچک به وجود میآيد حال مساحت هر قسمت را به دست آورده و داخل آن نوشته است. در پايان مساحت مستطيلهای كوچک را با هم جمع کرده است تا به مساحت مستطيل بزرگ برسد و در نتيجه حاصل ضرب را به دست آورد.
راه حلّ وحید: تفاوتی ندارد که را به صورت (۲+۱۰) بنویسیم و در ۱۶ ضرب کنیم و یا ۱۶ را به صورت (۶+۱۰) بنویسیم و در ۱۲ ضرب کنیم:
آیا شما راه حل دیگری را پیشنهاد میکنید؟

توضیحات: وحيد ۱۶۰ را به صورت (۶+۱۰) نوشته و در ۱۲ ضرب كرده است. او حاصل ۱۰×۱۲ را نوشته و سپس حاصل ۶×۱۲ را زير آن نوشت و آنها را با هم جمع كرده است.
آیا شما راه حلّ دیگری را پیشنهاد میکنید؟
میتوان هم ۱۲ را به صورت (۲+۱۰) نوشت و هم ۱۶ را به صورت (۶+۱۰) نوشت و آنها را در هم ضرب كرد.
۱۹۲=۱۰۰+۶۰+۲۰+۱۲=(۱۰+۶)×(۱۰+۲)=۱۶×۱۲
جواب کار در کلاس صفحه ۵۰ ریاضی چهارم
حاصل ضربهای زیر را با هر روشی که میتوانید به دست آورید. راه حل خود را با دوستانتان مقایسه کنید.
پاسخ:

۳۲ را به صورت (۲+۳۰) میتوان نوشت و در ۱۷ ضرب میکنیم ۲ در ۱۷ ضرب میشود و حاصل ۳۴ میشود و ۳۰ هم در ۱۷ ضرب میشود که حاصل ۵۱۰ میشود و درنتیجه حاصل ضرب ۱۷ در ۳۴ برابر مجموع ۳۴ و ۵۱۰ میباشد.
۱۳ را به صورت (۳+۱۰) میتوان نوشت و در ۲۵ ضرب میکنیم ۳ در ۲۵ ضرب میشود و حاصل ۷۵ میشود و ۱۰ هم در ۲۵ ضرب میشود که حاصل ۲۵۰ میشود و درنتیجه حاصل ضرب ۲۵ در ۱۳ برابر مجموع ۷۵ و ۲۵۰ میباشد.
جواب فعالیت صفحه ۵۰ ریاضی چهارم
با توجه به شکل، حاصل ضرب را به دست آورید و جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵۱ ریاضی چهارم
۱- مانند نمونه میتوانیم حاصل ضربها را به صورت خلاصه بنویسیم.
پاسخ:

۲- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۵۱ ریاضی چهارم
۱- در یک اردوگاه ۳۸۷ چادر ۶ نفره برپا شده است. این اردوگاه چند نفر را میتواند در چادرهای خود جا دهد؟
پاسخ:
تعداد نفراتی که جا میگیرند.
۲۳۲۲=۶×۳۸۷
اگر ۲۳۴۰ نفر دانش آموز به این اردوگاه بروند، آیا چادرها برای آنها کافی است؟
پاسخ:
خیر، زیرا ۲۳۴۰ نفر نیاز به چادر دارند و ما فقط ۲۳۲۲ جا داریم و همه چادرها کافی نیست.
💡 بنظر شما با اضافه کردن چند چادر تمام دانش آموزان در چادر جا میشوند؟
پاسخ:
۱۸=۲۳۲۲ -۲۳۴۰
۳=۶÷۱۸
یعنی تنها با اضافه کردن ۳ چادر دیگر همهی دانش آموزان در چادر جا میشوند.
۲- امین روزی ۳ صفحه قرآن میخواند. او در ۱۰ هفته چند صفحه قرآن میخواند؟
پاسخ: امین در ۱۰ هفته، ۲۱۰ صفحه قرآن میخواند.
هر هفته ۷ روز است، پس ۱۰ هفته برابر است: ۷۰=۷×۱۰
اگر امین روزی ۳ صفحه قرآن بخواند بنابراین داریم: ۲۱۰=۳×۷۰
۳- فاطمه برای بافتن یک بلوز، ۷ کلاف ۵۰ گرمی کاموا مصرف کرده است. جرم بلوزی که فاطمه بافته چند گرم است؟

پاسخ:
وزن بلوز ۳۵۰ گرم است. ۳۵۰=۷×۵۰
۴- علی ۱۲ سال دارد. سن پدر علی از ۴ برابر سن او ۵ سال بیشتر است. پدر علی چند سال دارد؟
پاسخ:
سن پدر علی از ۴ برابر سن علی ۵ سال بیشتر است، پس ابتدا ۴ برابر سن علی را محاسبه میکنیم و سپس با ۵ جمع میکنیم:
۵۳=۴۸+۵ → ۴۸=۴×۱۲
۵- یک اتوبوس در هر ساعت ۸۵ کیلومتر راه را طی میکند. در ۱۲ ساعت چند کیلومتر راه را طی میکند؟
پاسخ:
کیلومتر ۱۰۲۰=۱۲×۸۵
اگر فاصلهی تهران تا مشهد ۹۹۵ کیلومتر باشد، آیا این اتوبوس در ۱۲ ساعت میتواند از تهران به مشهد برسد؟
پاسخ:
این اتوبوس در ۱۲ ساعت ۱۰۲۰ کیلومتر را طی میکند و چون فاصلهی تهران تا مشهد ۹۹۵ کیلومتر است و کمتر از مسافتی است که اتوبوس میتواند در ۱۲ ساعت طی کند بنابراین این اتوبوس میتواند به مشهد برسد.
جواب فعالیت صفحه ۵۲ ریاضی چهارم
۱- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید. راه حل خود را توضیح دهید.
پاسخ:

نکته: برای محاسبهی سادهتر ضربها میتوانید ابتدا ضربها را بدون درنظر گرفتن صفرها ضرب کنید و سپس به تعداد صفرها جلوی عدد به دست آمده صفر قرار دهید.
۲- محصول خرمای یک نخل در جهرم ۳۰۰ کیلوگرم است. اگر قیمت هر کیلوگرم خرما ۶۵۰۰ تومان، باشد، قیمت کل محصول این درخت چقدر میشود؟ چگونه به کمک حاصل ضرب ۳×۶۵ میتوانیم پاسخ این مسئله را پیدا کنیم؟ توضیح دهید.

