جواب درس پنجم نگارش ششم ابتدایی

در این نوشته گام به گام درس ۵ نگارش ششم دبستان با موضوع درس «هفت خانِ رستم» قرارگرفته‌است که شامل املا و دانش زبانی، نگارش و کارگاه نویسندگی، درک متن و هنر و سرگرمی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش پاسخ سوالات نگارش ششم ابتدایی همراه باشید.

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۳۳ و ۳۴ نگارش ششم

۱- مانند نمونه واژه‌هایی از متن درس بیابید و در شکل بنویسید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۳۴ و ۳۵ نگارش فارسی ششم

۲- با توجه به علامت‌ها و واژه‌های نوشته شده، جمله‌های متناسب با آن‌ها را از متن درس پیدا کنید و بنویسید . 

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۳۴ و ۳۵ نگارش فارسی ششم

۳- الف) یک نمونه مبالغه که در صحبت‌هایتان به کار می‌برید، بنویسید.

مثال: صد دفعه گفتم ——> در اصل گوینده صد بار نگفته، بلکه چندبار تکرار کرده است .

پاسخ:

دو ساعته منتظرتم ——> در اصل گوینده دو ساعت منتظر نبوده، بلکه چند دقیقه منتظر بوده است.

انقدر غذا خوردم ترکیدم ——> واقعیت این است که نترکیدیم و این مبالغه را زمانی به کار می‌بریم که زیاد غذا خورده باشیم.

ب) معنای دور و معنای نزدیک کنایه ی زیر را بنویسید.

پاسخ:

جواب املا و دانش زبانی صفحه ۳۳ و ۳۴ نگارش فارسی ششم

جواب نگارش صفحه ۳۵ نگارش ششم

 ۱- بیت زیر را به نثر ساده باز نویسی کنید.

خروشید و جوشید و برکند خاک / ز سمش زمین شد همه چاک چاک

پاسخ:  

رخش شیهه کشید و خشمگین شد و به نشانه یورش سم خود را به زمین کوبید به گونه‌ای که زمین زیر پایش کنده کنده شد.


۲- برای موفقیت در زندگی، به نظرتان چه خانه‌ایی پیشرو دارید؟

پاسخ ۱:  

ما باید ابتدا ایمانمان را قوی کنیم همانطور که رستم بعد از گذر از هر خان ایمانش قوی‌تر شد سپس امید داشته باشیم و برنامه‌ریزی کنیم تا از خان‌های زندگی به آسانی و با پیروزی گذر کنیم.

پاسخ ۲:  

برای اینکه پیشرفت کنم باید امید داشته باشم و در برابر سختی‌ها امید خود را از دست ندهم؛ مثلا اگر بخواهیم کاری انجام دهیم و به جایی خوب برسیم اول از همه و مهم‌تر از همه باید برنامه‌ریزی کنیم. کلا همیشه باید برای آینده و زندگی خود برنامه‌هایی داشته باشیم. حتی هرروز برای اینکه به کارهایمان برسیم باید برنامه‌ریزی کنیم.


 ۳- یک نمونه مبالغه از متن درس ذکر کنید و آن را توضیح دهید.

پاسخ:  بزد تیغ و بنداخت از بَر، سرش / فرو ریخت چون رود، خون از برش

معنی:

هنگامی که سر اژدها قطع می‌شود شاعر خارج شدن خون از بدن اژدها را به دلیل حجم زیاد خون به جاری شدن رود تشبیه کرده است.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه ۳۶ نگارش ششم

۱- از پنجره‌ی کلاس به بیرون نگاه کنید و آنچه را میبینید، در یک بند بنویسید.

پاسخ ۱:

 پشت پنجره‌ی کلاس می‌ایستم خیابان را تماشا می‌کنم پاییز شروع‌شده است برگ‌های زرد و قرمز درختان را می‌بینم زنگ تفریح به صدا درامد و بچه‌ها باسر وصدای فراوان از کلاس‌ها خارج شدند و مشغول بازی شدند.

پاسخ ۲:  

هنگامی که من سرم را از پنجره کلاس بیرون می‌آورم اول به بزرگی و عظمت خداوند پی می‌‌برم که خداوند بزرگ مرتبه به هر انسان یک خواص داده است تا بتواند در این دنیای بزرگ مانند بقییه زندگی کند.


۲- چشمان خود را ببندید و حس خود را درباره‌ی صداهایی که می‌شنوید، بنویسید.

پاسخ:

چشمانم را بستم. صدای سماور مادرم که همیشه می‌جوشد؛ صدای بازی بچه‌هایی که بازی می‌کردند؛ صدای پدرم می‌آمد که با خدا رازو نیاز می‌کرد؛ توجه و شنیدن این صداها بسیار حس خوبی است..


۳- برداشت خود را از ضرب المثل «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» در یک بند بنویسید.

پاسخ:

ما انسان‌ها گاهی در کار‌ها اشتباهاتی می‌کنیم. گاهی مانند رستم وقتی پشیمان می‌شویم که دیگر کار از کار گذشته است. ما باید کارها را در زمان مخصوص آن‌ها انجام دهیم و البته قبل از انجام دادن آن کار به عاقبتش هم فکر کنیم.

جواب درک متن صفحه ۳۸ نگارش ششم

الف) به جمله های زیر دقت کنید:

  • هر قدر بیشتر بالا بروی، پایین افتادنت هم شدیدتر خواهد بود؛ بنابراین فراموش نکن که هنگام بالارفتن، از محکم بودن جای پایت مطمئن شوی.
  • این وظیفه‌ی هر انسانی است؛ بنابراین تشکر لازم نیست.
  • این حیوان وحشی است؛ بنابراین حمله خواهد کرد.

واژه‌ی «بنابراین» یکی دیگر از واژه‌هایی است که میان دو جمله می‌آید و «علت، سبب و دلیل» را بازگو می‌کند.

ب) جاهای خالی را با «اما، ولی، بنابراین، و» کامل کنید.

پاسخ:

چند وقت پیش داستانی درباره‌ی خیر و شر خواندم. اینکه سال‌ها پیش خیر و شر برای شنا کردن به دریا رفتند اما شر زودتر از آب بیرون آمده و لباس‌های خیر را پوشید بنابراین خیر هم برای اینکه برهنه نماند، مجبور شد لباس های شر را بپوشد.

و حالا سال‌هاست که آدم‌ها خیر و شر را اشتباه می‌گیرند.

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۳۹ و ۴۰ نگارش ششم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

همان گنج و دینار و کاخ بلند
نخواهد بدن مر تو را سودمند

پاسخ:

سخن ماند از تو همی یادگار
سخن را چنین خوارمایه مدار


۲- جمله های نوشته شده را در جورچین زیر شماره گذاری کنید و داستان آن را بخوانید.

جواب هنر و سرگرمی صفحه ۳۹ و ۴۰ نگارش فارسی ششم

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی جواب درس ۵ نگارش ششم ابتدایی با موضوع درس ««هفت خانِ رستم»» دارید می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس چهارم نگارش ششم
جواب درس ششم نگارش ششم
📝 نمونه سوالات پایه ششم ابتدایی

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را درانتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *