جواب فصل اول ریاضی چهارم ابتدایی
در این نوشته جدیدترین گام به گام فصل ۱ ریاضی چهارم دبستان با موضوع «عدد و الگوهای عددی» قرارگرفته است که شامل جواب تمامی تمرینها و فعالیتها و کار در کلاسهای صفحات ۲ تا ۲۲ کتاب درسی میباشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه چهارم ابتدایی همراه باشید.
جواب حل مسئله صفحه ۲ ریاضی چهارم
معلم پایهی چهارم دبستان برای شروع درس ریاضی، یکی از مسئله های کلاس سوم را انتخاب کرد و از دانش آموزان خواست پس از کشف الگویی که در شکل ها وجود دارد، بگویند شکل هفتم با چند دایره درست می شود.

🌸 علی به ترتیب شکلهای پنجم، ششم و هفتم را رسم کرد تا پاسخ را به دست آورد. شما هم مانند علی به مسئله
جواب دهید و کار او را کامل کنید.

🌸 حمید، مانند شکل زیر، در شکل چهارم، شکل سوم را پیدا کرد. شما هم مانند حميد در شکل پنجم شکل چهارم را پیدا کنید.

توضیح دهید چه الگویی در کشیدن شکلها وجود دارد.
پاسخ:
برای کشیدن هر شکل، به تعداد شمارهی شکل یک ردیف دایره قرمز رنگ، به پایین شکل قبل اضافه میکنیم.
🌸 محسن همین مسئله را با روشی دیگر انجام داد. او ابتدا الگوی هندسی را به الگوی عددی تبدیل کرد. سپس تلاش کرد بین عددها رابطهای پیدا کند.
پاسخ:

آیا شما راه دیگری برای پیداکردن تعداد دایرهها در شکل هفتم میشناسید؟
پاسخ:
راهحل اول:
هفت دایره در ردیف اول میکشم و سپس هر ردیف که بالاتر میروم یک دایره از تعداد دایرهها کم میکنم.
راهحل دوم:
تعداد دایرههای هر شکل، از اضافه کردن شمارهی آن شکل به تعداد دایرههای شکل قبل به دست میآید.

راهحل سوم:
شمارهی هر شکل را در عدد بعد خود ضرب میکنیم و نصف میکنیم. برای مثال برای شکل شمارهی ۷ میشود ۵۶=۸×۷ که نصفش میشود ۲۸.
آموزش ویدیویی حل مسئله صفحه ۲ ریاضی چهارم
جواب الگویابی و رسم شکل صفحه ۳ ریاضی چهارم
١ــ الگوی زیر را ادامه دهید.
پاسخ:

بین عددها چه رابطه ای وجود دارد؟
پاسخ: به هر عدد ۱۰۰ تا اضافه میشود تا عدد بعدی به وجود آید.
در الگوی عددی بالا، شمارش چندتا چندتاست؟
پاسخ: ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا
۲- میخواهیم الگوی زیر را ادامه دهیم:
…… ، …… ، ۳۶۰ ، ۲۴۰ ، ۱۲۰

با استفاده از تجربه زهرا عدد های بعدی الگو را پیدا کنید.
– برای پیدا کردن عدد بعد از ۳۶۰، چه محاسبهای انجام میدهید؟
پاسخ: عدد ۳۶۰ را به اضافه ۱۲۰ میکنیم و عدد بعدی یعنی ۴۸۰ به دست میآید.
– عدد پنجم را چگونه پیدا می کنید؟
پاسخ: به عدد چهارم که ۴۸۰ است، عدد ۱۲۰ تا اضافه میکنیم تا عدد پنجم که ۶۰۰ است به دست آید.
– عدد ششم را چطور؟
پاسخ: به عدد پنجم که ۶۰۰ است، ۱۲۰ تا اضافه میکنیم تا عدد ششم که ۷۲۰ به دستآید.
جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی چهارم
۱- الگوی شمردن ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰ تا را ادامه دهید.
پاسخ:

۲- هر مکعب نشان دهندهی عدد ۱۰۰۰ است. عددی را که هر شکل نشان میدهد، بنویسید.
پاسخ:

اگر ۱۰ مکعب ۱۰۰۰ تایی را کنار هم قرار دهیم، چه عددی درست میشود؟
با حروف: ده هزار با رقم: ۱۰,۰۰۰
۳- شکل مقابل چه عددی را نشان میدهد؟
پاسخ:

۴- هر یک از شکل های زیر چه عددی را نشان می دهد.
پاسخ:

جواب کار در کلاس صفحه ۵ ریاضی چهارم
۱- عددهایی را که در جدول مشخص شده است، بنویسید.
پاسخ:

۴- بین این دو عدد چه تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ: جای رقمهای یکان هزار و دهگان هزار جابه جا شدهاست. پس با تغییر رقمها در هر مرتبه ارزش مکانی رقم هم تغییر میکند و عدد جدیدی به دست میآید.
۵-مانند نمونه، گستردهی هر عدد را بنویسید.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۵ ریاضی چهارم

جواب کار در کلاس صفحه ۶ ریاضی چهارم

جواب تمرین صفحه ۶ و ۷ ریاضی چهارم
١ــ عدد دویست و هفتاد و پنجهزار و هفتصد و بیست و یک را در جدول ارزش مکانی نشان دهید.
پاسخ:


۴ــ عددی را که هر عبارت نشان میدهد در جدول ارزش مکانی قرار دهید.
پاسخ:

۵- عدد ۱۲۴۰۰۰ را در نظر بگیرید. این عدد چند رقمی است؟
پاسخ: شش رقمی است.
رقم یکان هزار آن چند است؟
پاسخ: چهار
رقم صدگان آن چند است؟
پاسخ: صفر
۶- عددهای موردنظر را بنویسید.
پاسخ:
بزرگترین عدد پنج رقمی: ۹۹۹۹۹
کوچکترین عدد شش رقمی: ۱۰۰۰۰۰
بزرگترین عدد چهار رقمی بدون تکرار رقمها: ۹۸۷۶
کوچکترین عدد پنج رقمی بدون تکرار رقمها: ۱۰۲۳۴
٧- فردی در بانک برای نوشتن فیش پرداخت از شما کمک خواسته است. فیش روبهرو را برایش تکمیل کنید.

پاسخ:
همانطور که در تصویر روبه رو مشاهده میکنید مبلغ به عدد ۴۷۶۰۰۰ به حروف «چهارصد و هفتاد و شش هزار ریال» نوشته شدهاست.
۸- به نظر شما، عدد ۴۷۰۰۰ چه چیزهایی را میتواند نشان دهد؟ پاسخ خود را با پاسخ دوستانتان مقایسه کنید.
پاسخ:
- قیمت یک لباس
- جمعیت یک شهر کوچک
- هزینه ی آب و برق
- افراد داخل یک ورزشگاه
- قیمت یک روغن
٩ــ تعداد افراد را به مکانهای مناسب وصل کنید. یعنی حدس بزنید که در هر مکان بهطور تقریبی چند نفر جا میگیرند.
پاسخ:

جواب فعالیت صفحه ۸ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۹ ریاضی چهارم

راه حل مهدی: مهدی دایرهها را دو تا دو تا زیاد کرده است تا به شکل هفتم رسیده است.
راه حل امید: در هر شکل دو ردیف دایره است که ردیف بالا به اندازه شماره شکل و ردیف پایین یکی بیشتر از شماره شکل میباشد. پس در حالت کلی به رابطه زیر میرسیم:
(۱ + شماره شکل) + شماره شکل = تعداد دایرهها
راه حل سعید: در هر شکل دایرهها را در دسته ۲ تایی قرار داده و ۲ تا ۲ تا میشماریم. در هر شکل به تعداد شمارههای شکل، دستههای ۲ تایی میتوان جدا کرد و یک دایره باقی میماند پس داریم :
۱ + (۲ × شماره شکل) = تعداد دایرهها
راه حل نوید: اگر به هر شکل یک دایره را که با رنگ مشخص شده است اضافه کنیم و همه دایرهها را در دستههای ۲ تایی قرار دهیم، تعداد دستههای ۲ تایی، یکی بیشتر از شمارهی شکل میباشد پسداریم:
۱ – [ (۱ + شماره شکل) × ۲ ] = تعداد دایرهها
آیا شما میتوانید روش دیگری پیدا کنید؟
پاسخ: اگر به هر شکل به اندازه یکی کمتر از شماره شکل دایره اضافه کنیم، به تعداد شمارهی شکل دسته ۳ تایی خواهیم داشت. بنابراین میتوان تعداد دایرهها را به صورت:
( ۱ – شمارهی شکل) – ( ۳×شمارهی شکل)= تعداد دایرهها
۱+( ۲×شمارهی شکل)= تعداد دایرهها
آیا امکان دارد که تعداد دایرهها در یکی از شکلها ۱۲ تا شود؟ چرا؟
پاسخ: خیر. چون تعداد دایرهها در هر شکل فرد است.
آیا میتوانید تعداد دایرههای شکل دهم را بهدست آورید؟
پاسخ: بله، به دو روش پاسخ برای شما عزیزان نوشته شده است که میتوانید از هرکدام که دوست دارید استفاده کنید.
۲۱ = ۹ – ۳۰= ( ۱ – ۱۰ ) – ( ۳×۱۰ )= تعداد دایرهها
۲۱ = ۱+( ۲×۱۰ )= تعداد دایرهها
جواب کار در کلاس صفحه ۱۰ ریاضی چهارم

۲- به الگوهای زیر توجه کنید. تعداد مربعهای شکل چهارم را پیدا کنید.
پاسخ:

راه حل فاطمه:
اگر از هر شکل یک مربع را حذف کنیم، به تعداد شمارهی شکل، ستون۳ تایی داریم که با اضافه کردن یک مربع حذف شده، تعداد کل مربعهای هر شکل به دستمیآید.
راه حل زهرا:
اگر به هر شکل، دو مربع اضافه کنیم، یکی بیشتر از شمارهی شکل، ستون سه تایی داریم که با کم کردن دو مربع اضافه شده، تعداد مربعهای هر شکل به دستمیآید.
آیا شما میتوانید روش دیگری پیدا کنید.
پاسخ:

در هر شکل، ردیف بالا را در نظر نمیگیریم، به این ترتیب در هر شکل یک مربع بیشتر حذف میشود. پس در هر شکل، به تعداد یکی بیشتر از شماره شکل مربع حذف شده است و به تعداد شمارهی شکل ستون ۲ تایی داریم که با اضافه کردن مربعهای حذف شده، تعداد کل مربعهای هر شکل به دستمیآید.
بهطور خلاصه میتوان از رابطهی زیر تعداد مربعها را محاسبه کرد:
(۱+شماره شکل)+(۲×شماره شکل) = تعداد مربعها
۱۳ =(۴+۱)+(۲×۴) : شماره شکل ۴
با توجه به شکلها و راهحلهای بالا جدول زیر را کامل کنید.
پاسخ:

جواب تمرین صفحه ۱۱ ریاضی چهارم
١ــ الگوی شکلهای زیر را پیدا کنید. راه حل خود را با دوستانتان مقایسه کنید.
پاسخ:

۲+(۳×شماره شکل) = تعداد مربعها
۱۴=۲+(۳×۴) : تعداد مربعهای شکل شماره ۴
٢ــ شکل ششم با چند چوب کبریت درست میشود؟
پاسخ:

۱+(۲×شماره شکل) = تعداد چوب کبریتها
۱۳=۱+(۲×۶) : تعداد چوب کبریتهای شکل شماره ۶
٣ــ در شکل روبه رو برای اتصال سه حلقه در یک ردیف، از دو گیره استفاده کردهایم. برای اتصال ۱۲ حلقه در یک ردیف
به چند گیره نیاز داریم؟ راه حل خود را توضیح دهید.
پاسخ:

برای اتصال ۳ حلقه از ۲ گیره استفاده شده است.بنابراین تعداد گیره ها یکی کمتر از تعداد حلقه هاست پس برای ۱۲ حلقه از ۱۱ گیره استفاده میشود.
هم از طریق شکل میتوان تعدادگیرهها را محاسبه کرد و هم به صورت زیر:
۱-(تعداد حلقهها) = تعداد گیرهها
۴ــ به الگوی زیر توجه کنید. شکلهای پنجم و هفتم از چند دایره درست شدهاند؟ الگوی شکل را توضیح دهید.
پاسخ:

اگر دایرههای هر شکل را در یک ردیف و یک ستون قرار دهیم، خواهیم دید که در هر ردیف به تعداد شمارهی شکل و در هر ستون به تعداد یکی کمتر از شماره شکل، دایره وجود دارد. بنابراین:
۱-(۲×شماره شکل) = تعداد دایرهها
۹=۱-(۲×۵) : تعداد دایرههای شکل شماره ۵
۱۳=۱-(۲×۷) : تعداد دایرههای شکل شماره ۷
جواب ذهنی حساب کن صفحه ۱۱ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۱۲ ریاضی چهارم

٢ــ ماشین ورودی ــ خروجی زیر را کامل کنید.
پاسخ:

با توجه به اینکه محیط مثلث متساوی الاضلاع از ضرب اندازه یک ضلع در ۳ به دست میآید بنابراین اعداد سمت چپ را در ۳ ضرب و خروجی را در سمت راست مینویسیم.
جواب کار در کلاس صفحه ۱۲ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۱۳ ریاضی چهارم

جواب کار در کلاس صفحه ۱۳ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۱۴ ریاضی چهارم

جواب کار در کلاس صفحه ۱۴ ریاضی چهارم

جواب تمرین صفحه ۱۵ ریاضی چهارم

٣- با توجه به کاری که ماشین انجام میدهد شکل بعد را رسم کنید. به نمونه توجه کنید.
پاسخ:

جواب کامل کن صفحه ۱۵ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۱۶ و ۱۷ ریاضی چهارم



جواب کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی چهارم

جواب فعالیت صفحه ۱۸ ریاضی چهارم

٢ــ دو عدد ۶۴۴۵۷۱۰ و ۵۱۰۰۰۰۱ را چگونه مقایسه میکنید؟ توضیح دهید.
پاسخ:
برای مقایسهی دو عدد همیشه ابتدا تعداد ارقام را مقایسه میکنیم. چون در این سوال تعداد رقمهای دو عدد برابر است، بنابراین از بزرگترین مرتبه یعنی یکان میلیون(اولین رقم از سمت چپ) دو عدد را با هم مقایسه میکنیم چون ۶ از ۵ بزرگتر است پس عدد ۶۴۴۵۷۱۰ بزرگتر میشود.
جواب کار در کلاس صفحه ۱۸ ریاضی چهارم

٢ــ قلب گربه بهطور تقریبی در هر ساعت ۷۲۰۰ بار، موش ۳۹۰۰۰ بار، نوزاد انسان ۸۴۰۰ و انسان بزرگسال ۴۵۰۰ بار میتپد.
تعداد ضربان قلب کدام موجود از بقیه کمتر است؟
پاسخ: انسان بزرگسال ۴۵۰۰ بار
کدام یک بیشتر است؟
پاسخ: موش ۳۹۰۰۰ بار
قلب نوزاد انسان در یک ساعت بیشتر میزند یا قلب یک انسان بزرگسال؟
پاسخ: قلب نوزاد انسان زیرا ۸۴۰۰ مرتبه میزند ولی برای انشال بزرگسال ۴۵۰۰ مرتبه میزند.
جواب با ماشینحساب کار کن صفحه ۱۸ ریاضی چهارم

پاسخ خود را با پاسخ دوستانتان مقایسه کنید.
پاسخ: چون هر دو عددی را که حاصل جمع و تفریق آنها یک میلیون و صدهزار باشد به دلخواه میتوانیم در جای خالی بنویسیم بنابراین پاسخها با هم متفاوت است چون عددهای مختلفی وجود دارند که جمع آنها یک میلیون و تفریق آن ها صدهزار میشود.
جواب تمرین صفحه ۱۹ ریاضی چهارم
۱- ده نیمکت در یک کلاس، ۱۰ کلاس در یک مدرسه و ۱۰ مدرسه در یک محله جا می شود.

در مدرسه چند نیمکت جا میشود؟
پاسخ: ۱۰۰=۱۰×۱۰
در محله چند نیمکت جا میشود؟
پاسخ: ۱۰۰۰=۱۰۰×۱۰
۲- به طور تقریبی، ظرفیت یک اتاق ۱۰ نفر، یک خانه ۱۰۰ نفر، یک مدرسه ۱۰۰۰ نفر، یک خیابان ۱۰۰۰۰ نفر و یک استادیوم ۱۰۰۰۰۰ نفر است. در راهپیمایی ۲۲ بهمن یکی از شهرها ۱۰۰۰۰۰۰ نفر شرکت کردند.
یک میلیون نفر را در چند استادیوم میتوان جا داد؟
پاسخ: ۱۰ استادیوم زیرا یک میلیون برابر با ۱۰ تا ۱۰۰ هزارتایی است.
یک میلیون نفر را در چند خیابان میتوان جا داد؟
پاسخ: ۱۰۰ خیابان زیرا یک میلیون برابر با ۱۰ تا ۱۰ هزارتایی است.
۳- تعداد تقریبی موردنظر را برای هر شکل بنویس.
پاسخ:

۴- جدول رو به رو مربوط به سال ۱۳۷۰ است. با مراجعه به جدول، به سوالهای زیر پاسخ دهید.
پاسخ:

الف) پرجمعیت ترین کشور کدام است؟ هند
ب) تعداد دانشآموزان کدام کشور از همه کمتر است؟ سوریه
ج) تعداد مدارس کدام کشور در بین تعداد مدارس دو کشور دیگر است؟ ایران
د) با ماشین حساب تعداد کل مدرسههای سه کشور را پیدا کنید.
۷۷۷۹۸۷ + ۱۱۶۰۱ + ۸۲۹۷۳=۸۷۲٬۵۶۱
جواب جمع و تفریق کن صفحه ۱۹ ریاضی چهارم

مروری برفصل ریاضی چهارم
جواب فرهنگ نوشتن صفحه ۲۰ ریاضی چهارم
۱- توضیح دهید که چگونه یک عدد ۷ رقمی مثل ۸۳۴۱۹۲۵ را میخوانید.
پاسخ:
برای خواندن عدد، ابتدا از سمت راست عدد سه رقم جدا میکنیم و سپس از سمت چپ با توجه به ارزش مکانی هر رقم را میخوانیم. با توجه به این نکات مقدار عدد فوق برابر هشت میلیارد و سیصد و چهل و یک هزار و نهصد و بیست و پنج.
۲- رابطهی بین این عددها را توضیح دهید:
۱ ، ۴ ، ۱۶ ، ۶۴ ، …
پاسخ: هر عدد ۴ برابر قبلی است.
۳- کار ماشین زیر را توضیح دهید.
پاسخ: هر عددی که وارد ماشین میشود ۵ برابر میشود و سپس با ۷ جمع میشود.

۴- توضیح دهید که حاصل ضرب این عددها چگونه به دست میآید.
پاسخ:
۲,۰۰۰×۳,۰۰۰=۶,۰۰۰,۰۰۰
ابتدا بدون در نظر گرفتن صفرهای جلوی هر عدد آنها را در هم ضرب میکنیم سپس تعداد صفرها را میشماریم و به تعداد آن جلوی حاصل ضرب صفر میگذاریم.
جواب تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی چهارم
۱- عدد ۴۳۷۵۷ چند رقمی است؟ رقم یکان هزار آن چند است؟
پاسخ: پنج رقمی است و رقم یکان هزار آن ۳ میباشد.
۲- عدد ۴۷۹۶۰۰ چند رقمی است؟ شش
رقم دهگان آن چند است؟ صفر
ارزش بزرگ ترین رقم این عدد چیست؟ یکان هزار
رقم ۴ در این عدد چه ارزشی دارد؟ صدگان هزار
۳- کوچک ترین عدد ۶ رقمی را بنویسید که در آن ۲، ۳ و ۵ به کار رفته و زوج باشد.
پاسخ: ۱۰۰۳۵۲
۴- ماشین های ورودی و خروجی را کامل کنید.
پاسخ:

۵- برای جمع رو به رو، یک مسئله بنویسید و حاصل را پیدا کنید.
۴۵۰+ ۱۲۰=۵۷۰
پاسخ: در زیر چند مسئله برای شما عزیزان مطرح کردیم که پاسخ آن حاصل جمع ۴۵۰+ ۱۲۰ است.
۱- علی ۴۵۰ تا سیب و فاطمه ۱۲۰ تا سیب داشت. مجموع سیبهای آنها چندتا میشود؟
۲- در یک باغ ۴۵۰ درخت سیب و ۱۲۰ درخت گلابی وجود دارد. مجموع درختان باغ چندتا است؟
۳- یک کتابخانه ۴۵۰ کتاب داستان و ۱۲۰ کتاب علمی دارد. در مجموع چند کتاب در کتابخانه است؟
۴- در یک کلاس ۴۵۰ دانشآموز دختر و ۱۲۰ دانشآموز پسر وجود دارد. جمع دانشآموزان کلاس چند نفر است؟
۵- یک فروشگاه در هفته اول ۴۵۰ قلم کالا و در هفته دوم ۱۲۰ قلم کالا فروخت. در مجموع چند قلم کالا فروخته شد؟
۶- یک کارخانه در روز اول ۴۵۰ قطعه و در روز دوم ۱۲۰ قطعه تولید کرد. مجموع تولید دو روز چند قطعه است؟
۷- یک اتوبوس ۴۵۰ مسافر و یک قطار ۱۲۰ مسافر دارد. مجموع مسافران اتوبوس و قطار چند نفر است؟
۸- یک باغ وحش ۴۵۰ پرنده و ۱۲۰ پستاندار دارد. تعداد کل حیوانات باغ وحش چندتا است؟
۶- در جای خالی چه عددهایی می توانیم بگذاریم؟ ۳ پاسخ مختلف بدهید.
۱,۰۰۰,۰۰۰>۹۰۰,۰۰۰+⚪️
پاسخ:
به جای مربع هر عدد کمتر از صدهزار را میتوانیم قرار دهیم. هرکدام از این عددها میتوانند در مربع نوشته شوند.
۹۹۹۹۹، ۹۹۹۹۸، …..، ۵، ۴، ۳، ۲، ۱، ۰ برای نمونه ما اعداد ۲,۰۰۰ و ۱۰,۰۰۰ و ۵۰,۰۰۰ را انتخاب میکنیم.
۷- الگوی ساختن شکلهای زیر را توضیح دهید. بدون رسم شکل، مشخص کنید شکل ششم با چندمربع و چند مثلث درست شده است؟
پاسخ:


۸- هر یک از عددهای زیر میتواند چه چیزی را نشان دهد؟
پاسخ:
۳,۷۴۲,۰۰۰ : تعداد جمعیت یک شهر
۴۵۰,۰۰۰: قیمت یک پیتزا
۱۱۰,۰۰۰: ظرفیت یک استادیوم یا ورزشگاه
۹- اگر یک میلیون برگه کاغذ را روی هم بگذاریم، به طور تقریبی چه ضخامتی دارد؟

پاسخ:
با توجه به اینکه ضخامت یک بسته ۱۰۰ تایی کاغذ تقریبا ۱ سانتیمتر هست و چون یک میلیون برابر با ۱۰,۰۰۰ تایی است پس ضخامت آن تقریبا ۱۰,۰۰۰ سانتیمتر یا ۱۰۰متر است.
۱۰- با یک میلیون تومان چه چیزهایی میتوانید بخرید؟
پاسخ: یک حلقه لاستیک خودرو – یک شلوارلی – یک هندزفری و…
۱۱- قیمت تقریبی وسایل زیر را بنویسید.


۱۳- برای تفریق رو به رو یک مسئله بنویسید و آن را حل کنید.
۴۵۰۰۰۰- ۲۳۰۰۰۰ =۲۲۰۰۰۰
پاسخ: در زیر چند مسئله برای شما عزیزان مطرح کردیم که پاسخ آن حاصل تفریق ۴۵۰۰۰۰- ۲۳۰۰۰۰ است.
۱- اگر حساب بانکی شما ۲۳۰۰۰۰ تومان موجودی داشته باشد و شما ۴۵۰۰۰۰ تومان برداشت کنید، حساب شما چه مقداری منفی میشود؟
۲- اگر ارتفاع یک کوه ۲۳۰۰ متر باشد و یک غار در ۴۵۰۰ متری زیر قله کوه قرار داشته باشد، اختلاف ارتفاع بین قله و غار چقدر است؟
۳- اگر یک رویداد تاریخی ۲۳۰۰ سال پیش رخ داده باشد و رویداد دیگری ۴۵۰۰ سال پیش اتفاق افتاده باشد، بین این دو رویداد چه مقدار اختلاف زمانی وجود دارد؟
۴- اگر فاصله بین دو شهر ۲۳۰۰ کیلومتر باشد و یک وسیله نقلیه ۴۵۰۰ کیلومتر در جهت مخالف حرکت کند، فاصله نهایی این وسیله نقلیه از شهر اول چقدر خواهد بود؟
۵- در یک مسابقه دو، علی ۲۳۰۰ متر دویده است و حسن ۴۵۰۰ متر دویده است. حسن چند متر بیشتر از علی دویده است؟
جواب معما و سرگرمی صفحه ۲۲ ریاضی چهارم
در هرکدام از شکلهای زیر تعدادی نقطه وجود دارد. اگر شکلها را به همین ترتیب ادامه دهیم، تعداد نقطههای
شکل ششم چقدر است؟
پاسخ:
راه حل اول: از طریق رسم شکل پاسخ سوال را میدهیم. طبق شکل ۲۰ تا نقطه در شکل ششم وجود دارد.

راه حل دوم: با تفاوت بین اعداد متوالی
بین ۴ و ۶، تفاوت ۲ است.
بین ۶ و ۹، تفاوت ۳ است.
بین ۹ و ۱۲، تفاوت ۳ است.
بین ۱۲ و ۱۶، تفاوت ۴ است.
بین ۱۶ و ۲۰، تفاوت ۴ است.
راه حل سوم: ضرب اعداد متوالی
اگر اعداد را به صورت ضرب دو عدد متوالی بنویسیم، الگوی زیر حاصل میشود:
۴ = ۲ × ۲
۶ = ۳ × ۲
۹ = ۳ × ۳
۱۲ = ۴ × ۳
۱۶ = ۴ × ۴
۲۰ = ۵ × ۴
جواب فرهنگ خواندن صفحه ۲۲ ریاضی چهارم
خانم احمدی از دانش آموزان کلاس چهارم خواست که عدد ۷۴۵۲۰۰ را روی محور نشان دهند. یکی از دانش آموزان بعد از صفر، به ترتیب عددهای ۱، ۲، ۳ و سایر عددها را نوشت. آیا فکر می کنید او می تواند عدد معلم را روی محورش نشان دهد؟
پاسخ: خیر، چون عدد ۷۴۵۲۰۰ از عددهای نشان داده شده روی محور خیلی بزرگتر است و باید محور اعداد را بسیار بزرگ رسم کنیم تا بتوانیم این عدد را نشان دهیم زیرا اگر بخواهیم محوراعداد را ادامه دهیم خیلی زمان میبرد و تقریبا ممکن نیست.
یکی دیگر از دانش آموزان محور خود را ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰ تا تقسیم کرد و به این ترتیب، بعد از عدد صفر، عددهای ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ را نوشت. آیا او موفق می شود عدد معلم را نشان دهد؟
پاسخ: خیر، با این محور نیز نمیشود عدد ۷۴۵۲۰۰ را نشان داد زیرا هنوز خیلی از عددهای نوشته شده روی محور دور است.(در واقع او نیز باید محور خود را به ۷۴۶ قسمت تقسیم میکرد که تقریبا کار بسیار دشواری است.)
خانم احمدی دانش آموزان را راهنمایی کرد. او گفت: «بهتر است روی محور خود اولین قسمت را با عدد ۷۴۰۰۰۰ نشان دهید و ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰ تا جلو بروید. بعد هم محور را کامل کنید و عدد را به صورت تقریبی روی محور نشان دهید.»

نکته: هرگاه برای نمایش اعداد، محور اعداد را انتخاب کردیم برای راحتی کار گاهی اوقات لازم است فقط بخشی از محور رسم شود زیرا رسم تمام محور امکان پذیر نیست.
یکی از دانش آموزان پرسید: «آیا می شود با ۷۰۰٬۰۰۰ شروع کنیم و ۱۰۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ تا جلو برویم؟» به نظر شما کدام پیشنهاد بهتر است؟
پاسخ: اگر با ۷۰۰,۰۰۰ شروع میکنیم و ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ تا جلو برویم، دقت ما خیلی کم میشود. زیرا باید محل عدد ۷۴۵۲۰۰ را بین ۷۰۰,۰۰۰ و ۸۰۰,۰۰۰ تقریب بزنیم پس روشی که خانوم معلم گفت بهتر است.
سخن پایانی
اگر سوالی درباره جواب فصل اول ریاضی پایه چهارم ابتدایی با موضوع فصل««اعداد و الگوها»» دارید آن را از قسمت نظرات بپرسید. تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی میکنند.
✅ جواب فصل دوم ریاضی چهارم
📝 نمونه سوالات پایه چهارم ابتدایی
توجه: دانشآموزان عزیز شما میتوانید برای دسترسی آسانتر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.
نظرات کاربران