پاسخ:

نکته: برای محاسبهی سادهتر ضربها میتوانید ابتدا ضربها را بدون درنظر گرفتن صفرها ضرب کنید و سپس به تعداد صفرها جلوی عدد به دست آمده صفر قرار دهید.
۳- یک ماشین چاپ در هر ساعت ۷۰۰ ورق بزرگ چاپ میکند. هر ورق بزرگ ۱۶ صفحهی کتاب را در خود جا میدهد. این ماشین در ۱۰ ساعت چند صفحه کتاب چاپ میکند؟
حاصل ضرب رو به رو را چگونه پیدا میکنید؟
پاسخ:
۱۱۲۰۰۰=۱۰×۱۶×۷۰۰
نکته: برای محاسبهی سادهتر ضربها میتوانید ابتدا ضربها را بدون درنظر گرفتن صفرها ضرب کنید و سپس به تعداد صفرها جلوی عدد به دست آمده صفر قرار دهید.
۱۱۲=۱×۱۶×۷
حال به تعداد ۳ صفر جلوی عدد فوق میگذاریم که حاصل برابر: ۱۱۲۰۰۰
جواب کار در کلاس صفحه ۵۲ ریاضی چهارم
۱- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

۲- باغداری در شهر تاکستان ۷۰۰ کیلوگرم انگور را کیلویی ۲۳۰۰ تومان فروخت. او چند تومان پول گرفت؟

پاسخ:
تومان ۱۶۱۰۰۰۰=۲۳۰۰×۷۰۰
اگر او ۴۰۰ کیلوگرم انگور از نوع دیگر را کیلویی ۲۷۰۰ تومان بفروشد، در مجموع چند تومان پول میگیرد؟
پاسخ:
تومان ۱۰۸۰۰۰۰=۲۷۰۰×۴۰۰
در مجموع پولی که باغدار میگیرد: تومان ۲۶۹۰۰۰۰=۱۰۸۰۰۰۰+۱۶۱۰۰۰۰
جواب فعالیت صفحه ۵۳ ریاضی چهارم
۱- با توجه به اینکه ۱+۳۰+۲۰۰=۲۳۱ است، توضیح دهید حاصل ضرب زیر چگونه به دست آمده است. سپس جاهای خالی را پر کنید.
پاسخ: گسترده عدد دوم در عدد بالایی به ترتیب ضرب شده است و بعد حاصل ضربها با هم جمع شده است.

۲- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید. در مورد تأثیر رقمهای صفر در این عددها گفت و گو کنید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵۳ ریاضی چهارم
۱- مانند نمونه، حاصل تقریبی ضربها را به دست آورید.
پاسخ:

۲- حاصل ضربها را به دست آورید.
پاسخ:

۳- قلب یک کودک در هر دقیقه ۱۱۵ بار میزند. قلب او در هر ساعت چندبار میزند؟
پاسخ: هر ساعت ۶۰ دقیقه است پس باید ۱۱۵ را در ۶۰ ضرب کنیم.
بار۶۹۰۰=۶۰×۱۱۵
۴- یک کامیون ۱۷۵ کیسه سیمان حمل میکند. هر کیسه سیمان ۵۰ کیلوگرم است. بار این کامیون چند کیلوگرم است؟
پاسخ:
کیلوگرم ۸۷۵۰=۵۰×۱۷۵
جواب فعالیت صفحه ۵۴ ریاضی چهارم
یکی از شیرهای خانهی احمد چکه میکند. احمد یک استکان را زیر شیر میگذارد. پس از ۱۰ دقیقه استکان پر از آب میشود. در یک ساعت چند استکان پر از آب میشود؟

پاسخ:
۶ استکان، زیرا یک ساعت ۶۰ دقیقه است و ۶=۱۰÷۶۰
هر ۱۲ استکان آب یک بطری را پر میکند. در یک شبانه روز (۲۴ ساعت) چند بطری پر از آب میشود؟

پاسخ:
در هر ساعت ۶ استکان پر میشود، پس ۱۴۴ استکان شبانه روز پر میشود زیرا ۱۴۴=۶×۲۴ که این عدد معادل ۱۲ بطری در شبانه روز میباشد زیرا ۱۲=۱۲÷۱۴۴
اگر این شیر یک ماه چکه کند، چند بطری آب میشود؟
پاسخ: یک ماه ۳۰ روز است بنابراین داریم: ۳۶۰=۳۰×۱۲
قیمت هر بطری آب ۲۵۰ تومان است. قیمت مقدار آبی که از شیر چکه میکند چند تومان میشود؟
پاسخ: ۹۰ هزار تومان میشود زیرا ۹۰٬۰۰۰=۲۵۰×۳۶۰
اگر در یک شهر کوچک ۱۰۰ شیر آب در حال چکه کردن باشند، قیمت مقدار آبی که هدر رفته است، در یک ماه چند تومان می شود؟
پاسخ: ۹ میلیون تومان میشود زیرا ۹٬۰۰۰٬۰۰۰=۹۰٬۰۰۰×۱۰۰
در مورد راههای جلوگیری از به هدر رفتن آب در کلاس گفت و گو کنید.

پاسخ: بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن، شستن ظرفها با آب کمتر، تعمیر لولههای پوسیده ساختمان و …
به نظر شما از چه راه های دیگری ممکن است آب به هدر برود؟
پاسخ: شستن ماشین با آب زیاد، باز گذاشتن بیهوده آب حمام و …
وظیفهی ما برای جلوگیری از به هدر رفتن آب چیست؟
پاسخ:
وظیفه ما این است که به خوبی عواملی که باعث میشود آب هدر برود را شناسایی کنیم و آنها را به دیگران نیز اطلاع دهیم و همگی در انجام آنها کار تجدید نظر کنیم. مثلا هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم و فقط از یک لیوان آب برای شستن دندانها استفاده کنیم.
جواب با ماشین حساب کار کن صفحه ۵۴ ریاضی چهارم
۱- ضربهای زیر را با ماشین حساب انجام دهید.
پاسخ:

۲- در یک کارخانه ۲۳۷ کارگر کار میکنند، عیدی هر کارگر در سال ۱۳۹۲ ، ۹۴۷۸۰۰ تومان بوده است. در این کارخانه مجموع عیدی کارگران در آن سال چقدر شده است؟
پاسخ:
۲۲۴۶۲۸۶۰۰=۲۳۷×۹۴۷۸۰۰
جواب تمرین صفحه ۵۵ ریاضی چهارم
۱- حاصل هر یک از ضربهای زیر را بنویسید.
پاسخ:

۲- حاصل ضربها را به دست آورید.
پاسخ:

۳- مانند نمونه، ضربهای زیر را به صورت ذهنی حساب کنید.
پاسخ:

۴- در یک باغ پسته در شهر رفسنجان، ۷۸ کیلوگرم پستهی کلّه قوچی و ۵۹ کیلو نوع بادامی چیده شده است. اگر پستهی کلّه قوچی کیلویی ۱۸۰۰۰ تومان و پستهی نوع بادامی کیلویی ۲۱۰۰۰ تومان فروخته شود، درآمد حاصل از فروش این مقدار پسته را به دست آورید.

پاسخ:

۵- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

۶- حاصل ضربهای زیر را به دست آورید و جوابها را با هم مقایسه کنید. چه نتیجهای میگیرید؟ اگر جای عاملهای ضرب را عوض کنیم حاصل ضرب تغییری نمیکند.
پاسخ: جواب در هر دو ضرب یکسان است. بنابراین میتوان نتیجه گرفته که در ضرب میتوان جای دو عدد را باهم عوض نمود.

۷- صدا در هر ثانیه مسافتی در حدود ۳۴۰ متر را طی میکند. در ۱۵ ثانیه چه مسافتی را طی میکند؟
پاسخ:
مسافت طی شده در ۱۵ ثانیه ۵۱۰۰=۱۵×۳۴۰
جواب قضاوت کن صفحه ۵۵ ریاضی چهارم
در قسمتی از پارک، سه ردیف درخت کاشته شده است. اگر در هر ردیف ۱۸ درخت کاشته شده باشد، در این قسمت از پارک روی هم چند درخت کاشته شده است؟ در زیر پاسخ دو دانش آموز برای این مسئله نوشته شده است، کدام راه حل درست است؟ چرا؟
پاسخ:
۲۱=۱۸+۳ : پاسخ رضا ۵۴=۱۸×۳ : پاسخ حسین
راه حل حسین درست است، چون او تعداد ردیفها یعنی ۳ را در تعداد درختهای هر ردیف، یعنی ۱۸ ضرب کرده است، ولی رضا آنها را با هم جمع کرده است.
جواب فعالیت صفحه ۵۶ ریاضی چهارم
۱- عدد ۴۷ بین دو عدد ۴۰ و ۵۰ قرار دارد، اما به ۵۰ نزدیکتر است. یعنی ۴۷ با تقریب رقم دهگان ۵۰ میشود. مانند نمونه ابتدا در جاهای خالی عددهای مناسب بنویسید و با رنگ کردن، مقدار تقریبی اعداد زیر را با تقریب رقم دهگان مشخص کنید.
پاسخ:

۲- عددهای زیر با تقریب رقم صدگان درنظر گرفته شدهاند. مانند نمونه، ابتدا در جاهای خالی عددهای مناسب بنویسید و با رنگ کردن مشخص کنید هر عدد به کدام طرف نزدیکتر است.
پاسخ:

۳- عددهای زیر را با تقریب رقم هزارگان به نزدیکترین عدد به صورت تقریبی بنویسید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵۶ ریاضی چهارم
۱- از زمینهای کشاورزی در یک روستا ۷۸۲۳۵ کیلوگرم گندم برداشت شده است. این عدد را با تقریب رقم هزارگان بنویسید.
پاسخ: ۸۷۲۳۵ بین ۷۸۰۰۰ و ۷۹۰۰۰ قرار دارد و به ۷۸۰۰۰ نزدیک است. پس به طور تقریبی آن را ۷۸۰۰۰ در نظر میگیریم.
در تقریب رقم هزارگان، به جای کدام رقم ها صفر گذاشته میشود؟
پاسخ: یکان، دهگان و صدگان.
۲- مانند نمونه، محل تقریبی عددهای ۱۲۳۵، ۳۴۲۱، ۲۷۸۱ را روی محور زیر نشان دهید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۵۷ ریاضی چهارم
۱- حاصل جمعهای زیر را به صورت تقریبی به دست آورید. مانند نمونه، عددها را به نزدیکترین ده تایی تقریب بزنید.
پاسخ:

نکته: وقتی رقم یکان عددی ۵ است، مثل، ۳۵ آن را با ۴۰ تقریب میزنیم.
بنابراین ۵۵ را به صورت تقریبی مینویسیم: ۶۰
۲- ضربهای زیر را به صورت تقریبی بنویسید.
پاسخ:

۳- هر هزار کیلوگرم برابر با یک تن است. هریک از جرمهای زیر به صورت تقریبی چند تن است؟
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵۷ ریاضی چهارم
مقدار تقریبی عبارتها را به دست آورید. تقریب را با توجه به رقم دهگان درنظر بگیرید و هر عدد را به نزدیکترین ده تایی بنویسید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۵۸ ریاضی چهارم
۱- حاصل ضربها را به دست آورید.
پاسخ:

۲- با توجه به ضربهای بالا، حاصل تقسیمهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

۳- مانند نمونهها، مقدار مقسوم را به گونهای تغییر دهید که بتوانید به کمک تقسیمهایی که میدانید مقدار تقریبی خارج قسمت را حدس بزنید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵۸ ریاضی چهارم
۱- در یک مزرعهی کلم، ۳۷ ردیف کلم کاشته شده و در هر ردیف ۵۲ کلم قرار گرفته است. این مزرعه به طور تقریبی چند کلم دارد؟
پاسخ:
=۵۲ × ۳۷
به طور تقریبی
۲۰۰۰ = ۵۰ × ۴۰
۲- میخواهیم ۷۴۲۰۰۰ تومان را بین ۷ نفر به طور مساوی تقسیم کنیم. به طور تقریبی به هر نفر چند تومان میرسد؟
پاسخ:
=۷ ÷ ۷۴۲۰۰۰
به طور تقریبی
۱۰۰۰۰۰ = ۷ ÷ ۷۰۰۰۰۰
۳- حاصل هر عبارت را به دو روش پیدا کنید.
روش اول: ابتدا حاصل عبارت را پیدا کنید. سپس، جواب را به صورت تقریبی بنویسید.
روش دوم: ابتدا عددها را به صورت تقریبی بنویسید. سپس، حاصل را به دست آورید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۵۹ ریاضی چهارم
۱- عددهای زیر به کدام صدتایی نزدیک ترند؟
پاسخ:

۲- عددهای زیر به کدام هزارتایی نزدیک ترند؟
پاسخ:

۳- عددهای زیر را به صورت تقریبی روی محور زیر نشان دهید.
پاسخ:

۴- یک دانش آموز ضرب ۲۳×۴۷ را به صورت تقریبی ۲۰×۵۰ حساب کرده است، مقدار تقریبی با جواب واقعی ضرب چقدر اختلاف دارد؟
پاسخ:
حاصل ضرب واقعی ۱۰۸۱ = ۲۳ × ۴۷
حاصل ضرب تقریبی ۱۰۰۰ = ۲۰ × ۵۰
اختلاف مقدار واقعی و تقریبی ۸۱ = ۱۰۰۰ – ۱۰۸۱
۵- در یک سالن ۱۵ ردیف صندلی چیده شده است. در هر ردیف ۱۹ صندلی قرار دارد. در این سالن روی هم چند صندلی چیده شده است؟
پاسخ:

جواب فکرکن صفحه ۵۹ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۶۰ ریاضی چهارم
۱- راحله، غزل و بهاره میخواستند ۲۲ شکلات را بستهبندی کنند و در هر بسته ۴ شکلات بگذارند. آنها میخواستند تعداد بستهها را حساب کنند. پس هر کدام به روش خود این کار را انجام دادند. راه حلهای آنها را کامل کنید و توضیح دهید.
پاسخ:
روش راحله: راحله ۲۲ دایره کشید و آنها را به دستههای ۴ تایی تقسیم کرد. پس فهمید که ۵ بسته درست میشود و۲ تا باقی میماند. این تعداد باقیمانده را هم دیگر نمیتوان دستهبندی کرد؛ زیرا ۴ > ۲

روش غزل: غزل یک محور کشید. از نقطهی ۲۲ ، ۴ واحد ۴واحد به سمت صفر برگشت تا وقتی که به نقطهی ۲ رسید

روش بهاره: بهاره یک تقسیم نوشت. بعد برای پیدا کردن خارج قسمت آن، ضربهای مختلف نوشت و جواب ضربها را با مقسوم مقایسهکرد. در نهایت عدد ۵ را خارج قسمت قرار داد و تقسیم زیر را انجام داد.

۲- با توجه به مسئلهی بالا میتوانیم بگوییم: «تعداد شکلاتهای باقی مانده از تعداد شکلاتهای یک بسته کمتر است» یا مینویسیم:
پاسخ:

عبارتهای روبهرو را رابطههای تقسیم مینامند.
مقسوم = باقیمانده + مقسوم علیه × خارج قسمت
مقسوم علیه > باقیمانده
جواب کار در کلاس صفحه ۶۱ ریاضی چهارم
۱- حاصل تقسیمهای زیر را پیدا کنید و مانند نمونه، برای هر تقسیم رابطههای تقسیم آن را بنویسید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۶۱ ریاضی چهارم
۱- ناصر و منصور ۲۷ کلوچه و ۹ جعبه داشتند و میخواستند کلوچهها را در جعبهها بگذارند. آنها برای اینکه بدانند در هر جعبه چند کلوچه میتوانند قرار دهند، کارهای زیر را انجام دادند. راه حل هر کدام را کامل کنید و توضیح دهید.
پاسخ:
روش ناصر: ناصر ۹ تا ظرف کشید و در هر کدام به ترتیب یک کلوچه کشید و کلوچهها را شمرد. این کار را آن قدر تکرار کرد تا ۲۷ کلوچه تمام شود. سپس داخل ظرفها را نگاه کرد تا ببیند چند کلوچه در هر ظرف قرار میگیرد.

روش منصور: منصور یک تقسیم نوشت:
برای پیدا کردن خارج قسمت آن، ضربهای مختلفی نوشت که جواب ضربها از مقسوم کوچکتر باشد. او بزرگترین عددی که میتوانست در مقسوم علیه که همان عدد ۹ میباشد ضرب کند تا حاصل کوچکتر یا مساوی با مقسوم که همان عدد ۲۷ میباشد را به عنوان جواب تقسیم(خارج قسمت) انتخاب کرد.

۲- در تقسیم بالا باقیمانده صفر شد.
اگر در تقسیمی باقیمانده صفر شود، میگوییم مقسوم بر مقسوم علیه بخش پذیر است. در کدام یک از این تقسیمها مقسوم بر مقسوم علیه بخش پذیر است؟
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۶۲ ریاضی چهارم
۱- تقسیمهای زیر را انجام دهید و با توجه به باقیمانده، جملهی زیر آن را کامل کنید.
پاسخ:

۲- آیا ۲۴ بر ۷ بخش پذیر است؟ چرا؟
پاسخ: خیر، زیرا باقی مانده تقسیم ۲۴ بر ۷ برابر با صفر نیست.

جواب فعالیت صفحه ۶۲ ریاضی چهارم
۱- به کمک شکلهای داده شده پاسخ تقسیمهای زیر را بنویسید.
پاسخ:

۲- برای هریک از تقسیمهای زیر، یک شکل ساده بکشید و حاصل تقسیم را پیدا کنید.
پاسخ:

تذکر: برای رسم شکلهای فوق ما از پول استفاده کردیم شما برای سادگی نمایش میتوانید فقط مستطیل آنها را رسم کنید.
۳- تقسیمهای زیر را مانند نمونهها انجام دهید.
پاسخ:

نکته: برای سادگی محاسبات تقسیم میتوانید اعداد را بدون در نظر گرفتن صفر ابتدا تقسیم کنید و سپس تعداد صفرها را اعمال کنید.
جواب کار در کلاس صفحه ۶۲ ریاضی چهارم
تقسیمها را انجام دهید و جملههای زیر آنها را کامل کنید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۶۳ ریاضی چهارم
۱- پاسخ تقسیمها را بنویسید. از مقایسهی جوابها چه راهی را برای محاسبهی تقسیمها پیشنهاد میکنید؟
پاسخ:

برای به دست آوردن تقسیمها، بدون در نظر گرفتن صفرهای جلو عدد مقسوم، تقسیم را انجام میدهیم و سپس به تعداد صفرهای عدد مقسوم، جلوی پاسخ، صفر میگذاریم.
۲- کدام عددهای زیر بر ۴ بخشپذیرند؟ چرا؟
پاسخ:

عددهای ۸، ۲۴، ۲۸ و ۱۶ بر ۴ بخش پذیر میباشند، زیرا باقیمانده تقسیم آنها بر ۴ برابر با صفر میباشد.
۳- کدام عددهای زیر بر ۳ بخش پذیرند؟ چرا؟
پاسخ:

عددهای ۱۵، ۱۸، ۲۷ و ۲۴ بر ۳ بخشپذیر میباشند، زیرا باقیمانده تقسیم آنها بر ۳ برابر با صفر میباشد.
۴- عددهای زیر، الگوی شمارش ۵ تا ۵ تا را نشان میدهند. این الگو را ادامه دهید. کدام عددهای الگوی بالا بر ۵ بخشپذیرند؟ چرا؟
پاسخ:

همهی عددهای الگوی بالا بر ۵ بخش پذیرند، زیر از ۵ شروع شده اند و ۵ تا ۵ تا زیاد میشوند، بنابراین میتوان آنها را در دستههای ۵ تایی دستهبندی کرد به طوری که چیزی باقی نماند.
۵- آیا ۴۹ بر ۸ بخش پذیر است؟ چرا؟
پاسخ:

خیر، زیرا باقی مانده تقسیم ۴۹ بر ۸ برابر صفر نشده است پس بخش پذیر نیست.
۶- تقسیمها را انجام دهید و رابطهی تقسیم را برای هر کدام بنویسید.
پاسخ:

۷- میخواهیم طنابی به طول ۲۷ متر را به قطعههای ۶ متری تقسیم کنیم. چند قطعه طناب ۶ متری به دست میآید؟ چه مقدار از طناب باقی میماند؟
پاسخ:


کافی است ۲۷ را بر ۶ تقسیم کنیم، بنابراین ۴ قطعه طناب ۶ متری به دست میآید و ۳ طناب هم باقی میماند.
۸- برای مسئلهی زیر دو راه حل داده شده است. هریک از این دو راه حل را توضیح دهید.
«اگر شما یک بستهی سه تایی مداد را ۲۴۰ تومان بخرید، برای خریدن ۱۲ مداد چند تومان باید بپردازید؟»

پاسخ:
راه حلّ اول:
ابتدا قیمت هر مداد را با تقسیم زیر به دست میآوریم:
قیمت یک مداد ۸۰ =۳ ÷ ۲۴۰
سپس تعداد مدادها یعنی ۱۲ عدد را در قیمت هر عدد مداد ضرب میکنیم تا قیمت کل مدادها به دستآید:
۹۶۰ =۸۰ × ۱۲
راه حلّ دوم:
ابتدا ۱۲ مداد را به بستههای ۳ تایی تقسیم میکنیم، ۴ بسته به دست میآید:
۴ =۳ ÷ ۱۲
سپس تعداد بستهها یعنی ۴ را در قیمت هر بسته یعنی ۲۴۰ تومان ضرب میکنیم تا قیمت کل آنها به دست آید.
۹۶۰ = ۲۴۰ × ۴
دانش آموزی برای حل مسئله اینطور عمل کرده است: ۱۲×۲۴۰ آیا راهحل او درست است؟ چرا؟
پاسخ: خیر، زیرا تعداد ۱۲ مداد را در قیمت یک بستهی سه تایی مداد ۲۴۰ تومان ضرب کرده است. در صورتی که باید قیمت هر مداد را به دست آورده و در تعداد مدادها ضرب کند و یا قیمت یک بستهی ۳ تایی یعنی ۲۴۰ تومان را در تعداد بستههای سه تایی که با ۱۲ میتوان درست کرد ضرب کند.
جواب فعالیت صفحه ۶۴ ریاضی چهارم


جواب کار در کلاس صفحه ۶۵ ریاضی چهارم
تقسیمهای زیر را انجام دهید و رابطههای تقسیم را بنویسید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۶۵ ریاضی چهارم

۲- حالا با توجه به راه حل مسئلهی بالا، تقسیمهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۶۶ ریاضی چهارم

جواب کار در کلاس صفحه ۶۶ ریاضی چهارم
۱- تقسیمهای زیر را انجام دهید و رابطههای تقسیم را بنویسید.
پاسخ:

۲- یک مینیبوس در ۹ ساعت ۵۸۵ کیلومتر را طی کرده است. این مینی بوس به طور متوسط در هر ساعت چند کیلومتر را طی کرده است؟

پاسخ: مینیبوس به طور متوسط در هر ساعت ۶۵ کیلومتر را طی کرده است.

جواب تمرین صفحه ۶۷ ریاضی چهارم
۱- تقسیمهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

۲- حسن در یک کارگاه سفالگری کار میکند. او در یک روز ۸ ساعت کار کرده و ۳۲ گلدان ساخته است. در هر ساعت چند گلدان ساخته است؟

پاسخ:
او در هر ساعت ۴ گلدان ساخته است زیرا :
۴=۸÷۳۲
۳- یک شیرینی پزی در کرمانشاه در ۶ روز ۴۲ جعبه نان برنجی تهیه کرده است. در هر روز چند جعبه نان برنجی تهیه کرده است؟
پاسخ:
او در هر روز ۷ جعبه نان برنجی تهیه کرده است زیرا :
۷=۶÷۴۲
۴- یک خراط روزی ۲۴ میلهی نرده خراطی میکند. او پس از ۳ روز کار چند میله خراطی کرده است؟ اگر در هر نرده ۸ میله گذاشته شود، با این میلهها چند نرده میتواند درست کند؟

پاسخ:
او پس از ۳ روز ۷۲ میله خراطی کرده است زیرا :
۷۲=۳×۲۴
۵- میخواهیم ۶ بستهی ۱۲ تایی مداد را به طور مساوی بین ۹ نفر تقسیم کنیم. به هر نفر چند مداد میرسد؟

پاسخ:
۶ بستهی ۱۲ تایی مداد برابر است با:
۷۲=۱۲×۶
پس به هر نفر ۸ مداد میرسد زیرا:
۸=۹÷۷۲
۶- میخواهیم برای ۵۷ دانش آموز در اردوگاه چادر بزنیم. به چند چادر ۶ نفره نیاز داریم؟

پاسخ:

دقت نمایید که به ۱۰ چادر نیاز داریم زیرا ۹ چادر به طور کامل پر میشود و ۳ نفر دیگر نیز نیاز به یک چادر دارند بنابراین در مجموع به ۱۰ چادر نیاز داریم.
۷- مشهدی حسین دور زمین خود را درخت کاشته است. دور زمین او ۴۶۸ متر است و در هر ۴ متر یک درخت کاشته شده است. مشهدی حسین چند درخت کاشته است؟
پاسخ: مشهدی حسن ۱۱۷ درخت کاشته است.

۸- زمینی به مساحت ۳۵۷۶ متر مربع را بین ۳ کشاورز به طور مساوی تقسیم کردند. زمین هر کشاورز چند متر مربع است؟
پاسخ: زمین هر کشاورز ۱۱۹۲ متر مربع است.

۹- یک مسئله بنویسید که پاسخ آن حاصل ۴۷×۲۳ باشد و آن را حل کنید.
پاسخ:
در یک باغچه، ۲۳ ردیف درخت سیب و در هر درخت ۴۷ عدد سیب وجود داشته باشد. در این باغچه چند سیب وجود دارد؟
پاسخ: در این باغچه ۱۰۸۱ عدد سیب وجود دارد.
۱۰۸۱ = ۴۷ × ۲۳
۱۰- یک مسئله بنویسید که پاسخ آن حاصل ۹÷۴۳۷ باشد و آن را حل کنید.
پاسخ:
باغبانی میخواهد دور زمین خود را با الوارهایی به طول ۹ متر بپوشاند. اگر دور زمین او ۴۳۷ متر باشد. او حداقل به چند الوار نیاز دارد؟
پاسخ:
۴۸ = ۹ ÷ ۴۳۷
جواب فعالیت صفحه ۶۸ ریاضی چهارم

۲- با توجه به سوال ۳ فعالیت صفحهی ۵۸، در هر تقسیم، مقدار تقریبی خارج قسمت را به دست آورید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۶۸ ریاضی چهارم
تقسیمهای زیر را انجام دهید. در کدام تقسیم، مقسوم بر مقسوم علیه بخش پذیر است؟
پاسخ:

نکته: فقط در تقسیم عدد ۸۴ بر ۲۱ مقسوم بر مقسوم علیه بخش پذیر است.
جواب فعالیت صفحه ۶۹ ریاضی چهارم


جواب کار در کلاس صفحه ۷۰ ریاضی چهارم
تقسیمهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۷۰ ریاضی چهارم
۱- میخواهیم تقسیم زیر را انجام دهیم. مراحل پیدا کردن خارج قسمت را میتوانیم به صورت مقابل آن خلاصه کنیم.
پاسخ: پاسخ این سوال در کتاب درسی شما عزیزان هست و جنبهی آموزشی دارد.

۲- تقسیمهای زیر را مانند نمونه انجام دهید.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۷۱ ریاضی چهارم
تقسیمهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۷۱ ریاضی چهارم
۱- تقسیمهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

۲- یک عدد سه رقمی انتخاب کنید. عددی را که انتخاب کردهاید، دوبار پشت هم بنویسید تا یک عدد ۶ رقمی به دست آید. با ماشین حساب این عدد را به عددهای ۷ و ۱۱ و ۱۳ تقسیم کنید. آیا عدد شما بر ۷ و ۱۱ و ۱۳ بخش پذیر است؟
پاسخ: بله زیرا باقیمانده تقسیم آنها صفر است.

این کار را دوبار دیگر و با اعداد سه رقمی دیگری انجام دهید.
پاسخ: این اعداد نیز بر ۷ و ۱۱ و ۱۳ بخش پذیر میباشند.
۳۳۴۶۲=۷÷۲۳۴۲۳۴
۲۱۲۹۴=۱۱÷۲۳۴۲۳۴
۱۸۰۱۸=۱۳÷۲۳۴۲۳۴
۱۷۸۷۵=۷÷۱۲۵۱۲۵
۱۱۳۷۵=۱۱÷۱۲۵۱۲۵
۹۶۲۵=۱۳÷۱۲۵۱۲۵
۳- قیمت یک مداد ۹۰ تومان است. با ۴۰۰ تومان حداکثر چند مداد میتوان خرید؟
پاسخ: ۴ مداد میتوان خرید و ۴۰ تومان باقی میماند.

۴- مدیر یک تیم ۹ نفرهی فوتسال، برای بازیکنانش پیراهن ورزشی خرید و ۲۰۷ هزار تومان پرداخت کرد. قیمت هر پیراهن ورزشی این تیم چند تومان است؟

پاسخ:

۵- یک دامدار ۳۰۶ کیلوگرم روغن گوسفندی را به طور مساوی در ۱۷ ظرف روغن ریخته است. او در هر ظرف چند کیلوگرم روغن ریخته است؟
پاسخ: در هر ظرف ۱۸ کیلوگرم روغن ریخته است.

۶- علی در ماه مبارک رمضان تمام قرآن را خواند. قرآن او ۶۹۶ صفحه داشت و ماه رمضان آن سال ۲۹ روز بود. علی در هر روز به طور متوسّط چند صفحه قرآن خوانده است؟
پاسخ: علی در هر روز به طور متوسّط ۲۴ صفحه قرآن خوانده است.

۷- خارج قسمت تقریبی تقسیمهای زیر را بنویسید.
پاسخ:

مروری بر فصل ۳ ریاضی چهارم
جواب فرهنگ نوشتن صفحه ۷۲ ریاضی چهارم
١- حاصل ضرب دو عدد دو رقمی مثل ضرب روبه رو را چگونه به دست میآوریم؟ توضیح دهید.
پاسخ:

۳۹ را به صورت گسترده در نظر میگیریم یعنی (۹+۳۰) و ۳۷ را ابتدا در ۹ ضرب میکنیم و سپس در ۳۰ ضرب میکنیم و حاصل ضرب آنها را زیر هم مینویسیم و سپس باهم جمع میکنیم.
۲- حاصل تقریبی تقسیم روبه رو را چگونه به دست میآوریم؟ توضیح دهید.
پاسخ: برای محاسبهی تقریبی تقسیم کافی است اعداد را به نزدیکترین عدد ممکن رند کنیم ولی باید همزمان دقت کنیم که ممکن است این کار گاهی اوقات محاسبات ما را سختتر نیز بکند بنابراین در این سوال عدد ۴۷۱ را به جای اینکه به عدد ۵۰۰ رند کنیم به ۴۸۰ رند کردیم زیرا میدانیم عدد ۴۸ بر ۴ بخش پذیر است ولی عدد ۵۰ بخش پذیر نیست.

۳- چگونه میتوان فهمید که عدد ۵۸ به ۱۷ بخش پذیر است یا نه ؟ توضیح دهید.
پاسخ:

عدد ۵۸ را بر ۱۷ تقسیم میکنیم اگر باقیمانده صفر شد یعنی عدد ۵۸ بر ۱۷ بخش پذیر است و اگر باقیمانده صفر نشد یعنی بخش پذیر نیست. همانطور که در زیر مشاهده میکنید میبینید که باقیمانده صفر نشد بنابراین ۵۸ بر ۱۷ بخش پذیر نیست.
۴- حاصل تقسیم روبهرو را چگونه به دست میآوریم؟ توضیح دهید.
پاسخ:

ابتدا عدد سمت چپ، یعنی ۷ را در نظر میگیریم.
سپس میپرسیم: عدد ۳ چند بار در ۷ جا میشود؟
جواب: ۲ بار، چون ۶=۲×۳.
۶ را از ۷ کم میکنیم.
حالا عدد بعدی، یعنی ۴ را پایین میآوریم تا کنار باقیمانده (۱) قرار بگیرد.
عدد جدیدی که تشکیل میشود ۱۴ است.
مانند بالا حالا نیز میپرسیم: عدد ۳ چند بار در ۱۴ جا میشود؟
جواب: ۴ بار، چون ۱۲=۴×۳.
۱۲ را از ۱۴ کم میکنیم.
عدد به به دست آمده ۲ میشود و چون از ۳ کوچکتر است بنابراین نیازی به ادامه دادن نیست.
بنابراین باقی مانده ۲ میشود و خارج قسمت ۲۴ میشود.
جواب تمرین صفحه ۷۲ و ۷۳ ریاضی چهارم
۱- در سال گذشته، یک کشاورز ۳۷۶۸ کیلوگرم گندم و ۵۸۳۰ کیلوگرم جو برداشت کرده است. محصول جو و گندم این کشاورز به طور تقریبی چند تُن بوده است؟

پاسخ:
?=۳۷۶۸ + ۵۸۳۰
برای محاسبهی تقریبی کافی است اعداد را به نزدیکترین عدد خود رند کنیم ←
کیلوگرم ۱۰۰۰۰ =۴۰۰۰ + ۶۰۰۰
برای تبدیل کیلوگرم به تن کافی است عدد مورد نظر را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنیم ←
تن ۱۰ =۱۰۰۰÷۱۰۰۰۰
۲- در ابتدای تیر ماه ۸۶۳۰ کیلوگرم برنج در فروشگاهی موجود بود. در یک نوبت ۳۷۵۰ کیلوگرم و بار دیگر ۲۳۷۰ کیلوگرم از برنجها فروخته شد. به طور تقریبی چند تُن برنج در این فروشگاه باقی مانده است؟
پاسخ:
?=( ۲۳۷۰ + ۳۷۵۰ ) – ۸۶۳۰
برای محاسبهی تقریبی کافی است اعداد را به نزدیکترین عدد خود رند کنیم ←
۳۰۰۰ = ۶۰۰۰ – ۹۰۰۰ =( ۲۰۰۰+ ۴۰۰۰) – ۹۰۰۰
برای تبدیل کیلوگرم به تن کافی است عدد مورد نظر را تقسیم بر ۱۰۰۰ کنیم ←
تن ۳ =۱۰۰۰÷۳۰۰۰
۳- زمین در مسیر خود به دور خورشید در هر ثانیه ۳۰ کیلومتر را طی میکند. در ۲۵ ثانیه چند کیلومتر را طی میکند؟
پاسخ:
کیلومتر ۷۵۰ = ۳۰ × ۲۵
۴- یک عدد پنج رقمی بنویسید که رقمهای دهگان و دهگان هزار آن ۴ و بقیهی رقمهایش صفر باشند.
پاسخ:
عدد مورد نظر برابر است با ۴۰۰۴۰ که در جدول زیر نمایش داده شده است.

با ماشین حساب بررسی کنید که آیا این عدد بر ۵ بخش پذیر است؟
پاسخ: بله، چون رقم یکان آن صفر است بنابراین بر ۵ بخش پذیر است.
بر ۲ چطور؟
پاسخ: بله، چون رقم یکانش زوج است.
آیا بر ۳ و ۱ هم بخش پذیر است؟
پاسخ:
بر۳ بخش پذیر نیست زیرا مجموع رقمهایش بر ۳ بخش پذیر نیستند.
بر ۱ بخش پذیر است. دقت کنید همهی اعداد بر ۱ بخشپذیر هستند.
⭐️⭐️⭐️دقت کنید روشهای فوق که به جای استفاده از ماشین حساب ارائه شده است و نیازی نیست
شما دانشآموزان عزیز این روشها را یادبگیرید صرفا جهت اطلاعات بیشتر شما عزیزان ارائه شده است.⭐️⭐️⭐️
۵- کارگری یک قطعه فرش را در مدّت ۳۶ ماه بافته است. اگر ۴ کارگر با هم و به طور یکسان کار کنند، همین قطعه فرش را در چند ماه میبافند؟

پاسخ:
ماه ۹ = ۴ ÷ ۳۶
۶- تقسیمهای زیر را انجام دهید و برای هر کدام رابطهی تقسیم بنویسید.
پاسخ:

۷- ضربهای زیر را انجام دهید.
پاسخ:

۸- با توجّه به دستهبندی انجام شده روی عبارت، حاصل جمع عددهای زیر را به دست آورید.
پاسخ:

۹- احمد ۷ سال از خواهرش بزرگتر است. ۱۲ سال دیگر احمد چند سال از خواهرش بزرگتر خواهد بود؟ چرا؟
پاسخ:
۷ سال، زیرا بعد از ۱۲ سال، هر دو ۱۲ سال بزرگتر شدهاند و اختلاف سن آنها تغییری نمیکند.
۱۰- کوچکترین عدد شش رقمی را بنویسید که طبقهی هزار آن ۲۵۳ باشد و بقیهی رقمهایش تکراری نباشد. با ماشین حساب بررسی کنید که این عدد بر ۲ بخش پذیر است یا نه.
پاسخ: ۲۵۳۰۱۴

۱۱- حاصل عبارتهای زیر را با ماشین حساب به دست آورید.
پاسخ:
۲۲۴ = ۶۰۰ ÷ ۱۳۴۴۰۰ = ۶۰۰ ÷ ( ۳۲۰ × ۴۲۰ )
۲۷۷۲ = ۶۶ ÷ ۴۲ = ( ۶ ÷ ۳۹۶ ) × ۲۰ ÷ ۸۴۰
۱۲- قیمت یک دفتر ۲۵۰۰ تومان است. قیمت دو جین دفتر چند تومان است؟ (هر جین ۶ عدد و هر دو جین ۱۲ عدد است.)
پاسخ:
۳۰۰۰۰ = ۲۵۰۰ × ۱۲
جواب معما و سرگرمی صفحه ۷۴ ریاضی چهارم
در شکلهای زیر نمونههای دیگری از گرهها را میبینید. مداد خود را روی نقطهای از گره قرار دهید و روی آن حرکت کنید. هر گره از چند قطعه طناب درست شده است؟
پاسخ: همه آنها از یک قطعه طناب درست شدهاند.

جواب فرهنگ خواندن صفحه ۷۴ ریاضی چهارم
میخواهیم حاصل ضرب یک عدد در عددی مثل ۳۶ را پیدا کنیم. به نمونههای زیر توجّه کنید. چگونه با نوشتن جمع و تکرار آنها میتوانیم پاسخ ضرب ۳۶ در عددهای مختلف را پیدا کنیم؟
پاسخ:
۳۶ = ۱ × ۳۶
۷۲ = ۳۶ + ۳۶ = ۲ × ۳۶
۱۴۴ = ۷۲ + ۷۲ = ۴ × ۳۶
۲۸۸ = ۱۴۴ + ۱۴۴ = ۸ × ۳۶
۵۷۶ = ۲۸۸+ ۲۸۸ = ۱۶ × ۳۶
حال اگر بخواهیم حاصل ضرب ۲۷ × ۳۶ را حساب کنیم، ابتدا عدد ۲۷ را به صورت مجموع عددها مینویسیم:
۱ +۲ + ۸ + ۱۶ = ۲۷ پس میتوانیم حاصل ضرب را به صورت زیر پیدا کنیم.
۹۷۲ = ۳۶ +۷۲ + ۲۸۸ + ۵۷۶ = ۱ × ۳۶ +۲ × ۳۶ + ۸ × ۳۶ + ۱۶ × ۳۶ = (۱ + ۲ +۸ + ۱۶ ) × ۳۶ = ۲۷ × ۳۶
حاصل این ضربها را در بالا به دست آوردهایم. از آنها کمک بگیرید و حاصل ضرب را به دست آورید. به همین ترتیب،
حاصل ضرب ۱۹ × ۳۶ را حساب کنید.
۶۸۴ = ۳۶ +۷۲ + ۵۷۶ = ۱ × ۳۶ +۲ × ۳۶ + ۱۶ × ۳۶ = (۱ + ۲ + ۱۶ ) × ۳۶ = ۱۹ × ۳۶
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب فصل سوم ریاضی پایه چهارم ابتدایی با موضوع فصل««ضرب و تقسیم»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران