جواب درس نوزدهم مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۱۹ مطالعات اجتماعی سوم دبستان با موضوع درس«مکان‌های مدرسه را بشناسیم» قرار گرفته‌ است که شامل پاسخ دهید، سوالات متن، گفت و گو کنید و به کار ببندیم می‌باشد. در ادامه با ما از بخش مطالب درسی پایه سوم ابتدایی همراه باشید.

جواب پاسخ دهید صفحه ۷۷ مطالعات اجتماعی سوم

۱- اکنون با نگاه کردن به علامت‌ها، نام مکان‌هایی را که روی نقشه نوشته نشده، بنویسید.‌

پاسخ:

جواب پاسخ دهید صفحه ۷۷ مطالعات اجتماعی سوم

۲- وقتی بچّه‌ها وارد مدرسه می‌شوند، کدام مکان در سمت راست و کدام مکان در سمت چپ آن‌ها قرار دارد؟ کدام مکان رو‌به‌روی آن‌هاست؟

پاسخ:

سمت چپ: ساختمان مدرسه
سمت راست:
فروشگاه مدرسه و دستشویی‌ها
حیاط مدرسه و آب‌خوری رو به روی آن‌هاست.


۳- کاربرگه‌ی شماره‌ی (۱۷) «نقشه‌ی مدرسه» را در کلاس کامل کنید.

جواب کاربرگه‌ی شماره ۱۷ مطالعات سوم

جواب کاربرگه‌ی شماره ۱۷ مطالعات سوم

۳- کلاس‌های مدرسه را بشمارید. چند کلاس وجود دارد؟

پاسخ: ۷ کلاس وجود دارد.


۴- شما کدام مکان را در مدرسه، بیشتر دوست دارید؟ آنجا را آبی کنید.

پاسخ: پاسخ به عهده دانش‌آموز، به عنوان مثال می‌توانید بنویسید من کتابخانه یا فروشگاه را دوست دارم.

جواب سوالات متن صفحه ۷۷ مطالعات اجتماعی سوم

این بچّه‌ها، چه مقرّراتی را نمی‌دانند؟ ندانستن این مقرّرات چه مشکلاتی به‌وجود می‌آورد؟

پاسخ:

در تصویر سمت چپ، در کلاس همه با هم حرف می‌زنند و به دانش آموزی که در حال روخوانی است توجه ندارند. که این موجب می‌شود درس را متوجه نشوند.
در تصویر سمت راست، بچه بدون نظم و بدون صف در حال خرید از فروشگاه مدرسه هستند. که این کار موجب می‌شود کسی که نوبت اوست نتواند خرید کند.


این بچّه‌ها، کدام مقرّرات را رعایت می‌کنند؟ چرا؟

پاسخ:

در تصویر سمت چپ، در کلاس همه ساکت هستند و به دانش آموزی که در حال روخوانی است توجه کامل دارند. برای اینکه درس را کاملا متوجه شوند.
در تصویر سمت راست، بچه‌ها با نظم در صف در حال خرید از فروشگاه مدرسه هستند. برای اینکه نوبت به همه برسد و حق کسی ضایع نشود.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۸ مطالعات اجتماعی سوم

۱- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه، یکی از مکان‌های مدرسه مانند نمازخانه، حیاط، کتابخانه و غیره را انتخاب کنید. دو یا چند نمونه از مقرّرات هر قسمت را بنویسید و بگویید رعایت این مقرّرات چه فایده‌ای دارد؟

پاسخ:

نمازخانه: با نظم کنار هم بنشینیم و جانمازها و مهرها را به هم نریزیم.
حیاط: زباله را در سطل بیاندازیم، ندویم و از شوخی و بازی‌های خطرناک پرهیز کنیم.
کتابخانه: بلند حرف نزنیم، کتاب‌هایی که به امانت می‌‌گیریم سر وقت پس بدهیم.


۲- وقتی بچّه‌های کوچک‌تر از شما، به مدرسه می‌آیند، ممکن است مقرّرات مدرسه را به‌خوبی ندانند. شما چطور به آن‌ها کمک می‌کنید؟ یک مثال بزنید.

پاسخ:

مثلا مقررات حیاط را به آن‌ها می‌گویم: زباله را در سطل آشغال بیاندازند، در حیاط ندوند، و از شوخی و بازی‌های خطرناک پرهیز کنند.


۳- برای کلاس یا مدرسه‌تان، مقرّراتی پیشنهاد کنید. این مقرّرات باید مفید باشد و آسایش بیشتری برای همه به‌وجود بیاورد.

پاسخ:

پیشنهاد من این است که کسی که در کلاس از عمد درس نمی‌خواند و کم کاری می‌کند، دیر به کلاس می‌آید و بی‌نظم است، باید برای کل کلاس یک کار خوب را انجام دهد. (مثل خریدن شکلات و پخش کردن بین دانش آموزان کلاس یا تمیز کردن کلاس)


۴- برخی اوقات به دلیل بیماری‌های همه‌گیر، بارش برف و سرما یا آلودگی هوا، کلاس‌های درس در فضای مجازی برگزار می‌شود. درباره‌ی قوانین حضور در این کلاس‌ها گفت‌وگو کنید.

پاسخ:

در کلاس‌های آنلاین، باید مثل کلاس حضوری با نظم باشیم. مثلاً سر وقت وارد کلاس شویم، حواسمان به درس باشد و در هنگام صحبت کردن میکروفن را روشن کنیم. همچنین، اگر می‌خواهیم سوال بپرسیم یا جواب بدهیم، باید اجازه بگیریم. مهم است که در این کلاس‌ها آرام و با ادب باشیم تا همه بتوانند خوب یاد بگیرند.

جواب به کار ببندیم کنید صفحه ۷۹ مطالعات اجتماعی سوم

۱- مدرسه‌ی دلخواه شما چگونه است و چه خصوصیاتی دارد؟ درباره‌ی مدرسه‌ی مورد علاقه‌تان صحبت کنید یا چند خط بنویسید یا نقّاشی کنید.

پاسخ:

در مدرسه دلخواه من، مدیر مدرسه یک رهبر آموزشی است و کارها را از طریق مشارکت جلو می برد. معلم خود را وقف بچه ها می کند.
در این مدرسه به توامندی‌ها و علایق بچه‌ها توجه می‌شود. و مدرسه‌ای شاد و با نشاط است.
فضایی زیبا و آرام بخش و نظافت و تمیزی قابل توجه دارد.
در این مدرسه همه همدیگر را دوست دارند و برای یکدیگر احترام قائلند.

جواب گفت و گو کنید صفحه ۷۸ مطالعات اجتماعی سوم

۲- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلّم به مدّت یک یا چند روز در یکی از کارهای مدرسه، همکاری کنید.
(برای مثال با کارکنان یکی از بخش‌های مدرسه (کتابخانه، فروشگاه، آزمایشگاه و …) همکاری کنید. سپس در کلاس تعریف کنید که چگونه همکاری کرده اید.)

پاسخ پیشنهادی:

ما مسئول کتابخانه شدیم: اولین کاری که کردیم لیست افرادی را که بیشترین کتاب را از کتابخانه به امانت گرفته‌اند را مشخص کردیم و آن را به مسئول پرورشی اعلام کردیم تا برای آن‌ها جایزه‌ای در نظر بگیرد. سپس لیست افرادی را که کتاب‌ها را در وقت مقرر نیاوردند را مشخص کردیم و به آن‌ها اطلاع دادیم که لطفا کتاب‌ها را پس بیاورند.


۳- معلّم، نقشه‌ای از مدرسه می‌کشد و به شما می‌دهد.
– شما بالای نقشه، نام مدرسه‌تان را بنویسید و مکان‌های مختلف مدرسه را رنگ کنید.
– کلاس خودتان را روی نقشه پیدا کنید و با علامتی نشان بدهید
.

پاسخ: این فعالیت باید در کلاس به کمک معلم انجام شود.

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس ۱۹ مطالعات اجتماعی پایه‌ سوم ابتدایی با موضوع درس ««مکان‌های مدرسه را بشناسیم»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس هجدهم مطالعات اجتماعی
جواب درس بیستم مطالعات اجتماعی
📝سوالات درس نوزدهم مطالعات اجتماعی سوم
📝 نمونه سوالات پایه سوم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *