جواب درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم

در این نوشته جدیدترین گام به گام درس ۸ مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول با موضوع «بی‌ عدالتی و نابرابری در جهان» قرار گرفته‌ است که شامل صفحات ۴۸ تا ۵۴ کتاب درسی می‌باشد. در ادامه با ما از بخش‌ پاسخ سوالات مطالعات اجتماعی نهم همراه باشید.

جواب فعالیت صفحه ۴۸ مطالعات اجتماعی نهم

جواب فعالیت صفحه ۴۸ مطالعات اجتماعی نهم

۱- درباره علل و عوامل نابرابری توسعه انسانی در جهان گفت‌ و گو کنید. به نظر شما کدام عوامل مهم‌ترند؟ چرا؟

پاسخ: عوامل داخلی زیرا مردم یک کشور می توانند با افزایش سواد و آگاهی و کنار گذاشتن باورهای غلط و داشتن پشتکار و وحدت پیشرفت کنند.

جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات اجتماعی نهم

جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات اجتماعی نهم

۲- با توجه به آنچه درباره مستعمره شدن آفریقا می‌دانید، فکر می‌کنید چه ارتباطی بین پایین بودن شاخص‌های توسعه انسانی در بیشتر کشورهای آفریقایی و بالا بودن آن در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی وجود دارد؟

پاسخ: استعمار عامل خارجی نابرابری جهانی است که باعث شده کشورهای آفریقایی که سالیان طولانی مستعمره کشورهای اروپایی باشند نتوانند رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشند.


۳- نمودار الف و شکل ب را توضیح دهید.

پاسخ: در شکل ب کشورهای شرق ایران به علت مشکلات داخلی و خارجی از توسعه انسانی پایینی برخوردار هستند و کشورهای شمال غربی مانند ترکیه که نزدیک اروپا واقع هستند، از توسعه انسانی بالایی برخوردار هستند. در نمودار الف: نشان دهنده از رشد توسعه انسانی ایران در سال های اخیر است.

جواب فعالیت صفحه ۵۱ مطالعات اجتماعی نهم

جواب فعالیت صفحه ۵۱ مطالعات اجتماعی نهم

۴- گفت‌ و گو کنید: به نظر شما کشورهایی که اقتصاد و درآمد آنها بر پایه فروش مواد اوّلیه و خام مانند نفت است، در حال و آینده با چه مشکلاتی رو به‌ رو می‌شوند و چه تغییراتی باید در اقتصاد خود ایجاد کنند؟

پاسخ: 

اتمام مواد اولیه و نفت خام
وابستگی اقتصادی سیاسی
دخالت بیگانگان
باید سعی کنند تا از اقتصاد متکی به نفت و تک محصولی خود را خارج کنند و تولیدات غیر نفتی را جایگزین و مبنای درآمد و اقتصاد قرار دهند.

جواب فعالیت صفحه ۵۳ مطالعات اجتماعی نهم

جواب فعالیت صفحه ۵۳ مطالعات اجتماعی نهم

۵- سواد و آموزش نقش مهمی در پیشرفت یک کشور دارد. به طور گروهی، فهرستی از مشکلاتی را که مردم یک کشور در اثر پایین بودن سطح سواد و محروم بودن از آموزش با آن مواجه می‌شوند، تهیه کنید و بخوانید.

پاسخ: 

نبود بهداشت کافی
فقر و کم درآمد بودن
پایین بودن سطح استاندارد زندگی مردم
نداشتن آگاهی از قانون و حقوق خود
افزایش فساد و زورگویی در جامعه
بالا بودن آمار بیماری و مرگ و میر
افزایش جنگ‌های داخلی و درگیری‌ها
استعمار و سوءاستفاده کشورهای دیگر از مردم
وابسته و متکی بودن کشور به کشورهای قدرتمند

جواب به کار ببندیم صفحه ۵۴ مطالعات اجتماعی نهم

جواب به کار ببندیم صفحه ۵۴ مطالعات اجتماعی نهم

یکی از فعّالیت‌های زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

۱- فرض کنید شما مسئول بالا بردن شاخص توسعه انسانی در کشور هستید و قرار است فهرستی از چند پیشنهاد مناسب در مورد بهبود هر یک از عوامل توسعه انسانی (درآمد، سواد، امید به زندگی) تهیه کنید. با همفکری دوستانتان این پیشنهادها را بنویسید. 

پاسخ: 

در زمینه قانونی کردن درآمدها
ثبت نام کودکان برای سواد آموزی حتی در مناطق دور
به وجود آوردن رفاه و تأمین اجتماعی برای کلیه کارگران و کارمندان

پاسخ دیگر: 

افزایش درآمد

  • حمایت از ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ برای ایجاد شغل.
  • آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به نوجوانان و جوانان برای پیدا کردن کار.
  • کاهش مالیات برای تولیدکنندگان واقعی تا بتوانند بیشتر تولید کنند و کارگر بیشتری استخدام کنند.
  • جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای توسعه اقتصادی کشور.

افزایش سطح سواد

  • ساخت مدرسه‌های بیشتر در مناطق محروم.
  • آموزش رایگان برای کودکان کار و افرادی که مدرسه نرفته‌اند.
  • استفاده از فناوری (اینترنت، رایانه، کلاس‌های مجازی) برای بهتر کردن آموزش.
  • برگزاری کلاس‌های سوادآموزی برای بزرگسالانی که بی‌سواد هستند.

افزایش امید به زندگی

  • توسعه بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی در همه شهرها و روستاها.
  • آموزش مردم درباره‌ی تغذیه سالم و ورزش روزانه.
  • افزایش نظارت بر مواد غذایی و داروها تا سلامت مردم بهتر حفظ شود.
  • کنترل آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست.

۲- درباره جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر چند پیشنهاد و راه حل بنویسید.

پاسخ: 

ایجاد شغلی برای روستائیان در فصل‌های غیر کشاورزی
ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها
ایجاد مراکز رفاهی سرپرست‌ها

پاسخ: 

ایجاد کارگاه‌های تولیدی و کشاورزی مدرن در روستا تا مردم همان‌جا شغل مناسب داشته باشند.
ساخت امکانات رفاهی مثل مدرسه خوب، درمانگاه، اینترنت، باشگاه، پارک و فروشگاه‌ها در روستا.
آموزش کشاورزی نوین به کشاورزان برای افزایش درآمد و سود محصولات کشاورزی.
خرید تضمینی محصولات کشاورزان توسط دولت تا ترس از ضرر کم شود.
جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع کوچک، دامداری‌های پیشرفته و گردشگری روستایی.
بهبود راه‌ها و وسایل حمل‌ونقل بین روستا و شهر تا رفت‌وآمد راحت باشد بدون نیاز به مهاجرت.
ایجاد خدمات بانکی و کارآفرینی در روستا برای وام دادن به جوانان و ایجاد کسب‌وکار.


۳- به طور گروهی، درباره یکی از موضوعات این فصل پوستری طراحی کنید و روی آن پیامی بنویسید.

پاسخ: (برای مثال، موضوعاتی چون عدالت و از بین رفتن نابرابری در جهان، جمعیت جوان به عنوان ثروت کشور، توسعه انسانی، امید به زندگی) عدالت اجتماعی = پیشرفت کشور – مبارزه با نژاد پرستی – تولید شغل برای جوانان و…

سخن پایانی

اگر سوالی درباره‌ی درس هشتم مطالعات اجتماعی پایه‌ نهم متوسطه‌ی اول دارید، می‌توانید در بخش نظرات بپرسید تا تیم معلمان ما در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.

جواب درس هفتم مطالعات اجتماعی نهم
جواب درس نهم مطالعات اجتماعی نهم
📝 سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم
📝 نمونه سوالات پایه نهم متوسطه اول

توجه: دانش‌آموزان عزیز شما می‌توانید برای دسترسی آسان‌تر به مطالب درسی عبارت «سوییتی بلاگ» را در انتهای مطلب مورد نظر خود سرچ(جست و جو) کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *